Fremsat den 12. marts 2008 af
undervisningsminister (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v. og forskellige andre love
(Forenklinger vedrørende
bygningsmæssig sammenhæng, administrative
fællesskaber m.v.)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 891 af 8. juli 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 559 af 6. juni 2007 og § 2
i lov nr. 560 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer:
1. § 5,
stk. 4, 1. pkt., affattes således:
»Stk. 4. Skolens
bygninger skal ligge i geografisk nærhed af
hinanden.«
2. I
§ 5, stk. 5, indsættes efter
2. pkt.:
»Dette gælder
dog kun for to bestyrelsesmedlemmer ved tyske mindretalsskoler
eller ved skoler, der har fået godkendt et andet
undervisningssprog end dansk, jf. § 2, stk. 3, 2. og 3.
pkt.«
3. I
§ 8 a, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Eleverne på en
skoleafdeling, der er godkendt til at undervise på et andet
undervisningssprog end dansk, skal ikke aflægge
prøverne, hvis skolen har meddelt Undervisningsministeriet,
at den ikke afholder prøverne for disse elever.«
4. I
§ 10, stk. 4, indsættes
efter »finansår«: »og fradrages de frie
grundskolers samlede bidrag til Barselsfonden delt med antallet af
årselever, der er budgetteret med på
finansloven«.
5. I
§ 11, stk. 3, indsættes
efter 4. pkt. som nyt pkt.:
»Med forældrenes
samtykke kan fordelingssekretariatet efter anmodning fra en fri
grundskole elektronisk indhente de økonomiske oplysninger
fra skattemyndighederne, der er nødvendige for varetagelsen
af sekretariatets opgaver i henhold til § 17, stk.
1.«
6. § 11,
stk. 5, 3. pkt., ophæves.
7. § 11,
stk. 6, 3. pkt., affattes således:
»Undervisningstilskud
fordeles med en takst pr. årselev for elever, der var under
13 år den 5. september året før finansåret
(takst 1), en anden takst pr. årselev for elever på
højst 9. klassetrin, der var over 13 år den 5.
september året før finansåret (takst 2), og en
tredje takst pr. årselev for elever på 10. klassetrin
(takst 3).«
8. § 17
a ophæves.
9. I
§ 19, stk. 1, indsættes
efter 4. pkt.:
»Dette gælder
dog ikke, hvis skolen oprettes med henblik på at varetage sin
skole- og undervisningsvirksomhed i bygninger, som har
tilhørt en fri grundskole, der er nedlagt umiddelbart forud
for oprettelsen og med overvejende samme elever og personale som
den nedlagte skole.«
§ 2
I lov nr. 574 af 9. juni 2006 om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser) foretages følgende
ændringer:
1. § 2,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Skolens
bygninger skal ligge i geografisk nærhed af
hinanden.«
2.
Efter § 2 indsættes:
»§ 2
a. En skole eller et kursus kan efter aftale med en eller
flere andre skoler eller kurser omfattet af § 1, stk. 1,
statslige selvejende institutioner for videregående
uddannelse, institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
institutioner for almengymnasiale uddannelser og institutioner for
almen voksenuddannelse m.v. varetage nærmere bestemte
administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre
uddannelsesinstitutioner.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om varetagelsen
af de administrative opgaver, der er nævnt i stk.
1.«
3.
Efter § 14 indsættes:
»§ 14
a. Staten yder tilskud til introduktionskurser og
brobygning, jf. lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv,
ud fra antal årselev og et tilskud pr. årselev, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Undervisningsministeren fastsætter regler om beregningen af
årselever.«
4. Overskriften til kapitel 7 affattes
således:
»Klageadgang
m.v.«
5.
Efter § 30 indsættes i kapitel 7:
»§ 30
a. Undervisningsministeren kan i særlige
tilfælde fravige bestemmelserne i denne lov i tilfælde,
hvor en skole udbyder undervisning, der sigter mod en eksamen, som
efter aftale mellem Danmark og en fremmed stat er adgangsgivende
til videregående uddannelser i Danmark og i den anden
stat.«
§ 3
I lov nr. 575 af 9. juni 2006 om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som
ændret ved § 2 i lov nr. 556 af 6. juni 2007, § 14
i lov nr. 561 af 6. juni 2007 og § 74 i lov nr. 562 af 6. juni
2007, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, indsættes efter
»videregående uddannelser«: »samt private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen«.
2. I
§ 2 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. For
institutionens aktiviteter omfattet af stk. 1 finder
momskompensationsordningen efter § 36 tilsvarende
anvendelse.«
§ 4
I lov nr. 562 af 6. juni 2007 om
professionshøjskoler for videregående uddannelser
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, indsættes efter
»institutioner for almen voksenuddannelse m.v.«:
»samt private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til
højere forberedelseseksamen«.
2. I
§ 8 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. For
professionshøjskolens aktiviteter omfattet af stk. 1 finder
momskompensationsordningen efter § 27 tilsvarende
anvendelse.«
§ 5
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 136 af 1. marts 2006,
som ændret ved § 2 i lov nr. 576 af 9. juni 2006, §
18 i lov nr. 578 af 9. juni 2006, § 12 i lov nr. 561 af 6.
juni 2007 og § 69 i lov nr. 562 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1. § 33 a,
1. pkt., affattes således:
»En institution for
erhvervsrettet uddannelse, jf. § 1, stk. 1, kan efter aftale
med andre institutioner for erhvervsrettet uddannelse, en eller
flere statslige selvejende uddannelsesinstitutioner,
erhvervsakademier samt private gymnasieskoler, studenterkurser og
kurser til højere forberedelseseksamen varetage
nærmere bestemte administrative opgaver for en eller flere af
de nævnte andre uddannelsesinstitutioner.«
2. I
§ 33 a, indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. For
institutionens aktiviteter omfattet af stk. 1 finder
momskompensationsordningen efter § 21 a tilsvarende
anvendelse.«
§ 6
Loven træder i kraft
den 1. august 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget tilsigtes forenkling, modernisering,
ensartning og præcisering af gældende regler for frie
grundskoler og private gymnasier, herunder vedrørende
geografisk og bygningsmæssig enhed.
De private gymnasier har i længere tid ønsket at
få samme mulighed som de offentlige gymnasier til at
indgå i administrative fællesskaber. Med lovforslaget
får de private gymnasier samme adgang til at indgå i
administrative fællesskaber og opgavevaretagelse som de
offentlige gymnasier.
2. Gældende ret
2. 1. Administrative
fællesskaber
De private gymnasiale skoler har ikke samme mulighed for at
indgå i administrative fællesskaber, som offentlige
gymnasier, der kan indgå i administrative fællesskaber
med institutioner for erhvervsrettet uddannelse og andre statslige
selvejende institutioner for videregående uddannelse.
2.2. Bygningsmæssig
sammenhæng
Efter § 5, stk. 4, i lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og § 2, stk. 2, i lov om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen skal frie grundskoler henholdsvis private
gymnasiale skoler udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed. Det har ikke været hensigten at
hindre en naturlig udvidelse og gradvis udflytning af en skole,
eller at lade f.eks. de mindre skolebørn eller svært
handicappede børn undervise i en anneksbygning eller
lignende.
2.3. Barselsfond
Reglerne om de frie grundskolers bidrag til Barselsfonden har
hjemmel i en tekstanmærkning til finanslovens §
20.
2.4. Bestyrelsesmedlemmer
Det fremgår af § 5, stk. 5, i lov om friskoler og
private grundskoler m.v., at alle bestyrelsesmedlemmer på
frie grundskoler skal beherske dansk i skrift og tale.
2.5. Folkeskolens
afgangsprøver
Det fremgår af § 8 a, stk. 1, i lov om friskoler og
private grundskoler m.v., at en fri grundskole skal afholde
folkeskolens afgangsprøver, medmindre skolen har meddelt
Undervisningsministeriet, at den ikke afholder prøven.
3. Lovforslagets indhold
Forslaget medfører ændringer i lov om friskoler
og private grundskoler m.v., lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse, lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser og lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
3. 1. Administrative
fællesskaber
Efter lovforslaget får de private gymnasier,
studenterkurser og hf-kurser mulighed for at varetage og
indgå i administrative fællesskaber efter en
samarbejdsmodel og en vederlagsmodel, således som det
allerede er muligt for offentlige gymnasier, erhvervsskoler og
professionshøjskoler. Lovforslaget giver ministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om private gymnasiers
adgang til at deltage i administrative fællesskaber.
3. 2. Bygningsmæssig
sammenhæng
Det foreslås, at bestemmelserne om geografisk og
bygningsmæssig enhed for frie grundskoler og private
gymnasieskoler bringes i overensstemmelse med den praksis, der har
udviklet sig på området.
3. 3. Barselsfond
Det foreslås, at reglerne om de frie grundskolers bidrag
til Barselsfonden indsættes i friskoleloven. Barselsfonden
kompenserer institutionerne for merudgifter til vikarer i
forbindelse med barselsorlov. Inden tilskuddet til de frie
grundskoler fastsættes, overføres et beløb til
Barselsfonden beregnet på grundlag af de frie grundskolers
antal årsværk.
3. 4. Bestyrelsesmedlemmer
Det foreslås, at ved tyske mindretalsskoler og ved
skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end
dansk, skal der kun være krav om, at to bestyrelsesmedlemmer
behersker dansk i skrift og tale.
3. 5. Folkeskolens
afgangsprøver
Det foreslås, at frie grundskoler med en afdeling, der
er godkendt til at undervise på et andet undervisningssprog
end dansk, kan meddele Undervisningsministeriet, at de ikke
ønsker at afholde folkeskolens afgangsprøver for
elever på disse afdelinger.
3. 6. Elektroniske oplysninger fra
skattemyndighederne
Efter ønske fra Fordelingssekretariatet for friskoler
og private grundskoler foreslås, at fordelingssekretariatet
skal kunne indhente elektroniske oplysninger om indkomstforhold fra
skattemyndighederne til brug for sekretariatets opgaver. Forslaget
indebærer såvel en forenkling for den enkelte borger
som en administrativ forenkling, der samtidig er en sikring af, at
de rette indkomstforhold bliver lagt til grund ved fordelingen af
tilskudsbevillingen.
3.7. Øvrigt
Lovforslaget indeholder i øvrigt enkelte mindre
justeringer af tilskudsbestemmelser og præciseringer af de
gældende bestemmelser.
3. 8. Specielt om frie kostskoler
Det lovudkast, der har været i høring, forud for
fremsættelsen af lovforslaget, og som ligger til grund for
lovforslaget, indeholder også forslag til lovændringer
på de frie kostskolers område. På baggrund af
høringssvaret fra de frie kostskolers skoleorganisationer er
der imidlertid ikke i lovforslaget medtaget bestemmelser om frie
kostskoler. Der vil blive arbejdet videre med henblik på
fremsættelse af et lovforslag herom på et senere
tidspunkt, f.eks. i det kommende folketingsår.
Ministeriet vil dog inden for den gældende lovgivning
fortsætte arbejdet med administrativt at forenkle reglerne
for godkendelsesproceduren ved frie kostskolers ansøgning om
godkendelse til tilskud. Den nuværende procedure
indebærer, at skolerne inden 12 måneder før
skolevirksomhedens start skal indsende oplysninger om den
selvejende institutions styrings- og organisationsmæssige
forhold, senest 8 måneder før skal skolen indsende en
beskrivelse af skolens lokaler og arealer samt etablerings- og
driftsbudget, senest 3 måneder før skal skolen
indsende årsplan og indholdsplan, kopi af købsaftale
eller skøde vedrørende skolens bygninger, samt
endelig plan for bygningernes indretning. Umiddelbart før
starten skal indsendes dokumentation for, at lokalerne er godkendt
af brand-, bygnings- og sundhedsmyndigheder m.v.
Der påtænkes gennemført en forenkling af
ansøgningsproceduren, bl.a. således at der kun er to
frister i stedet for de nuværende fire frister. Herudover er
det planen, at nye skoleinitiativer ikke skal indsende det store
antal bilag til ansøgningen, som det er tilfældet i
dag.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for staten, kommunerne og regionerne i forhold til de
foreslåede forenklinger.
5. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for staten,
kommunerne og regionerne.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Et lovudkast har forud for fremsættelsen været
sendt til høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Efterskoleforeningen, Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler,
Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoler, Frie
kostskolers fællesråd, Private gymnasier,
studenterkurser og hf-kurser, Gymnasieskolernes Rektorforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske erhvervsskoler,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Lederforeningen for
VUC, Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening, Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, Bestyrelsesforeningen for
professionshøjskoler, VUC Bestyrelsesforening, Danske
Landbrugsskoler, Foreningen af studenterkursusrektorer,
Erhvervsskolelederne i Danmark, SOSU-lederforeningen, Foreningen af
forstandere og direktører ved AMU-centrene, Frie
Samarbejdende MVU-institutioner, Lærerseminariernes
Rektorforsamling, Pædagogseminariernes Rektorforsamling,
Sygeplejeskolernes Rektorforsamling, Bestyrelsesforeningen for
Social- og Sundhedsskoler, Lærerseminariernes
Bestyrelsesforening, Pædagogseminariernes
Bestyrelsesforening, Frie Grundskolers Fællesråd, Dansk
Friskoleforening, Frie Skolers Lærerforening, Rigsrevisionen,
Datatilsynet og KL.
Lovudkastet er endvidere offentliggjort på
Høringsportalen (www.hoeringsportalen.dk).
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Til nr. 1
Det foreslås, at skolens bygninger skal ligge i
geografisk nærhed af hinanden.
Efter den gældende formulering skal en fri grundskole
udgøre en geografisk og bygningsmæssig enhed.
Forslaget er en præcisering af ministeriets fortolkning af
den gældende bestemmelse på baggrund af
bemærkningerne til lovbestemmelsen, Lovforslag nr. L 192
(1990-91, 2. samling):
"Stk. 2 om, at skolen skal udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed, er ny i forhold til den eksisterende
friskolelov. Der har imidlertid vist sig at være behov for en
klar hjemmel til at nægte at oprette filialer, som ikke
opfylder elevtalskravene for en fri grundskole eller som oprettes i
strid med anmeldelsesfristen. Bestemmelsen indebærer, at der
ikke kan oprettes filialer i de tilfælde, hvor der i
realiteten er tale om oprettelse af en "parallelskole". Det er
derimod ikke hensigten at hindre en naturlig udvidelse og gradvis
udflytning af en skole, ligesom det også kan være
hensigtsmæssigt at lade f.eks. de mindre skolebørn
eller svært handicappede børn undervise i en
anneksbygning eller lignende."
Ved geografisk nærhed tænkes på, at en
skoles bygninger skal ligge i en rimelig gåafstand fra
hinanden, sådan at børnene kan opleve skolen som en
samlet enhed.
Til nr. 2
Det foreslås, at ved tyske mindretalsskoler og ved
skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end
dansk, skal der kun være krav om, at to bestyrelsesmedlemmer
behersker dansk i skrift og tale.
Efter den gældende lov skal alle bestyrelsesmedlemmer i
frie grundskoler beherske dansk i skrift og tale. Dette må
dog anses unødvendigt for alle bestyrelsesmedlemmer ved
tyske mindretalsskoler og ved skoler, som Undervisningsministeriet
undtagelsesvist har givet dispensation til at have et andet
undervisningssprog end dansk. Følgende skoler har fået
godkendt et andet undervisningssprog end dansk: Copenhagen
International School (engelsk), Amager's International School
(engelsk), Sct. Petri Skole (tysk) og Prins Henriks Skole
(fransk).
Den foreslåede bestemmelse gælder også de
skoler, der har godkendelse til at have en afdeling, hvor
undervisningssproget er engelsk. Følgende skoler har
godkendelse til at have en afdeling, hvor undervisningssproget er
engelsk: Bernadotteskolen, Bjørn's Internationale skole,
Interskolen, Nordsjællands Grundskole og Gymnasium,
Privatskolen Als, Rygårds Skole og Skipper Clement
Skolen.
Til nr. 3
Undervisningsministeriet har godkendt, at nogle frie
grundskoler må have en afdeling med et andet
undervisningssprog end dansk. Eleverne på afdelingerne vil
ofte ikke have forudsætninger for at kunne deltage i
folkeskolens afgangsprøver. Det foreslås derfor, at de
pågældende frie grundskoler kan meddele
Undervisningsministeriet, at de ikke ønsker at afholde
folkeskolens afgangsprøver for elever på disse
afdelinger. Hermed sikres, at eleverne på disse skoler ikke
stilles ringere end eleverne på skoler, der er godkendt til
udelukkende at have et andet undervisningssprog end dansk.
Til nr. 4
Det følger af den gældende lovs § 10, stk.
3, at det gennemsnitlige tilskud pr. årselev beregnes med
udgangspunkt i summen af den senest regnskabsopgjorte udgift pr.
elev i folkeskolen og 15 pct. af den beregnede årlige
pensionsgivende lønudgift på alle frie grundskoler til
ledere, lærere og børnehaveklasseledere ansat den 5.
september 1995 delt med det samlede elevtal pr. 5. september 1995.
Dog indgår den pensionsgivende lønudgift i forbindelse
med kostafdelinger og undervisning af elever med svære
handicap ikke i beregningen.
Efter lovforslaget, skal der inden beregning af det
gennemsnitlige tilskud pr. årselev efter § 10, stk, 3,
fratrækkes et beløb, der svarer til de frie
grundskolers samlede årlige bidrag til Barselsfonden
divideret med det budgetterede antal årselever.
Reglerne om de frie grundskolers bidrag til Barselsfonden har
hidtil haft hjemmel i en tekstanmærkning til finanslovens
§ 20.
Til nr. 5
Efter ønske fra Fordelingssekretariatet for friskoler
og private grundskoler foreslås, at fordelingssekretariatet
skal kunne indhente elektroniske oplysninger fra
skattemyndighederne til brug for sekretariatets opgaver med at
fordele tilskud til nedbringelse af skolepenge, til nedbringelse af
forældrebetalingen for skolefritidsordninger og til
nedbringelse af betaling for ophold på en kostafdeling.
Tilskuddene beregnes på baggrund af forældrenes
indkomstgrundlag. Forældrene skal give samtykke til
indhentning af oplysningerne om deres indkomstforhold. Samtykket
skal gives ved en frivillig, specifik og informeret
viljestilkendegivelse, hvorved den registrerede indvilger i, at
oplysninger, der vedrører den pågældende selv,
gøres til genstand for behandling, jf. lov om behandling af
personoplysninger. De elektroniske oplysninger, som
Fordelingssekretariatet kan indhente fra skattemyndighederne er
indkomstgrundlaget, der dannes af data fra SLUT-systemet
(CRS-L).
I dag ansøger forældrene om tilskud på en
ansøgningsblanket. Forældrene påfører
selv alle nødvendige oplysninger, herunder
indkomstoplysningerne, hvorefter disse kontrolleres og registreres
manuelt i et sagsbehandlingssystem. Denne tilskudsadministration er
meget tung og giver mange fejlmuligheder.
Forslaget indebærer således såvel en
forenkling for den enkelte borger som en administrativ forenkling,
der samtidig er en sikring af, at de rette indkomstforhold bliver
lagt til grund ved fordelingen af tilskudsbevillingen.
Til nr. 6 og 7
Lovforslagene er tekniske rettelser, idet affattelsen af
§ 11, stk. 6, 3. pkt., ved en fejl blev angivet som
vedrørende § 11, stk. 5, 3. pkt., i forbindelse med
vedtagelsen af lov nr. 559 af 6. juni 2007. - Lovforslag nr. L 171
om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og
erhverv og forskellige andre love (Tidlig vejledning i folkeskolen,
mentorordning, brobygning og forøget opsøgende
vejledning m.v.)
Til nr. 8
Det foreslås, at lovens § 17 a om, at staten yder
et særligt tilskud til indkøb af computere til elever
i frie grundskolers 3. klasse, ophæves. Bestemmelsen blev
indsat ved lov nr. 1226 af 27. december 2003 som et led i
opfølgningen af regeringens et-årige aftale om
udmøntning af omstillingsreserve for 2004 for frie
grundskoler. Den omhandlede omstillingsreserve er opbrugt. Derfor
har lovbestemmelsen mistet sin betydning.
Til nr. 9
Forslaget præciserer, at en nyoprettet skole, der
oprettes med henblik på at varetage skole- og
undervisningsvirksomhed i en umiddelbart forud nedlagt fri
grundskoles bygninger med en overvejende del af de samme ansatte og
elever, skal opfylde samme elevtalskrav som den nedlagte skole.
Herved modvirkes forsøg på omgåelse af lovens
mindsteelevtalskrav for skoler i drift på 28 elever i 1.-7.
klasse efter 2 år, 12 elever i første år og 20
elever i andet år.
Til § 2
Lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til
højere forberedelseseksamen (hf-kurser)
Til nr. 1
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr.
1.
Til nr. 2
De private gymnasieskoler kan efter bestemmelsen varetage en
række administrative opgaver for andre private gymnasieskoler
eller andre selvejende institutioner. Det drejer sig blandt andet
om tekniske støttefunktioner. Opgaver, der indeholder
myndighedsudøvelse, kan ikke overlades til en anden
institution.
Efter bestemmelsen gives der hjemmel til, at en selvejende
uddannelsesinstitution mod vederlag, der følger reglerne om
indtægtsdækket virksomhed, kan varetage administrative
opgaver for andre selvejende uddannelses institutioner
(vederlagsmodellen). Det skal fremgå af
institutionsvedtægten, at institutionen varetager en
sådan funktion, og det er et krav, at de
pågældende uddannelsesinstitutioner indgår en
skriftlig aftale herom. Aftalen skal være i overensstemmelse
med Finansministeriets regler om udbud og udlicitering og
Konkurrencestyrelsens bekendtgørelse om EU's udbudsdirektiv
m.v. Det er en betingelse, at den pågældende
institution også varetager den administrative opgave for sig
selv. Da institutionens hovedaktivitet skal være det
godkendte uddannelsesformål, kan den administrative
opgavevaretagelse maksimalt udgøre en vis procentdel af
institutionens hovedaktivitet.
Med bestemmelsen gives ikke en generel adgang for private
gymnasier til at udføre indtægtsdækket
virksomhed, men alene en adgang til at varetage administrative
opgaver for andre selvejende institutioner efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed.
Institutionerne kan ligeledes samarbejde med en eller flere
andre uddannelsesinstitutioner om varetagelsen af administrative
opgaver (samarbejdsmodellen). Det er et krav, at der mellem de
pågældende uddannelsesinstitutioner er indgået en
samarbejdsaftale, der skal være i overensstemmelse med
standardsamarbejdsaftalen.
Det foreslås at give undervisningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om de administrative
samarbejder mellem institutionerne. Bemyndigelsen tænkes
blandt andet anvendt således, at private gymnasier omfattes
af bekendtgørelse om selvejende uddannelsesinstitutioners
varetagelse af administrative opgaver for andre selvejende
uddannelsesinstitutioner og om administrativt samarbejde mellem
selvejende uddannelsesinstitutioner, dog vil der for så vidt
angår private gymnasiers opgavevaretagelse efter
vederlagsmodellen blive fastsat regler om, at denne maksimalt
må udgøre en vis procentdel af institutionens
hovedaktivitet som er undervisningsvirksomhed, jf. ovenfor.
De private gymnasieskoler m.v. er som private institutioner
ikke omfattet af den momskompensationsordning, som gælder for
de statslige selvejende institutioner og institutioner for
erhvervsrettet uddannelse. Udgifter til moms i forbindelse med
aktiviteter, hvor en privat gymnasieskole m.v. varetager
administrative opgaver for andre selvejende
uddannelsesinstitutioner vil derfor ikke kunne blive kompenseret
via momskompensationsordningen, men vil skulle indregnes i
opgørelsen af den private gymnasieskoles udgifter ved
opgaven. Statens tilskud til private gymnasieskoler indeholder
tilskud til skolernes afholdelse af momsudgifter.
Der henvises til forslagets § 3, nr. 1 og 2, § 4,
nr. 1 og 2 og § 5, nr. 1 og 2, hvorefter private
gymnasieskoler kan være deltagere i administrative
fællesskaber forankret i offentlige gymnasieskoler m.fl.
institutioner.
Til nr. 3
Det foreslås, at de private gymnasieskoler og kurser i
lighed med de offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner kan
få tilskud pr. årselev til introduktionskurser og
brobygning i henhold til lov om vejledning om valg af uddannelse og
erhverv. Tilskuddet pr. årselev, der fastsættes
på de årlige finanslove, vil være det samme som
til de offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner.
Undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
beregning af antallet af årselever. Bemyndigelsen vil blive
brugt sådan, at der bliver overensstemmelse mellem tilskuddet
til private og offentlige gymnasiale
uddannelsesinstitutioner.
Reglerne om de private gymnasieskolers og kursers tilskud til
introduktionskurser og brobygning har for finansåret 2008
haft hjemmel i en tekstanmærkning til finanslovens §
20.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 5.
Til nr. 5
Det foreslås, at undervisningsministeren i særlige
tilfælde kan fravige lovens bestemmelser i tilfælde,
hvor en skole udbyder undervisning, der efter aftale mellem Danmark
og et andet land sigter mod en eksamen, som er adgangsgivende til
videregående uddannelser i Danmark og i det andet land.
Bestemmelsen muliggør, at en privat skole kan give
undervisning til en eksamen, der efter aftale mellem Danmark og et
andet land er adgangsgivende til videregående uddannelser i
Danmark og det andet land, og hvor det kan være
nødvendigt at fravige en eller flere bestemmelser i loven
for at sikre, at undervisningen kan gives i overensstemmelse med de
rammer for indhold, tilrettelæggelse og eksamensafholdelse,
der er indgået aftale med det andet land om. Fravigelse kan
endvidere være påkrævet for at sikre, at der med
tilskud kan ske et udbud i Danmark, uanset at nogle af
tilskudsbetingelserne herfor ikke kan opfyldes. Det gælder
f.eks. kravet i lovens § 17, stk. 1, nr. 1, om at skolen eller
kurset skal have haft mindst 12 elever pr. klasse, beregnet enten
som et gennemsnit af elevtallet den 5. september året
før finansåret og det forudgående år eller
som elevtallet den 5. september året før
finansåret.
Bestemmelsen påtænkes eksempelvis anvendt i
forhold til Prins Henriks Skole til at fravige bestemmelsen i
§ 17, stk. 1, nr. 1. Skolen har i henhold til den lovgivning
om private gymnasier, der er ophævet i forbindelse med
kommunalreformen, fået en dispensation fra denne bestemmelse,
som udløber 1. august 2008.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at den nuværende bestemmelse om
adgang for institutioner for almengymnasiale uddannelser og
institutioner for almen voksenuddannelse m.v. til at indgå
aftaler om varetagelse af nærmere bestemte administrative
opgaver med andre tilsvarende institutioner eller institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og andre statslige selvejende
institutioner for videregående uddannelse
(professionshøjskoler mv.) udvides med private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen.
Der henvises til bemærkningerne til § 2, nr.
2.
Til nr. 2
Den foreslåede § 2, stk. 2, indebærer, at
alle aktiviteter i forbindelse med et administrativt samarbejde
på den institution, der er vært for samarbejdet,
omfattes af momskompensationsordningen for de statslige selvejende
institutioner og institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Det
gælder således også, selvom aktiviteter
vedrører en privat gymnasieskole mv., der i øvrigt
ikke er omfattet af Undervisningsministeriets
momskompensationsordning, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 2, nr. 2.
Til § 4
Til nr. 1
Det foreslås, at bestemmelsen om adgang for en
professionshøjskole til at indgå aftaler om
varetagelse af nærmere bestemte administrative opgaver med
andre uddannelsesinstitutioner udvides med private gymnasieskoler,
studenterkurser og hf-kurser. Der henvises til bemærkningerne
til § 3, nr. 1.
Til nr. 2
Der henvises til bemærkningerne til § 3, nr.
2.
Til § 5
Til nr. 1
Forslaget indebærer en ændret formulering af
§ 33 a, 1. pkt., som affattet ved § 56, nr. 2, i
lovforslag nr. L 47 fremsat den 13. december 2007 om
erhvervsakademier for videregående uddannelser.
Der henvises til bemærkningerne til § 3, nr.
1.
Til nr. 2
Der henvises til bemærkningerne til § 3, nr.
2.
Til § 6
Der foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
august 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 891 af 8. juli 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 559 af 6. juni 2007 og § 2
i lov nr. 560 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
§
5… Stk. 4. Skolen
skal udgøre en geografisk og bygningsmæssig enhed.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde fravige
dette krav. | | 1.§ 5, stk. 4, 1. pkt., affattes
således: »Stk. 4. Skolens bygninger skal ligge i
geografisk nærhed af hinanden.« |
Stk. 5.Den overordnede ledelse af skolen
varetages af en bestyrelse, som er ansvarlig for skolens drift over
for undervisningsministeren. Bestyrelsesmedlemmer skal beherske
dansk i skrift og tale. | | 2. I § 5, stk. 5, indsættes efter 2.
pkt.: »Dette gælder dog kun for to
bestyrelsesmedlemmer ved tyske mindretalsskoler eller ved skoler,
der har fået godkendt et andet undervisningssprog end dansk,
jf. § 2, stk. 3, 2. og 3. pkt.« |
§ 8 a.
Eleverne på en fri grundskole, der giver undervisning
på 9. klassetrin, aflægger folkeskolens
afgangsprøver, medmindre skolen har meddelt
Undervisningsministeriet, at den ikke afholder
prøverne. | | 3. I § 8 a, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Eleverne på en skoleafdeling,
der er godkendt til at undervise på et andet
undervisningssprog end dansk, skal ikke aflægge
prøverne, hvis skolen har meddelt Undervisningsministeriet,
at den ikke afholder prøverne for disse elever.« |
§
10… Stk. 4.Beløbene i stk. 3,
nr. 1 og 2, pris- og lønreguleres frem til det
pågældende finansår. | | 4. I § 10, stk. 4, indsættes efter
»finansår«: »og fradrages de frie
grundskolers samlede bidrag til Barselsfonden delt med antallet af
årselever, der er budgetteret med på
finansloven«. |
§
11… Stk. 3.
Undervisningsministeren kan bestemme, at tilskuddene efter
stk. 1, nr. 2, og § 17, stk. 1 og 2, fordeles
mellem skolerne af den selvejende institution
Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler, hvis
vedtægter godkendes af undervisningsministeren. Fordeling af
tilskud til lærernes efteruddannelse kan
fordelingssekretariatet efter regler, der fastsættes af
undervisningsministeren, overlade til skoleorganisationer og
lignende, der virker inden for lovens område.
Undervisningsministeren kan tillægge fordelingssekretariatet
yderligere opgaver af administrativ karakter på de frie
grundskolers område. Fordelingssekretariatet kan fra skolerne
indhente de oplysninger, der er nødvendige for varetagelsen
af dets opgaver i henhold til 1. og 3. pkt. Forvaltningsloven og
offentlighedsloven gælder for fordelingssekretariatets
virksomhed. Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af
fordelingssekretariatets opgaver. | | 5. I § 11, stk. 3, indsættes efter 4. pkt. som nyt
pkt.: »Med forældrenes samtykke kan
fordelingssekretariatet efter anmodning fra en fri grundskole
elektronisk indhente de økonomiske oplysninger fra
skattemyndighederne, der er nødvendige for varetagelsen af
sekretariatets opgaver i henhold til § 17, stk.
1.« |
Stk. 5.
Driftstilskudsbevillingen med fradrag af de særlige tilskud,
der er nævnt i stk. 1, opdeles i grundtilskud,
fællesudgiftstilskud og undervisningstilskud. På de
årlige finanslove fastsættes, hvor stor en del af
driftstilskudsbevillingen der afsættes til hver af de tre
tilskudsformer. Undervisningstilskud fordeles med en takst pr.
årselev for elever, der var under 13 år den 5.
september året før finansåret (takst 1), en
anden takst pr. årselev for elever på højst 9.
klassetrin, der var over 13 år den 5. september året
før finansåret (takst 2), og en tredje takst pr.
årselev på 10. klassetrin (takst 3). | | 6. § 11,
stk. 5, 3. pkt., ophæves. |
Stk. 6.
Grundtilskud fordeles til hver skole med samme beløb, idet
der dog fastlægges et maksimalt beløb pr.
årselev. Fællesudgiftstilskud fordeles med en takst pr.
årselev for op til et på de årlige finanslove
fastsat antal årselever (takst 1) og en anden lavere takst
pr. årselev for øvrige årselever (takst 2).
Undervisningstilskud fordeles med en takst pr. årselev for
elever, der var under 13 år den 5. september året
før finansåret (takst 1), og en anden takst pr.
årselev for elever, der var over 13 år den 5. september
året før finansåret (takst 2). Beløbene
og taksterne fastlægges på grundlag af skolens
geografiske beliggenhed (regionaliseringsfaktoren). Beløbene
og taksterne samt regionaliseringsfaktoren fastsættes
på de årlige finanslove. | | 7.§ 11, stk. 6, 3. pkt., affattes
således: »Undervisningstilskud fordeles med
en takst pr. årselev for elever, der var under 13 år
den 5. september året før finansåret (takst 1),
en anden takst pr. årselev for elever på højst
9. klassetrin, der var over 13 år den 5. september året
før finansåret (takst 2), og en tredje takst pr.
årselev for elever på 10. klassetrin (takst
3).« |
§ 17
a. Staten yder et særligt tilskud til indkøb af
computere til elever i frie grundskolers 3. klasse inden for et
beløb, der fastsættes på de årlige
finanslove. Undervisningsministeren fastsætter nærmere
regler om ydelse af tilskud, herunder om ansøgningsprocedure
og -frister, tilbagebetaling af tilskud, indberetning,
regnskabsaflæggelse og revision m.v. Stk. 2. For
tilskud efter stk. 1 gælder bestemmelserne i § 18, stk.
1, og § 21, stk. 1, ikke. | | 8.§ 17 a ophæves. |
§ 19.
Tilskud i henhold til denne lov kan kun ydes til skoler, som har
mindst 28 elever i alt på 1.-7. klassetrin beregnet enten som
elevtallet pr. 5. september året før finansåret
eller som et gennemsnit af elevtallene pr. 5. september året
før finansåret og de to forudgående år.
Der kan dog ydes tilskud til skoler fra skoleårets begyndelse
svarende til det gennemsnitlige tilskud pr. årselev, der er
fastsat på finansloven, jf. § 10, stk. 3 og 4,
og § 11, stk. 7, hvis antallet af elever pr. 5.
september er mindst 28 i alt på 1.-7. klassetrin. For skoler
med kostafdeling, jf. § 2, stk. 4, gælder
betingelserne i 1. og 2. pkt. dog for 1.-9. klassetrin. En
nyoprettet skole skal i det første skoleår pr. 5.
september have mindst 12 elever og i det andet skoleår pr. 5.
september mindst 20 elever, jf. dog § 13, stk. 2, om
kostafdelinger. Skoler, der hidtil har kunnet få dispensation
fra elevtalskravene, skal ikke overholde elevtalskravene i 1. og 2.
pkt., men det elevtalskrav, som den enkelte skoles dispensation har
givet mulighed for. | | 9. I § 19, stk. 1, indsættes efter 4.
pkt.: »Dette gælder dog ikke, hvis
skolen oprettes med henblik på at varetage sin skole- og
undervisningsvirksomhed i bygninger, som har tilhørt en fri
grundskole, der er nedlagt umiddelbart forud for oprettelsen og med
overvejende samme elever og personale som den nedlagte
skole.« |
| | § 2 I lov nr. 574 af 9. juni 2006 om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser) foretages følgende
ændringer: |
§
2… Stk. 2. Skolen
eller kurset skal udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed. | | 1.§ 2, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Skolens bygninger skal ligge i geografisk nærhed af
hinanden.« |
| | 2. Efter §
2 indsættes: »§ 2
a. En skole eller et kursus kan efter aftale med en eller
flere andre skoler eller kurser omfattet af § 1, stk. 1,
statslige selvejende institutioner for videregående
uddannelse, institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
institutioner for almengymnasiale uddannelser og institutioner for
almen voksenuddannelse m.v. varetage nærmere bestemte
administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre
uddannelsesinstitutioner. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om varetagelsen
af de administrative opgaver, der er nævnt i stk.
1.« |
| | 3. Efter §
14 indsættes: »§ 14
a. Staten yder tilskud til introduktionskurser og
brobygning, jf. lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv,
ud fra antal årselev og et tilskud pr. årselev, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Undervisningsministeren fastsætter regler om beregningen af
årselever.« |
Kapitel 7 Klageadgang | | 4.Overskriften til kapitel 7 affattes
således: »Klageadgang m.v.« 5. Efter §
30 indsættes i kapitel 7: »§ 30
a.Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde
fravige bestemmelserne i denne lov i tilfælde, hvor en skole
udbyder undervisning, der sigter mod en eksamen, som efter aftale
mellem Danmark og en fremmed stat er adgangsgivende til
videregående uddannelser i Danmark og i den anden
stat.« |
| | § 3 I lov nr. 575 af 9. juni 2006 om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., som ændret ved § 2 i lov nr. 556
af 6. juni 2007, § 14 i lov nr. 561 af 6. juni 2007 og §
74 i lov nr. 562 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
§ 2. En
institution kan efter aftale med en eller flere andre institutioner
omfattet af § 1, stk. 1, institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og andre statslige selvejende institutioner for
videregående uddannelse varetage nærmere bestemte
administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre
uddannelsesinstitutioner. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom. | | 1. I § 2, stk. 1,
indsættes efter »videregående uddannelser«:
»samt private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til
højere forberedelseseksamen«. 2. I § 2 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
For institutionens aktiviteter omfattet af stk. 1 finder
momskompensationsordningen efter § 36 tilsvarende
anvendelse.« |
| | § 4 I lov nr. 562 af 6. juni 2007 om
professionshøjskoler for videregående uddannelser
foretages følgende ændringer: |
§ 8.
Professionshøjskolen kan efter aftale med en eller flere
andre professionshøjskoler, institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
institutioner for almengymnasiale uddannelser og institutioner for
almen voksenuddannelse m.v. varetage nærmere bestemte
administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre
uddannelsesinstitutioner. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom. | | 1. I § 8, stk. 1, indsættes efter
»institutioner for almen voksenuddannelse m.v.«:
»samt private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til
højere forberedelseseksamen«. 2. I § 8 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
For professionshøjskolens aktiviteter omfattet af stk. 1
finder momskompensationsordningen efter § 27 tilsvarende
anvendelse.« |
| | § 5 I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 136 af 1. marts 2006,
som ændret ved § 2 i lov nr. 576 af 9. juni 2006, §
18 i lov nr. 578 af 9. juni 2006, § 12 i lov nr. 561 af 6.
juni 2007 og § 69 i lov nr. 562 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: |
§ 33 a. En
institution for erhvervsrettet uddannelse, jf. § 1, stk. 1,
kan efter aftale med andre institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og en eller flere statslige selvejende
uddannelsesinstitutioner varetage nærmere bestemte
administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre
uddannelsesinstitutioner. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom. | | 1.§ 33 a, 1. pkt., affattes
således: »En institution for erhvervsrettet
uddannelse, jf. § 1, stk. 1, kan efter aftale med andre
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, en eller flere
statslige selvejende uddannelsesinstitutioner, erhvervsakademier
samt private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til
højere forberedelseseksamen varetage nærmere bestemte
administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre
uddannelsesinstitutioner.« 2. I § 33 a, indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
For institutionens aktiviteter omfattet af stk. 1 finder
momskompensationsordningen efter § 21 a tilsvarende
anvendelse.« |