L 79 Forslag til lov om ophævelse af lov om fremme af privat udlejningsbyggeri.

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-11-2006

Fremsættelse: 15-11-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l79_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (15. november 2006)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ophævelse af lov om fremme af privat udlejningsbyggeri

(Lovforslag nr. L 79)

Presset på byggesektoren er pt. meget stort med stigende mangel på såvel arbejdskraft som materialer. Samtidig vurderes det i den nuværende situation at være vanskeligt at få ansøgninger fra seriøse investorer, der for øjeblikket i stedet for udlejningsbyggeri især synes at satse på ejerlejligheds- og andelsboligbyggeri. Endvidere vurderes det at være vanskeligt med den bevillingsramme på mere end 400 mio. kr., der vil være til rådighed til fordeling i 2006, at sikre den fornødne konkurrence mellem ansøgerne om, hvem der kan bygge med det laveste tilskud pr. m², da der vil være en forventning på markedet om, at alle ansøgninger vil blive imødekommet.

Henset til den aktuelle situation i byggesektoren og det lavere træk på ordningen er regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti som led i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i perioden 2007-2010 blevet enige om at ophæve loven. Hermed frigøres der mere end 500 mio. kr., som indgår i finansieringen af flerårsaftalen.

For så vidt angår lovforslagets økonomiske konsekvenser for det offentlige, kan statens mindreudgifter ved ophævelsen af ordningen opgøres til godt 500 mio. kr. Beløbet kan blive større, såfremt der sker yderligere bortfald af tidligere tilsagn mv.

Forslaget skønnes at medføre en reduktion i investeringerne i nyt privat udlejningsbyggeri og dermed i aktiviteten i bygge- og anlægssektoren fra 2. halvår 2007 og frem til slutningen af 2009, men primært i 2008. Forslaget vil således alt andet lige modvirke, at der opstår inflationsskabende flaskehalse i bygge- og anlægssektoren.

De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Lovforslaget medfører en begrænset administrativ lettelse for staten i 2007, men skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for kommunerne og regionerne.

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Forslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser, ligesom forslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 23. december 2006.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.