L 70 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet. (Godtgørelsesniveauet).
Fremsat den 14. november 2006 af
Thomas Adelskov (S), Jytte Andersen (S), Kirsten
Brosbøl (S),
Lotte Bundsgaard (S), Anne-Marie Meldgaard (S), Lone Møller
(S) og Ole Stavad (S)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsgiverens
pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet
(Godtgørelsesniveauet)
§ 1
I lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 692 af
20. august 2002, foretages følgende ændring:
1. §
6 affattes således:
§ »§ 6. Hvis
arbejdsgiveren ikke har overholdt sin oplysningspligt, kan
lønmodtageren tilkendes en godtgørelse ved
domstolene. Godtgørelsen, der for den enkelte
lønmodtager ikke kan overstige 26 ugers løn,
fastsættes under hensyntagen til sagens
omstændigheder.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
I forlængelse af Højesterets dom den
12. maj 2006, der kendte beskæftigelsesministerens
bekendtgørelser om godtgørelsesniveauet ulovlige,
ønsker Socialdemokratiet at fratage
beskæftigelsesministeren dennes bemyndigelse til at
fastsætte godtgørelsesniveauet.
Beskæftigelsesministeren er efter
forhandling med arbejdsmarkedets parter bemyndiget til at
fastsætte niveauet for den godtgørelse, som en
lønmodtager er berettiget til, hvis han modtager et
mangelfuldt ansættelsesbevis i henhold til § 6 i lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet.
Denne hjemmel blev i forbindelse med lovens
ikrafttræden udnyttet til, efter aftale med arbejdsmarkedets
parter, at fastsætte et godtgørelsesloft på 26
ugers løn i § 5 i en til loven knyttet
bekendtgørelse. Inddragelsen af DA og LO skyldtes, at
hjemlen til ministeren blev indført for at sikre en
parallelitet i godtgørelsesudmålingen ved de civile
såvel som de fagretlige instanser.
Praksis i de forløbne 13 år har
vist, at denne parallelitet har kunnet opretholdes gennem det
civile og det fagretlige systems skelen til og respekt for
hinanden.
I lovens levetid er der derfor ingen ansvarlig
minister, der siden har følt sig ansporet til at
tilsidesætte den almindelige retsudvikling ved at benytte
hjemlen i § 6.
På trods heraf har den nuværende
beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen i juli 2004
€" stærkt ansporet af Dansk Arbejdsgiverforening €"
følt sig kaldet til at sænke
godtgørelsesniveauet og efterfølgende til at give
vedtagelsen tilbagevirkende kraft. Dette skete ved to
bekendtgørelsesændringer, der som bekendt begge blev
underkendt af Højesteret den 12. maj 2006. Højesteret
fastslog, at ministeren i sin iver efter at give arbejdsgiverne
»straffritagelse« havde handlet uden for sin
bemyndigelse, hvorfor bekendtgørelserne blev tilsidesat.
Det er denne mulighed for misbrug af hjemlen, som
søges imødegået ved dette lovforslag.
Enhver, der i dagene efter Højesterets dom
klikkede ind på HK€™s hjemmeside og læste
mailkorrespondancen mellem beskæftigelsesministeren og Dansk
Arbejdsgiverforening vedrørende ændringen af
godtgørelsesniveauet, vil vide, at den nye
bekendtgørelse rent faktisk er forfattet af DA uden
inddragelse af nogen anden part. Dette bonkammerateri med DA
førte til en fuldstændig tilsidesættelse af ikke
alene den danske model, men hele det danske retssystem €"
hvilket har ført til, at staten nu bliver mødt med
erstatningskrav fra lønmodtagere, som har modtaget for lave
godtgørelser.
Sagen er efter forslagsstillernes opfattelse
skandaløs og må ikke gentage sig, navnlig ikke
når det er grundløst at løbe risikoen. Opgaven
bliver løst forsvarligt i et samspil mellem det civile og
det fagretlige system, hvorfor forslagsstillerne foreslår, at
man nu i denne lov - som i alle andre ansættelsesretlige love
€" fastsætter godtgørelsesniveauet direkte i
loven.
Lovforslaget stadfæster derfor de i
bekendtgørelsen gældende rammer for
godtgørelsesniveauet. Forslagsstillerne ser ingen grund til
at nedsætte dette. Ansættelsesbeviset er enhver
lønmodtagers vigtigste dokument i forbindelse med
ansættelsen, og forslagsstillerne mener, at det kun er
rimeligt, at arbejdsgiverne anspores til at udarbejde dette
ordentligt.
Forslagsstillerne er helt uenige med ministeren
og DA i, at fagbevægelsen har udnyttet
godtgørelsesadgangen som en ren pengemaskine og til at rejse
inferiøre og bagatelagtige sager, blot for at malke
arbejdsgiverne.
Forslagsstillerne har forhørt sig om disse
sager i LO, og her har det ikke i forbindelse med behandlingen af
en principiel sag i Arbejdsretten sidste år været
muligt for parterne at finde blot én sag, som efter den nu
underkendte § 5 i bekendtgørelsen ville have
udløst en godtgørelse på kr. 1.000 (hvilket
ville have betydet, at manglen var helt uden betydning).
Forslagsstillerne peger i øvrigt på,
at der er mulighed for at foretage yderligere nuanceringer af
godtgørelsesniveauet inden for de gældende rammer
€" som altså stadfæstes med lovforslaget. Der
henvises her til, at der for tiden verserer en sag for
Arbejdsretten, som kan have betydning også i det civile
system, idet det fagretlige og civile system netop har et parallelt
sanktionsniveau.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at
godtgørelsesniveauet på maksimalt 26 ugers løn
skal fastsættes direkte i loven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Skriftlig fremsættelse
Thomas Adelskov (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet. (Godtgørelsesniveauet).
(Lovforslag nr. L 70).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 6. Hvis
arbejdsgiveren ikke har overholdt sin oplysningspligt, kan
lønmodtageren tilkendes en godtgørelse ved
domstolene. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med arbejdsmarkedets parter regler om
godtgørelsens størrelse. | | 1. § 6 affattes
således: »§ 6. Hvis
arbejdsgiveren ikke har overholdt sin oplysningspligt, kan
lønmodtageren tilkendes en godtgørelse ved
domstolene. Godtgørelsen, der for den enkelte
lønmodtager ikke kan overstige 26 ugers løn,
fastsættes under hensyntagen til sagens
omstændigheder.« |
| | |
| | |
| | |