L 56 Forslag til lov om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.

(Præcisering af reglerne om fastsættelse af forpligtelser vedrørende samtrafik).

Af: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 27-10-2006

Fremsat: 27-10-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l56_som_fremsat (html)

L 56 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet. (Præcisering af reglerne om fastsættelse af forpligtelser vedrørende samtrafik).

Fremsat den 27. oktober 2006 af videnskabsministeren (Helge Sander)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet

(Præcisering af reglerne om fastsættelse af forpligtelser vedrørende samtrafik)

 

§ 1

I lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28. juli 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 1427 af 21. december 2005 og § 1 i lov nr. 545 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1.§ 40, stk. 2, nr. 3, affattes således:

»3) fysisk infrastruktur, herunder samhusning eller andre former for fælles brug af faciliteter, herunder f.eks. fælles brug af bygninger og kabelkanaler, adgang til intern kabling med andre udbydere og anden anvendelse af samhusningslokaliteten, der understøtter den samhusningsberettigedes aktiviteter på markedet,«

2. I § 51, stk. 4, indsættes efter 1. pkt:

»IT- og Telestyrelsen fastsætter på det enkelte marked omfanget af forpligtelserne og eventuelle krav til kvaliteten af de samtrafikprodukter, som udbydere med en stærk markedsposition pålægges at give adgang til, jf. § 51, stk. 3, nr. 1.«

3. I § 51 indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:

» Stk. 10. IT- og Telestyrelsen kan i forbindelse med ændringer i regulatoriske forhold af betydning for forpligtelserne træffe nye afgørelser, der opdaterer forpligtelserne på et marked i overensstemmelse med de relevante ændringer.«

4. I § 67, stk. 2, ændres »§ 65, stk. 4, nr. 2,« til »§ 65, stk. 6,«.

5.§ 67, stk. 3, ophæves.

6.§ 70, stk. 5, affattes således:

» Stk. 5. Afgørelser som nævnt i stk. 1 og 3 har virkning fra tidspunktet for IT- og Telestyrelsens modtagelse af anmodning om vurdering af, hvorvidt der i konkrete tilfælde foreligger en rimelig anmodning om indgåelse eller ændring af aftaler om samtrafik, jf. § 65, stk. 1.«

7. I § 84 d, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:

»Koncerner anses som samlede økonomiske og juridiske enheder, med mindre særlige forhold taler imod dette.«

§ 2

I lov nr. 450 af 10. juni 2003 om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet med flere love, som ændret ved § 2 i lov nr. 1427 af 21. december 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 7 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

» Stk. 3. De i stk. 1 og 2 anførte bekendtgørelser samt de i stk. 5 anførte hidtidige bestemmelser i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet finder ikke anvendelse på de afgørelser, som IT- og Telestyrelsen træffer i medfør af § 51.«

Stk. 3-8 bliver herefter til stk. 4-9.

2. I § 7, stk. 3, der bliver til stk. 4, ændres »forpligtelserne« til »eventuelle forpligtelser«.

3. I § 7, stk. 4, der bliver til stk. 5, ændres »forpligtelserne« til »eventuelle forpligtelser«.

§ 3

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

A. Baggrunden for lovforslaget

Lovforslaget fremsættes med henblik på at præcisere en række bestemmelser i lovgivningen med henblik på at sikre intentionerne i henholdsvis EU-direktivpakken fra 2002 og ændringen af teleloven i 2003. Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med en afgørelse fra Teleklagenævnet i maj 2006.

B. Gældende regler

EU-direktivpakken er implementeret med lov nr. 450 af 10. juni 2003 om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet med flere love, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28. juli 2005 med senere ændringer.

De gældende regler om samtrafikprodukter omfattet af loven, herunder samhusning, er indeholdt i lovens § 40. Bestemmelserne om vilkår og priser for samtrafik og de hensyn m.v., som IT- og Telestyrelsen skal iagttage, når IT- og Telestyrelsen pålægger forpligtelser herom, følger af lovens § 51. Lovens overgangsbestemmelser er indeholdt i § 7 i lov nr. 450 af 10. juni 2003 med senere ændringer.

Forholdet til øvrig lovgivning

Ingen bemærkninger.

C. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indeholder en række forslag til præciseringer, således at lovgrundlaget bringes i overensstemmelse med EU-reguleringen og den politiske hensigt bag dennes implementering i Danmark. Ændringerne tjener blandt andet til at sikre, at loven er fleksibel nok til at dække såvel eksisterende som fremtidige produkter og teknologier på teleområdet.

Endvidere indeholder loven visse konsekvensrettelser, der bringer gældende bestemmelser i overensstemmelse med tidligere foretagne ændringer af loven.

Lovforslaget har baggrund i det regime, der blev indført med implementeringen af EU-direktivpakken i 2003. Det blev således med lovændringen i 2003 indført, at IT- og Telestyrelsen i henhold til Europa-Kommissionens henstilling af 11. februar 2003, på baggrund af fortagne markedsanalyser, foretaget på 18 definerede delmarkeder, skal træffe markedsafgørelser, såfremt det er konstateret, at der ikke er reel konkurrence på de konkrete delmarkeder.

IT- og Telestyrelsen traf den 6. oktober 2005 en afgørelse på engrosmarkedet for fastnetaccess. Afgørelsen var den første, som udmøntede de ændrede samtrafikregler i lov nr. 450 af 10. juni 2003 om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet med flere love. De ændrede samtrafikregler blev indført i 2003 på baggrund af EU-direktivpakken.

Teleklagenævnet traf den 8. maj 2006 afgørelse om en klage over IT- og Telestyrelsens afgørelse på engrosmarkedet for fastnetaccess. Afgørelsen var den første, hvor Teleklagenævnet tog stilling til markedsundersøgelserne, som blev indført i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet i 2003 på baggrund af EU-direktivpakken.

Teleklagenævnet har i sin afgørelse af 8. maj 2006 tilkendegivet, at IT- og Telestyrelsens afgørelser skal rettes til de selskaber, der rent faktisk i praksis agerer på de pågældende markeder, og som derfor er ansvarlige for at efterleve styrelsens afgørelser, og ikke til et eventuelt holding- eller moderselskab i den koncern, hvori de måtte indgå. En fravigelse fra dette udgangspunkt kan ifølge Teleklagenævnets afgørelse alene ske i de tilfælde, hvor IT- og Telestyrelsen kan påvise, at der foreligger særlige omstændigheder, herunder at et andet selskab i koncernen i det konkrete tilfælde udøver en reel ledelse i forhold til det pågældende selskab og i kraft heraf er ansvarlig for sidstnævnte selskabs efterlevelse af myndighedspålæg.

I Teleklagenævnets afgørelse af 8. maj 2006 er det endvidere fastlagt, at overgangsbestemmelserne indeholdt i lovændringen fra 2003 indebærer, at samtrafikbekendtgørelsen fortsat finder anvendelse undtagen på de områder og imellem de parter, hvor der måtte foreligge endelig administrativ afgørelse, og hvor forpligtelserne i henhold til afgørelsen er trådt i kraft. Det indebærer efter Teleklagenævnets opfattelse, at også forpligtelsen om samhusning skal fastlægges efter reglerne før implementeringen af EU-direktivpakken i 2003.

Teleklagenævnet har endvidere i afgørelsen af 8. maj 2006 ud fra en fortolkning af de almindelige bemærkninger til 2003-loven tilkendegivet, at det ikke har været lovgivers hensigt at ændre grundlæggende i de hidtidige forpligtelser og således heller ikke i forpligtelsen til samhusning.

Teleklagenævnets afgørelse har afdækket et behov for at præcisere lovgivningen og bringe denne i overensstemmelse med den politiske hensigt med lovgivningen, herunder at få præciseret de vilkår, som branchen skal agere efter.

Endvidere indeholder lovforslaget en præcisering af adgangen for IT- og Telestyrelsen til at fastsætte krav til kvalitet af de samtrafikprodukter, som det pålægges udbydere med en stærk markedsposition at give adgang til. Denne adgang til at fastsætte kvalitetskrav er blevet aktualiseret af den teknologiske udvikling og netudbygninger, der både kan have indflydelse på kvaliteten af allerede leverede samtrafikprodukter og på kvaliteten af samtrafikprodukter, der leveres fremover. Adgangen til at fastsætte kvalitetskrav kan således f.eks. anvendes til at opretholde bestemte båndbredder på allerede leverede samtrafikprodukter eller til at fastsætte kvalitetskrav til den fremtidige levering af samtrafikprodukter.

Endelig indeholder lovforslaget visse tilpasninger af regelsættet med henblik på at bringe dette i overensstemmelse med tidligere foretagne ændringer af denne lov.

D. Lovens administrative, økonomiske, erhvervsmæssige og miljømæssige konsekvenser

1. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Lovforslaget får ingen økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget vurderes at resultere i en styrkelse af konkurrencemulighederne for de udbydere, der efterspørger samtrafik. Der vil generelt være tale om en omfordeling af omkostninger mellem udbydere og efterspørgere af samtrafik, hvorfor ændringerne samlet set ikke vurderes at få økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

3. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.

4. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.

E. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget præciserer allerede gennemførte EU-regler fra dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og €"tjenester og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter.

F. Høring

Lovforslaget har ved brev af 1. september 2006 været udsendt i høring hos:

Advokatfirma DLA Nordic A/S , Advokat Hans Abildstrøm, Advokatfirmaet Jonas Bruun , Advokatrådet , Amtsrådsforeningen i Danmark , Arbejderbevægelsens Erhvervsråd , Arbejdstilsynet , Arrownet A/S , Banedanmark , Beredskabsstyrelsen , Beskæftigelsesministeriet , Bolignetforeningen, Boligselskabernes Landsforening , Brancheorganisationen for Forbruger Elektronik , Broadcom , Center for Teleinformation , Christian Rovsing A/S , Consorte Danmark A/S , Crossroads Copenhagen , Cybercity A/S , DanCell A/S , Danish Institute for Human Rights, Danmarks Meteorologiske Institut, Danmarks Radio , Danmarks Rederiforening , Dansk Arbejdsgiverforening , Dansk Bredbånd A/S , Dansk Elektronik , Dansk EL-Forbund , Dansk Energi , Dansk Handel og Service , Dansk Industri , Dansk Internet Forum , DANSK IT , Dansk Management Råd (DMR) , Dansk Metal , Dansk Standard , Danske Dagblades Forening , Danske Mediers Forum , Danske Telecom A/S , Danske Uddannelsesmedier, Datatilsynet , De Samvirkende Invalideorganisationer , Debitel , Demokratisk Lokalstation , Den Kristne Producentkomite , Det Centrale Handicapråd , Devoteam Fischer & Lorentz A/S , Digital Marketing Support ApS , DMR , DSB , Ementor Danmark A/S , Equant , Erhvervs- og Byggestyrelsen , Erhvervs- og Selskabsstyrelsen , FAEM , FDA , FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel , Finansministeriet , Finansrådet - Danske Pengeinstitutters Forening , Forbrugerombudsmanden , Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen , Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) , Forsikring & Pension , Forsikringens Hus, Forsvarsministeriet , Frederiksberg Kommune , Økonomidirektoratet, Færøernes Landsstyre , Føroya Tele , Global Connect , Grønlands Hjemmestyre , Direktoratet for Boliger og Infrastruktur, Handelskartellet i Danmark , Hi3G, HK-/Privat , Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) , HTS Interesseorganisationen , IASTAR Danmark , Indenrigs- og Sundhedsministeriet , ISPA DK (Foreningen af Internetleverandører), IT-Branchen , ITEK , ITEK/Dansk Industri, Justitsministeriet , Kirkeministeriet , KL , Økonomisk Sekretariat, Konkurrencestyrelsen , Kulturministeriet , Københavns Kommune , Udenbys afdeling, Københavns Universitet , Det Retsvidenskabelige Institut A, Landbrugsraadet , Landsforeningen EDR , LO - Landsorganisationen i Danmark , Managing Director , SuperTEL Danmark, Miljø- og Energiministeriet , Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender , Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration , Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri , Mobiltelebranchen , Motorola A/S , Nordic Connect , Plesner, PMR-industrien , Radio- og tv-nævnet , Mediesekretariatet, Realkreditrådet , Samarbejdsforum for Danske Lytter og seerorganisationer , Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer , SAT gruppen , Sekretariat ved IRE Management, Service Partner Sjælland , Service 900 Nævnet , Skatteministeriet , Skov- og Naturstyrelsen , Socialministeriet , Sonofon , Statsministeriet , Stofa , Sundhedsstyrelsen , Sø fartsstyrelsen , TDC , TEKNIQ , TELE Greenland A/S, Tele 2 A/S , Teleankenævnet, Teleklagenævnet, Telekommunikationsindustrien , Tele-Punkt Sø borg A/S , Telia A/S , TELMORE A/S , Telogic , TetraNet , c/o Motorola A/S, TetraStar A/S , Tiscali Danmark , Co/Tele 2, Transport- og Energiministeriet , TV Danmark kanal 60 A/S , TV 2 , Udenrigsministeriet , Undervisningsministeriet , UNI-C , WorldCOM , Økonomi- og Erhvervsministeriet , Århus Universitet , Institut for Informations- og Medievidenskab.

Vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget vurderes at resultere i en styrkelse af konkurrencemulighederne for de udbydere, der efterspørger samtrafik. Der vil generelt være tale om en omfordeling af omkostninger mellem udbydere og efterspørgere af samtrafik, hvorfor ændringerne samlet set ikke vurderes at få økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget præciserer allerede gennemførte EU-regler fra dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Formålet med forslaget er at præcisere, at bestemmelsen i § 40, stk. 2, nr. 3 alene er eksemplificerende, og altså ikke udtømmende eller normerende for de samtrafikprodukter, som IT- og Telestyrelsen kan give adgang til.

Adgangen til samtrafikprodukter på de enkelte markeder €" d.v.s. såvel arten af de produkter, der skal gives adgang til, som omfanget af anvendelsen af disse produkter - fastlægges udelukkende ud fra de konstaterede konkurrenceforhold og de øvrige kriterier for udformning af forpligtelser, som er anført i § 51. Af reglerne i § 51 følger således, at de forpligtelser, som IT- og Telestyrelsen pålægger udbydere med en stærk markedsposition, skal tage udgangspunkt i det konkrete konkurrenceproblem og være forholdsmæssige og berettigede under hensyn til formålene i lovens § 1.

Præciseringen fastslår således, at der indenfor rammerne af bestemmelsen i § 51, stk. 3-6, ikke findes yderligere begrænsninger i IT- og Telestyrelsens muligheder for at udforme en forpligtelse, således at forpligtelsen - for så vidt angår såvel forpligtelsens art som anvendelsesområde - netop tilpasses de konkrete omstændigheder på det konkrete marked. Forpligtelserne kan derved i et fremadrettet perspektiv anvendes fleksibelt, f.eks. i forbindelse med ny teknologi, ændringer eller udbygning af en udbyders netstruktur, nye produkter på et marked eller ved ændring af konkurrencesituationen på et marked.

Det tydeliggøres i lovteksten, at adgangen til samtrafik f.eks. også kan omfatte andre produkter end de, der specifikt er angivet i § 40, hvis konkurrencesituationen viser et behov herfor. For så vidt angår samhusning kan forpligtelsen hertil eksempelvis omfatte opsætning og anvendelse af intern kabling med andre udbydere end samhusningsudbyderen. Adgangen til samhusning kan også omfatte anden anvendelse af samhusningslokaliteten, der understøtter den samhusningsberettigedes aktiviteter på markedet. Ved »anden anvendelse« forstås f.eks. adgang til direkte videretransport af egen trafik i andre udbyderes net eller af andre udbyderes trafik i eget net uden anvendelse af den samhusningsforpligtede udbyders net. Denne adgang omfatter tillige ret til f.eks. at opstille, anvende og vedligeholde eget udstyr, og til at lade andre udbydere opstille, anvende og vedligeholde udstyr på samhusningslokaliteten. Det opstillede udstyr kan således anvendes til udveksling af trafik med eller transport af trafik for den udbyder, der er pålagt forpligtelsen til at tilbyde samhusning. Ligeledes kan udstyret anvendes til udveksling af trafik med eller transport af trafik til/fra/for andre udbydere, der ikke nødvendigvis har en samtrafik- eller samhusningsaftale med den forpligtede udbyder. Anvendelsen sker under forudsætning af, at den understøtter den samhusningsberettigedes egne aktiviteter på det pågældende marked, hvorved forstås, at det understøtter den samhusningsberettigedes aktiviteter på det marked, som markedsafgørelsen, hvori forpligtelsen pålægges, omhandler.

Det bemærkes, at samhusning som hidtil vil være et selvstændigt samtrafikprodukt, og at adgangen hertil ikke forudsætter et samtidigt køb af andre samtrafikprodukter, som samhusningen skal anvendes i forbindelse med.

Til nr. 2

Forslaget har til formål at præcisere, at IT- og Telestyrelsens pålæggelse af forpligtelser i markedsregulerende afgørelser kan indebære ophævelse af tidligere pålagte eller lovhjemlede forpligtelser, opretholdelse af sådanne forpligtelser eller pålæggelse af nye eller ændrede forpligtelser, herunder af skærpende karakter.

Det er endvidere hensigten med forslaget at præcisere, at IT- og Telestyrelsen - ud over at fastlægge omfanget af forpligtelser - også kan opstille krav til kvaliteten af de samtrafikprodukter, der skal gives adgang til. Der kan også stilles krav om, at f.eks. en given kvalitet af samtrafikprodukter skal opretholdes i forbindelse med bl.a. udbygning eller ændringer i nettet, som den samtrafikforpligtede part foretager. F.eks. kan der stilles krav om, at den eksisterende båndbredde for en forbindelse skal opretholdes, eller krav vedrørende leveringssikkerhed. Eksemplerne er ikke udtømmende eller normerende for arten eller omfanget af kvalitetskrav, som IT- og Telestyrelsen kan stille. Opstilling af kvalitetskrav skal være forholdsmæssige og berettigede under hensyn til formålene i teleloven, jf. lovens § 51, stk. 4. Endvidere vil det altid skulle være indenfor rammerne af § 51, stk. 3-6.

Ændringen har yderligere til formål at præcisere, at forpligtelserne pålægges særskilt på de enkelte markeder og således som hovedregel ikke har sammenhæng med forpligtelser, pålagt på andre markeder. Regulering og deregulering på det enkelte marked kan og skal således ske ud fra en vurdering af konkurrencesituationen på dette marked.

Til nr. 3

Formålet med bestemmelsen er bl.a. at sikre, at IT- og Telestyrelsen kan træffe opdaterende markedsafgørelser. En markedsafgørelse er som regel resultatet af et længere forløb, hvor der, forinden afgørelsen kan træffes, er gennemført indsamling af relevante data for det enkelte marked og herefter med udgangspunkt i disse data er udarbejdet en analyse af konkurrencesituationen på markedet, hvorpå markedsafgørelsen baseres. Behovet for at træffe en opdaterende markedsafgørelse efter § 51 kan f.eks. være til stede i tilfælde hvor den lovmæssige regulering af forpligtelser ændres, således at disse forpligtelser kan pålægges ud fra ændrede kriterier eller med et andet indhold, end det efter lovgrundlaget var muligt på det tidspunkt, hvor IT- og Telestyrelsen på baggrund af en markedsanalyse traf en markedsafgørelse.

Det er med den foreslåede bestemmelse hensigten at sikre, at de opdaterende afgørelser kan træffes i situationer, hvor det datamateriale, der ligger til grund for en markedsanalyse og for en efterfølgende udpegning af udbydere med stærk markedsposition, og hvor forpligtelser i en tidligere afgørelse efter § 51 er pålagt i henhold hertil, fortsat kan lægges til grund herfor i overensstemmelse med reglerne i kap. 20 b. F.eks. indeholder nærværende lovforslag en præcisering af § 40, stk. 2, nr. 3, om adgangen til fysisk infrastruktur. Herefter kan IT- og Telestyrelsen træffe en opdaterende afgørelse på markeder, hvor der gives adgang til fysisk infrastruktur, på baggrund af det datamateriale, og hermed de markedsanalyser og SMP-udpegninger, der allerede har dannet baggrund for tidligere markedsafgørelser. Dette forudsætter, at det nævnte datamateriale efter IT- og Telestyrelsens vurdering ikke siden indsamlingen af disse data er ændret i så væsentlig grad, at det ikke fortsat er berettiget, at de pågældende data lægges til grund for afgørelsen.

Til nr. 4

Forslaget har til formål at sikre overensstemmelse med den gældende udformning af bestemmelsen i § 65, som senest er ændret ved lov nr. 1427 af 21. december 2005.

Til nr. 5

Forslaget har til formål at sikre overensstemmelse med den gældende udformning af bestemmelsen i § 65, som senest er ændret ved lov nr. 1427 af 21. december 2005. Bestemmelsen foreslås ophævet, idet den bestemmelse, som der henvises til, ikke længere er i kraft.

Til nr. 6

Formålet med forslaget er at fastsætte virkningen af afgørelser, som træffes i henhold til bestemmelserne i § 70, stk. 1 og 3, til det tidspunkt, hvor IT- og Telestyrelsen har modtaget den underliggende anmodning om indgåelse eller ændring af aftale om samtrafik med henblik på styrelsens vurdering i henhold til § 65, stk. 1, af, hvorvidt en anmodning om samtrafik er rimelig, eller hvorvidt den kan afvises.

Ændringen sker i konsekvens af, at IT- og Telestyrelsen med lovændringen i lov nr. 450 af 10. juni 2003 af egen drift træffer afgørelse om iværksættelse af mægling, hvorfor parterne ikke i modsætning til tidligere har krav på iværksættelse heraf efter anmodning fra parterne.

Til nr. 7

Forslaget har til formål at præcisere, at samtrafikreguleringen skal tage udgangspunkt i begrebet om koncerner som samlede økonomiske og juridiske enheder. Dette indebærer blandt andet, at IT- og Telestyrelsens markedsanalyser, som er udarbejdet efter lovens kap. 20 b, og IT- og Telestyrelsens afgørelser, som træffes efter § 51, som hovedregel skal rettes mod den juridiske enhed i koncernen, som forestår koncernens ledelse i Danmark, med mindre særlige forhold taler imod dette. Særlige forhold kan i dette tilfælde f.eks. gøre sig gældende i situationer, hvor det kan dokumenteres, at et datterselskab har tilstrækkelig autonomi til, at der ikke er tale om en samlet økonomisk enhed. Afgørelserne vil også samtidig kunne rettes mod såvel den anførte koncernledelse som det datterselskab, hvori den aktuelle aktivitet er placeret, såfremt IT- og Telestyrelsen har vurderet, at dette konkret er hensigtsmæssigt.

Hensigten med forslaget er således bl.a. at imødegå risikoen for, at koncerner strukturerer sig ud af forpligtelser efter samtrafiklovens regler om stærk markedsposition m.v. ved f.eks. at udskille koncernens aktiviteter på et marked i flere datterselskaber, som således hver især kan unddrage sig udpegning som udbyder med en stærk markedsposition efter § 84 d og dermed undgå at blive underlagt konkurrenceregulerende forpligtelser i markedsafgørelserne, der træffes efter § 51.

Begrebet »koncern« forstås i overensstemmelse med det i lov om aktieselskaber, jf. LBK nr. 649 af 15. juni 2006, anvendte koncernbegreb.

Ligeledes er det hensigten med forslaget at imødegå risikoen for, at udbydere, som IT- og Telestyrelsen efter § 84 d udpeger som havende en stærk markedsposition på et marked, i perioden efter udpegningen, men inden styrelsen træffer en markedsafgørelse efter § 51, helt eller delvist udskiller koncernens aktiviteter på et marked i andre datterselskaber end de, der har indgået i IT- og Telestyrelsens markedsanalyse og udpegning af udbyder med stærk markedsposition. Dermed ville den koncern, hvor udbyderen med stærk markedsposition er datterselskab, reelt kunne forhindre IT- og Telestyrelsen i at træffe markedsafgørelser efter § 51, idet disse afgørelser ikke vil kunne rettes mod de aktuelle juridiske enheder, hvis aktiviteter er analyseret i markedsanalyserne, og som på baggrund heraf er udpeget som udbydere med stærk markedsposition på det pågældende marked.

Til § 2

Til nr. 1

Formålet med forslaget er at præcisere, at alene reglerne i lov nr. 450 af 10. juni 2003 om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet skal finde anvendelse i alle de markedsafgørelser €" herunder også de første afgørelser på de enkelte markeder €" som IT- og Telestyrelsen træffer.

Dermed præciseres det, at materielle forpligtelser, der udspringer af tidligere gældende regler på området, på ingen måde kan være normerende for de forpligtelser, der kan pålægges udbydere med en stærk markedsposition, også første gang IT- og Telestyrelsen træffer administrativ afgørelse på et marked efter reglerne i § 51 om samtrafik.

IT- og Telestyrelsen kan således, såfremt det er berettiget og proportionalt ud fra de konkrete markedsforhold, jf. § 51, pålægge en udbyder med stærk markedsposition forpligtelser, der ikke skal normeres af den samtrafikregulering, der var gældende før lovændringen med lov nr. 450 af 10. juni 2003 om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet. Ligeledes skal disse forpligtelser ikke normeres af indholdet af de i stk. 1 og 2 anførte bekendtgørelser samt de i stk. 4 €" som foreslås ændret til stk. 5 €" anførte bestemmelser, som er gældende i overgangsperioden fra ikrafttrædelsen af lov nr. 450 af 10. juni 2003 og indtil IT- og Telestyrelsen træffer den første afgørelse på et marked. Det vil dermed sige, at IT- og Telestyrelsen ikke er afskåret fra at pålægge mere byrdefulde forpligtelser i henhold til § 51, end det var muligt efter de gamle regler, hvis en markedsundersøgelse viser, at der er behov for det.

Til nr. 2

Formålet med forslaget er at sikre, at de i bestemmelsen anførte bekendtgørelser også ophører med at finde anvendelse i tilfælde, når der er truffet en administrativ afgørelse, som fastslår, at ingen udbydere pålægges forpligtelser. Bekendtgørelserne vil da ophøre med at finde anvendelse på det tidspunkt, hvor en sådan afgørelse træder i kraft.

Til nr. 3

Formålet med forslaget er at sikre, at de i bestemmelsen anførte lovbestemmelser også ophører med at finde anvendelse, når der er truffet en administrativ afgørelse, som fastslår, at ingen udbydere pålægges forpligtelser. Bekendtgørelserne vil da ophøre med at finde anvendelse fra det tidspunkt, hvor en sådan afgørelse træder i kraft.

Til § 3

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Ikrafttrædelsestidspunktet er fastsat af den vigtige årsag, at præciseringerne af lovgivningen hurtigt kan få virkning ved konkurrencereguleringen af telemarkedet.

 


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28. juli 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 1427 af 21. december 2005, og § 1 i lov nr. 545 af 8. juni 2006 foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 40. Bestemmelserne om samtrafik omfatter

 

1.§ 40, stk. 2, nr. 3, affattes således:

 

 

Stk. 2 . Adgang til eller tilrådighedsstillelse af faciliteter eller tjenester, jf. stk. 1, nr. 1, omfatter bl.a. adgang til

 

 

 

 

3) fysisk infrastruktur, herunder samhusning eller andre former for fælles brug af faciliteter, herunder fælles brug af bygninger og kabelkanaler,

 

»3) fysisk infrastruktur, herunder samhusning eller andre former for fælles brug af faciliteter, herunder f.eks. fælles brug af bygninger og kabelkanaler, adgang til intern kabling med andre udbydere og anden anvendelse af samhusningslokaliteten, der understøtter den samhusningsberettigedes aktiviteter på markedet,«

 

 

 

§ 51. IT- og Telestyrelsen skal pålægge udbydere med en stærk markedsposition, jf. § 84 d, en eller flere forpligtelser som nævnt i stk. 3, jf. dog § 76 a.

 

 

 

 

Stk. 4. De forpligtelser, der pålægges i medfør af stk. 1 og 2, skal tage udgangspunkt i det konkrete problem og være forholdsmæssige og berettigede under hensyn til formålene i § 1. IT- og Telestyrelsen kan i tilknytning hertil opstille krav til den faktiske opfyldelse af forpligtelserne.

 

2. I § 51, stk. 4, indsættes efter 1. pkt.: »IT- og Telestyrelsen fastsætter på det enkelte marked omfanget af forpligtelserne og eventuelle krav til kvaliteten af de samtrafikprodukter, som udbydere med en stærk markedsposition pålægges at give adgang til, jf. § 51, stk. 3, nr. 1.«

 

 

 

 

 

3. I § 51 indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:

 

 

»Stk. 10. IT- og Telestyrelsen kan i forbindelse med ændringer i regulatoriske forhold af betydning for forpligtelserne træffe nye afgørelser, der opdaterer forpligtelserne på et marked i overensstemmelse med de relevante ændringer.«

 

 

 

§  67. Hvis IT- og Telestyrelsen finder, at spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger en rimelig anmodning om samtrafik, skal behandles ved mægling, optager IT- og Telestyrelsen straks forhandlinger med parterne med henblik på igangsættelse af mæglingen.

 

 

Stk. 2. Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan en part, der ønsker at indgå eller ændre en aftale om samtrafik med en part omfattet af §§ 42 eller 44 om samtrafikprodukter omfattet af et standardtilbud offentliggjort af den samtrafikforpligtede part eller omfattet af en gældende aftale om samtrafik indgået af denne, umiddelbart anmode om indgåelse eller ændring af en aftale herom og anmode IT- og Telestyrelsen om at træffe afgørelse svarende til den i § 65, stk. 4, nr. 2, nævnte.

 

4. I § 67, stk. 2, ændres »§ 65, stk. 4, nr. 2,« til »§ 65, stk. 6,«.

 

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan en part, der ønsker at indgå eller ændre en aftale om samtrafik med en part, der er omfattet af §§ 42 eller 44, om et samtrafikprodukt, der i vidt omfang svarer til et samtrafikprodukt, der er omfattet af et standardtilbud offentliggjort af den samtrafikforpligtede part eller omfattet af en gældende aftale om samtrafik indgået af denne, anmode om, at der samtidig med, at mæglingen påbegyndes, træffes afgørelse svarende til den i § 65, stk. 4, nr. 3, nævnte.

 

5. § 67, stk. 3 ophæves.

 

 

 

 

§  70. IT- og Telestyrelsens afgørelse efter § 69, stk. 1, træffes senest 4 måneder efter, at mæglingen er afsluttet.

 

 

 

6.§ 70, stk. 5, affattes således:

Stk. 5. Afgørelser som nævnt i stk. 1 og 3 har virkning fra tidspunktet for indgivelse af anmodning om mægling.

 

» Stk. 5. Afgørelser som nævnt i stk. 1 og 3 har virkning fra tidspunktet for IT- og Telestyrelsens modtagelse af anmodning om vurdering af, hvorvidt der i konkrete tilfælde foreligger en rimelig anmodning om indgåelse eller ændring af aftaler om samtrafik, jf. § 65, stk. 1.«

 

 

 

§ 84 d. Hvis en markedsanalyse efter § 84 c viser, at der ikke er reel konkurrence på et relevant marked, skal IT- og Telestyrelsen udpege virksomheder med en stærk markedsposition på det pågældende marked med henblik på at træffe afgørelse efter §§ 21 a og 21 b, § 35, stk. 2, § 51 og § 76 a.

 

 

Stk. 2. En virksomhed anses for at have en stærk markedsposition, hvis den enten alene eller i fællesskab med andre indtager, hvad der svarer til en dominerende stilling. Det vil sige en økonomisk styrkeposition, der giver den magt til i betragtelig grad at kunne handle uafhængigt af konkurrenter, kunder og forbrugere.

 

7. I § 84 d. stk. 2, indsættes som 3. pkt.: »Koncerner anses som samlede økonomiske og juridiske enheder, med mindre særlige forhold taler imod dette.«

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

I lov nr. 450 af 10. juni 2003 om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet med flere love, som ændret ved § 2 i lov nr. 1427 af 21. december 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 7.

 

 

 

1. I § 7, indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte bekendtgørelser finder ikke anvendelse på de områder og mellem de parter, hvor der i medfør af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, som ændret ved denne lovs § 1, er truffet administrativ afgørelse, og hvor forpligtelserne for det relevante marked er trådt i kraft.

 

» Stk. 3. De i stk. 1 og 2 anførte bekendtgørelser samt de i stk. 5 anførte hidtidige bestemmelser i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet finder ikke anvendelse på de afgørelser, som IT- og Telestyrelsen træffer i medfør af § 51.«

 

 

Stk. 3-8 bliver herefter til stk. 4-9.

 

 

 

 

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte bekendtgørelser finder ikke anvendelse på de områder og mellem de parter, hvor der i medfør af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, som ændret ved denne lovs § 1, er truffet administrativ afgørelse, og hvor forpligtelserne for det relevante marked er trådt i kraft.

 

2. I § 7, stk. 3, der bliver til stk. 4, ændres »forpligtelserne« til »eventuelle forpligtelser«.

 

 

 

 

Stk. 4. De hidtidige bestemmelser i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet § 19, stk. 6, §§ 35, 42, 43, 48 og 49, § 51, stk. 2, §§ 52 og 61, § 62, stk. 1, § 63, stk. 1-3, § 76, stk. 1, nr. 2, og § 76, stk. 2, finder fortsat anvendelse, medmindre der i medfør af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, som ændret ved denne lovs § 1, er truffet administrativ afgørelse og forpligtelserne for det relevante marked er trådt i kraft. Tilsvarende gælder for følgende hidtidige bestemmelser:

 

3. I § 7, stk. 4, der bliver til stk. 5, ændres »forpligtelserne« til »eventuelle forpligtelser«.

 

 

 

 

 

§ 3

 

 

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.