L 56 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.
(Præcisering af reglerne om fastsættelse af
forpligtelser vedrørende samtrafik).
Fremsat den 27. oktober 2006 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet
(Præcisering af reglerne om
fastsættelse af forpligtelser vedrørende
samtrafik)
§ 1
I lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28.
juli 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 1427 af 21.
december 2005 og § 1 i lov nr. 545 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
1.§ 40, stk. 2, nr.
3, affattes således:
»3) fysisk infrastruktur, herunder
samhusning eller andre former for fælles brug af faciliteter,
herunder f.eks. fælles brug af bygninger og kabelkanaler,
adgang til intern kabling med andre udbydere og anden anvendelse af
samhusningslokaliteten, der understøtter den
samhusningsberettigedes aktiviteter på markedet,«
2. I § 51, stk. 4,
indsættes efter 1. pkt:
»IT- og Telestyrelsen fastsætter
på det enkelte marked omfanget af forpligtelserne og
eventuelle krav til kvaliteten af de samtrafikprodukter, som
udbydere med en stærk markedsposition pålægges at
give adgang til, jf. § 51, stk. 3, nr. 1.«
3. I § 51 indsættes
efter stk. 9 som nyt stykke:
» Stk. 10. IT- og Telestyrelsen
kan i forbindelse med ændringer i regulatoriske forhold af
betydning for forpligtelserne træffe nye afgørelser,
der opdaterer forpligtelserne på et marked i overensstemmelse
med de relevante ændringer.«
4. I § 67, stk. 2,
ændres »§ 65, stk. 4, nr. 2,« til
»§ 65, stk. 6,«.
5.§ 67, stk. 3,
ophæves.
6.§ 70, stk. 5,
affattes således:
» Stk. 5. Afgørelser som
nævnt i stk. 1 og 3 har virkning fra tidspunktet for IT-
og Telestyrelsens modtagelse af anmodning om vurdering af, hvorvidt
der i konkrete tilfælde foreligger en rimelig anmodning om
indgåelse eller ændring af aftaler om samtrafik, jf.
§ 65, stk. 1.«
7. I § 84 d, stk. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Koncerner anses som samlede økonomiske
og juridiske enheder, med mindre særlige forhold taler imod
dette.«
§ 2
I lov nr. 450 af 10. juni 2003 om
ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet med flere love, som ændret ved § 2 i
lov nr. 1427 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 7 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
» Stk. 3. De i stk. 1 og 2
anførte bekendtgørelser samt de i stk. 5
anførte hidtidige bestemmelser i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet finder ikke anvendelse
på de afgørelser, som IT- og Telestyrelsen
træffer i medfør af § 51.«
Stk. 3-8 bliver herefter til stk. 4-9.
2. I § 7, stk. 3, der
bliver til stk. 4, ændres »forpligtelserne«
til »eventuelle forpligtelser«.
3. I § 7, stk. 4, der
bliver til stk. 5, ændres »forpligtelserne«
til »eventuelle forpligtelser«.
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
A. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget fremsættes med henblik
på at præcisere en række bestemmelser i
lovgivningen med henblik på at sikre intentionerne i
henholdsvis EU-direktivpakken fra 2002 og ændringen af
teleloven i 2003. Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med
en afgørelse fra Teleklagenævnet i maj 2006.
B. Gældende regler
EU-direktivpakken er implementeret med lov
nr. 450 af 10. juni 2003 om ændring af lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet med flere love, jf.
lovbekendtgørelse nr. 784 af 28. juli 2005 med senere
ændringer.
De gældende regler om
samtrafikprodukter omfattet af loven, herunder samhusning, er
indeholdt i lovens § 40. Bestemmelserne om vilkår
og priser for samtrafik og de hensyn m.v., som IT- og Telestyrelsen
skal iagttage, når IT- og Telestyrelsen pålægger
forpligtelser herom, følger af lovens § 51. Lovens
overgangsbestemmelser er indeholdt i § 7 i lov nr. 450 af
10. juni 2003 med senere ændringer.
Forholdet til øvrig
lovgivning
Ingen bemærkninger.
C. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder en række
forslag til præciseringer, således at lovgrundlaget
bringes i overensstemmelse med EU-reguleringen og den politiske
hensigt bag dennes implementering i Danmark. Ændringerne
tjener blandt andet til at sikre, at loven er fleksibel nok til at
dække såvel eksisterende som fremtidige produkter og
teknologier på teleområdet.
Endvidere indeholder loven visse
konsekvensrettelser, der bringer gældende bestemmelser i
overensstemmelse med tidligere foretagne ændringer af
loven.
Lovforslaget har baggrund i det regime, der
blev indført med implementeringen af EU-direktivpakken i
2003. Det blev således med lovændringen i 2003
indført, at IT- og Telestyrelsen i henhold til
Europa-Kommissionens henstilling af 11. februar 2003, på
baggrund af fortagne markedsanalyser, foretaget på 18
definerede delmarkeder, skal træffe markedsafgørelser,
såfremt det er konstateret, at der ikke er reel konkurrence
på de konkrete delmarkeder.
IT- og Telestyrelsen traf den 6. oktober 2005
en afgørelse på engrosmarkedet for fastnetaccess.
Afgørelsen var den første, som udmøntede de
ændrede samtrafikregler i lov nr. 450 af 10. juni 2003 om
ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet med flere love. De ændrede samtrafikregler blev
indført i 2003 på baggrund af EU-direktivpakken.
Teleklagenævnet traf den 8. maj 2006
afgørelse om en klage over IT- og Telestyrelsens
afgørelse på engrosmarkedet for fastnetaccess.
Afgørelsen var den første, hvor Teleklagenævnet
tog stilling til markedsundersøgelserne, som blev
indført i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet i 2003 på baggrund af EU-direktivpakken.
Teleklagenævnet har i sin
afgørelse af 8. maj 2006 tilkendegivet, at IT- og
Telestyrelsens afgørelser skal rettes til de selskaber, der
rent faktisk i praksis agerer på de pågældende
markeder, og som derfor er ansvarlige for at efterleve styrelsens
afgørelser, og ikke til et eventuelt holding- eller
moderselskab i den koncern, hvori de måtte indgå. En
fravigelse fra dette udgangspunkt kan ifølge
Teleklagenævnets afgørelse alene ske i de
tilfælde, hvor IT- og Telestyrelsen kan påvise, at der
foreligger særlige omstændigheder, herunder at et andet
selskab i koncernen i det konkrete tilfælde udøver en
reel ledelse i forhold til det pågældende selskab og i
kraft heraf er ansvarlig for sidstnævnte selskabs
efterlevelse af myndighedspålæg.
I Teleklagenævnets afgørelse af
8. maj 2006 er det endvidere fastlagt, at overgangsbestemmelserne
indeholdt i lovændringen fra 2003 indebærer, at
samtrafikbekendtgørelsen fortsat finder anvendelse undtagen
på de områder og imellem de parter, hvor der
måtte foreligge endelig administrativ afgørelse, og
hvor forpligtelserne i henhold til afgørelsen er trådt
i kraft. Det indebærer efter Teleklagenævnets
opfattelse, at også forpligtelsen om samhusning skal
fastlægges efter reglerne før implementeringen af
EU-direktivpakken i 2003.
Teleklagenævnet har endvidere i
afgørelsen af 8. maj 2006 ud fra en fortolkning af de
almindelige bemærkninger til 2003-loven tilkendegivet, at det
ikke har været lovgivers hensigt at ændre
grundlæggende i de hidtidige forpligtelser og således
heller ikke i forpligtelsen til samhusning.
Teleklagenævnets afgørelse har
afdækket et behov for at præcisere lovgivningen og
bringe denne i overensstemmelse med den politiske hensigt med
lovgivningen, herunder at få præciseret de
vilkår, som branchen skal agere efter.
Endvidere indeholder lovforslaget en
præcisering af adgangen for IT- og Telestyrelsen til at
fastsætte krav til kvalitet af de samtrafikprodukter, som det
pålægges udbydere med en stærk markedsposition at
give adgang til. Denne adgang til at fastsætte kvalitetskrav
er blevet aktualiseret af den teknologiske udvikling og
netudbygninger, der både kan have indflydelse på
kvaliteten af allerede leverede samtrafikprodukter og på
kvaliteten af samtrafikprodukter, der leveres fremover. Adgangen
til at fastsætte kvalitetskrav kan således f.eks.
anvendes til at opretholde bestemte båndbredder på
allerede leverede samtrafikprodukter eller til at fastsætte
kvalitetskrav til den fremtidige levering af
samtrafikprodukter.
Endelig indeholder lovforslaget visse
tilpasninger af regelsættet med henblik på at bringe
dette i overensstemmelse med tidligere foretagne ændringer af
denne lov.
D. Lovens administrative,
økonomiske, erhvervsmæssige og
miljømæssige konsekvenser
1. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget får ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner
og regioner.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at resultere i en
styrkelse af konkurrencemulighederne for de udbydere, der
efterspørger samtrafik. Der vil generelt være tale om
en omfordeling af omkostninger mellem udbydere og
efterspørgere af samtrafik, hvorfor ændringerne samlet
set ikke vurderes at få økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
3. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
E. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget præciserer allerede
gennemførte EU-regler fra dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles
rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og
€"tjenester og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/19/EF af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik
mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende
faciliteter.
F. Høring
Lovforslaget har ved brev af 1. september
2006 været udsendt i høring hos:
Advokatfirma DLA Nordic A/S
, Advokat Hans Abildstrøm, Advokatfirmaet
Jonas Bruun , Advokatrådet
, Amtsrådsforeningen i Danmark
, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
, Arbejdstilsynet , Arrownet A/S
, Banedanmark ,
Beredskabsstyrelsen ,
Beskæftigelsesministeriet ,
Bolignetforeningen, Boligselskabernes Landsforening
, Brancheorganisationen for Forbruger Elektronik
, Broadcom , Center for
Teleinformation , Christian Rovsing A/S
, Consorte Danmark A/S ,
Crossroads Copenhagen , Cybercity A/S
, DanCell A/S , Danish Institute
for Human Rights, Danmarks Meteorologiske Institut, Danmarks Radio
, Danmarks Rederiforening , Dansk
Arbejdsgiverforening , Dansk Bredbånd A/S
, Dansk Elektronik , Dansk
EL-Forbund , Dansk Energi , Dansk
Handel og Service , Dansk Industri
, Dansk Internet Forum , DANSK IT
, Dansk Management Råd (DMR)
, Dansk Metal , Dansk Standard
, Danske Dagblades Forening ,
Danske Mediers Forum , Danske Telecom A/S
, Danske Uddannelsesmedier, Datatilsynet
, De Samvirkende Invalideorganisationer
, Debitel , Demokratisk
Lokalstation , Den Kristne Producentkomite
, Det Centrale Handicapråd
, Devoteam Fischer & Lorentz A/S
, Digital Marketing Support ApS ,
DMR , DSB , Ementor Danmark A/S
, Equant , Erhvervs- og
Byggestyrelsen , Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
, FAEM , FDA ,
FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel ,
Finansministeriet , Finansrådet - Danske
Pengeinstitutters Forening , Forbrugerombudsmanden
, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen
, Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM)
, Forsikring & Pension ,
Forsikringens Hus, Forsvarsministeriet ,
Frederiksberg Kommune ,
Økonomidirektoratet, Færøernes Landsstyre
, Føroya Tele , Global
Connect , Grønlands Hjemmestyre
, Direktoratet for Boliger og Infrastruktur,
Handelskartellet i Danmark , Hi3G, HK-/Privat
, Hovedstadens Udviklingsråd (HUR)
, HTS Interesseorganisationen ,
IASTAR Danmark , Indenrigs- og Sundhedsministeriet
, ISPA DK (Foreningen af
Internetleverandører), IT-Branchen , ITEK
, ITEK/Dansk Industri, Justitsministeriet
, Kirkeministeriet , KL
, Økonomisk Sekretariat,
Konkurrencestyrelsen , Kulturministeriet
, Københavns Kommune ,
Udenbys afdeling, Københavns Universitet ,
Det Retsvidenskabelige Institut A, Landbrugsraadet
, Landsforeningen EDR , LO -
Landsorganisationen i Danmark , Managing Director
, SuperTEL Danmark, Miljø- og
Energiministeriet , Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender , Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration , Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ,
Mobiltelebranchen , Motorola A/S
, Nordic Connect , Plesner,
PMR-industrien , Radio- og tv-nævnet
, Mediesekretariatet, Realkreditrådet
, Samarbejdsforum for Danske Lytter og
seerorganisationer , Sammenslutningen af Lokale
Radio- og TV-stationer , SAT gruppen
, Sekretariat ved IRE Management, Service Partner
Sjælland , Service 900 Nævnet
, Skatteministeriet , Skov- og
Naturstyrelsen , Socialministeriet
, Sonofon , Statsministeriet
, Stofa , Sundhedsstyrelsen
, Sø fartsstyrelsen , TDC
, TEKNIQ , TELE Greenland A/S,
Tele 2 A/S , Teleankenævnet,
Teleklagenævnet, Telekommunikationsindustrien
, Tele-Punkt Sø borg A/S ,
Telia A/S , TELMORE A/S , Telogic
, TetraNet , c/o Motorola A/S,
TetraStar A/S , Tiscali Danmark ,
Co/Tele 2, Transport- og Energiministeriet , TV
Danmark kanal 60 A/S , TV 2 ,
Udenrigsministeriet , Undervisningsministeriet
, UNI-C , WorldCOM
, Økonomi- og Erhvervsministeriet
, Århus Universitet ,
Institut for Informations- og Medievidenskab.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at resultere i en
styrkelse af konkurrencemulighederne for de udbydere, der
efterspørger samtrafik. Der vil generelt være tale om
en omfordeling af omkostninger mellem udbydere og
efterspørgere af samtrafik, hvorfor ændringerne samlet
set ikke vurderes at få økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget præciserer allerede
gennemførte EU-regler fra dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles
rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF
af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik mellem elektroniske
kommunikationsnet og tilhørende faciliteter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Formålet med forslaget er at
præcisere, at bestemmelsen i § 40, stk. 2, nr.
3 alene er eksemplificerende, og altså ikke udtømmende
eller normerende for de samtrafikprodukter, som IT- og
Telestyrelsen kan give adgang til.
Adgangen til samtrafikprodukter på de
enkelte markeder €" d.v.s. såvel arten af de produkter,
der skal gives adgang til, som omfanget af anvendelsen af disse
produkter - fastlægges udelukkende ud fra de konstaterede
konkurrenceforhold og de øvrige kriterier for udformning af
forpligtelser, som er anført i § 51. Af reglerne i
§ 51 følger således, at de forpligtelser,
som IT- og Telestyrelsen pålægger udbydere med en
stærk markedsposition, skal tage udgangspunkt i det konkrete
konkurrenceproblem og være forholdsmæssige og
berettigede under hensyn til formålene i lovens
§ 1.
Præciseringen fastslår
således, at der indenfor rammerne af bestemmelsen i
§ 51, stk. 3-6, ikke findes yderligere
begrænsninger i IT- og Telestyrelsens muligheder for at
udforme en forpligtelse, således at forpligtelsen - for
så vidt angår såvel forpligtelsens art som
anvendelsesområde - netop tilpasses de konkrete
omstændigheder på det konkrete marked. Forpligtelserne
kan derved i et fremadrettet perspektiv anvendes fleksibelt, f.eks.
i forbindelse med ny teknologi, ændringer eller udbygning af
en udbyders netstruktur, nye produkter på et marked eller ved
ændring af konkurrencesituationen på et marked.
Det tydeliggøres i lovteksten, at
adgangen til samtrafik f.eks. også kan omfatte andre
produkter end de, der specifikt er angivet i § 40, hvis
konkurrencesituationen viser et behov herfor. For så vidt
angår samhusning kan forpligtelsen hertil eksempelvis omfatte
opsætning og anvendelse af intern kabling med andre udbydere
end samhusningsudbyderen. Adgangen til samhusning kan også
omfatte anden anvendelse af samhusningslokaliteten, der
understøtter den samhusningsberettigedes aktiviteter
på markedet. Ved »anden anvendelse« forstås
f.eks. adgang til direkte videretransport af egen trafik i andre
udbyderes net eller af andre udbyderes trafik i eget net uden
anvendelse af den samhusningsforpligtede udbyders net. Denne adgang
omfatter tillige ret til f.eks. at opstille, anvende og
vedligeholde eget udstyr, og til at lade andre udbydere opstille,
anvende og vedligeholde udstyr på samhusningslokaliteten. Det
opstillede udstyr kan således anvendes til udveksling af
trafik med eller transport af trafik for den udbyder, der er
pålagt forpligtelsen til at tilbyde samhusning. Ligeledes kan
udstyret anvendes til udveksling af trafik med eller transport af
trafik til/fra/for andre udbydere, der ikke nødvendigvis har
en samtrafik- eller samhusningsaftale med den forpligtede udbyder.
Anvendelsen sker under forudsætning af, at den
understøtter den samhusningsberettigedes egne aktiviteter
på det pågældende marked, hvorved forstås,
at det understøtter den samhusningsberettigedes aktiviteter
på det marked, som markedsafgørelsen, hvori
forpligtelsen pålægges, omhandler.
Det bemærkes, at samhusning som hidtil
vil være et selvstændigt samtrafikprodukt, og at
adgangen hertil ikke forudsætter et samtidigt køb af
andre samtrafikprodukter, som samhusningen skal anvendes i
forbindelse med.
Til nr. 2
Forslaget har til formål at
præcisere, at IT- og Telestyrelsens pålæggelse af
forpligtelser i markedsregulerende afgørelser kan
indebære ophævelse af tidligere pålagte eller
lovhjemlede forpligtelser, opretholdelse af sådanne
forpligtelser eller pålæggelse af nye eller
ændrede forpligtelser, herunder af skærpende
karakter.
Det er endvidere hensigten med forslaget at
præcisere, at IT- og Telestyrelsen - ud over at
fastlægge omfanget af forpligtelser - også kan opstille
krav til kvaliteten af de samtrafikprodukter, der skal gives adgang
til. Der kan også stilles krav om, at f.eks. en given
kvalitet af samtrafikprodukter skal opretholdes i forbindelse med
bl.a. udbygning eller ændringer i nettet, som den
samtrafikforpligtede part foretager. F.eks. kan der stilles krav
om, at den eksisterende båndbredde for en forbindelse skal
opretholdes, eller krav vedrørende leveringssikkerhed.
Eksemplerne er ikke udtømmende eller normerende for arten
eller omfanget af kvalitetskrav, som IT- og Telestyrelsen kan
stille. Opstilling af kvalitetskrav skal være
forholdsmæssige og berettigede under hensyn til
formålene i teleloven, jf. lovens § 51,
stk. 4. Endvidere vil det altid skulle være indenfor
rammerne af § 51, stk. 3-6.
Ændringen har yderligere til
formål at præcisere, at forpligtelserne
pålægges særskilt på de enkelte markeder og
således som hovedregel ikke har sammenhæng med
forpligtelser, pålagt på andre markeder. Regulering og
deregulering på det enkelte marked kan og skal således
ske ud fra en vurdering af konkurrencesituationen på dette
marked.
Til nr. 3
Formålet med bestemmelsen er bl.a. at
sikre, at IT- og Telestyrelsen kan træffe opdaterende
markedsafgørelser. En markedsafgørelse er som regel
resultatet af et længere forløb, hvor der, forinden
afgørelsen kan træffes, er gennemført
indsamling af relevante data for det enkelte marked og herefter med
udgangspunkt i disse data er udarbejdet en analyse af
konkurrencesituationen på markedet, hvorpå
markedsafgørelsen baseres. Behovet for at træffe en
opdaterende markedsafgørelse efter § 51 kan f.eks.
være til stede i tilfælde hvor den lovmæssige
regulering af forpligtelser ændres, således at disse
forpligtelser kan pålægges ud fra ændrede
kriterier eller med et andet indhold, end det efter lovgrundlaget
var muligt på det tidspunkt, hvor IT- og Telestyrelsen
på baggrund af en markedsanalyse traf en
markedsafgørelse.
Det er med den foreslåede bestemmelse
hensigten at sikre, at de opdaterende afgørelser kan
træffes i situationer, hvor det datamateriale, der ligger til
grund for en markedsanalyse og for en efterfølgende
udpegning af udbydere med stærk markedsposition, og hvor
forpligtelser i en tidligere afgørelse efter § 51
er pålagt i henhold hertil, fortsat kan lægges til
grund herfor i overensstemmelse med reglerne i kap. 20 b. F.eks.
indeholder nærværende lovforslag en præcisering
af § 40, stk. 2, nr. 3, om adgangen til fysisk
infrastruktur. Herefter kan IT- og Telestyrelsen træffe en
opdaterende afgørelse på markeder, hvor der gives
adgang til fysisk infrastruktur, på baggrund af det
datamateriale, og hermed de markedsanalyser og SMP-udpegninger, der
allerede har dannet baggrund for tidligere
markedsafgørelser. Dette forudsætter, at det
nævnte datamateriale efter IT- og Telestyrelsens vurdering
ikke siden indsamlingen af disse data er ændret i så
væsentlig grad, at det ikke fortsat er berettiget, at de
pågældende data lægges til grund for
afgørelsen.
Til nr. 4
Forslaget har til formål at sikre
overensstemmelse med den gældende udformning af bestemmelsen
i § 65, som senest er ændret ved lov nr. 1427 af
21. december 2005.
Til nr. 5
Forslaget har til formål at sikre
overensstemmelse med den gældende udformning af bestemmelsen
i § 65, som senest er ændret ved lov nr. 1427 af
21. december 2005. Bestemmelsen foreslås ophævet, idet
den bestemmelse, som der henvises til, ikke længere er i
kraft.
Til nr. 6
Formålet med forslaget er at
fastsætte virkningen af afgørelser, som træffes
i henhold til bestemmelserne i § 70, stk. 1 og 3,
til det tidspunkt, hvor IT- og Telestyrelsen har modtaget den
underliggende anmodning om indgåelse eller ændring af
aftale om samtrafik med henblik på styrelsens vurdering i
henhold til § 65, stk. 1, af, hvorvidt en anmodning
om samtrafik er rimelig, eller hvorvidt den kan afvises.
Ændringen sker i konsekvens af, at IT-
og Telestyrelsen med lovændringen i lov nr. 450 af 10. juni
2003 af egen drift træffer afgørelse om
iværksættelse af mægling, hvorfor parterne ikke i
modsætning til tidligere har krav på
iværksættelse heraf efter anmodning fra parterne.
Til nr. 7
Forslaget har til formål at
præcisere, at samtrafikreguleringen skal tage udgangspunkt i
begrebet om koncerner som samlede økonomiske og juridiske
enheder. Dette indebærer blandt andet, at IT- og
Telestyrelsens markedsanalyser, som er udarbejdet efter lovens kap.
20 b, og IT- og Telestyrelsens afgørelser, som træffes
efter § 51, som hovedregel skal rettes mod den juridiske
enhed i koncernen, som forestår koncernens ledelse i Danmark,
med mindre særlige forhold taler imod dette. Særlige
forhold kan i dette tilfælde f.eks. gøre sig
gældende i situationer, hvor det kan dokumenteres, at et
datterselskab har tilstrækkelig autonomi til, at der ikke er
tale om en samlet økonomisk enhed. Afgørelserne vil
også samtidig kunne rettes mod såvel den anførte
koncernledelse som det datterselskab, hvori den aktuelle aktivitet
er placeret, såfremt IT- og Telestyrelsen har vurderet, at
dette konkret er hensigtsmæssigt.
Hensigten med forslaget er således
bl.a. at imødegå risikoen for, at koncerner
strukturerer sig ud af forpligtelser efter samtrafiklovens regler
om stærk markedsposition m.v. ved f.eks. at udskille
koncernens aktiviteter på et marked i flere datterselskaber,
som således hver især kan unddrage sig udpegning som
udbyder med en stærk markedsposition efter § 84 d
og dermed undgå at blive underlagt konkurrenceregulerende
forpligtelser i markedsafgørelserne, der træffes efter
§ 51.
Begrebet »koncern« forstås
i overensstemmelse med det i lov om aktieselskaber, jf. LBK nr. 649
af 15. juni 2006, anvendte koncernbegreb.
Ligeledes er det hensigten med forslaget at
imødegå risikoen for, at udbydere, som IT- og
Telestyrelsen efter § 84 d udpeger som havende en
stærk markedsposition på et marked, i perioden efter
udpegningen, men inden styrelsen træffer en
markedsafgørelse efter § 51, helt eller delvist
udskiller koncernens aktiviteter på et marked i andre
datterselskaber end de, der har indgået i IT- og
Telestyrelsens markedsanalyse og udpegning af udbyder med
stærk markedsposition. Dermed ville den koncern, hvor
udbyderen med stærk markedsposition er datterselskab, reelt
kunne forhindre IT- og Telestyrelsen i at træffe
markedsafgørelser efter § 51, idet disse
afgørelser ikke vil kunne rettes mod de aktuelle juridiske
enheder, hvis aktiviteter er analyseret i markedsanalyserne, og som
på baggrund heraf er udpeget som udbydere med stærk
markedsposition på det pågældende marked.
Til § 2
Til nr. 1
Formålet med forslaget er at
præcisere, at alene reglerne i lov nr. 450 af 10. juni 2003
om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet skal finde anvendelse i alle de
markedsafgørelser €" herunder også de
første afgørelser på de enkelte markeder
€" som IT- og Telestyrelsen træffer.
Dermed præciseres det, at materielle
forpligtelser, der udspringer af tidligere gældende regler
på området, på ingen måde kan være
normerende for de forpligtelser, der kan pålægges
udbydere med en stærk markedsposition, også
første gang IT- og Telestyrelsen træffer administrativ
afgørelse på et marked efter reglerne i § 51
om samtrafik.
IT- og Telestyrelsen kan således,
såfremt det er berettiget og proportionalt ud fra de konkrete
markedsforhold, jf. § 51, pålægge en udbyder
med stærk markedsposition forpligtelser, der ikke skal
normeres af den samtrafikregulering, der var gældende
før lovændringen med lov nr. 450 af 10. juni 2003 om
ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet. Ligeledes skal disse forpligtelser ikke normeres af
indholdet af de i stk. 1 og 2 anførte
bekendtgørelser samt de i stk. 4 €" som
foreslås ændret til stk. 5 €" anførte
bestemmelser, som er gældende i overgangsperioden fra
ikrafttrædelsen af lov nr. 450 af 10. juni 2003 og indtil IT-
og Telestyrelsen træffer den første afgørelse
på et marked. Det vil dermed sige, at IT- og Telestyrelsen
ikke er afskåret fra at pålægge mere byrdefulde
forpligtelser i henhold til § 51, end det var muligt
efter de gamle regler, hvis en markedsundersøgelse viser, at
der er behov for det.
Til nr. 2
Formålet med forslaget er at sikre, at
de i bestemmelsen anførte bekendtgørelser også
ophører med at finde anvendelse i tilfælde, når
der er truffet en administrativ afgørelse, som
fastslår, at ingen udbydere pålægges
forpligtelser. Bekendtgørelserne vil da ophøre med at
finde anvendelse på det tidspunkt, hvor en sådan
afgørelse træder i kraft.
Til nr. 3
Formålet med forslaget er at sikre, at
de i bestemmelsen anførte lovbestemmelser også
ophører med at finde anvendelse, når der er truffet en
administrativ afgørelse, som fastslår, at ingen
udbydere pålægges forpligtelser.
Bekendtgørelserne vil da ophøre med at finde
anvendelse fra det tidspunkt, hvor en sådan afgørelse
træder i kraft.
Til § 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Ikrafttrædelsestidspunktet er fastsat
af den vigtige årsag, at præciseringerne af
lovgivningen hurtigt kan få virkning ved
konkurrencereguleringen af telemarkedet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28.
juli 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 1427 af 21.
december 2005, og § 1 i lov nr. 545 af 8. juni 2006 foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 40.
Bestemmelserne om samtrafik omfatter | | 1.§ 40, stk. 2, nr.
3, affattes således: |
€ | | |
Stk. 2 . Adgang
til eller tilrådighedsstillelse af faciliteter eller
tjenester, jf. stk. 1, nr. 1, omfatter bl.a. adgang til | | |
€ | | |
3) fysisk infrastruktur, herunder samhusning
eller andre former for fælles brug af faciliteter, herunder
fælles brug af bygninger og kabelkanaler, | | »3) fysisk infrastruktur, herunder
samhusning eller andre former for fælles brug af faciliteter,
herunder f.eks. fælles brug af bygninger og kabelkanaler,
adgang til intern kabling med andre udbydere og anden anvendelse af
samhusningslokaliteten, der understøtter den
samhusningsberettigedes aktiviteter på markedet,« |
| | |
§ 51. IT- og
Telestyrelsen skal pålægge udbydere med en stærk
markedsposition, jf. § 84 d, en eller flere forpligtelser
som nævnt i stk. 3, jf. dog § 76 a. | | |
€ | | |
Stk. 4. De forpligtelser, der
pålægges i medfør af stk. 1 og 2, skal tage
udgangspunkt i det konkrete problem og være
forholdsmæssige og berettigede under hensyn til
formålene i § 1. IT- og Telestyrelsen kan i
tilknytning hertil opstille krav til den faktiske opfyldelse af
forpligtelserne. | | 2. I § 51, stk. 4,
indsættes efter 1. pkt.: »IT- og Telestyrelsen
fastsætter på det enkelte marked omfanget af
forpligtelserne og eventuelle krav til kvaliteten af de
samtrafikprodukter, som udbydere med en stærk markedsposition
pålægges at give adgang til, jf. § 51,
stk. 3, nr. 1.« |
| | |
| | 3. I § 51 indsættes
efter stk. 9 som nyt stykke: |
| | »Stk. 10. IT- og Telestyrelsen
kan i forbindelse med ændringer i regulatoriske forhold af
betydning for forpligtelserne træffe nye afgørelser,
der opdaterer forpligtelserne på et marked i overensstemmelse
med de relevante ændringer.« |
| | |
§ 67. Hvis IT-
og Telestyrelsen finder, at spørgsmålet om, hvorvidt
der foreligger en rimelig anmodning om samtrafik, skal behandles
ved mægling, optager IT- og Telestyrelsen straks
forhandlinger med parterne med henblik på igangsættelse
af mæglingen. | | |
Stk. 2. Uanset bestemmelsen i
stk. 1 kan en part, der ønsker at indgå eller
ændre en aftale om samtrafik med en part omfattet af
§§ 42 eller 44 om samtrafikprodukter omfattet af et
standardtilbud offentliggjort af den samtrafikforpligtede part
eller omfattet af en gældende aftale om samtrafik
indgået af denne, umiddelbart anmode om indgåelse eller
ændring af en aftale herom og anmode IT- og Telestyrelsen om
at træffe afgørelse svarende til den i § 65,
stk. 4, nr. 2, nævnte. | | 4. I § 67, stk. 2,
ændres »§ 65, stk. 4, nr. 2,« til
»§ 65, stk. 6,«. |
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i
stk. 1 kan en part, der ønsker at indgå eller
ændre en aftale om samtrafik med en part, der er omfattet af
§§ 42 eller 44, om et samtrafikprodukt, der i vidt
omfang svarer til et samtrafikprodukt, der er omfattet af et
standardtilbud offentliggjort af den samtrafikforpligtede part
eller omfattet af en gældende aftale om samtrafik
indgået af denne, anmode om, at der samtidig med, at
mæglingen påbegyndes, træffes afgørelse
svarende til den i § 65, stk. 4, nr. 3,
nævnte. | | 5. § 67,
stk. 3 ophæves. |
| | |
§ 70. IT- og
Telestyrelsens afgørelse efter § 69, stk. 1,
træffes senest 4 måneder efter, at mæglingen er
afsluttet. | | |
€ | | 6.§ 70, stk. 5,
affattes således: |
Stk. 5. Afgørelser som
nævnt i stk. 1 og 3 har virkning fra tidspunktet for
indgivelse af anmodning om mægling. | | » Stk. 5. Afgørelser som
nævnt i stk. 1 og 3 har virkning fra tidspunktet for IT-
og Telestyrelsens modtagelse af anmodning om vurdering af, hvorvidt
der i konkrete tilfælde foreligger en rimelig anmodning om
indgåelse eller ændring af aftaler om samtrafik, jf.
§ 65, stk. 1.« |
| | |
§ 84 d. Hvis en
markedsanalyse efter § 84 c viser, at der ikke er reel
konkurrence på et relevant marked, skal IT- og Telestyrelsen
udpege virksomheder med en stærk markedsposition på det
pågældende marked med henblik på at træffe
afgørelse efter §§ 21 a og 21 b,
§ 35, stk. 2, § 51 og § 76
a. | | |
Stk. 2. En virksomhed anses for at
have en stærk markedsposition, hvis den enten alene eller i
fællesskab med andre indtager, hvad der svarer til en
dominerende stilling. Det vil sige en økonomisk
styrkeposition, der giver den magt til i betragtelig grad at kunne
handle uafhængigt af konkurrenter, kunder og forbrugere. | | 7. I § 84 d. stk. 2,
indsættes som 3.
pkt.: »Koncerner anses som samlede økonomiske
og juridiske enheder, med mindre særlige forhold taler imod
dette.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 450 af 10. juni 2003 om
ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet med flere love, som ændret ved § 2 i
lov nr. 1427 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 7. | | |
€ | | 1. I § 7, indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke: |
Stk. 3. De i stk. 1 og 2
nævnte bekendtgørelser finder ikke anvendelse på
de områder og mellem de parter, hvor der i medfør af
lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, som
ændret ved denne lovs § 1, er truffet administrativ
afgørelse, og hvor forpligtelserne for det relevante marked
er trådt i kraft. | | » Stk. 3. De i stk. 1 og 2
anførte bekendtgørelser samt de i stk. 5
anførte hidtidige bestemmelser i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet finder ikke anvendelse
på de afgørelser, som IT- og Telestyrelsen
træffer i medfør af § 51.« |
| | Stk. 3-8 bliver herefter til stk. 4-9. |
| | |
Stk. 3. De i stk. 1 og 2
nævnte bekendtgørelser finder ikke anvendelse på
de områder og mellem de parter, hvor der i medfør af
lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, som
ændret ved denne lovs § 1, er truffet administrativ
afgørelse, og hvor forpligtelserne for det relevante marked
er trådt i kraft. | | 2. I § 7, stk. 3, der
bliver til stk. 4, ændres »forpligtelserne«
til »eventuelle forpligtelser«. |
| | |
Stk. 4. De hidtidige bestemmelser i
lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet
§ 19, stk. 6, §§ 35, 42, 43, 48 og
49, § 51, stk. 2, §§ 52 og 61,
§ 62, stk. 1, § 63, stk. 1-3,
§ 76, stk. 1, nr. 2, og § 76, stk. 2,
finder fortsat anvendelse, medmindre der i medfør af lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, som
ændret ved denne lovs § 1, er truffet administrativ
afgørelse og forpligtelserne for det relevante marked er
trådt i kraft. Tilsvarende gælder for følgende
hidtidige bestemmelser: | | 3. I § 7, stk. 4, der
bliver til stk. 5, ændres »forpligtelserne«
til »eventuelle forpligtelser«. |
€ | | |
| | § 3 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |