Skriftlig fremsættelse (28. marts
2007)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter (Udvidelse af lovens anvendelsesområde og
ophævelse af revisionsbestemmelse)
(Lovforslag nr. L 200)
Lovforslaget fremsættes med henvisning
til § 26 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven),
hvorefter justitsministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2006-07.
Ved lov nr. 442 af 9. juni 2004 om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter (retssikkerhedsloven) blev der med lovens kapitel
2 og 3 gennemført en samlet regulering af en række
spørgsmål, som vedrører tilfælde, hvor en
forvaltningsmyndighed har mulighed for uden for strafferetsplejen
at foretage tvangsindgreb i form af navnlig såkaldte kontrol-
og tilsynsbesøg uden forudgående retskendelse.
Reguleringen i lovens kapitel 2
indebærer bl.a., at tvangsindgreb kun må anvendes, hvis
mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige,
og hvis indgrebet står i rimeligt forhold til formålet
med indgrebet, og at en part forud for gennemførelsen af en
beslutning om iværksættelse af et tvangsindgreb som
udgangspunkt skal underrettes om beslutningen.
Lovens kapitel 3 indeholder endvidere en
bestemmelse om, at hvis en enkeltperson eller juridisk person med
rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar
lovovertrædelse, kan tvangsindgreb over for den
mistænkte med henblik på at tilvejebringe oplysninger
om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene
gennemføres efter reglerne i retsplejeloven om
strafferetsplejen. Det gælder dog ikke, hvis tvangsindgrebet
gennemføres med henblik på at tilvejebringe
oplysninger til brug for behandlingen af andre
spørgsmål end fastsættelse af straf, ligesom den
mistænkte kan meddele samtykke til fravigelse af
bestemmelsen.
Herudover regulerer loven i kapitel 4 visse
spørgsmål, der kan opstå i tilfælde, hvor
borgere og virksomheder er forpligtet til at meddele oplysninger
til en forvaltningsmyndighed.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 5,
at kapitel 2 og 3 ikke gælder for tvangsindgreb, som
foretages af forvaltningsmyndigheder efter indhentet
retskendelse.
Det foreslås med lovforslaget at
ophæve bestemmelsen i § 1, stk. 5. Det vil i givet fald
indebære, at retssikkerhedslovens anvendelsesområde
udvides til også at omfatte tvangsindgreb af den karakter,
der er omfattet af loven, hvis de foretages efter indhentet
retskendelse.
Myndighederne vil herefter i de relativt
få tilfælde, hvor et tvangsindgreb kun kan ske efter
forudgående retskendelse, skulle gå frem efter reglerne
i retssikkerhedslovens kapitel 2 om gennemførelse af
tvangsindgreb og kapitel 3 om forholdet til strafferetsplejen. Det
vil bl.a. indebære, at Konkurrencestyrelsen vil skulle
gå frem efter de nævnte regler, når styrelsen
foretager kontrolundersøgelser hos virksomheder mv. efter
indhentet retskendelse.
Det forslås endvidere at ophæve
revisionsbestemmelsen i lovens § 26. Der er efter
Justitsministeriets opfattelse ikke på baggrund af de
hidtidige erfaringer med loven grundlag for €" udover den
foreslåede udvidelse af lovens anvendelsesområde
€" at foreslå ændringer af loven.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at
henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.