L 200 Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.

(Udvidelse af lovens anvendelsesområde og ophævelse af revisionsbestemmelse).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2007

Fremsættelse: 28-03-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l200_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2007)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (Udvidelse af lovens anvendelsesområde og ophævelse af revisionsbestemmelse)

(Lovforslag nr. L 200)

Lovforslaget fremsættes med henvisning til § 26 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven), hvorefter justitsminister­en fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2006-07.

Ved lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven) blev der med lovens kapitel 2 og 3 gennemført en samlet regulering af en række spørgsmål, som vedrører tilfælde, hvor en forvaltningsmyndighed har mulighed for uden for strafferetsplejen at foretage tvangsindgreb i form af navnlig såkaldte kontrol- og tilsynsbesøg uden forudgående retskendelse.

Reguleringen i lovens kapitel 2 indebærer bl.a., at tvangsindgreb kun må anvendes, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet, og at en part forud for gennemførelsen af en beslutning om iværksættelse af et tvangsindgreb som udgangspunkt skal underrettes om beslutningen.

Lovens kapitel 3 indeholder endvidere en bestemmelse om, at hvis en enkeltperson eller juridisk person med rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertrædelse, kan tvangsindgreb over for den mistænkte med henblik på at tilvejebringe oplysninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene gennemføres efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen. Det gælder dog ikke, hvis tvangsindgrebet gennemføres med henblik på at tilvejebringe oplysninger til brug for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse af straf, ligesom den mistænkte kan meddele samtykke til fravigelse af bestemmelsen.

Herudover regulerer loven i kapitel 4 visse spørgsmål, der kan opstå i tilfælde, hvor borgere og virksomheder er forpligtet til at meddele oplysninger til en forvaltningsmyndighed.

Det fremgår af lovens § 1, stk. 5, at kapitel 2 og 3 ikke gælder for tvangsindgreb, som foretages af forvaltningsmyndigheder efter indhentet retskendelse.

Det foreslås med lovforslaget at ophæve bestemmelsen i § 1, stk. 5. Det vil i givet fald indebære, at retssikkerhedslovens anvendelsesområde udvides til også at omfatte tvangsindgreb af den karakter, der er omfattet af loven, hvis de foretages efter indhentet retskendelse.

Myndighederne vil herefter i de relativt få tilfælde, hvor et tvangsindgreb kun kan ske efter forudgående retskendelse, skulle gå frem efter reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 2 om gennemførelse af tvangsindgreb og kapitel 3 om forholdet til strafferetsplejen. Det vil bl.a. indebære, at Konkurrencestyrelsen vil skulle gå frem efter de nævnte regler, når styrelsen foretager kontrolundersøgelser hos virksomheder mv. efter indhentet retskendelse.

Det forslås endvidere at ophæve revisionsbestemmelsen i lovens § 26. Der er efter Justitsministeriets opfattelse ikke på baggrund af de hidtidige erfaringer med loven grundlag for €" udover den foreslåede udvidelse af lovens anvendelsesområde €" at foreslå ændringer af loven.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.