Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. maj 2007
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vejledning om
valg af uddannelse og erhverv og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om brobygningsforløb til
ungdomsuddannelserne
(Tidlig vejledning i folkeskolen,
mentorordning, brobygning og forøget opsøgende
vejledning m.v.)
§ 1
I lov nr. 298 af 30. april 2003 om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som ændret ved
§ 20 i lov nr. 523 af 24. juni 2005 og lov nr. 314 af 19.
april 2006, foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk. 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Vejledningen skal
varetages af personer, der har en uddannelses- og
erhvervsvejlederuddannelse, som er godkendt af
Undervisningsministeriet, eller som kan dokumentere et tilsvarende
vejledningsfagligt kompetenceniveau.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter regler om forhold omfattet af
stk. 2.«
2. Efter § 2
indsættes:
»Kapitel 1 a
Uddannelsesplan
§ 2 a. Den
vejledning i grundskolen, som forestås af Ungdommens
Uddannelsesvejledning, skal give den enkelte kompetence til at
udarbejde en uddannelsesplan og omfatte initiativ til, at
uddannelsesplanen udarbejdes.
Stk. 2. Det skal fremgå af
uddannelsesplanen, hvilke mål eleven har for uddannelse efter
grundskolen eller 10. klasse. For elever, der vælger 10.
klasse, skal det af uddannelsesplanen fra 9. klasse fremgå,
hvad eleven vil opnå med undervisningsforløbet i 10.
klasse, herunder elevens foreløbige overvejelser i forhold
til aflæggelse af prøver. Uddannelsesplanen skal i 10.
klasse anvendes som værktøj i den løbende
vejledning af eleven om elevens fremtidige uddannelsesvalg.
§ 2 b.
Uddannelsesplanen sendes af skolen til den
ungdomsuddannelsesinstitution eller udbyder af 10. klasse, som
eleven søger optagelse på i forlængelse af 9.
eller 10. k lasse.
Stk. 2. Hvis eleven ikke
påbegynder en 10. klasse eller en ungdomsuddannelse, sendes
uddannelsesplanen til Ungdommens Uddannelsesvejledning i den
kommune, hvor eleven er tilmeldt folkeregisteret. Ungdommens
Uddannelsesvejledning videresender den unges uddannelsesplan til
uddannelsesinstitutionen, hvis den unge påbegynder en
uddannelse inden det fyldte 25. år.
Stk. 3. Hvis eleven skifter skole i 9.
eller 10. klasse, sendes uddannelsesplanen til elevens nye
skole.
§ 2 c. For
elever i folkeskolen, jf. § 3, stk. 2, skal
vejledningen omfatte initiativ til, at uddannelsesplanen udarbejdes
inden udgangen af 8. k lasse.
Stk. 2. For unge omfattet af
§ 3, stk. 3, 1. pkt., udarbejdes en uddannelsesplan
som led i vejledningen.
Stk. 3. Ungdommens
Uddannelsesvejledning er ansvarlig for, at uddannelsesplanen for
eleven eller den unge, jf. stk. 1 og 2, ajourføres og
påføres oplysninger om vejledningsindsatsen over for
den pågældende og begrundelse for en eventuel
særlig indsats.
§ 2 d.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
uddannelsesplanen.«
3. I § 3, stk. 1 og
4, indsættes efter
»kapitel 1«: », kapitel 1 a«.
4. § 3, stk. 2, 2. og
3. pkt., ophæves.
5. I § 3 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Vejledningen skal
endvidere gives til unge under 25 år med bopæl eller
længerevarende ophold i kommunen, der ikke er i gang med
eller ikke har fuldført en ungdomsuddannelse eller en
videregående uddannelse, efter at de har forladt grundskolen
eller 10. klasse. Andre unge under 25 år med bopæl i
kommunen skal have vejledning, hvis de henvender sig
herom.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
6. § 5, stk. 1, 2. og
3. pkt., ophæves.
7. I § 5 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
skal sørge for, at
1) der tilrettelægges en særlig
indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for
ikke at påbegynde eller gennemføre en
ungdomsuddannelse,
2) elever fra 7. klasse introduceres til
ungdomsuddannelserne og forberedes på valget af
ungdomsuddannelse,
3) der i 8. klasse indgår
introduktionskurser, jf. § 10 b,
4) der i 9. klasse indgår brobygning, jf.
§ 10 c, og at
5) elever i 9. klasse, der skønnes at
få særlige vanskeligheder ved overgangen til
ungdomsuddannelserne, får bistand fra en mentor, der kan
støtte eleven i udviklingen af personlige og faglige
kompetencer.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
8. I § 5, stk. 2, der
bliver stk. 3, ændres »§ 3, stk. 2,
1. og 2. pkt.« til: »§ 3, stk. 2 og
3«.
9. I § 5, stk. 3, der
bliver stk. 4, indsættes efter
»Vejledningen«: », herunder etablering af
mentorordninger, jf. stk. 2, nr. 5, og udbud af brobygning
m.v., jf. kapitel 2 a,«.
10. I § 6, stk. 1,
ændres »§ 3, stk. 2, 1. pkt.« til:
»§ 3, stk. 2«.
11. I § 7, stk. 1,
indsættes efter »unge under 25 år«:
», for uddannelsesplanen, jf. § 2 a, og for
mentorordningen, jf. § 5, stk. 2, nr. 5«.
12.§ 7, stk. 2 og
3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. N år en ung under
25 år, der har opfyldt undervisningspligten, men ikke
gennemført en ungdomsuddannelse eller en videregående
uddannelse, optages på, afbryder eller gennemfører et
skole- eller uddannelsesforløb, skal
uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens
Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt
folkeregisteret. Underretning skal også gives, hvis
uddannelsesinstitutionen vurderer, at der er en overhængende
risiko for, at den unge afbryder et skole- eller
uddannelsesforløb.
Stk. 3. Når en ung under 18
år har opfyldt undervisningspligten, skal
uddannelsesinstitutionen samtidig underrette
forældremyndighedens indehaver.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om underretning efter stk. 2 og
3.«
13. Efter § 10
indsættes:
»Kapitel 2 a
Brobygning m.v. til
ungdomsuddannelser
Formål og indhold m.v.
§ 10 a. B
robygning er vejlednings- og undervisningsforløb i
overgangen til ungdomsuddannelserne. Brobygning skal give den unge
bedre mulighed for og motivation til at vælge og
gennemføre en ungdomsuddannelse samt udvikle den unges
faglige og personlige kompetencer.
Stk. 2. Brobygning på en
ungdomsuddannelse skal afspejle undervisningen i de
uddannelsesområder, der indgår i brobygningen, og
gøre eleven bekendt med uddannelsens praktiske og teoretiske
elementer samt et eller flere erhverv, som uddannelsen eller
uddannelsesområdet retter sig mod.
Stk. 3. Der kan etableres brobygning
til grundforløb i de erhvervsrettede ungdomsuddannelser.
Stk. 4. Der kan endvidere etableres
brobygning til de indledende dele af de gymnasiale
ungdomsuddannelser.
Stk. 5. Elevens uddannelsesplan, jf.
§ 2 a, påføres oplysning om
gennemført brobygning med angivelse af formål med og
varighed af de enkelte forløb.
Introduktionskurser i 8. klasse
§ 10 b. Elever
i folkeskolens 8. klasse skal ved introduktionskurser til flere
ungdomsuddannelser forberedes på valget af ungdomsuddannelse
efter 9. eller 10. k lasse. Introduktionskurser kan desuden
tilbydes elever i 8. klasse i andre skoleformer.
Stk. 2. Introduktionskurser i 8.
klasse har en samlet varighed på 1 uge. For elever i 8.
klasse, der deltager i undervisningsforløb i medfør
af folkeskolelovens § 9, stk. 4, og § 33,
stk. 4 og 5, eller tilsvarende forløb i andre
skoleformer i medfør af folkeskolelovens § 33,
stk. 2, kan varigheden af introduktionskurserne
forlænges til i alt 4 uger.
Brobygning fra 9. klasse
§ 10 c. Elever
i folkeskolens 9. klasse, der er uafklarede i valget af
ungdomsuddannelse, skal tilbydes brobygning, hvis skolen vurderer,
at det vil gavne elevens mulighed for fortsat uddannelse.
Brobygning kan desuden tilbydes elever i 9. klasse i andre
skoleformer.
Stk. 2. Brobygningen har en varighed
af mindst 2 og højst 10 dage. For elever i 9. klasse, der
deltager i undervisningsforløb i medfør af
folkeskolelovens § 9, stk. 4, og § 33,
stk. 4 og 5, eller tilsvarende forløb i andre
skoleformer i medfør af folkeskolelovens § 33,
stk. 2, kan varigheden af brobygningen forlænges til i
alt 4 uger.
Brobygning fra 10. klasse
§ 10 d. Elever
i 10. klasse skal deltage i brobygning eller kombinationer af
brobygning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv.
Der skal brobygges til mindst to forskellige uddannelser, hvoraf en
skal være en erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller en
erhvervsgymnasial uddannelse. Brobygning eller kombinationer af
brobygning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv
skal for et 10.-klasses-forløb, der har en varighed af mere
end 20 uger, udgøre 2 uger, svarende til 42 årlige
timer, og for et 10.-klasses-forløb, der har en varighed af
20 uger eller mindre, udgøre 1 uge, svarende til 21
timer.
Stk. 2. Brobygningen eller
kombinationen af brobygning og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv skal tilrettelægges, så mindst 1
uge er afviklet inden den 1. marts i skoleåret, og skal
foregå i forløb af mindst 2 dages varighed.
Stk. 3. Elever i folkeskolens 10.
klasse skal desuden tilbydes brobygning til erhvervsrettet
ungdomsuddannelse eller kombinationer af brobygning til
erhvervsrettet ungdomsuddannelse og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv. Denne brobygning eller kombination af
brobygning og ulønnet praktik kan have en varighed af
højst 4 uger.
Stk. 4. Andre skoleformer, der udbyder
10. klasse, kan tilbyde deres elever brobygning til erhvervsrettet
ungdomsuddannelse eller kombinationer af brobygning til
erhvervsrettet ungdomsuddannelse og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv. Denne brobygning eller kombination af
brobygning og ulønnet praktik kan have en varighed af
højst 4 uger.
Brobygning fra øvrige
uddannelsesforløb m.v.
§ 10 e. Elever,
der har opfyldt undervisningspligten, kan deltage i brobygning
på de i § 10 a, stk. 3, nævnte
ungdomsuddannelser i op til 6 uger i et skoleår indtil det
fyldte 19. år, hvis de bortset fra 10. klasse deltager i
heltidsundervisning af mindst 3 måneders varighed
på
1) kommunale ungdomsskoler eller
2) frie grundskoler, efterskoler,
ungdomshøjskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, der modtager statstilskud.
Stk. 2. Ungdommens
Uddannelsesvejledning kan for unge, der har afsluttet 9. klasse,
etablere brobygning til to af uddannelserne, der er nævnt i
§ 10 a, stk. 3, indtil udgangen af den måned,
hvori den unge fylder 19 år. Denne brobygning kan have en
varighed af op til 6 uger. Aldersgrænsen kan fraviges i
særlige tilfælde efter regler fastsat i medfør
af § 10 g.
Finansiering, elevstøtte, udbud
m.v.
§ 10 f.
Finansieringen af brobygning og introduktionskurser sker gennem
aktivitetsafhængige taxametertilskud til
ungdomsuddannelsesinstitutionerne. Taksterne pr. årselev
fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 2. Eleven er berettiget til
støtte efter de regler, der gælder for den skoleform
eller aktivitet, hvorfra elevens brobygning udgår.
Stk. 3. Institutioner, der udbyder
ungdomsuddannelser, skal, i det omfang det er nødvendigt for
at imødekomme et konstateret behov, udbyde
introduktionskurser for elever i 8. klasse og brobygning for elever
i 9. og 10. klasse og skal indgå i et lokalt samarbejde herom
med Ungdommens Uddannelsesvejledning.
§ 10 g.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
introduktionskurser og brobygning og om de pligter for
institutioner og Ungdommens Uddannelsesvejledning, der er
nævnt i § 10 f, stk. 3.«
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1195 af 30. november 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 2,
indsættes efter »7,«: »7 a,«.
2. Efter § 7
indsættes:
»§ 7 a. I 8. klasse
skal eleverne introduceres til ungdomsuddannelse, jf. lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv. Elever, der i 9.
klasse er uafklarede i valg af ungdomsuddannelse, skal tilbydes
brobygning til ungdomsuddannelse, jf. lov om vejledning om valg af
uddannelse og erhverv.«
3. § 9, stk. 4 og
5, affattes således:
»Stk. 4. Skolens leder kan med
inddragelse af Ungdommens Uddannelsesvejledning tilbyde eleverne i
9. klasse, at de i kortere perioder udsendes i praktik i
virksomheder og institutioner.
Stk. 5. Skolens leder kan med
inddragelse af Ungdommens Uddannelsesvejledning tilbyde elever med
særligt behov herfor undervisningsforløb i 8. og 9.
klasse, hvor praktisk og teoretisk indhold kombineres i en
undervisning, der kan finde sted på og uden for skolen.
Forløbene kan kombineres med introduktion til
ungdomsuddannelserne i 8. klasse og brobygning i 9. klasse, som kan
have en varighed af op til 4 uger pr. år, inklusive den i
§ 7 a nævnte introduktion og brobygning, jf. lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv.
Undervisningsforløbene kan være af kortere eller
længere varighed. Hvis det vurderes at være til elevens
bedste, kan fagrækken fraviges bortset fra undervisning i
dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. I disse fag skal der
undervises i et omfang, så fagenes mål og kravene ved
prøverne kan opfyldes. Deltagelse i
undervisningsforløb efter denne bestemmelse kan kun finde
sted efter aftale med eleven og forældrene, jf.
§ 54.«
4.§ 33, stk. 4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4. Efter anmodning fra
forældrene, jf. § 54, kan skolens leder med
inddragelse af Ungdommens Uddannelsesvejledning, når hensynet
til eleven taler for det, tillade, at en elev efter afslutning af
7. klasse opfylder undervisningspligten ved at deltage i
særligt tilrettelagte forløb eller helt eller delvis
opfylder undervisningspligten i erhvervsmæssig uddannelse
eller erhvervsmæssig beskæftigelse med henblik på
at afklare elevens uddannelsesvalg. For elever, der er omfattet af
stk. 2, træffes afgørelsen om opfyldelse af
undervisningspligten efter denne bestemmelse af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 5. De særligt tilrettelagte
forløb efter stk. 4 skal indeholde undervisning og
ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv. Desuden kan
forløbene kombineres med introduktion til
ungdomsuddannelserne og brobygning til ungdomsuddannelse, jf.
§ 7 a, i op til 4 uger pr. år. Ved opfyldelse af
undervisningspligten ved deltagelse i særligt tilrettelagte
forløb skal eleven undervises i dansk og matematik i et
omfang, så fagenes mål og kravene ved prøverne
kan opfyldes. Skolens leder beslutter efter aftale med eleven og
forældrene, jf. § 54, om eleven skal undervises i
andre af folkeskolens fag end dansk og matematik. De særligt
tilrettelagte forløb kan tilrettelægges i samarbejde
med den kommunale ungdomsskole.
Stk. 6. Ved delvis opfyldelse af
undervisningspligten ved erhvervsmæssig uddannelse
gælder de betingelser om fagene, der er nævnt i
stk. 5. Når undervisningspligten opfyldes helt ved
erhvervsmæssig uddannelse, jf. stk. 4, kan tilladelsen
betinges af, at eleven deltager i supplerende undervisning i den
kommunale ungdomsskole.
Stk. 7. Ved delvis opfyldelse af
undervisningspligten ved erhvervsmæssig beskæftigelse
beslutter skolens leder med inddragelse af eleven og
forældrene, jf. § 54, og Ungdommens
Uddannelsesvejledning, hvilken undervisning eleven skal deltage i.
Når undervisningspligten opfyldes helt ved
erhvervsmæssig beskæftigelse, jf. stk. 4, kan
tilladelsen betinges af, at eleven deltager i supplerende
undervisning i den kommunale ungdomsskole.«
5. I § 34, stk. 1, 3.
pkt., ændres »stk. 2-4« til:
»stk. 2-7«.
§ 3
I lov nr. 578 af 9. juni 2006 om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v., som ændret ved lov nr. 1224 af 6. december 2006,
foretages følgende ændring:
1. § 2, stk. 1, nr.
9, affattes således:
»9) lov om vejledning om valg af uddannelse
og erhverv,«.
§ 4
I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 3. juli 2006, som
ændret ved lov nr. 1594 af 20. december 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 10, stk. 2,
indsættes som 3. og
4. pkt.:
»Dog opgøres antallet af
årselever ved beregning af undervisningstilskud til elever
på 10. klassetrin som 7/12 af antallet af elever opgjort pr.
5. september året før finansåret og 5/24 af
antallet af elever opgjort pr. 5. februar i finansåret og
5/24 af antallet af elever opgjort pr. 5. september i
finansåret. Antallet af årskostelever på 10.
klassetrin opgøres på samme måde.«
2.§ 11, stk. 5, 3.
pkt., affattes således:
»Undervisningstilskud fordeles med en takst
pr. årselev for elever, der var under 13 år den 5.
september året før finansåret (takst 1), en
anden takst pr. årselev for elever på højst 9.
klassetrin, der var over 13 år den 5. september året
før finansåret (takst 2), og en tredje takst pr.
årselev på 10. klassetrin (takst 3).«
3.§ 11, stk. 7,
affattes således:
»Stk. 7. Ved ændring i
antallet af årselever til og med 9. klassetrin, der
følger af, at antallet af elever pr. 5. september året
før finansåret afviger fra antallet af elever pr. 5.
september i finansåret, reguleres tilskuddet til den enkelte
skole ud fra taksterne pr. årselev, der er fastsat på
finansloven, jf. stk. 6, og afvigelsen i antallet af
årselever. Ved ændring i antallet af årselever
på 10. klassetrin, der følger af, at antallet af
elever pr. 5. september året før finansåret
afviger fra antallet af elever pr. 5. februar og pr. 5. september i
finansåret, reguleres tilskuddet til den enkelte skole ud fra
taksterne pr. årselev, der er fastsat på finansloven,
jf. stk. 6, og afvigelsen i antallet af
årselever.«
4. I § 15 a, stk. 2, ændres
»§ 37, stk. 4« til: »§ 37,
stk. 5«.
5. I § 33, stk. 1,
ændres »§ 37, stk. 4 og 5« til:
»§ 37, stk. 4-6«.
6. I § 37 indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Skolerne skal hvert
år sende en fortegnelse til Undervisningsministeriet over
alle elever på 10. klassetrin pr. 5. februar. Fortegnelsen
skal indeholde oplysning om elevernes personnumre.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
§ 5
I lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 21. november
2006, foretages følgende ændringer:
1.§§ 21-23 affattes
således:
»Taxametertilskud
§ 21. Til
folkehøjskoler og ungdomshøjskoler yder staten
følgende tilskud pr. årselev, jf. § 13:
1) Basistilskud, hvor alle elever, jf.
§ 13, stk. 1, nr. 1, henholdsvis nr. 2, indgår
ved beregningen af årselever.
2) Supplerende tilskud, hvor elever, der har
gennemført mindst 2 uger af et kursus, indgår ved
beregningen af årselever.
3) Yderligere supplerende tilskud, hvor elever,
der har gennemført mindst 12 uger af et kursus, indgår
ved beregningen af årselever.
Stk. 2. Tilskud efter stk. 1 ydes
ud fra skolens årselevtal i det skoleår, der slutter i
finansåret. Til nyoprettede skoler og skoler, der ikke har
opnået ret til tilskud i året før
finansåret, ydes tilskud ud fra det opnåede
årselevtal i finansåret.
Stk. 3. Til skoler, der har
været i virksomhed i hele det skoleår, der slutter
året før finansåret, yder staten et forskud ud
fra skolens årselevtal i dette skoleår. Til nyoprettede
skoler og skoler, der ikke har opnået ret til tilskud i
året før finansåret, ydes forskud ud fra det
forventede årselevtal i finansåret.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
ydelse af forskud.
Stk. 4. Tilskud efter stk. 1 ydes
med beløb pr. årselev. Tilskuddets størrelse
fastsættes på de årlige finanslove.
Tillægstakster
§ 22. Til
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler yder staten
følgende tilskud pr. årselev, jf. § 13:
1) Basistilskud, hvor alle elever, jf.
§ 13, stk. 1, nr. 4, indgår ved beregningen af
årselever.
2) Supplerende tilskud, hvor elever, der har
gennemført mindst 2 uger af et kursus, indgår ved
beregningen af årselever.
3) Yderligere supplerende tilskud, hvor elever,
der endvidere har gennemført mindst 12 uger af et kursus,
indgår ved beregningen af årselever.
Stk. 2. § 21, stk. 2-4,
gælder tilsvarende for tilskud efter stk. 1. Tilskud
efter stk. 1, nr. 3, ydes med et takstbeløb pr.
årselev for henholdsvis elever, der har gået i en 10.
klasse, og øvrige elever.
§ 23. Til
efterskoler yder staten tilskud pr. årselev, hvor elever, jf.
§ 13, stk. 1, nr. 3, indgår ved beregningen af
årselever.
Stk. 2. § 21, stk. 2-4,
gælder tilsvarende for tilskud efter stk. 1. Tilskud
ydes med et takstbeløb pr. årselev for henholdsvis
elever, der har gennemført grundskolen, og elever, der ikke
har gennemført grundskolen.«
2. I § 23 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »som er opgjort efter § 23, gange en
tillægstakst, hvori alene indgår elever, der«
til: »hvor der i årselevberegningen kun medgår
elever, som har gennemført mindst 12 uger af et kursus, og
som«.
3. I § 23 a, stk. 2, ændres
»§ 23« til: »henholdsvis
§ 21, stk. 1, nr. 3, og § 22, stk. 1,
nr. 3,«.
4. § 23 a, stk. 4, ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
5. I § 23 a, stk. 6, der bliver
stk. 5, ændres »stk. 1-5« til:
»stk. 1-4«.
6. I § 23 b, 1. pkt.,
udgår »(takst 2 a )«.
7. § 23 b, 3. pkt.,
affattes således:
»§ 21, stk. 2 og 3,
gælder tilsvarende.«
8. I § 31 og § 37, stk. 4,
ændres »§ 21« til:
»§ 23«.
§ 6
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. august 2008. Undervisningsministeren kan
fastsætte en senere frist, inden for hvilken allerede ansatte
vejledere skal have gennemført uddannelsen eller have
dokumenteret et tilsvarende vejledningsfagligt kompetenceniveau,
efter lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
Stk. 2. Samtidig ophæves lov om
brobygningsforløb til ungdomsuddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 980 af 28. september 2004.
§ 7
Stk. 1. Inden fastsættelsen
af det gennemsnitlige tilskud pr. årselev i frie grundskoler,
jf. § 10, stk. 3 og 4, i lov om friskoler og private
grundskoler m.v., fradrages i årene 2008-2011 et beløb
pr. årselev på 10. klassetrin beregnet ud fra den
mindreudgift til undervisning, som skolerne opnår, når
elever er i obligatorisk brobygning og praktik, jf. § 1,
stk. 3, i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter overgangsregler om indholdet i uddannelsesplanerne
i skoleåret 2007-08 for elever, der i august 2008 skal
påbegynde 10. klasse, og som vejledes af Ungdommens
Uddannelsesvejledning.