L 156 (som fremsat): Forslag til lov om De Nationale
Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland.
Fremsat den 8. februar 2007 af
miljøministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om De Nationale Geologiske
Undersøgelser for
Danmark og Grønland
Kapitel 1
Opgaver
§ 1. De
Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland (GEUS) er en selvstændig og uafhængig
forskningsinstitution under Miljøministeriet.
§ 2. GEUS er
ansvarlig for den videnskabelige udforskning af de geologiske
forhold i Danmark og Grønland med tilhørende
sokkelområder.
Stk. 2. GEUS skal drive forskning
indtil højeste internationale niveau om forhold, som er af
betydning for udnyttelsen og beskyttelsen af Danmarks og
Grønlands geologiske naturværdier. GEUS skal endvidere
foretage kortlægning, overvågning, dataindsamling,
dataforvaltning og formidling om de nævnte forhold.
Stk. 3. GEUS udfører sin
forskning uafhængigt af miljøministeren og skal
værne om videnskabsetikken.
§ 3. GEUS yder
geologisk rådgivning til offentlige myndigheder i natur-,
miljø-, energi- og råstofmæssige
spørgsmål, og deltager i udførelsen af
myndighedsopgaver inden for disse områder.
Stk. 2. GEUS er nationalt geologisk
datacenter og stiller i denne egenskab data og viden til
rådighed for myndigheder, uddannelsesinstitutioner,
virksomheder og private mv.
Stk. 3. Ved varetagelsen af
myndighedsopgaver efter stk. 1 og 2 er GEUS undergivet
miljøministerens instruktionsbeføjelse.
§ 4. Inden for
sine kerneområder og på områder, hvor GEUS har
særlig ekspertise, bidrager institutionen til bachelor-,
kandidat- og ph.d.-uddannelserne på universiteterne mv. Det
nærmere omfang og finansieringen heraf fastsættes i en
aftale mellem GEUS og de enkelte uddannelsesinstitutioner.
Kapitel 2
Styrelsesbestemmelser
§ 5. GEUS ledes
af en bestyrelse og en direktør.
§ 6.
Bestyrelsen består af en
formand og indtil 10 medlemmer, der beskikkes for op til 4
år ad gangen.
Stk. 2. Formanden og indtil 8 medlemmer
udpeges af miljøministeren i deres personlige egenskab og
skal være uafhængige af miljøministeren. Disse
skal repræsentere forsknings- og erhvervsmæssig
indsigt. Et medlem indstilles af Grønlands Hjemmestyre, to
af Københavns Universitet og et af Aarhus Universitet.
Mindst 2 medlemmer skal være anerkendte forskere inden for
GEUS€™ kerneområder. Mindst 2 medlemmer skal
repræsentere væsentlige brugerinteresser.
Bestyrelsesformanden skal have erfaring med ledelse fra offentlige
eller private virksomheder og have indsigt i forskning.
Stk. 3. Derudover vælges to
medlemmer af og blandt medarbejderne på GEUS.
Medarbejdervalgte repræsentanter er beskyttet mod
afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme
måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende
eller tilsvarende område.
§ 7.
Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af GEUS. Bestyrelsen
fastsætter de generelle retningslinier for GEUS€™
organisation, langsigtede virksomhed og udvikling.
Stk. 2. Bestyrelsen godkender
GEUS€™ budget.
Stk. 3. Bestyrelsen indgår
resultatkontrakt med miljøministeren.
§ 8.
Miljøministeren ansætter og afskediger
direktøren efter indstilling fra bestyrelsen.
Direktøren skal have ledelseserfaring og som minimum
være forskningskyndig inden for GEUS€™
fagområder.
Stk. 2. Direkt ør en varetager
den daglige ledelse af GEUS, herunder personaleledelse, og
repræsenterer institutionen udadtil. Direkt øren
skal følge de retningslinier og anvisninger, som
bestyrelsen har givet.
§ 9.
Miljøministeren fastsætter regler om ansættelse
og bedømmelse af institutionens videnskabelige
medarbejdere.
§ 10. Bestyrelsen
udarbejder en vedtægt for GEUS, der indeholder
nærmere regler for GEUS€™ virksomhed
og ledelse.
Stk. 2. Vedtægten
og ændringer til vedtægten skal godkendes af
miljøministeren. Inden godkendelsen skal det Strategiske
Forskningsråd høres om de dele af vedtægten og
ændringer til vedtægten, der vedrører
GEUS€™ forskningsområde.
Stk. 3. Miljøministeren
bekendtgør vedtægten og ændringer til
vedtægten.
§ 11.
GEUS€™ afgørelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Kapitel 3
Offentliggørelse og
evaluering
§ 12. GEUS skal
offentliggøre sine forskningsresultater, medmindre
særlige hensyn, herunder samfundsmæssige hensyn og
hensyn til virksomheders muligheder for at udnytte
forskningsresultater, medfører, at offentliggørelse
ikke bør finde sted.
§ 13.
GEUS€™ forsknings- og formidlingsopgaver skal
evalueres.
Stk. 2. Miljøministeren
fastsætter nærmere regler herom efter forhandling med
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
Kapitel 4
Finansiering mv.
§ 14. Til
gennemførelse af GEUS€™ opgaver stilles der
midler til rådighed over den årlige finanslov.
Stk. 2. GEUS kan modtage midler fra
andre offentlige myndigheder og private.
Stk. 3. GEUS kan påtage sig
opgaver mod hel eller delvis betaling for offentlige
myndigheder og private i ind- og udland.
Kapitel 5
Ikrafttræden mv.
§ 15. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
§ 16. Loven gælder
ikke for Grønland og Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget har til formål at etablere
et nyt regelgrundlag for den hidtidige sektorforskningsinstitution
Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse (GEUS),
der indebærer, at GEUS bliver en selvstændig og
uafhængig forskningsinstitution og skifter navn.
Lovforslaget skal ses på baggrund af
beslutningen om at integrere hovedparten af de eksisterende
sektorforskningsinstitutioner i universiteterne.
Regeringen finder imidlertid ikke, at GEUS
bør være en del af universitetsområdet. Det
skyldes, at GEUS varetager en række myndighedsopgaver af
særlig karakter, herunder på råstofområdet,
samt har særlige relationer til søsterinstitutioner i
andre lande. Hertil kommer, at institutionen er det største
samlede forskningsmiljø på det geologiske
område, ligesom GEUS med sine opgaver i Grønland har
stor betydning for Rigsfællesskabet, blandt andet i relation
til kontinentalsokkelprojektet.
Derfor foreslår regeringen, at Danmarks
og Grønlands Geologiske Undersøgelse (GEUS) omdannes
til en national, selvstændig og uafhængig
forskningsinstitution og skifter navn til De nationale geologiske
undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS).
Med reglerne i lovforslaget varetages navnlig
nedennævnte hensyn:
1. De centrale myndigheder, der forvalter lov om
anvendelse af Danmarks undergrund, lov om en fond til varetagelse
af statens deltagelse i kulbrintetilladelser og en statslig enhed
til administration af fonden, lov om vandforsyning, lov om
miljømål, lov om råstoffer og lov om mineralske
råstoffer i Grønland, får sikkerhed for, at GEUS
fortsat er i stand til at udføre de opgaver, GEUS har i
medfør af de nævnte love, og regler udstedt i
medfør af dem.
2. De lokale myndigheder, som efter
kommunalreformen får tillagt opgaver, der hidtil har
været placeret i amterne, og som med nedlæggelsen af
amterne i højere grad end tidligere bliver afhængige
af at kunne trække på GEUS€™ databanker og
rådgivning, får sikkerhed for, at GEUS kan varetage de
pågældende opgaver.
3. De uddannelsesmæssige opgaver, som GEUS
hidtil har varetaget i forhold til såvel Københavns
Universitet som Aarhus Universitet, Roskilde Universitetscenter,
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, Danmarks
Tekniske Universitet og Færøernes Universitet, og som
også fremover kan påregnes i forhold til andre danske
universiteter og Grønlands Universitet, vil fortsat kunne
varetages.
4. De bindende aftaler om forsknings-,
kortlægnings- og udredningsopgaver, som GEUS hidtil har
kunnet indgå med private selskaber, danske myndigheder, EU og
andre, kan fortsat indgås med GEUS som en selvstændig,
uafhængig og både fagligt og økonomisk ansvarlig
institution.
2. Den nuværende
regulering
Oprindelig havde de to tidligere
institutioner Danmarks Geologiske Undersøgelse (DGU) og
Grønlands Geologiske Undersøgelse (GGU) før
fusionen til GEUS i 1995 hver deres love (lov nr. 864 af 23.
december 1987 om Danmarks Geologiske Undersøgelse og lov nr.
238 af 14. juni 1965 om Grønlands Geologiske
Undersøgelse).
Disse love blev ophævet i forbindelse
med vedtagelsen af lov om sektorforskningsinstitutioner i 1995 (lov
nr. 1076 af 20. december 1995), der senere er blevet afløst
af lov nr. 326 af 5. maj 2004 om sektorforskningsinstitutioner.
I medfør af lov om
sektorforskningsinstitutioner er der blevet udstedt en
vedtægt for GEUS, der er offentliggjort ved
bekendtgørelse nr. 1478 af 14. december 2005.
Vedtægten indeholder nærmere regler om styrelsen af
GEUS.
3. Lovforslagets
hovedindhold
Ved udarbejdelsen af lovforslaget er der i
meget vidt omfang taget udgangspunkt i de gældende regler i
lov om sektorforskningsinstitutioner og bekendtgørelsen om
Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse.
3.1. GEUS€™
opgaver
Lovforslaget indebærer, at GEUS
omdannes til en selvstændig og uafhængig
forskningsinstitution under Miljøministeriet. Det
foreslås derfor, at afgørelser truffet af GEUS ikke
skal kunne indbringes for miljøministeren eller anden
administrativ myndighed. GEUS€™ uafhængighed
er afgørende for kvaliteten og troværdigheden af
institutionens forskning og de forskningsmæssige resultater
samt for, at institutionen kan bidrage til universiteternes
uddannelser.
Der henvises til lovforslagets
§§ 1 og 11 og bemærkningerne til disse
bestemmelser.
Lovforslaget indebærer ingen
ændringer i GEUS€™ opgaver.
GEUS vil således også fremover
være ansvarlig for den videnskabelige udforskning af de
geologiske forhold i Danmark og Grønland med
tilhørende sokkelområder. I lighed med hvad der
gælder for sektorforskningsinstitutioner foreslås det,
at GEUS skal drive forskning indtil højeste internationale
niveau om forhold, som er af betydning for udnyttelsen og
beskyttelsen af Danmarks og Grønlands geologiske
naturværdier.
GEUS skal endvidere som hidtil foretage
kortlægning, overvågning, dataindsamling,
dataforvaltning og formidling vedrørende de
nævnte forhold. GEUS skal udføre sin forskning inden
for sit formål uafhængigt af miljøministeren og
skal værne om videnskabsetikken.
Der henvises til lovforslagets § 2
og bemærkningerne til denne bestemmelse.
Efter lovforslaget skal GEUS også
fremover yde geologisk rådgivning til offentlige myndigheder
i natur-, miljø-, energi- og råstofmæssige
spørgsmål og deltage i løsningen og
udførelsen af myndighedsopgaver inden for disse
områder. Der sigtes i den forbindelse navnlig til de opgaver,
som GEUS har i medfør af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund, lov om en fond til varetagelse af statens deltagelse i
kulbrintetilladelser og en statslig enhed til administration af
fonden, lov om vandforsyning, lov om miljømål, lov om
råstoffer og lov om mineralske råstoffer i
Grønland samt regler udstedt i medfør af de
nævnte love.
GEUS vil endvidere kunne yde rådgivning
til kommunale myndigheder om geologiske spørgsmål. Som
følge af nedlæggelsen af amterne som led i
kommunalreformen kan det således forventes, at kommunerne i
højere grad end tidligere bliver afhængige af at kunne
trække på GEUS€™ databanker og
rådgivning.
Samtidig foreslås det, at GEUS som
hidtil skal være nationalt geologisk datacenter, og at
institutionen i denne egenskab skal stille data og viden til
rådighed for myndigheder, uddannelsesinstitutioner,
virksomheder og private.
Der henvises til lovforslagets § 3
og bemærkningerne til denne bestemmelse.
I forslaget foreslås det endvidere, at
GEUS inden for sine kerneområder og på områder,
hvor GEUS har særlig ekspertise, skal bidrage til bachelor-,
kandidat- og ph.d.-uddannelserne på universiteterne mv. Det
nærmere omfang og finansieringen heraf fastsættes i en
aftale mellem GEUS og de enkelte uddannelsesinstitutioner.
Samfundet har således behov for, at der
er tætte faglige relationer mellem universitetsverdenen og
GEUS €" både af hensyn til forskningens kvalitet og
relevans og for at kunne udnytte GEUS€™ relativt bredt
funderede mulighed for at bidrage til en professions- og
erhvervsorientering af de geovidenskabelige uddannelser. Hertil
kommer, at det nuværende optag af studenter på
geologistudierne i København og Århus, hverken
kvantitativt eller mht. professionsorientering vil kunne
dække arbejdsmarkedets behov.
Efter fusionen af DGU og GGU til GEUS i 1995
ønskede man derfor at imødekomme disse behov gennem
oprettelse af Geocenter København. Siden oprettelsen i 2002
har Geocenter København fungeret som et fagligt samarbejde i
et fællesskab mellem GEUS og Københavns Universitets
geologiske og geografiske institutter samt Geologisk Museum som
selvstændige parter. Ved Geocentrets betoning af samarbejde
mellem selvstændige parter kan man opretholde en klar
ansvarsfordeling mellem de deltagende institutioners formål,
opgaver og ledelsesbehov, samtidig med at man opnår synergi
og en række stordriftsfordele, ligesom der på
tværs af institutionsgrænserne dannes forskerskoler og
forskningsmiljøer på højt internationalt plan.
Regeringen har besluttet, at dette samarbejde også skal
udvides til at omfatte Geologisk Institut på Aarhus
Universitet, hvilket blandt andet vil styrke rekrutteringen til
geologistudiet på landsplan.
Der henvises til lovforslagets § 4
og bemærkningerne til denne bestemmelse.
3.2. Styrelsesbestemmelser
Det foreslås, at GEUS som hidtil skal
ledes af en bestyrelse og en direktør.
Bestyrelsen skal varetage den overordnede
ledelse af GEUS og skal i den forbindelse fastsætte de
generelle retningslinier for GEUS€™ organisation,
langsigtede virksomhed og udvikling. Herudover har bestyrelsen til
opgave at godkende GEUS€™ budget. Bestyrelsen skal
endvidere udarbejde en vedtægt for GEUS, der indeholder
nærmere regler om GEUS€™ virksomhed og
ledelse.
Der vil blive indgået en
resultatkontrakt mellem bestyrelsen og miljøministeren.
Det foreslås, at miljøministeren
skal ansætte og afskedige direktøren efter indstilling
fra GEUS€™ bestyrelse. Direkt ør en skal varetage
den daglige ledelse af GEUS.
Der henvises til lovforslagets
§§ 5-10 og bemærkningerne til disse
bestemmelser.
3.3. Offentliggørelse og
evaluering
I overensstemmelse med hvad der gælder
efter lov om sektorforskningsinstitutioner foreslås det, at
GEUS som udgangspunkt skal offentliggøre sine
forskningsresultater.
Der henvises til lovforslagets § 12
og bemærkningerne til denne bestemmelse.
Desuden foreslås det, at
GEUS€™ forsknings- og formidlingsopgaver skal evalueres,
og at miljøministeren skal have adgang til at
fastsætte nærmere regler herom efter forhandling med
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
Der henvises til lovforslagets § 13
og bemærkningerne til denne bestemmelse.
3.4. Finansiering mv.
Det foreslås, at GEUS€™
virksomhed som hidtil skal finansieres over finansloven. Endvidere
foreslås det €" ligeledes som hidtil €" at GEUS
skal kunne modtage tilskud og gaver fra andre offentlige
myndigheder, herunder Den Europæiske Union, og fra private,
herunder f.eks. fonde og erhvervsvirksomheder.
GEUS skal endvidere kunne påtage sig
opgaver mod hel eller delvis betaling for offentlige myndigheder og
for private i ind- og udland. Varetagelsen af sådanne opgaver
skal ske i overensstemmelse med bl.a. Finansministeriets regler for
statsvirksomheder, regler om indtægtsdækket virksomhed,
udbuds- og indkøbscirkulærer og reglerne om
ikke-konkurrenceforvridende virksomhed.
Der henvises til lovforslagets § 14
og bemærkningerne til denne bestemmelse.
3. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for
erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
4. Høring
Et lovudkast har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Ministerier,
direktorater og styrelser:
Statsministeriet, Udenrigsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Forsvarsministeriet,
Beredskabsstyrelsen, Finansministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Direktoratet for
FødevareErhverv, Fødevarestyrelsen,
Plantedirektoratet, Skatteministeriet, Transport- og
Energiministeriet, Energistyrelsen, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Ministeriet for videnskab, teknologi og
udvikling, Undervisningsministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender, Farvandsvæsenet.
Grønland og
Færøerne:
Grønlands Hjemmestyre,
Råstofdirektoratet, Direktoratet for Miljø og Natur,
Direktoratet for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke,
Grønlands Naturinstitut, Grønlands Universitet,
Grønlands Forundersøgelser, De Grønlandske
Kommuners Landsforening, Rigsombudsmanden i Grønland,
Færøernes Landsstyre via Rigsombudsmanden på
Færøerne, Jar ðfeingi.
Kommuner/ kommunale
organisationer:
Amtsrådsforeningen, Frederiksberg
Kommune, HUR, KL, Københavns Kommune,
Miljøkontrollen, Danske Regioner.
Universiteter og
forskningsråd:
Rektorkollegiet, Koordinationsudvalget for
forskningen, Det Frie Forskningsråd, Det Strategiske
Forskningsråd, Danmarks Grundforskningsfond,
Højteknologifonden, Kommissionen for Videnskabelige
Undersøgelser i Grønland, Københavns
Universitet: Det Naturvidenskabelige Fakultet, Institut for
Geologi, Institut for Geografi, Geologisk Museum, Den Kongelige
Veterinær- og Landbohøjskole, Danmarks Tekniske
Universitet.
Roskilde Universitet, Århus
Universitet: Det Naturvidenskabelige Fakultet, Institut for
Geologi, Ingeniørhøjskolen i Horsens, Ålborg
Universitet, Syddansk Universitet, Farmaceutisk Universitet.
Øvrige:
Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikernes Centraladministration, Akademirådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Danmark
Meteorologiske Institut, Danmarks Fiskeriundersøgelse,
Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi
Brancheforening, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri,
Dansk Landbrug, Dansk Metal, Dansk Polarcenter, Dansk Rumcenter,
Dansk Skovforening, Dansk Standard, Danske Landskabsarkitekter,
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), Den danske
Landinspektørforening, Det Kongelige Danske Videnskabernes
Selskab, DHI €" Institut for Vand og Miljø, DONG,
Elsam, FORCE Technology, Foreningen af Amternes Tekniske Chefer
(FATCH), Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af
Danske Grus- og Stenindustrier, Foreningen af Danske
Jordbrugskalkværker, Foreningen af Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Vandværker i Danmark,
Foreningen for danske ral- og sandsugere, Friluftsrådet,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Geoforum Danmark, GTS (Godkendt
Teknologisk Service), Ingeniørforeningen i Danmark, Kalk- og
Teglværksforeningen, Kommunale Tjenestemænd og
overenskomstansatte (KTO), Kommunekemi, Landbrugets
Rådgivningscenter, Landbrugsrådet, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, LO (Landsorganisationen i Danmark),
Mærsk Olie & Gas A/S, Nordsøenheden, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Organisationen Danske Museer,
Sektorforskningens Direktørkollegium, Seruminstituttet,
Skovdyrkerne, Spildevandsteknisk Forening, Teknologisk
Institut.
5. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU retlige
aspekter | |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastslår, at De Nationale
Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
(GEUS) er en selvstændig og uafhængig
forskningsinstitution under Miljøministeriet.
Bestemmelsen indebærer sammen med de
foreslåede regler i kapitel 2, at alle beslutninger
vedrørende GEUS€™ overordnede forhold skal
træffes af bestyrelsen. Ministeren har ingen
instruktionsbeføjelse i forhold til bestyrelsen.
Til § 2
I stk. 1 fastslås det, at
GEUS er ansvarlig for den videnskabelige udforskning af de
geologiske forhold i Danmark og Grønland med
tilhørende sokkelområder.
Bestemmelsen indebærer, at GEUS i
sin samlede virksomhed skal stræbe efter at tilvejebringe
eller indsamle alle forsknings- og undersøgelsesresultater,
der er relevante for forståelsen af de geologiske forhold i
Danmark og Grønland med tilhørende
sokkelområder. GEUS skal gennem tilrettelæggelsen af
sit eget forsknings- og undersøgelsesarbejde stræbe
efter at komplettere udforskningen af de geologiske forhold i
Danmark og Grønland med de til enhver tid mest relevante,
videnskabeligt pålidelige og perspektivrige metoder.
Desuden skal GEUS stræbe efter at
tilgængeliggøre sine egne og alle andre geologiske
resultater, som GEUS er i besiddelse af.
Endelig skal GEUS i sine egne analyser af
alle disse tilgængelige data og forsknings- og
undersøgelsesresultater stræbe efter at kunne give det
danske og grønlandske samfund de til enhver tid mest
relevante, videnskabeligt pålidelige og perspektivrige
vurderinger af de geologiske forhold i Danmark og
Grønland.
Bestemmelsen i stk. 1 præciserer,
at arbejdsområdet som hidtil også omfatter de til
Danmark og Grønland hørende sokkelområder.
Bestemmelsen udelukker ikke andre fra at
udføre geologiske undersøgelser i Danmark og
Grønland med tilhørende sokkelområder, men
præciserer GEUS€™ ansvar for at have det
størst mulige kendskab til og overblik over Danmarks og
Grønlands geologiske forhold og udforskning.
Stk. 2 fastslår, at GEUS
skal drive forskning indtil højeste internationale niveau,
jf. herved lov om sektorforskningsinstitutioner § 2,
stk. 2, om forhold, som er af betydning for udnyttelsen og
beskyttelsen af Danmarks og Grønlands geologiske
naturværdier. GEUS skal desuden blandt andet som grundlag for
forskningsaktiviteterne foretage kortlægning,
overvågning, dataindsamling, dataforvaltning og formidling
vedrørende de nævnte forhold.
Bestemmelsen understreger
anvendelsesaspekterne af GEUS€™ virksomhed og
viderefører de hidtidige regler om GEUS€™
opgaver.
Det følger af stk. 3 ,
at GEUS skal udføre sin forskning inden for sit formål
uafhængigt af miljøministeren og skal værne om
videnskabsetikken. Bestemmelsen svarer til § 2,
stk. 2, i lov om sektorforskningsinstitutioner.
Uafhængigheden indebærer, at GEUS
i sine videnskabelige afhandlinger, artikler, rapporter, notater,
vurderinger og lignende og i sin øvrige rådgivnings-
og formidlingsvirksomhed ikke kan modtage instrukser
vedrørende budskabernes art og formulering, og at GEUS heri
alene er bundet af sine almindelige regler for kvalitetssikring
samt god videnskabelig praksis, statens almindelige regler for
redelig forskeradfærd, videnskabsetik, god
forvaltningspraksis og ytringsfrihed.
Der vil i resultatkontrakten, jf.
lovforslagets § 7, stk. 3, og i vedtægten, jf.
lovforslagets § 10, blive fastlagt overordnede rammer og
emnekredse for institutionens forskning, men den konkrete
udmøntning af, hvorledes forskningen tilrettelægges og
gennemføres, vil ske uafhængigt af
miljøministeren. Miljøministeren har således
ingen instruktionsbeføjelse i forhold til forskningens
resultater.
Pligten til at værne om videnskabsetik
svarer til lov om sektorforskningsinstitutioner § 2,
stk. 2 og til den tilsvarende bestemmelse i lov om
universiteter.
Til § 3
Det følger af stk. 1 ,
at GEUS yder geologisk rådgivning til offentlige myndigheder
i natur-, miljø-, energi- og råstofmæssige
spørgsmål og deltager i udførelsen af
myndighedsopgaver inden for disse områder.
Som noget nyt nævnes naturmæssige
spørgsmål specifikt. Dette er en konsekvens af, at
begrebet miljømæssig rådgivning i de senere
år har fået en mere snæver betydning, og derfor
bør suppleres med begrebet naturmæssig
rådgivning.
GEUS er forpligtet til at virke som geofaglig
rådgiver for en række offentlige myndigheder. GEUS yder
rådgivning til Energistyrelsen og Nordsøenheden i
energi- og undergrundsspørgsmål,
Miljøministeriets styrelser i miljø-, natur- og
råstofspørgsmål, Udenrigsministeriet i
havretsspørgsmål og andre danske myndigheder i
øvrigt i spørgsmål, hvor GEUS har relevant
viden.
Tilsvarende er GEUS forpligtet til at virke
som geofaglig rådgiver for Grønlands Hjemmestyre
på råstofområdet, blandt andet i forbindelse med
myndighedsbehandling af efterforsknings- og
udnyttelsestilladelser.
Det følger endvidere af stk. 1,
at GEUS udfører visse myndighedsopgaver. Der tænkes
primært på GEUS€™ opgave med at
indsamle, opbevare og tilgængeliggøre
indberetningspligtige data om undergrunden som fastlagt i lov om
anvendelse af Danmarks undergrund, lov om vandforsyning, lov om
miljømål, lov om råstoffer og lov om mineralske
råstoffer i Grønland og regler udstedt i medfør
heraf. GEUS deltager desuden i løsningen af
myndighedsopgaver, primært ved at bistå Energistyrelsen
og Grønlands Hjemmestyres Råstofdirektorat med
geofaglig rådgivning i forbindelse med vurdering af
efterforsknings- og udnyttelsestilladelser.
Efter stk. 2 er GEUS nationalt
geologisk datacenter og stiller i denne egenskab data og viden til
rådighed for myndigheder, uddannelsesinstitutioner,
virksomheder og private.
Bestemmelsen er en konsekvens af den mere
formaliserede status, som GEUS€™ databanker gennem de
senere år har fået på en række specifikke
data- og sagsområder efter nærmere aftale med en
række myndigheder og brugere.
Bestemmelsen har til formål at sikre
GEUS€™ forpligtelse til at stille data til
rådighed som den offentlige institution, hvor myndigheder,
uddannelsesinstitutioner, offentlige og private virksomheder samt
borgere kan forvente at finde og få adgang til de mest
komplette data vedrørende Danmarks og Grønlands
geologiske forhold.
Det skal understreges, at GEUS som nationalt
geologisk datacenter er forpligtet til at stille data om
undergrunden til rådighed for olieselskaber og mineselskaber
på en effektiv og økonomisk rimelig måde med
henblik på at sikre den mest optimale efterforskning og
udnyttelse af undergrunden. Som væsentlig undtagelse til
datatilgængeligheden gælder dog data, der er
behæftet med fortrolighed, jf. lovforslagets § 12
og bemærkningerne til denne bestemmelse.
Det følger af stk. 3 ,
at GEUS€™ varetagelse af myndighedsopgaver og lignende
udføres under miljøministerens ansvar, og som
konsekvens heraf under miljøministerens
instruktionsbeføjelse.
Til § 4
Bestemmelsen giver GEUS hjemmel til at
bidrage til universiteternes uddannelse af bachelorer, kandidater
og ph.d.er inden for sine kerneområder og på
områder, hvor institutionen har særlig ekspertise.
Bestemmelsen skal ses i lyset af regeringens
bestræbelser for at integrere sektorforskningen i
universiteterne og skal sikre, at GEUS€™ brede vifte af
kompetencer kan nyttiggøres ved universiteternes
uddannelser, med særlig henblik på den erhvervs- og
professionsorienterede uddannelse af geologer.
Specielt sigtes der til behovet for at
udvikle disse muligheder inden for det kommende Geocenter Danmark,
der skal etableres i 2007, og som foruden GEUS vil omfatte Institut
for Geografi og Geologi ved Københavns Universitet,
Geologisk Institut ved Århus Universitet samt Geologisk
Museum, som en del af Statens Naturhistoriske Museum.
Bestemmelsen understreger i lighed med lov om
sektorforskningsinstitutioner, at bidrag til uddannelsen sker efter
nærmere aftale med de pågældende universiteter i
overensstemmelse med bemærkningerne til lov om
sektorforskningsinstitutioner § 8, stk. 2.
Også finansieringen af GEUS€™ bidrag til
uddannelserne skal fastsættes i aftalen.
Til § 5
Bestemmelsen fastslår,
at GEUS ledes af en bestyrelse og en direktør.
Bestyrelsens og direktørens opgaver og ansvar vil blive
nærmere fastlagt i en ny vedtægt for GEUS, jf.
lovforslagets § 10.
Til § 6
Stk. 1 fastslår,
at b estyrelsen består af en formand og indtil 10
medlemmer, der beskikkes for op til 4 år ad
gangen.
Efter stk. 2 udpeges formanden
og indtil 8 medlemmer af miljøministeren i deres personlige
egenskab og skal være uafhængige af
miljøministeren. Disse skal repræsentere forsknings-
og erhvervsmæssig indsigt. Et medlem indstilles af
Grønlands Hjemmestyre, to af Københavns Universitet
og et af Aarhus Universitet. Mindst 2 medlemmer skal være
anerkendte forskere indenfor GEUS€™ kerneområder.
Mindst 2 medlemmer skal repræsentere væsentlige
brugerinteresser. Bestemmelsen indebærer en styrkelse af
deltagelsen i bestyrelsen fra Københavns Universitet og
Århus Universitet samt af anerkendte forskere.
Kravet om, at formanden og bestyrelsens
medlemmer skal udpeges i deres personlige egenskab, svarer til
§ 4, stk. 5, 6 og 9 i lov om
sektorforskningsinstitutioner. Bestyrelsens medlemmer skal
tilsammen bidrage til at fremme institutionens strategiske virke
inden for dens kerneområder med deres erfaring og indsigt.
Dette gælder også for GEUS€™ bestyrelse, og
er reguleret i den gældende vedtægts § 5.
Bestyrelsens sammensætning vil blive
uddybet i en ny vedtægt for GEUS. Det vil her blive fastsat,
at der som hidtil kan udpeges tilforordnede uden stemmeret fra
relevante administrative styrelser.
Bestyrelsesformanden skal have erfaring med
ledelse fra offentlige eller private virksomheder og have indsigt i
forskning, sml. § 4, stk. 5, i lov om
sektorforskningsinstitutioner.
Det følger af stk. 3 ,
at der derudover vælges to medlemmer af og blandt
medarbejderne på GEUS. Medarbejdervalgte repræsentanter
er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for
vedkommende eller tilsvarende område. Bestemmelsen bygger
på § 4, stk. 8, i lov om
sektorforskningsinstitutioner.
Til § 7
I stk. 1 fastslås det, at
bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af GEUS. Bestyrelsen
fastsætter de generelle retningslinier for GEUS€™
organisation, langsigtede virksomhed og udvikling.
GEUS er en forskningsinstitution, som skal
leve op til en række krav og et højt internationalt
niveau. Bestyrelsen har således en række opgaver med
blandt andet at fastlægge de generelle retningslinier for
institutionens organisation, langsigtede virksomhed og udvikling,
at sikre kvaliteten af den udførte forskning, bl.a. ved
gennemførelse af løbende evalueringer, og at sikre at
institutionens midler forvaltes, så de bliver til
størst mulig gavn for institutionens formål.
En nærmere beskrivelse af bestyrelsens
opgaver vil fremgå af den nye vedtægt for GEUS og vil
svare til rammerne for bestyrelserne efter lov om
sektorforskningsinstitutioner samt til reglerne i den
gældende vedtægt for GEUS.
Stk. 2 fastslår, at
bestyrelsen skal godkende GEUS€™ budget.
Det følger af stk. 3 ,
at bestyrelsen skal indgå en resultatkontrakt med
miljøministeren.
Til § 8
I stk. 1 foreslås det, at
miljøministeren ansætter og afskediger
direktøren efter indstilling fra bestyrelsen.
Direktøren skal have ledelseserfaring
og som minimum være forskningskyndig inden for
GEUS€™ fagområde.
Det følger af stk. 2 ,
at direkt ør en varetager den daglige ledelse af GEUS,
herunder personaleledelse, og repræsenterer institutionen
udadtil.
Direkt øren skal heri følge de
retningslinier og anvisninger, som bestyrelsen har givet.
Direktøren ansætter og
afskediger institutionens personale, herunder afdelingsledere og
andre chefer. Det vil fremgå af den ny vedtægt, at
direktøren indstiller ansættelse af
vicedirektører til bestyrelsen.
Direktøren skal have ledelseserfaring
og som minimum være forskningskyndig indenfor
GEUS€™ arbejdsområde. Ved forskningskyndig
forstås i overensstemmelse med definitionen i lov nr. 405 af
28. maj 2005 om forskningsrådgivning m.v. § 2, at
direktøren skal være uddannet på
ph.d.-niveau.
Kravene til direktøren svarer til de
krav, der stilles til en direktør for en
sektorforskningsinstitution.
De forskningsmæssige kvalifikationskrav
til direktører for de indfusionerede sektorforskningsenheder
i universiteterne er skærpet, således at der så
vidt muligt skal være tale om en anerkendt forsker
(lektorniveau). Kvalifikationskravene til GEUS€™
direktør bør imidlertid fastholdes på det
hidtidige niveau, idet en skærpelse af de
forskningsmæssige krav vil udelukke en relevant gruppe af
potentielle ansøgere, blandt andet fra erhvervslivet, som
forlader en aktiv forskningskarriere efter at have afsluttet en
ph.d.-uddannelse.
Til § 9
Bestemmelsen indebærer, at
miljøministeren fastsætter regler om ansættelse
og bedømmelse af institutionens videnskabelige
medarbejdere.
GEUS€™ videnskabelige medarbejdere
har hidtil været omfattet af reglerne om stillingsstruktur
for videnskabeligt personale med forskningsopgaver ved
sektorforskningsinstitutioner fastsat af ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling. GEUS skal også i fremtiden være
omfattet af en videnskabelig stillingsstruktur, da dette sikrer en
objektiv og ensartet bedømmelse af de faglige
kvalifikationer hos de videnskabelige medarbejdere. Denne
bestemmelse giver miljøministeren bemyndigelse til at
fastsætte en videnskabelig stillingsstruktur for de
videnskabelige medarbejdere i GEUS. Stillingsstrukturen bør
i videst muligt omfang være parallel til universiteterne, da
GEUS indgår i et forpligtende samarbejde med
Københavns Universitet og Århus Universitet i
Geocenter Danmark, og for at sikre et ensartet niveau i forhold til
universiteterne, dog med de undtagelser der følger af, at
GEUS ikke er en del af et universitet.
GEUS€™ videnskabelige medarbejdere
er endvidere i dag omfattet af lov om opfindelser ved offentlige
forskningsinstitutioner og vil også fremover være
omfattet heraf.
Til § 10
Efter stk. 1 skal
bestyrelsen udarbejde en vedtægt for GEUS, der indeholder
nærmere regler for GEUS€™
virksomhed og ledelse.
Der vil i vedtægten blive fastsat
nærmere regler om GEUS€™ virke og opgaver,
ledelse, offentliggørelse af forskningsresultater,
evalueringer, resultatkontrakter, forhold omkring opfindelser og
teknologioverførsel samt GEUS€™ deltagelse i
Geocenter Danmark. Vedtægten vil i hovedlinierne komme til at
svare til den gældende vedtægt.
Det følger af stk. 2 ,
at v edtægten og ændringer til vedtægten
skal godkendes af miljøministeren.
Det Strategiske Forskningsråd
skal høres over de dele af vedtægten og
ændringer til vedtægten, der vedrører
GEUS€™ forskningsområde, inden ministerens
godkendelse af vedtægten eller en ændring af
vedtægten.
Stk. 3 indebærer,
at miljøministeren skal bekendtgøre vedtægten
og ændringer til vedtægten.
Der tilstræbes ikke nogen
væsentlige ændringer i vedtægten i forhold til
den gældende vedtægt.
Til
§ 11
I bestemmelsen fastslås det,
at GEUS€™ afgørelser efter denne
lov ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Til § 12
Bestemmelsen fastslår, at GEUS har
pligt til at offentliggøre sine forskningsresultater. Dette
gælder dog ikke, hvis der er særlige hensyn, der kan
begrunde fravigelse af kravet om offentliggørelse.
Navnlig i henhold til lov om anvendelse af
Danmarks undergrund og lov om mineralske råstoffer i
Grønland gælder der særlige
fortrolighedsbestemmelser i forbindelse med de data, som
virksomheder skal indberette til GEUS. En række data, og den
forskning, der udføres på disse data, er således
ved lov eller aftale belagt med fortrolighed i en periode af hensyn
til olie- og mineralefterforskningen og de involverede
virksomheders økonomiske interesser.
Bestemmelsen bygger på § 9 i
lov om sektorforskningsinstitutioner.
Til § 13
Bestemmelsen i stk. 1
fastslår, at GEUS€™ forsknings- og
formidlingsopgaver skal evalueres. GEUS skal på linie med
universiteter evalueres bl.a. for at sikre den høje
internationale kvalitet af forskningen.
Det følger af stk. 2, at
miljøministeren fastsætter nærmere regler om
evalueringen efter forhandling med ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling.
Til § 14
Stk. 1 angiver den overordnede
finansielle struktur for GEUS, hvorefter institutionen drives med
midler over finansloven. Der vil blive fastsat nærmere regler
om finansieringsstruktur i den nye vedtægt for GEUS, jf.
lovforslagets § 10.
Det følger af stk. 2, at
GEUS kan søge supplerende finansiering fra andre offentlige
myndigheder og private.
Efter stk. 3 kan GEUS
udføre opgaver mod betaling. Reglen herom findes i dag i
vedtægten for GEUS § 3, stk. 8
(bekendtgørelse nr. 1478 af 13. december 2005).
Bestemmelsen indebærer således
ingen ændringer i, hvilke opgaver GEUS kan påtage sig
at udføre mod betaling. Sådanne opgaver udføres
på områder, hvor de frembragte resultater kan danne
grundlag for eller indgå i løsning af
GEUS€™ overordnede opgaver, på områder, hvor
GEUS har særlig ekspertise eller særlige
forudsætninger, og på områder med et relevant
forsknings-, udviklings- og uddannelsesindhold, herunder
kapacitetsopbygning i udviklingslande, internationalt samarbejde
mv.
Prisfastsættelsen følger de
regler, som GEUS til enhver tid er underlagt.
Opgavevaretagelsen kan også ske mod
delvis betaling. Visse aftaler kan således have karakter af
samarbejdsaftaler, hvor begge parter har en gensidig interesse i
resultaterne, idet opgaven bidrager til løsning af
GEUS€™ overordnede opgaver. I sådanne
tilfælde kan GEUS yde medfinansiering.
Løsningen af kommercielle opgaver
må ikke anfægte institutionens uafhængighed eller
medføre konkurrenceforvridning. GEUS skal således i
sin kommercielle virksomhed sikre uvildig, faglig rådgivning
til myndighederne samt gennemskuelige priser og vilkår i
forhold til eventuelle konkurrerende private virksomheder.
Til § 15
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 16
Bestemmelsen angiver lovens territoriale
anvendelsesområde. Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Grønland og Færøerne.
Selvom loven ikke gælder for
Grønland kan GEUS som hidtil udføre videnskabelige og
praktiske undersøgelser vedrørende mineralske
råstoffer i Grønland med hjemmel i § 2,
stk. 2 i lov om mineralske råstoffer i
Grønland.
Råstofområdet er et
fællesanliggende mellem Grønland og Danmark, og
GEUS€™ opgaveløsning vedrørende
Grønlands råstofgeologiske forhold foregår som
hidtil i et nært samarbejde og forståelse med
Grønlands Hjemmestyre og i overensstemmelse med aftalen
mellem Grønlands Landsstyre og regeringen om forvaltningen
vedrørende mineralske råstoffer i Grønland fra
1. juli 1998.
GEUS€™ opgaver i forhold til
Grønland og Færøerne vil i øvrigt blive
fastlagt i den nye vedtægt for GEUS og vil blive udformet i
overensstemmelse med den gældende vedtægt.
For så vidt angår de til
Grønland og Færøerne grænsende
sokkelområder bestemmes GEUS€™ aktiviteter af
Rigsfællesskabets interesser,
suverænitetshåndhævelse og overhøjhed over
de pågældende områder.