L 126 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om tilskud til elproduktion. (Omlægning af tilskud til
industrielle værker m.v.).
Fremsat den 1. februar 2007 af
transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om tilskud til
elproduktion
(Omlægning af tilskud til industrielle
værker m.v.)
§ 1
I lov om tilskud til elproduktion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 490 af 13. juni 2003 som ændret
ved § 1 i lov nr. 1232 af 27. december 2003, § 123 i lov
nr. 428 af 6. juni 2005 og § 41 i lov 538 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
1. § 1 a,
stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2. Et eller flere anlæg
til produktion af kraft-varme, der forsyner et fjernvarmenet, anses
efter denne lov som et værk.
Stk. 3. Ved et barmarksværk
forstås i denne lov et eller flere anlæg til produktion
af kraft-varme, hvor fjernvarmenettet er etableret samtidig med
produktionsanlægget.«
2. I § 2 a
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Transport- og
energiministeren kan bestemme, at tilskud ydet efter stk. 1 til
naturgasbaseret industriel kraft-varme-produktion gives som et
engangsbeløb. Tilskud ydet efter stk. 3 kan tilsvarende
gives som et engangsbeløb.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
3. I § 2 a,
stk. 6 , der bliver stk. 7, ændres »stk. 1 og
3-5« til: »stk. 1, 3, 5 og 6«.
4. § 2
a , stk. 8, der bliver stk. 9, ophæves.
5. § 2 b,
stk. 1, affattes således:
»Naturgasbaserede decentrale
kraft-varme-værker med en samlet kapacitet for elproduktion
på 25 MW eller derunder får tilskud på 8
øre pr. kWh til elproduktionen. Tilskuddet gives op til en
årlig elproduktion af det tilskudsberettigede brændsel
på 8 mio. kWh fordelt efter følgende maksimumssatser:
i 1. kvartal ydes op til 3 mio. kWh, i 2. kvartal op til 1,6 mio.
kWh, i 3. kvartal op til 1 mio. kWh og i 4. kvartal op til 8 mio.
kWh fratrukket den elproduktion, der har fået tilskud efter
loven i de foregående 3 kvartaler.«
6. I § 2 b
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6. Værkerne omfattet af
stk. 5 kan modtage tilskud til anlæg, der udskiftes eller
etableres på en ny lokalitet inden for samme
fjernvarmenet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
7. I § 2 b,
stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-5«
til: »stk. 1-6«.
8. § 3
b ophæves.
9. I § 3 c,
stk. 1, ændres »§§ 3 a og 3 b«
til: »§ 3 a«.
10. § 3 c,
stk. 2 , affattes således:
»Stk. 2. Transport- og
energiministeren fastsætter regler om, at tilskud til
kraft-varme-baseret elproduktion kun ydes på vilkår om
en effektiv samlet energiudnyttelse.«
11. § 3 d,
stk. 1 , affattes således:
»Tilskud til elproducenter ydes til den
producerede mængde elektricitet målt ved det kollektive
elforsyningsnet. Registreringen foretages af
netvirksomheden.«
12. § 4,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
13. I § 5
indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Transport- og
energiministeren kan fastsætte en nedre
beløbsgrænse for opkrævning af skyldigt
beløb.«
14. I § 8
indsættes som stk. 2-6 :
»Stk. 2. Udbetaling af tilskud til
elproduktion efter loven kan inddrages, hvis elproducenten uanset
anmodning ikke inden for en fastsat frist meddeler
fyldestgørende oplysninger til brug for en afgørelse
om udbetaling af elproduktionstilskud eller tilsyn og kontrol med
udbetalingen.
Stk. 3. Udbetalingen genoptages, når
elproducenten har meddelt nærmere angivne oplysninger om det
pågældende forhold.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om betingelser og frister for inddragelse og
genoptagelse af elproduktionstilskud efter stk. 2 og 3.
Stk. 5. Transport- og energiministeren kan
bestemme, at oplysninger indgivet til Energistyrelsens årlige
energiproducenttælling og det register, der er nævnt i
elforsyningslovens § 85 a, stk. 3, kan anvendes til
kontrolformål.
Stk. 6. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at dele af administrationen af
ordningen, jf. § 3 d, § 4, stk. 1 og 2, § 4 a,
§ 5, § 7, stk. 1, og § 9, stk. 4, varetages af
Energinet.dk.«
15. § 9,
stk. 2 og 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 2.
§ 2
Transport- og energiministeren
fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Ministeren
kan fastsætte, at dele af loven træder i kraft
før andre dele af loven.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indhold og baggrund
Med dette lovforslag foreslås en
række forenklinger og præciseringer af lov om tilskud
til elproduktion. Lovændringen kan danne baggrund for en
forenkling af myndighedernes administration og tilsyn med ordningen
om tilskud til elproduktion. Der foreslås ikke
ændringer af tilskuddets størrelse til den enkelte
elproducent.
Statstilskud til elproduktion er ydet siden 1992
som kompensation for den opkrævede CO2
-tiøre. Tilskuddet, der oprindelig udgjorde 10
øre/kWh, er siden ændret flere gange. Tilskuddet ydes
i dag til produktion af elektricitet, der fremstilles ved biogas-
og naturgasbaseret decentral kraft-varme-produktion,
naturgasbaseret industriel kraft-varme-produktion eller
affaldsbaseret kraft-varme-produktion. Hovedreglen er, at der ydes
8 øre/kWh til biogas- og naturgasbaseret decentral
kraft-varme-produktion og 7 øre/kWh til industriel og
affaldsbaseret kraft-varmeproduktion. Ordningen omfatter ca. 400
elproducenter, og der er i 2005 udbetalt ca. 250 mio. kr. i
elproduktionstilskud.
Energistyrelsen varetager det overordnede
administrative ansvar for tilskudsordningen og har dermed
også en forpligtelse til at føre tilsyn med ordningen.
SKAT er samarbejdspart i administrationen. Tilskuddet til
elproducenterne udbetales af netselskaberne.
Kontrollen med ordningen er tilrettelagt
således, at elproducenten en gang om året skal indsende
en opgørelse til Energistyrelsen. Elproducenten skal oplyse,
hvor stort et tilskud der er udbetalt til elektricitet produceret i
kalenderåret. Elproducenten skal desuden give andre
oplysninger af betydning for tilskuddets størrelse.
Naturgasfyrede værker, som er underlagt krav om effektiv
samproduktion, skal kunne dokumentere, at værket eller
anlægget lever op til reglerne om samproduktion, som er et
vilkår for at modtage fuldt tilskud til elproduktionen.
Elproducentens revisor skal gennemgå
grundlaget for elproducentens årsopgørelse og
påtegne, at opgørelsen er baseret på de faktiske
produktionsforhold. Revisor skal herunder påse, hvorledes
elproducenten opfylder tilskudsordningens bestemmelser om
effektiviteten i samproduktionen af elektricitet og varme. Dermed
indestår revisor over for myndighederne principielt for, at
elproduktionstilskuddet er udmålt korrekt efter
gældende regler. Energistyrelsens grundlag for kontrol med
tilskudsordningen er årsopgørelsen med revisors
påtegning af oplysningernes rigtighed i opgørelsen.
Hvis det årlige tilskud er under 100.000 kr., er der ikke
krav om revisors medvirken. Anlæg på 150 kW og derunder
er friholdt for at indsende årsopgørelse.
Energistyrelsen har i 2005 og 2006 foretaget en
ekstraordinær administrativ gennemgang af tilskudsordningen
dækkende årene 1997-2005. I den forbindelse er samtlige
elproducenters årsopgørelser fra 2001 til og med 2005
gennemgået, og det er herunder undersøgt, om de
naturgasbaserede kraft-varme-producenter har levet op til
ordningens effektivitetskrav. Gennemgangen har afdækket
forhold om tilskudsreglernes hensigtsmæssighed,
tilskudsmodtagernes forståelse af ordningen og behovet for
kontrol med udbetalingen af tilskud. På baggrund heraf kan og
bør der gennemføres forenklinger af
tilskudsordningens administration og kontrollen med tilskuddenes
udbetaling.
Forenklinger af tilskudsordningens administration
og kontrollen med tilskuddenes udbetaling kan i vidt omfang ske
inden for rammerne af den nuværende lovgivning.
Siden tilskudsordningens start er der sket
markante forbedringer i værkernes effektivitet i
samproduktionen af el og varme. Der er derfor i dag ikke det samme
behov som tidligere for at kontrollere, om elproducenterne lever op
til tilskudsordningens krav om effektiv samproduktion af el og
varme.
Med den foreslåede hjemmel til at anvende
data indgivet til Energistyrelsens årlige
energiproducenttællinger og oplysninger fra det
landsdækkende stamdataregister for elproduktionsanlæg
med hjemmel i elforsyningslovens § 85 a, stk. 3, får
Energistyrelsen hjemmel til at anvende data, som har en
tilstrækkelig kvalitet og sikkerhed til at kunne anvendes til
kontrolformål. Dermed vil det nuværende krav, om at en
revisor for elproducentens regning skal påtegne dennes
indberetning til Energistyrelsen af årsopgørelsen af
tilskud til elproduktion, som hovedregel være
overflødig.
For imidlertid at sikre, at en elproducent
meddeler udbedte oplysninger til brug for kontrol med
tilskudsudbetalingen, foreslås en bestemmelse, hvorefter
ministeren kan fastsætte regler om, at tilskuddet til
elproduktion kan inddrages i det tidsrum, der går mellem
fristen for meddelelse af udbedte oplysninger og tidspunktet, hvor
elproducenten meddeler fyldestgørende oplysninger. Denne
bestemmelse vil være velegnet til at sikre, at de
nødvendige oplysninger bliver indsendt rettidigt.
Ordningen med tidsbegrænsede tilskud i 6
eller 8 år til naturgasbaseret industriel
kraft-varme-produktion er ved at udløbe. En omlægning
af det nuværende tidsbegrænsede tilskud til
elproduktionen på 7 eller 2 øre pr. kWh til
industrielle kraft-varme-anlæg til et engangsbeløb
beregnet ud fra en kapitaliseret værdi af de forventede
årlige tilskud i den resterende tilskudsperiode vil
umiddelbart være en administrativ lettelse for berørte
elproducenter.
En omlægning af det løbende tilskud
til et engangsbeløb vil samtidig give et større
incitament til at overgå til elproduktion på
markedsvilkår.
Der foreslås desuden indført en
bagatelgrænse for opkrævning af skyldige beløb
som led i administrativ forenkling.
Som et fremadrettet forhold foreslås, at
der tilvejebringes hjemmel til implementering af dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/8/EF af 11.
februar 2004 om fremme af kraftvarmeproduktion på grundlag af
en efterspørgsel efter nyttevarme på det indre
energimarked og om ændring af direktiv 92/42/EØF
(herefter kraftvarmedirektivet). Det drejer sig om
kraftvarmedirektivets krav om, at kraftvarmeproduktionen skal
være højeffektiv for at være tilskudsberettiget.
Tilskudsordningen er godkendt af Kommissionen til og med udgangen
af 2007. Ydelse af tilskud herefter er derfor betinget af, at
Kommissionen giver en fornyet godkendelse af ordningen.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Ændringerne vil forenkle administrationen i
Transport- og Energiministeriet. Udbetalingen af det hidtidige
tilskud på 7 eller 2 øre pr. kWh som et
engangsbeløb vil medføre en mindre engangsomkostning
for told- og skatteforvaltningen til ændring af det
administrative system. Lovforslaget vil ikke have økonomiske
eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Der vil være mulighed for mindre
økonomiske og administrative lettelser for elproducenter.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en
vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet
i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
4. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til
EU-retten
Elproduktionstilskudsordningen er i sin helhed
godkendt af Kommissionen efter EU€™s
statsstøtteregler, jf. statsstøttesag (N 466/2002).
Tilskudsordningen er godkendt til og med udgangen af 2007. Herefter
skal Kommissionen vurdere, hvorvidt der kan gives en fornyet
godkendelse af ordningen.
To af de foreslåede ændringer
vedrører statsstøttereglerne:
Det foreslås i § 1 nr. 2, at det
nuværende tidsbegrænsede tilskud til elproduktionen
på 7 og 2 øre pr. kWh til industrielle
kraft-varme-anlæg afløses af et engangsbeløb
beregnet ud fra en kapitaliseret værdi af de forventede
årlige tilskud i den resterende tilskudsperiode. Dette
forslag vil blive forelagt Kommissionen i forbindelse med den
fornyede anmeldelse af ordningen inden udgangen af 2007.
Det foreslås i § 1 nr. 10, at tilskud
til kraft-varme-baseret elproduktion kun ydes på vilkår
af en effektiv samlet energiudnyttelse. Denne bestemmelse
forbereder implementeringen af den del af EU€™s
kraftvarmedirektiv, der omhandler statsstøtteregler.
7. Høring
Lovforslaget er den 10. november 2006 sendt i
høring til:
Affald Danmark, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Dansk Energi, Dansk
Gartneri, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, DONG Energy A/S,
Energinet.dk, E.ON Danmark A/S, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Kommunernes
Landsforening, Kommunernes Revision, Renosam,
Revisionsaktieselskabet af 1/12 1962, Revisionsdirektoratet for
Københavns Kommune samt Rigsrevisionen.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketinget ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne
måtte give anledning til.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udbetalingen af det hidtidige tilskud
på 7 eller 2 øre pr. kWh som et engangsbeløb
vil medføre en mindre engangsomkostning for told- og
skatteforvaltningen til ændring af det administrative
system. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ændringerne vil forenkle
administrationen i Transport- og Energi-ministeriet. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mulighed for mindre økonomiske
lettelser for elproducenterne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Mulighed for mindre administrative lettelser
for elproducenterne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Omlægningen af det tidsbegrænsede
tilskud på 7 og 2 øre pr. kWh, der ydes til
naturgasbaseret industriel kraft-varme-produktion, vil blive
forelagt Kommissionen i forbindelse med ansøgning om fornyet
godkendelse af tilskudsordningen. Med lovændringen etableres hjemmel til
implementeringen af kravet om højeffektiv kraft-varme
produktion, der er en del af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/8/EF af 11. februar 2004 om fremme af
kraft-varme-produktion på grundlag af en efterspørgsel
efter nyttevarme på det indre energimarked og om
ændring af direktiv 92/42/EØF. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 1 a, stk. 2 og 3)
Ved ændringen af loven i 2002 blev der
indsat definitioner af fjernvarmenet, værk og
barmarksværk. Med ændringen af § 1 a sker
der en yderligere præcisering af definitionerne.
Definitionerne er blevet præciseret sprogligt, der er ikke
tilsigtede indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 2
(§ 2 a, stk. 4)
Det foreslås, at transport- og
energiministeren kan bestemme, at det nuværende
tidsbegrænsede tilskud på henholdsvis 7 og 2 øre
pr. kWh til elproduktion, der fremstilles ved naturgasbaseret
industriel kraft-varme-produktion, kan afløses af et
engangsbeløb beregnet ud fra en kapitaliseret værdi af
de forventede årlige tilskud i den resterende
tilskudsperiode.
Tilskuddet på 7 øre pr. kWh er det
almindelige tilskud til naturgasbaseret industriel
kraft-varme-produktion og er tidsbegrænset til henholdsvis 6
eller 8 år fra idriftsættelsen af det enkelte
anlæg. Tilskudslængden er afhængig af
værkets samlede kapacitet til produktion af elektricitet.
Opgjort pr. 1. januar 2008 udgør den
samlede kapitaliserede værdi af 7 øres-tilskuddet til
de resterende 8 elproducenter ca. 4 mio. kr.
Tilskuddet på 2 øre pr. kWh ydes til
elproducenter, der har udskiftet et tilskudsberettiget
naturgasbaseret industrielt kraft-varme-anlæg i perioden fra
1. juli 2002 til 1. januar 2004. Tilskuddet kan ydes i 6 eller 8
år fra idriftsættelsen af det udskiftede
anlæg.
Formålet med at yde tilskud i forbindelse
med udskiftninger har været at tilskynde til, at virksomheder
med kraft-varme forsætter med denne forsyningsform og ikke
overgår til varmeforsyning baseret på kul eller olie. 5
elproducenter har benyttet denne tilskudsmulighed inden
skæringsdatoen 1. januar 2004. Opgjort pr. 1. januar 2008
udgør den samlede kapitaliserede værdi af 2
øres-tilskuddet til de 5 elproducenter ca. 4 mio. kr.
Elproduktionstilskuddet til naturgasbaseret
industriel kraft-varme-produktion ydes fra idriftsættelsen af
det enkelte anlæg på værket, og
tilskudsperioderne udløber på forskellige tidspunkter.
Efter de gældende regler vil den sidste tilskudsudbetaling
ske i 2012.
Såfremt elproduktionen på et
anlæg ophører varigt inden det tidspunkt, hvor
tilskuddet ville være udløbet, skal der ske en
forholdsmæssig tilbagebetaling af engangstilskuddet for
perioden mellem anlæggets ophør og det oprindelige
sluttidspunkt for det tidsbegrænsede tilskud på 7 eller
2 øre pr. kWh. Der kan med hjemmel i den gældende lovs
§ 8 fastsættes regler om, at elproducenten er forpligtet
til at give meddelelse til Energistyrelsen, hvis elproduktionen
ophører.
En omlægning af det løbende tilskud
til et engangsbeløb vil samtidig give et større
incitament til at overgå til elproduktion på
markedsvilkår. Udgangspunktet for opgørelsen af
engangsbeløbet er, at elproducenten hverken stilles
økonomisk bedre eller ringere, end tilfældet ville
være ved en forsat løbende udbetaling af
elproduktionstilskuddet. Beregningen af de fremtidige
tilskudsberettigede kWh elektricitet vil skulle ske ud fra
historiske data. Diskonteringsrenten vil blive fastlagt ud fra
renteniveauet på opgørelsestidspunktet. Såfremt
en elproducent kan dokumentere, at den fremtidige
tilskudsberettigede elproduktion overstiger opgørelsen ud
fra historiske data, vil der blive taget højde herfor.
I forbindelse med ansøgning om fornyet
godkendelse af tilskudsordningen vil omlægningen blive
forelagt Kommissionen. Først når denne godkendelse
forligger vil en omlægning af tilskuddet kun finde sted,
hvorfor udbetalingen af engangsbeløbet ikke vil ske
før 1. januar 2008.
Omlægningen af dette tilskud er begrundet
ud fra administrative forenklingshensyn.
Til nr. 3
(§ 2 a, stk. 7)
Ændringen er en konsekvens som følge
af § 1, nr. 2.
Til nr. 4
(§ 2 a, stk. 9)
Af § 2 a, stk. 2 og 3, fremgår, at der
kun kan udbetales tilskud til industriel kraft-varme-produktion for
industrielle værker, der er idriftsat inden den 1. januar
2004. Skæringsdatoen er indsat ved lov nr. 1232 af 27.
december 2003. Da lovændringen og skæringstidspunktet
var næsten sammenfaldende, var der brug for en
dispensationsmulighed. Stk. 8 blev derfor ved samme
lejlighed indsat som en dispensationsbestemmelse, hvorefter
ministeren i særlige tilfælde kunne dispensere fra
kravet om idriftsættelsestidspunkt i stk. 2 og 3.
Bestemmelsen var således relevant på daværende
tidspunkt, men har nu udspillet sin rolle, hvorfor den
foreslås ophævet.
Til nr. 5
(§ 2 b, stk. 1)
Der foreslås en præcisering af
reglerne om kvartalssatsen for 4. kvartal.
Med forslaget tydeliggøres, at der til
naturgasbaseret decentral kraft-varme-produktion med hensyn til 4.
kvartal kan ydes tilskud op til 8 mio. kWh dog fratrukket den
elektricitet, der har fået tilskud i de foregående 3
kvartaler.
Naturgasbaserede decentrale
kraft-varme-værker, der har en årsproduktion på 8
mio. kWh elektricitet eller derover vil, såfremt
elektriciteten opfylder kriterierne for at være
tilskudsberettiget, modtage tilskud til 8 mio. kWh. I 4. kvartal
ydes tilskud til 8 mio. kWh fratrukket den elektricitet, der er
ydet tilskud til i de foregående 3 kvartaler.
Naturgasbaserede decentrale
kraft-varme-værker med en årsproduktion på mindre
end 8 mio. kWh vil, såfremt elektriciteten opfylder
kriterierne for at være tilskudsberettiget, modtage tilskud
til hele årsproduktionen. I 4. kvartal udbetales tilskud til
den faktisk årsproduktion fratrukket den elektricitet, der
har fået tilskud i de foregående 3 kvartaler.
Heraf følger naturligt, at der i 4.
kvartal, uanset om årsproduktionen er under eller over 8 mio.
kWh, kan udbetales tilskud til elektricitet produceret i et
tidligere kvartal og dermed tilskud til flere kWh elektricitet end
der faktisk er produceret i 4. kvartal.
Det følger ligeledes af reglen at
såfremt elproducenten i et eller flere af årets
første 3 kvartaler har produceret mindre elektricitet end de
maksimale kvartalsgrænser overfører den uudnyttede
tilskudsmulighed til 4. kvartal.
Undtagelse fra reglen, om at der i 4. kvartal kan
udbetales op til 8 mio. kWh fratrukket den elproduktion der har
fået tilskud i de foregående 3 kvartaler, er de
tilfælde, hvor tilskuddet efter den foreslåede
bestemmelse i § 1 nr. 14 har været inddraget i en
periode i løbet af året.
Der foreslås endvidere yderligere en
ændring i stk. 1. Efter bestemmelsen i den
gældende § 2 b, stk. 1, sidste pkt., reduceres de 8 mio.
kWh med de kvartalssatser, hvor værket ikke har været i
drift. Bestemmelsen er indsat i forbindelse med indførslen
af kvartalsgrænserne i 2002. Bestemmelsen har ikke
været i anvendelse, da der ikke har været eksempler
på driftsudfald på de decentrale værker af
kvartals varighed. Ud fra ønsket om regelforenkling
foreslås bestemmelsen ophævet.
Barmarksværker er som hidtil undtaget fra
de årlige tilskudsgrænser.
Til nr. 6
(§ 2 b, stk. 6)
Elproduktion på nye anlæg til
produktion af kraft-varme, der udskiftes på eksisterende
decentrale værker etableret før 1. juli 2002, er
tilskudsberettiget efter nugældende regler.
Ved indføjelsen af et nyt stykke
tydeliggøres at elproduktion på anlæg, der
flyttes inden for samme fjernvarmenet, også er
tilskudsberettiget. Det fastslås dermed, at et værks
flytning af anlæg inden for samme fjernvarmenet ikke
fører til bortfald af tilskud, når blot flytningen
sker inden for samme forsyningsområde.
En række værker, der har behov for at
udvide fjernvarmeforsyningen som led i byudviklingen, kan på
grund af lokale miljøforhold ikke opnå fornødne
tilladelser til udvidelse af produktionen på den oprindelige
adresse. Såfremt elproduktionen afskæres fra at modtage
tilskud til produktionen på ny adresse inden for samme
forsyningsområde, vil dette modvirke en fornuftig tilpasning
af fjernvarmeforsyningen til udviklingen i lokalsamfundene og
disses miljø, hvilket ikke er rimeligt.
Såfremt et værk efter etableringen af
et nyt anlæg stadig leverer til samme fjernvarmenet, vil
værket forsat være at opfatte som et eksisterende
værk efter loven, uanset om etableringen af det nye
anlæg måtte ske på en anden adresse.
Det følger af bestemmelserne i
øvrigt, at decentrale værker uanset en eventuel
flytning af kraft-varme-produktionen efter den 1. juli 2002
maksimalt kan oppebære tilskud til en samlet elproduktion
på op til 8 mio. kWh årligt svarende til 640.000
kr.
Til nr. 7
(§ 2 b, stk. 7)
Ændringen er en konsekvens som følge
af § 1, nr. 6.
Til nr. 8
(§ 3 b)
Da det supplerende tilskud til elproduktion -
også benævnt Nødhjælpspuljen - ikke
længere ydes, foreslås § 3 b ophævet.
Nødhjælpspuljen var en midlertidig ordning for de
decentrale naturgasbaserede kraft-varme-værker. Der blev
afgivet tilsagn om tilskud efter ordningen i årene 1997-2002.
Den sidste efterregulering af det supplerende tilskud blev afviklet
i 2004. Der sker således ikke længere betalinger
vedrørende ordningen, hvorfor bestemmelsen foreslås
ophævet.
Til nr. 9
(§ 3 c, stk. 1)
Ændringen er en konsekvens som følge
af § 1, nr. 8.
Til nr. 10
(§ 3 c, stk. 2)
Den ændrede formulering af stk. 2
har baggrund i kraftvarmedirektivet. Der gives med ændringen
hjemmel til at implementere kraftvarmedirektivets
effektivitetskrav. Hensigten er at fremtidssikre loven
således, at kraftvarmedirektivets krav i dag, og de krav, der
stilles fra 2011, kan opfyldes inden for lovens rammer. De
nærmere regler om krav til effektivitet vil blive fastsat i
bekendtgørelse om tilskud til elproduktion.
Modtagere af tilskud til naturgasbaseret
elproduktion er i dag underlagt effektivitetskrav i samproduktionen
af el og varme. I årene 1997-2002 har effektivitetskravet
skulle opfyldes på månedsbasis. Fra 2003 har
effektivitetskravet alene skulle opfyldes på årsbasis.
Opfyldelsen af årskravet er lempeligere end
månedskravet. Hidtil er tilskuddet til elproduktionen blevet
reduceret forholdsmæssigt i de tilfælde, hvor et
værk ikke har levet op til kravene om effektiv samlet
energiudnyttelse efter bekendtgørelse nr. 512 af 16. juni
2003 om tilskud til elproduktion.
Kraftvarmedirektivet stiller krav om, at
kraft-varme-produktion skal være højeffektiv.
Kraftvarmedirektivet definerer højeffektiv
kraft-varme-produktion ved, at samproduktion af elektricitet og
varme på anlæg med en elkapacitet over 1 MW skal give
en energibesparelse på mindst 10 pct. målt i forhold
til separat produktion af de samme mængder elektricitet og
varme. Anlæg med en elkapacitet på 1 MW og derunder
defineres som højeffektive ved en energibesparelse
større end nul.
Efter kraftvarmedirektivet er der mulighed for
frem til udgangen af 2010 at definere al dansk kraftvarmeproduktion
som højeffektiv, såfremt anlæggene på
landsplan i gennemsnit har en besparelse på min. 10 pct. Der
er beregnet en foreløbig gennemsnitlig besparelsesprocent
på ca. 16, hvorved Danmark i dag fuldt ud lever op til
kravene.
Det kan forventes, at der i kommende godkendelser
af støtteordninger vil være krav om, at der kun ydes
støtte til anlæg, der opfylder kraftvarmedirektivets
krav om højeffektiv produktion. Et sådant krav
forventes at skulle opfyldes for hvert enkelt værk fra og med
2011. Det skal dog bemærkes, at støttebetingelserne
aktuelt er under revurdering, ligesom kravet om blot en besparelse
større end nul for de små anlæg under alle
omstændigheder vil være let at opfylde. Virkningerne af
kraftvarmedirektivet er imidlertid, at værker, der ikke lever
op til kravet om højeffektivitet, fra 2011 vil være
afskåret fra at modtage elproduktionstilskud.
I forbindelse med udfærdigelse af en ny
tilskudsbekendtgørelse og ansøgning om fornyet
godkendelse hos Kommissionen vil det indgå i overvejelserne,
om det gældende samproduktionskrav kan erstattes med
kraftvarmedirektivets effektivitetskrav.
Med den nye formulering af stk. 2 vil
der kunne fastsættes regler om, at værker, der ikke kan
leve op til kraftvarmedirektivets definition af
højeffektivitet, helt afskæres fra
elproduktionstilskud.
Til nr. 11
(§ 3 d, stk. 1)
Hovedreglen i § 3 d, stk. 1. er at
tilskuddet ydes til den elproduktion, der måles ved det
kollektive elforsyningsnet. Efter andet punktum er det muligt som
alternativ, hvis elektriciteten ikke måles ved det kollektive
elforsyningsnet, at tilskuddet ydes til den producerede
mængde elektricitet fratrukket dels et beregnet nettab fra
produktionsstedet til det kollektive elforsyningsnet og dels det
nødvendige egetforbrug i forbindelse med elproduktionen.
Reglen er indsat ved lov nr. 393 af 6. juni 2002. I praksis kan
elproduktionen i alle tilfælde måles ved det kollektive
net, og det synes derfor overflødigt med denne alternative
opgørelsesmetode, der er utidssvarende. Det forslås
derfor af forenklings hensyn at reglen udgår af loven,
således at det sammen gælder for alle, nemlig at der
ydes tilskud til den elproduktion, der måles ved det
kollektive elforsyningsnet.
Til nr. 12
(§ 4, stk. 3)
Ændringen er en konsekvens som følge
af § 1, nr. 8.
Til nr. 13
(§ 5, stk. 3)
Såfremt told- og skatteforvaltningen eller
Energistyrelsen konstaterer, at der er ydet for stort tilskud til
en elproducent, afkræves denne det skyldige beløb til
betaling senest 14 dage efter påkrav. Energistyrelsen har i
sin sagsbehandling i forbindelse med den såkaldte
samproduktionskontrol opgjort og opkrævet en række
ganske store tilbagebetalingsbeløb, men også nogle
ganske ubetydelige tilbagebetalingsbeløb. Det foreslås
på baggrund af erfaringerne, at ministeren administrativt kan
fastsætte en nedre beløbsgrænse på kr.
1.000 for skyldigt beløb, således at sager om
bagatelbeløb kan bortfalde. Transport- og energiministeren
kan ændre beløbsgrænsen i takt med
prisudviklingen.
Til nr. 14
(§ 8, stk. 2-6)
Den ekstraordinære administrative
gennemgang af tilskudsordningen og kontrollen med
årsopgørelserne af tilskud til elproduktion har
afdækket et behov for en effektivisering af sagsgangen mellem
elproducenterne, disses revisorer og Energistyrelsen. Det vurderes
i den sammenhæng, at der er behov for en effektiv
sanktionsmulighed for at mindske de administrative ressourcer
anvendt i forbindelse med indhentning af
årsopgørelserne og andre nødvendige oplysninger
til brug for kontrollen af de udbetalte elproduktionstilskud.
Med stk. 2 foreslås det derfor, at
i de tilfælde, hvor en elproducent efter anmodning ikke
meddeler fyldestgørende oplysninger efter loven og regler
udstedt i medfør af denne, kan tilskuddet til elproduktion
inddrages i det tidsrum, der går mellem fristen for
meddelelse af udbedte oplysninger og tidspunktet, hvor
elproducenten meddeler fyldestgørende oplysninger.
Elproduktionstilskuddet, for den elproduktion der sker i tidsrummet
mellem oplysningerne skulle være indsendt, og de
fornødne oplysninger indsendes, er tabt for elproducenten.
Den foreslåede bestemmelse tager sigte på alle
situationer, hvor en elproducent skal meddele oplysninger til brug
for kontrol med tilskudsudbetaling. Inddragelsen vil være
betinget af, at det er blevet præciseret overfor
elproducenten, hvilke oplysninger denne skal meddele. Der vil blive
fastsat regler efter stk. 4 om svarfrister for
elproducenten m.v.
Ifølge stk. 3 genoptages
udbetalingen, når elproducenten har meddelt nærmere
angivne oplysninger om det pågældende forhold.
Udbetalingen vil være betinget af, at de oplysninger, som
meddeles, opfylder de krav, som er stillet og er
fyldestgørende som dokumentation.
I stk. 4 foreslås indsat en
hjemmel til, at transport- og energiministeren kan fastsætte
regler om betingelser og frister for inddragelse og genoptagelse af
elproduktionstilskud efter stk. 2 og stk. 3.
Med stk. 5 præciseres, at
oplysninger indgivet til Energistyrelsens årlige
energiproducenttællinger kan benyttes i forbindelse med
kontrol af tilskudsordningen. Der foreslås endvidere indsat
en hjemmel til, at oplysninger fra det landsdækkende
stamdataregister for elproduktionsanlæg med hjemmel i
elforsyningslovens § 85 a, stk. 3, kan anvendes til
kontrolformål i forbindelse med elproduktionstilskuddet.
Det vil i forbindelse med kontrol af ordningen
være formålstjenligt, at oplysninger om blandt andet de
enkelte anlæg, deres kapacitet og produktion fra henholdsvis
stamdataregisteret og Energiproducenttællingen kan
nyttiggøres. Det vil også kunne lette den enkelte
elproducent, såfremt de oplysninger, producenten indberetter,
kan bruges til flere formål. Begrundelsen for at anvende data
fra stamdataregisteret er, at flere af de for kontrollen
nødvendige oplysninger om de enkelte elproducenter, disses
produktionsanlæg, brændselsforbruget på
anlæggene og disses elproduktion mv. allerede er registreret
i stamdataregisteret, i forbindelse med Energinet.dk€™s
administration af pristillæg betalt over markedsprisen.
Med stk. 6 foreslås, at der
indsættes hjemmel til, at dele af administrationen af
ordningen kan overdrages til Energinet.dk.
Med bestemmelsen tilvejebringes der grundlag for
at arbejde videre med forberedelserne af en eventuel overflytning
af ordningen til Energinet.dk. Sigtet er, at opgaver, der hidtil
har ligget hos netselskaberne eller told- og skatteforvaltningen,
kan overflyttes til Energinet.dk. Det gælder udbetalingen af
tilskud til elproducenterne. Endvidere skal Energinet.dk have
mulighed for at afkræve elproducenten skyldigt beløb,
hvis elproducenten har fået for meget tilskud.
Spørgsmålet om kontrol med tilskudsordningen vil blive
revurderet i forbindelse hermed.
Administrative forenklingshensyn taler for at
overflytte ordningen, da Energinet.dk allerede i dag varetager
administration af pristillæggene til decentrale og
industrielle kraft-varme-værker og til vindmøller. Til
det formål har Energinet.dk opbygget et omfattende register
etableret med hjemmel i elforsyningslovens § 85 a, stk. 3,
hvor produktionsdata m.v. opdateres systematisk. Dette register
€" også kaldet stamdataregisteret €" vil i givet
fald skulle udvides med oplysninger om nyttiggjort
varmeproduktion.
Støtte til miljøvenlig elproduktion
efter elforsyningsloven administreres af Energinet.dk. Hidtil er
støtten udbetalt via de enkelte netvirksomheder til landets
ca. 6.000 elproduktionsanlæg, herunder vindmøller. Fra
2007 skal udbetalingerne efter elforsyningsloven ske direkte fra
Energinet.dk til elproducenterne. Det betyder samtidig, at
elproduktionstilskud er den eneste form for tilskud, der efter 2007
udbetales af netselskaberne.
Vurderingen er, at såfremt dele af
administrationen af elproduktionstilskuddet overflyttes til
Energinet.dk, vil de nuværende regler om revisormedvirken ved
elproducenternes indberetning af årsopgørelser til
Energistyrelsen kunne reduceres eller eventuelt helt bortfalde.
Overflytningen vil desuden give grundlag for en række
administrative ændringer, hvorved udbetaling og kontrol med
tilskuddene kan forenkles og billiggøres for
elproducenterne.
Der vil forud for en overflytning af dele af
administrationen blive nedsat en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra Energinet.dk, SKAT og Energistyrelsen til
at sikre, parallelitet mellem regelsættene samt at
overdragelsen at opgaverne sker på hensigtsmæssig vis.
I den nye bekendtgørelse om tilskud til elproduktion vil
der, på baggrund af drøftelser i arbejdsgruppen blive
fastsat regler om Energinet.dk€™s administration og
kontrol med de opgaver, der med fordel kan overdrages til
Energinet.dk.
I det omfang det er nødvendigt, vil der i
bekendtgørelse om tilskud til elproduktion ligeledes blive
givet mulighed for, at Energinet.dk kan fastsætte
retningslinjer eller forskrifter om det præcise
afregningsgrundlag og de praktiske opgørelsesmetoder m.v. i
forbindelse med udbetaling af tilskud til elproduktionen. Der kan
med hjemmel i lovens § 8 stk. 1 fastsættes regler
herom.
Som ordningen er tilrettelagt i dag, sker
udbetalingen af tilskud som nævnt ovenfor af netselskaberne,
der modregner det udbetalte tilskud i afgiftstilsvaret efter el- og
kuldioxidafgiftsloven til told- og skatteforvaltningen. I
forbindelse med revisionen af tilskudsordningens administration vil
det endvidere blive vurderet, hvorvidt told- og skatteforvaltningen
fortsat skal medvirke ved administrationen af tilskuddet til
elproduktion.
Til nr. 15
(§ 9, stk. 2 og 3)
Ændringen er en konsekvens som følge
af § 1, nr. 8.
Til § 2
Det foreslås, at transport- og
energiministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Samt at ministeren kan fastsætte, at dele
af loven træder i kraft før andre dele af loven.
Baggrunden herfor er, at visse bestemmelser skal forelægges
Kommissionen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
Lov om tilskud til elproduktion | | Forslag til lov om ændring af lov om
tilskud til elproduktion |
| | § 1 |
| | I lov om tilskud til elproduktion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 490 af 13. juni 2003, som ændret
ved lov nr. 1232 af 27. december 2003, § 123 i lov nr. 428 af
6. juni 2005 og § 41 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages
følgende ændringer: |
§ 1 a.
€ Stk. 2. Værker omfattet af denne lov
skal bestå af et eller flere anlæg, der forsyner
ét fjernvarmenet. Stk. 3. Ved et
barmarksværk forstås i denne lov et anlæg til
produktion af varme eller kraft-varme, hvor varmen alene leveres
til godkendte anlæg til fremføring af varmt vand eller
damp, såfremt anlægget er etableret samtidig med
etableringen af produktionsanlægget. | | 1. § 1 a,
stk. 2 og 3, affattes således: »Stk. 2. Et eller flere anlæg
til produktion af kraft-varme, der forsyner et fjernvarmenet, anses
efter denne lov som et værk. Stk. 3. Ved et barmarksværk
forstås i denne lov et eller flere anlæg til produktion
af kraft-varme, hvor fjernvarmenettet er etableret samtidig med
produktionsanlægget.« |
| | 2. I § 2 a
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4. Transport- og
energiministeren kan bestemme, at tilskud ydet efter stk. 1 til
naturgasbaseret industriel kraft-varme-produktion gives som et
engangs-beløb. Tilskud ydet efter stk. 3 kan tilsvarende
gives som et engangsbeløb.« Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9. |
§ 2 a. € Stk. 6. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for
ydelse af tilskuddet efter stk. 1 og 3-5. | | 3. I § 2 a,
stk. 6 , der bliver stk. 7, ændres »stk. 1 og
3-5« til: »stk. 1, 3, 5 og 6«. |
§ 2 a. € Stk. 8. Økonomi- og
erhvervsministeren kan i særlige tilfælde dispensere
fra kravet om idriftsættelsestidspunktet i stk. 2 og 3. | | 4. § 2
a , stk. 8, der bliver stk. 9, ophæves. |
§ 2 b.
Naturgasbaserede decentrale kraft-varme-værker med en samlet
kapacitet for elproduktion på 25 MW eller derunder får
tilskud på 8 øre pr. kWh til elproduktionen.
Tilskuddet gives op til en årlig elproduktion af det
tilskudsberettigede brændsel på 8 mio. kWh fordelt
efter følgende maksimumssatser: 1. kvartal 3 mio. kWh, 2.
kvartal 1,6 mio. kWh, 3. kvartal 1 mio. kWh og 4. kvartal op til 8
mio. kWh fratrukket elproduktionen af det tilskudsberettigede
brændsel fra de foregående tre kvartaler. Grænsen
på de 8 mio. kWh reduceres med de kvartalssatser, hvor
værket ikke har været idriftsat. | | 5. § 2 b,
stk. 1, affattes således: »Naturgasbaserede decentrale
kraft-varme-værker med en samlet kapacitet for elproduktion
på 25 MW eller derunder får tilskud på 8
øre pr. kWh til elproduktionen. Tilskuddet gives op til en
årlig elproduktion af det tilskudsberettigede brændsel
på 8 mio. kWh fordelt efter følgende maksimumssatser:
i 1. kvartal ydes op til 3 mio. kWh, i 2. kvartal op til 1,6 mio.
kWh, i 3. kvartal op til 1 mio. kWh og i 4. kvartal op til 8 mio.
kWh fratrukket den elproduktion, der har fået tilskud efter
loven i de foregående 3 kvartaler.« |
| | 6. I § 2 b
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke: »Stk. 6. Værkerne omfattet af
stk. 5 kan modtage tilskud til anlæg, der udskiftes eller
etableres på en ny lokalitet inden for samme
fjernvarmenet.« Stk. 6 bliver herefter stk. 7. |
§ 2 b. € Stk. 6.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler for ydelsen af tilskuddet efter stk.
1-5. | | 7. I § 2 b,
stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-5«
til: »stk. 1-6«. |
§ 3 b.
Økonomi- og erhvervsministeren kan i særlige
tilfælde yde et supplerende tilskud til naturgasbaserede
decentrale kraft-varme-værker. Tilskuddet ydes med indtil 3
øre pr. kWh for elektricitet, som er fremstillet ved
naturgasbaseret decentral kraft-varme-produktion. Det er en
betingelse for ydelse af supplerende tilskud, at den
pågældende elproducent kan godtgøre, at
tilskuddet er nødvendigt for at fastholde en pris for
levering af varme fra det pågældende værk, der
ikke overstiger den pris, der ville være gældende ved
gasfyret fjernvarmeproduktion. Stk. 2.
Tilskud efter stk. 1 ydes efter ansøgning. I tilsagn om
tilskud kan fastsættes en tidsbegrænsning og et
årligt maksimum for ydelsen af supplerende tilskud til et
anlæg. | | 8. § 3
b ophæves. |
§ 3 c.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af §§ 3 a og 3
b. | | 9. I § 3 c,
stk. 1, ændres »§§ 3 a og 3 b«
til: »§ 3 a«. |
§ 3 c.
€ Stk. 2. I
medfør af loven kan fastsættes regler om, at
kraft-varme-baseret elproduktion kun er tilskudsberettiget i et
omfang, der svarer til en effektiv samlet
energiudnyttelse. | | 10. § 3 c,
stk. 2 , affattes således: »Stk. 2. Transport- og
energiministeren fastsætter regler om, at tilskud til
kraft-varme-baseret elproduktion kun ydes på vilkår om
en effektiv samlet energiudnyttelse.« |
§ 3 d.
Tilskud til elproducenter ydes til den producerede mængde
elektricitet målt ved det kollektive elforsyningsnet. Hvis
elektriciteten ikke måles ved det kollektive elforsyningsnet,
ydes tilskuddet til den producerede mængde elektricitet
fratrukket dels et beregnet nettab fra produktionsstedet til det
kollektive elforsyningsnet og dels det nødvendige
egetforbrug i forbindelse med elproduktionen. Registreringen
foretages af netvirksomheden. § 4. € Stk. 3.
Administrationen vedrørende udbetaling af tilskud efter
§ 3 b varetages af Energistyrelsen. | | 11. § 3 d,
stk. 1 , affattes således: »Tilskud til elproducenter ydes til den
producerede mængde elektricitet målt ved det kollektive
elforsyningsnet. Registreringen foretages af
netvirksomheden.« 12. § 4,
stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. |
| | 13. I § 5
indsættes som stk. 3 : »Stk. 3. Transport- og
energiministeren kan fastsætte en nedre
beløbsgrænse for opkrævning af skyldigt
beløb.« |
| | 14. I § 8
indsættes som stk. 2-6 : »Stk. 2. Udbetaling af tilskud til
elproduktion efter loven kan inddrages, hvis elproducenten uanset
anmodning ikke inden for en fastsat frist meddeler
fyldestgørende oplysninger til brug for en afgørelse
om udbetaling af elproduktionstilskud eller tilsyn og kontrol med
udbetalingen. Stk. 3. Udbetalingen genoptages, når
elproducenten har meddelt nærmere angivne oplysninger om det
pågældende forhold. Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om betingelser og frister for inddragelse og
genoptagelse af elproduktionstilskud efter stk. 2 og 3. Stk. 5. Transport- og energiministeren kan
bestemme, at oplysninger indgivet til Energistyrelsens årlige
energiproducenttælling og det register, der er nævnt i
elforsyningslovens § 85 a, stk. 3, kan anvendes til
kontrolformål. Stk. 6. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at dele af administrationen af
ordningen, jf. § 3 d, § 4, stk. 1 og 2, § 4 a,
§ 5, § 7, stk. 1, og § 9, stk. 4, varetages af
Energinet.dk.« |
§ 9. € Stk. 2.
Afgørelser om ydelse af supplerende tilskud efter § 3 b
kan indbringes for Energiklagenævnet, jf. § 5, stk. 2, i
lov om statstilskud til dækning af udgifter til
kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug.
Energiklagenævnets afgørelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed. Der kan kræves betaling af et
gebyr for indgivelse af klage til
Energiklagenævnet. Stk. 3. Ved
afgørelser efter denne lov erstattes repræsentanter i
Energiklagenævnet, som er udpeget efter indstilling fra Dansk
Industri og Landbrugsrådet, af 2 medlemmer med særlig
økonomisk eller teknisk sagkundskab inden for
kraft-varme-produktion, som udpeges af økonomi- og
erhvervsministeren. | | 15. § 9,
stk. 2 og 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 2. |
| | § 2 |
| | Transport- og energiministeren
fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Ministeren
kan fastsætte, at dele af loven træder i kraft
før andre dele af loven. |