L 10 Forslag til lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

(Udbetaling ved livstruende sygdom).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 05-10-2006

Fremsat: 05-10-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l10_som_fremsat (html)

L 10 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond. (Udbetaling ved livstruende sygdom).

Fremsat den 5. oktober 2006 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond

(Udbetaling ved livstruende sygdom)

 

§ 1

I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 15. september 2004 som ændret ved § 9 i lov nr. 1383 af 20. december 2004, § 5 i lov nr. 411 af 1. juni 2005 og § 4 i lov nr. 116 af 27. februar 2006 foretages følgende ændring:

1. Efter § 2, stk. 1, nr. 6, indsættes som et nyt nummer:

»7) når der er indtrådt en livstruende sygdom i overensstemmelse med de regler, der er fastsat i medfør af pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 2, som finder tilsvarende anvendelse,«

Nr. 7-8 bliver herefter til nr. 8-9.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007 .

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Lovforslagets baggrund og formål

Reglerne for udbetaling af opsparing i Lønmodtagernes Dyrtidsfond er reguleret i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Som udgangspunkt udbetales indeståendet i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved det fyldte 60. år. Udbetalingen sker i form af et engangsbeløb, og Lønmodtagernes Dyrtidsfond sammenlignes derfor i almindelighed med en kapitalpensionsordning.

Reglerne om afgiftsberigtigelsen findes i pensionsbeskatningsloven, men hjemler €" inden for de rammer skatteministeren har fastsat i bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober med hjemmel i § 25, stk. 2, i lov nr. 294 af 29. april 2000 (pensionsbeskatningsloven) €" samtidig mulighed for, at pensionsinstitutterne kan indgå aftale med kunderne om udbetaling ved livstruende sygdom med 40 % afgift som et vilkår i pensionsaftalerne med kunderne. Hjemlen i pensionsbeskatningsloven har ført til, at en række pensionsinstitutter har valgt at tilpasse pensionsaftalerne, så der kan ske udbetaling ved livstruende sygdom.

Lønmodtagernes Dyrtidsfond har ikke samme mulighed som øvrige pensionsinstitutter for at udbetale indeståendet i tilfælde af livstruende sygdom. Ved livstruende sygdom er behovet for at fremrykke udbetaling af indeståendet i Lønmodtagernes Dyrtidsfond lige så udtalt og velbegrundet som for øvrige kapitalpensioner m.v. Dette gælder ikke mindst, da livstruende sygdomme forventes at føre til levetidsforkortelse med en til vished grænsende sandsynlighed for, at personen dør inden 60-års alderen. Den manglende udbetalingshjemmel i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond synes uhensigtsmæssig for medlemmerne. Uanset at retten til opsparingen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ikke fortabes, og at opsparingen udbetales til boet ved det berettigede medlems dødsfald, vil det i mange tilfælde være hensigtsmæssigt at kunne disponere over opsparingen i tilfælde af livstruende sygdom.

Ved lov nr. 190 af 24. marts 2004 (lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond) er der indført mulighed for at overføre opsparingen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond til f.eks. en kapitalpension i andre pensionsinstitutter uden afgiftsmæssig virkning. Dermed har medlemmerne allerede i dag en afledt adgang til at få udbetalt indeståendet i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved livstruende sygdom (forudsat pensionsvilkårene i det modtagende pensionsinstitut muliggør det).

Lovforslagets indhold

Det foreslås, at ændre lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, så medlemmerne sikres samme ret til udbetaling af opsparingen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved livstruende sygdom som øvrige ordninger i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler, der er fastsat af Skatteministeriet i bekendtgørelsesform, senest bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober 2005 (bekendtgørelse om udbetaling af kapitalpension m.v. ved livstruende sygdom). Herved skabes der en parallelitet i de regler, der gælder for såvel Lønmodtagernes Dyrtidsfond som for øvrige pensionsinstitutter.

Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige

Forslaget vurderes at være udgiftsneutralt for stat og kommuner.

Der vil i et meget beskedent omfang blive tale om en fremrykning af afgiftsbetaling, idet flere personer vil kunne få udbetalt deres indestående på et tidligere tidspunkt end ellers antaget.

Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget forventes ikke at have administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

For Lønmodtagernes Dyrtidsfond medfører forslaget om at udvide retten til udbetaling af midler fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond kun beskedne etableringsomkostninger, i størrelsesordenen 0,4 mio. kr., som afholdes af Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Forslaget vil ikke i væsentligt omfang forøge de løbende administrationsomkostninger hos Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget vil ikke medføre administrative konsekvenser for borgerne, ud over hvad der følger af det enkelte medlems ansøgning om udbetaling som følge af nærværende regler.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Høring

Lovforslaget har været i høring i Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive

Konsekvenser/mindreudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Negative

Konsekvenser/merudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser

for stat, kommuner og

amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser

for stat, kommuner og

amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser

for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser

for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Ligestilingsmæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Reglerne for udbetaling af indeståendet i Lønmodtagernes Dyrtidsfond er reguleret i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond §§ 2-3. Pensionsbeskatningslovens § 14 A regulerer afgiftsberegningen ved udbetaling.

Det foreslås, at der gives Lønmodtagernes Dyrtidsfond adgang til at udbetale indeståendet i de tilfælde, hvor medlemmet rammes af en livstruende sygdom som defineret i medfør af § 25, stk. 2, i pensionsbeskatningsloven, jf. den af Skatteministeriet fastsatte bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober 2005 om udbetaling af kapitalpension m.v. ved livstruende sygdom.

Henvisningen til pensionsbeskatningsloven skal sikre, at udbetaling sker i overensstemmelse med de af skatteministeren fastsatte regler i bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober 2005 med senere ændringer om udbetaling af kapitalpension m.v. ved livstruende sygdom, som herved udgør rammerne for udbetaling af beløbet fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Hermed sikres dels at der opnås klarhed over, hvilke sygdomme der giver ret til udbetaling af beløb fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond €" hvorved fortolkningstvivl om sygdomsbegrebet så vidt muligt undgås €" dels at ordningen bliver let administrerbar.

Bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober 2005 (bekendtgørelse om udbetaling af kapitalpension m.v. ved livstruende sygdom) er opbygget således, at udover de sygdomme, der er nævnt i §§ 2-13, er der som følge af bekendtgørelsens § 14 mulighed for, at Sundhedsstyrelsen på baggrund af henvendelse fra told- og skatteforvaltningen vurderer, om anden konkret sygdom kan betragtes som livstruende i pensionsbeskatningslovens forstand.

Denne ordning fastholdes, således at også henvendelser fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond går gennem told- og skatteforvaltningen. Spørgsmålet om afgiftsberigtigelse er allerede reguleret i forhold til udbetalinger fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Der er således alene tale om en forelæggelse med henblik på hvorvidt en bestemt sygdom kan anses for livstruende. Udtalelsen fra Sundhedsstyrelsen vil herefter danne grundlag for Lønmodtagernes Dyrtidsfonds vurdering af, hvorvidt udbetaling kan ske.

Told- og skatteforvaltningen træffer således ikke beslutning om, hvorvidt der kan ske udbetaling fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond, men hører alene Sundhedsstyrelsen om, hvorvidt den pågældende sygdom kan anses for livstruende.

Spørgsmål om retten til udbetaling ligger uden for told- og skatteforvaltningens område, men ordningen der tilsiger, at told- og skatteforvaltning retter henvendelse til Sundhedsstyrelsen fastholdes også i forhold til Lønmodtagernes Dyrtidsfond af ordenshensyn. Dette medfører, at bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober 2005 med senere ændringer som hele gælder for Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

Bekendtgørelsens § 15 medfører, at det er den person, der ønsker at få udbetalt indeståendet i Lønmodtagernes Dyrtidsfond, der overfor Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal kunne dokumentere, at årsagerne hertil er til stede. Da det er det ophævende medlem, der har dokumentationspligten, påhviler det endvidere det ophævende medlem at afholde eventuelle udgifter til fremskaffelse af betryggende dokumentation.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 15. september 2004 som ændret ved § 9 i lov nr. 1383 af 20. december 2004, § 5 i lov nr. 411 af 1. juni 2005 og § 4 i lov nr. 116 af 27. februar 2006 foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 2. En lønmodtager, for hvem der er indbetalt beløb i medfør af lov om midlertidig indbetaling fra staten til Arbejdsmarkedets Tillægspension af visse dyrtidsportioner, kan forlange udbetaling af beløbet med tillæg af, hvad der er tilskrevet lønmodtagerens konto i medfør af § 6 g,

 

 

1) når lønmodtageren er fyldt 60 år,

 

 

2) ved tilkendelse af førtidspension efter lov om social pension,

 

 

3) ved overgang til at oppebære aktuel egenpension efter regler for tjenestemænd i staten, folkeskolen og folkekirken og for kommunale tjenestemænd samt efter regler for ansatte i stillinger, hvortil der er knyttet en pensionsordning, der i det væsentlige giver rettigheder som efter lov om tjenestemandspension,

 

 

4) ved overgang til at oppebære alderspension eller tilkendelse af invalidepension, invalidesum eller anden ydelse på grundlag af et varigt tab af erhvervsevne på 50 pct. eller derover fra en godkendt pensionsordning, der er oprettet efter aftale mellem en lønmodtager og dennes arbejdsgiver eller hjemlet i henhold til kollektiv overenskomst, regulativ m.v.,

 

 

5) ved tilkendelse af erstatning for tab af erhvervsevne på 50 pct. eller derover i henhold til lov om arbejdsskadesikring, erstatningsansvarsloven eller andre dertil svarende love, eller

 

 

6) ved tilkendelse af udenlandske pensioner eller erstatning for tab af erhvervsevne på 50 pct. eller derover, der svarer til de i nr. 2-5 omhandlede,

 

 

7) ved flytning til udlandet for at tage varig bopæl der,

8) ved flytning til Grønland eller Færøerne for at tage varig bopæl der og efter at have haft ophold der i 5 år.

Stk. 2. Ved lønmodtagerens død udbetales beløbet med tillæg til boet.

 

1. I lovens § 2 ændres nr. 7: »ved flytning til udlandet for at tage varig bopæl der« til: »når der er indtrådt en livstruende sygdom i overensstemmelse med de regler, der er fastsat i medfør af pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 2, som finder tilsvarende anvendelse,«

Lovens § 2, stk. nr. 7 og nr. 8 bliver herefter til § 2 nr. 8 og nr. 9.