L 10 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond. (Udbetaling ved
livstruende sygdom).
Fremsat den 5. oktober 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
(Udbetaling ved livstruende sygdom)
§ 1
I lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 15. september
2004 som ændret ved § 9 i lov nr. 1383 af 20.
december 2004, § 5 i lov nr. 411 af 1. juni 2005 og
§ 4 i lov nr. 116 af 27. februar 2006 foretages
følgende ændring:
1. Efter § 2,
stk. 1, nr. 6, indsættes som et nyt nummer:
»7) når der er indtrådt en
livstruende sygdom i overensstemmelse med de regler, der er fastsat
i medfør af pensionsbeskatningslovens § 25,
stk. 2, som finder tilsvarende anvendelse,«
Nr. 7-8 bliver herefter til nr. 8-9.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007 .
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets baggrund og
formål
Reglerne for udbetaling af opsparing i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond er reguleret i lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Som udgangspunkt udbetales
indeståendet i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved det
fyldte 60. år. Udbetalingen sker i form af et
engangsbeløb, og Lønmodtagernes Dyrtidsfond
sammenlignes derfor i almindelighed med en
kapitalpensionsordning.
Reglerne om afgiftsberigtigelsen findes i
pensionsbeskatningsloven, men hjemler €" inden for de rammer
skatteministeren har fastsat i bekendtgørelse nr. 1031 af
24. oktober med hjemmel i § 25, stk. 2, i lov nr.
294 af 29. april 2000 (pensionsbeskatningsloven) €" samtidig
mulighed for, at pensionsinstitutterne kan indgå aftale med
kunderne om udbetaling ved livstruende sygdom med 40 % afgift som
et vilkår i pensionsaftalerne med kunderne. Hjemlen i
pensionsbeskatningsloven har ført til, at en række
pensionsinstitutter har valgt at tilpasse pensionsaftalerne,
så der kan ske udbetaling ved livstruende sygdom.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond har ikke
samme mulighed som øvrige pensionsinstitutter for at
udbetale indeståendet i tilfælde af livstruende sygdom.
Ved livstruende sygdom er behovet for at fremrykke udbetaling af
indeståendet i Lønmodtagernes Dyrtidsfond lige
så udtalt og velbegrundet som for øvrige
kapitalpensioner m.v. Dette gælder ikke mindst, da
livstruende sygdomme forventes at føre til
levetidsforkortelse med en til vished grænsende sandsynlighed
for, at personen dør inden 60-års alderen. Den
manglende udbetalingshjemmel i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond synes uhensigtsmæssig for medlemmerne. Uanset at
retten til opsparingen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ikke
fortabes, og at opsparingen udbetales til boet ved det berettigede
medlems dødsfald, vil det i mange tilfælde være
hensigtsmæssigt at kunne disponere over opsparingen i
tilfælde af livstruende sygdom.
Ved lov nr. 190 af 24. marts 2004 (lov om
ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond) er der
indført mulighed for at overføre opsparingen i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond til f.eks. en kapitalpension i
andre pensionsinstitutter uden afgiftsmæssig virkning. Dermed
har medlemmerne allerede i dag en afledt adgang til at få
udbetalt indeståendet i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved
livstruende sygdom (forudsat pensionsvilkårene i det
modtagende pensionsinstitut muliggør det).
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at ændre lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, så medlemmerne sikres
samme ret til udbetaling af opsparingen i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond ved livstruende sygdom som øvrige ordninger i
overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler, der
er fastsat af Skatteministeriet i bekendtgørelsesform,
senest bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober 2005
(bekendtgørelse om udbetaling af kapitalpension m.v. ved
livstruende sygdom). Herved skabes der en parallelitet i de regler,
der gælder for såvel Lønmodtagernes Dyrtidsfond
som for øvrige pensionsinstitutter.
Administrative og økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes at være
udgiftsneutralt for stat og kommuner.
Der vil i et meget beskedent omfang blive
tale om en fremrykning af afgiftsbetaling, idet flere personer vil
kunne få udbetalt deres indestående på et
tidligere tidspunkt end ellers antaget.
Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative eller økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
For Lønmodtagernes Dyrtidsfond
medfører forslaget om at udvide retten til udbetaling af
midler fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond kun beskedne
etableringsomkostninger, i størrelsesordenen 0,4 mio. kr.,
som afholdes af Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Forslaget vil
ikke i væsentligt omfang forøge de løbende
administrationsomkostninger hos Lønmodtagernes
Dyrtidsfond.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vil ikke medføre
administrative konsekvenser for borgerne, ud over hvad der
følger af det enkelte medlems ansøgning om udbetaling
som følge af nærværende regler.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har været i høring
i Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation,
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive Konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative Konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Ligestilingsmæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Reglerne for udbetaling af indeståendet
i Lønmodtagernes Dyrtidsfond er reguleret i lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond §§ 2-3.
Pensionsbeskatningslovens § 14 A regulerer
afgiftsberegningen ved udbetaling.
Det foreslås, at der gives
Lønmodtagernes Dyrtidsfond adgang til at udbetale
indeståendet i de tilfælde, hvor medlemmet rammes af en
livstruende sygdom som defineret i medfør af § 25,
stk. 2, i pensionsbeskatningsloven, jf. den af
Skatteministeriet fastsatte bekendtgørelse nr. 1031 af 24.
oktober 2005 om udbetaling af kapitalpension m.v. ved livstruende
sygdom.
Henvisningen til pensionsbeskatningsloven
skal sikre, at udbetaling sker i overensstemmelse med de af
skatteministeren fastsatte regler i bekendtgørelse nr. 1031
af 24. oktober 2005 med senere ændringer om udbetaling af
kapitalpension m.v. ved livstruende sygdom, som herved udgør
rammerne for udbetaling af beløbet fra Lønmodtagernes
Dyrtidsfond. Hermed sikres dels at der opnås klarhed over,
hvilke sygdomme der giver ret til udbetaling af beløb fra
Lønmodtagernes Dyrtidsfond €" hvorved fortolkningstvivl
om sygdomsbegrebet så vidt muligt undgås €" dels
at ordningen bliver let administrerbar.
Bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober
2005 (bekendtgørelse om udbetaling af kapitalpension m.v.
ved livstruende sygdom) er opbygget således, at udover de
sygdomme, der er nævnt i §§ 2-13, er der som
følge af bekendtgørelsens § 14 mulighed
for, at Sundhedsstyrelsen på baggrund af henvendelse fra
told- og skatteforvaltningen vurderer, om anden konkret sygdom kan
betragtes som livstruende i pensionsbeskatningslovens forstand.
Denne ordning fastholdes, således at
også henvendelser fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond
går gennem told- og skatteforvaltningen.
Spørgsmålet om afgiftsberigtigelse er allerede
reguleret i forhold til udbetalinger fra Lønmodtagernes
Dyrtidsfond. Der er således alene tale om en
forelæggelse med henblik på hvorvidt en bestemt sygdom
kan anses for livstruende. Udtalelsen fra Sundhedsstyrelsen vil
herefter danne grundlag for Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
vurdering af, hvorvidt udbetaling kan ske.
Told- og skatteforvaltningen træffer
således ikke beslutning om, hvorvidt der kan ske udbetaling
fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond, men hører alene
Sundhedsstyrelsen om, hvorvidt den pågældende sygdom
kan anses for livstruende.
Spørgsmål om retten til
udbetaling ligger uden for told- og skatteforvaltningens
område, men ordningen der tilsiger, at told- og
skatteforvaltning retter henvendelse til Sundhedsstyrelsen
fastholdes også i forhold til Lønmodtagernes
Dyrtidsfond af ordenshensyn. Dette medfører, at
bekendtgørelse nr. 1031 af 24. oktober 2005 med senere
ændringer som hele gælder for Lønmodtagernes
Dyrtidsfond.
Bekendtgørelsens § 15
medfører, at det er den person, der ønsker at
få udbetalt indeståendet i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, der overfor Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal
kunne dokumentere, at årsagerne hertil er til stede. Da det
er det ophævende medlem, der har dokumentationspligten,
påhviler det endvidere det ophævende medlem at afholde
eventuelle udgifter til fremskaffelse af betryggende
dokumentation.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 939 af 15. september 2004 som
ændret ved § 9 i lov nr. 1383 af 20. december 2004,
§ 5 i lov nr. 411 af 1. juni 2005 og § 4 i lov
nr. 116 af 27. februar 2006 foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 2. En
lønmodtager, for hvem der er indbetalt beløb i
medfør af lov om midlertidig indbetaling fra staten til
Arbejdsmarkedets Tillægspension af visse dyrtidsportioner,
kan forlange udbetaling af beløbet med tillæg af, hvad
der er tilskrevet lønmodtagerens konto i medfør af
§ 6 g, | | |
1) når lønmodtageren er fyldt 60
år, | | |
2) ved tilkendelse af førtidspension efter
lov om social pension, | | |
3) ved overgang til at oppebære aktuel
egenpension efter regler for tjenestemænd i staten,
folkeskolen og folkekirken og for kommunale tjenestemænd samt
efter regler for ansatte i stillinger, hvortil der er knyttet en
pensionsordning, der i det væsentlige giver rettigheder som
efter lov om tjenestemandspension, | | |
4) ved overgang til at oppebære
alderspension eller tilkendelse af invalidepension, invalidesum
eller anden ydelse på grundlag af et varigt tab af
erhvervsevne på 50 pct. eller derover fra en godkendt
pensionsordning, der er oprettet efter aftale mellem en
lønmodtager og dennes arbejdsgiver eller hjemlet i henhold
til kollektiv overenskomst, regulativ m.v., | | |
5) ved tilkendelse af erstatning for tab af
erhvervsevne på 50 pct. eller derover i henhold til lov om
arbejdsskadesikring, erstatningsansvarsloven eller andre dertil
svarende love, eller | | |
6) ved tilkendelse af udenlandske pensioner eller
erstatning for tab af erhvervsevne på 50 pct. eller derover,
der svarer til de i nr. 2-5 omhandlede, | | |
7) ved flytning til udlandet for at tage varig
bopæl der, 8) ved flytning til Grønland eller
Færøerne for at tage varig bopæl der og efter at
have haft ophold der i 5 år. Stk. 2. Ved lønmodtagerens
død udbetales beløbet med tillæg til boet. | | 1. I lovens
§ 2 ændres nr. 7: »ved flytning til udlandet
for at tage varig bopæl der« til: »når der
er indtrådt en livstruende sygdom i overensstemmelse med de
regler, der er fastsat i medfør af pensionsbeskatningslovens
§ 25, stk. 2, som finder tilsvarende
anvendelse,« Lovens § 2, stk. nr. 7 og nr. 8
bliver herefter til § 2 nr. 8 og nr. 9. |