B 65 Forslag til folketingsbeslutning om fastsættelse af køre- og hviletidsregler for bybuschauffører m.fl.

Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 14-12-2006

Fremsat: 14-12-2006

Beslutningsforslag som fremsat

20061_b65_som_fremsat (html)

B 65 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om fastsættelse af køre- og hviletidsregler for bybuschauffører m.fl.

Fremsat den 14. december 2006 af Pia Olsen (SF), Morten Homann (SF) og Ole Sohn (SF)

Forslag til folketingsbeslutning

om fastsættelse af køre- og hviletidsregler for bybuschauffører m.fl.

 

Folketinget pålægger regeringen at tage initiativ til at fastsætte køre- og hviletidsregler for bybuschauffører og førere af andre busser og lastbiler, som i dag er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, i retning af de køre- og hviletidsregler, som gælder for langturschauffører.

 

 

Bemærkninger til forslaget

Forslagsstillerne finder det uacceptabelt, at køre- og hviletidsbestemmelserne ikke gælder for rutekørsel med personer, såfremt rutens længde ikke overstiger 50 km, og at de dermed ikke gælder for bybuschauffører.

Formanden for Forbundet for Offentligt Ansatte i Århus, Kirsten Normann Andersen, udtaler til DR Nyheder den 9. november 2006, at problemer med stress, sygemeldinger og hårdt arbejdspres er udbredt hos bybuschaufførerne og har nået et omfang, hvor det er vanskeligt at finde nye chauffører, og at reglerne, som de er i dag, hverken tilgodeser chaufførernes, passagernes eller de øvrige trafikanters sikkerhed.

Forslagsstillerne finder, at bybuschaufførerne som minimum bør være underlagt samme regler som langturschafførerer. Vi kan ikke være tjent med, at bybuschaufførerne på den ene side bliver nedslidte og syge og på den anden side udgør en risiko i trafikken.

Beslutningsforslaget vedrører i første række bybuschaufførerer, men det kan også være relevant at ændre reglerne for førerere af andre busser og lastbiler, som i dag er undtaget fra køre-og hviletidsbestemmelserne.

Reglerne om køre- og hviletid for vejtransport i form af godstransport med køretøjer, hvis største tilladte totalvægt overstiger 3,5 tons (lastbiler), og busser, der er indrettet til befordring af mere end 9 personer findes i forordning nr. 3820/85 af 20. december 1985 om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport og artikel 10, stk. 5, i forordning nr. 561/2006 af 15. marts 2006 (køre- og hviletidsforordningen). Køre- og hviletidsbestemmelserne indeholder bl.a. meget specifikke regler om køretid, pauser og hviletid. I kontrolapparatforordningen findes regler om installering og anvendelse af kontrolapparater, som har til formål at dokumentere, hvorvidt køre- og hviletidsreglerne overholdes.

En række lastbiler og busser er undtaget fra køre- og hviletidsforordningens anvendelsesområde, jf. forordningens artikel 4, og dermed også fra kontrolapparatforordningen. Dette gælder bl.a. køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde ikke overstiger 50 km. Buschauffører, der kører ruter på højst 50 km, er således ikke omfattet af reglerne i køre- og hviletidsforordningen, og der skal ikke i henhold til kontrolapparatforordningen installeres og anvendes et kontrolapparat i bybusser.   

De relevante arbejdstidsregler for bybuschauffører findes dels i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf. lovbekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004, hvor de i medfør af § 1, stk. 3, bl.a. er undtaget fra bestemmelsen om pauser, dels i arbejdsmiljøloven og Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 324 af 23. maj 2002 om hvileperiode og fridøgn m.v., hvoraf fremgår, at de hviletidsbestemmelser, der er gældende for de allerfleste andre lønmodtagere i Danmark, også gælder for bybuschaufførerne.

Regeringen har på trods af en række spørgsmål fra Folketinget om problemstillingen ikke meldt klart ud, om regeringen er indstillet på at ændre reglerne på dette område.

Forslagsstillerne anerkender, at der er tale om et vanskeligt reguleringsområde, og at det kan være nødvendigt at foretage et grundigt forarbejde for at frembringe det nødvendige beslutningsgrundlag for at kunne få fastsat køre- og hviletidsreglerne for bybuschaufførerer og førere af andre busser og lastbiler, som i dag er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, i retning af de køre- og hviletidsregler, som gælder for langturschauffører. Med hensyn til EU-retten henviser forslagsstillerne til, at EF-Domstolen har udtalt, at såfremt et område er undtaget fra forordningens (3820/85) anvendelsesområde, har medlemsstaterne fortsat kompetence til at vedtage bestemmelser om køretid.

Afgørende hensyn til færdselssikkerheden og arbejdsmiljøet gør en ændring nødvendig, og det bør kunne lade sig gøre, hvis den politiske vilje er til stede.

Skriftlig fremsættelse

Pia Olsen Dyhr (SF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om fastsættelse af køre- og hviletidsregler for bybuschauffører m.fl..

(Beslutningsforslag nr. B 65).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.