B 65 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om fastsættelse af køre- og hviletidsregler for
bybuschauffører m.fl.
Fremsat den 14. december 2006 af
Pia Olsen (SF),
Morten Homann (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fastsættelse af køre- og
hviletidsregler for bybuschauffører m.fl.
Folketinget pålægger regeringen at
tage initiativ til at fastsætte køre- og
hviletidsregler for bybuschauffører og førere af
andre busser og lastbiler, som i dag er undtaget fra køre-
og hviletidsreglerne, i retning af de køre- og
hviletidsregler, som gælder for
langturschauffører.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne finder det uacceptabelt, at
køre- og hviletidsbestemmelserne ikke gælder for
rutekørsel med personer, såfremt rutens længde
ikke overstiger 50 km, og at de dermed ikke gælder for
bybuschauffører.
Formanden for Forbundet for Offentligt Ansatte i
Århus, Kirsten Normann Andersen, udtaler til DR Nyheder den
9. november 2006, at problemer med stress, sygemeldinger og
hårdt arbejdspres er udbredt hos bybuschaufførerne og
har nået et omfang, hvor det er vanskeligt at finde nye
chauffører, og at reglerne, som de er i dag, hverken
tilgodeser chaufførernes, passagernes eller de øvrige
trafikanters sikkerhed.
Forslagsstillerne finder, at
bybuschaufførerne som minimum bør være
underlagt samme regler som langturschafførerer. Vi kan ikke
være tjent med, at bybuschaufførerne på den ene
side bliver nedslidte og syge og på den anden side
udgør en risiko i trafikken.
Beslutningsforslaget vedrører i
første række bybuschaufførerer, men det kan
også være relevant at ændre reglerne for
førerere af andre busser og lastbiler, som i dag er undtaget
fra køre-og hviletidsbestemmelserne.
Reglerne om køre- og hviletid for
vejtransport i form af godstransport med køretøjer,
hvis største tilladte totalvægt overstiger 3,5 tons
(lastbiler), og busser, der er indrettet til befordring af mere end
9 personer findes i forordning nr. 3820/85 af 20. december 1985 om
harmonisering af visse bestemmelser på det sociale
område inden for vejtransport og artikel 10, stk. 5, i
forordning nr. 561/2006 af 15. marts 2006 (køre- og
hviletidsforordningen). Køre- og hviletidsbestemmelserne
indeholder bl.a. meget specifikke regler om køretid, pauser
og hviletid. I kontrolapparatforordningen findes regler om
installering og anvendelse af kontrolapparater, som har til
formål at dokumentere, hvorvidt køre- og
hviletidsreglerne overholdes.
En række lastbiler og busser er undtaget
fra køre- og hviletidsforordningens anvendelsesområde,
jf. forordningens artikel 4, og dermed også fra
kontrolapparatforordningen. Dette gælder bl.a.
køretøjer, der benyttes til rutekørsel med
personer, såfremt rutens længde ikke overstiger 50 km.
Buschauffører, der kører ruter på højst
50 km, er således ikke omfattet af reglerne i køre- og
hviletidsforordningen, og der skal ikke i henhold til
kontrolapparatforordningen installeres og anvendes et
kontrolapparat i bybusser.
De relevante arbejdstidsregler for
bybuschauffører findes dels i lov om gennemførelse af
dele af arbejdstidsdirektivet, jf. lovbekendtgørelse nr. 896
af 24. august 2004, hvor de i medfør af § 1, stk. 3,
bl.a. er undtaget fra bestemmelsen om pauser, dels i
arbejdsmiljøloven og Arbejdstilsynets bekendtgørelse
nr. 324 af 23. maj 2002 om hvileperiode og fridøgn m.v.,
hvoraf fremgår, at de hviletidsbestemmelser, der er
gældende for de allerfleste andre lønmodtagere i
Danmark, også gælder for bybuschaufførerne.
Regeringen har på trods af en række
spørgsmål fra Folketinget om problemstillingen ikke
meldt klart ud, om regeringen er indstillet på at ændre
reglerne på dette område.
Forslagsstillerne anerkender, at der er tale om
et vanskeligt reguleringsområde, og at det kan være
nødvendigt at foretage et grundigt forarbejde for at
frembringe det nødvendige beslutningsgrundlag for at kunne
få fastsat køre- og hviletidsreglerne for
bybuschaufførerer og førere af andre busser og
lastbiler, som i dag er undtaget fra køre- og
hviletidsreglerne, i retning af de køre- og hviletidsregler,
som gælder for langturschauffører. Med hensyn til
EU-retten henviser forslagsstillerne til, at EF-Domstolen har
udtalt, at såfremt et område er undtaget fra
forordningens (3820/85) anvendelsesområde, har
medlemsstaterne fortsat kompetence til at vedtage bestemmelser om
køretid.
Afgørende hensyn til
færdselssikkerheden og arbejdsmiljøet gør en
ændring nødvendig, og det bør kunne lade sig
gøre, hvis den politiske vilje er til stede.
Skriftlig fremsættelse
Pia Olsen Dyhr (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fastsættelse af køre- og hviletidsregler for
bybuschauffører m.fl..
(Beslutningsforslag nr. B 65).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.