B 41 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om biobrændstoffer til vejtransport.
Fremsat den 17. november 2006 af
Anne Grete Holmsgaard (SF),
Steen Gade (SF),
Poul Henrik Hedeboe (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om biobrændstoffer til vejtransport
Folketinget opfordrer regeringen til
1. at påbyde olieselskaberne at erstatte 5,75
pct. af olieforbruget i transportsektoren med biobrændstoffer
inden udgangen af 2010 og
2. at afsætte 100 mio. kr. om året til
en forsknings-, udviklings- og demonstrationspulje (FUD-pulje),
hvor midlerne anvendes til udvikling af mere miljøvenlige
drivmidler og distributionssystemer i transportsektoren.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 20 fra
folketingsåret 2005-06 (se Folketingstidende 2005-06,
forhandlingerne side 3626, tillæg A side 1184 og 1186 og
tillæg B side 1348).
Energiforbruget vokser kraftigt i
transportsektoren, og det samme gør udledningen af
drivhusgasser og andre miljøskadelige stoffer fra trafikken,
der kører, flyver og sejler næsten udelukkende
på olie. De små gevinster i energieffektiviteten i nye
bilmodeller spises op af væksten i transportarbejdet og af
tendensen til, at biler bliver større og tungere. Fra 1990
til 2004 steg udslippet af CO2 fra transportsektoren med
23 pct. Det Internationale Energiagentur (IEA) gør desuden
opmærksom på, at transportsektoren på globalt
plan nu er den næststørste kilde til CO2
-udledning (24 pct.) med en vækst på 28 pct. i perioden
1990 til 2004. Sagt med andre ord: Det bliver sværere og
sværere at få den samlede udledning af drivhusgasser
ned, hvis der ikke sættes ind over for transportsektorens
stigende udledning, og det bliver vanskeligere for hvert år,
hvor der ikke gøres noget. For at få udledningen ned
er det nødvendigt med flere forskellige tiltag: Krav om, at
nye biler kører længere på literen;
betalingsringe, der kan holde en del af trafikken ude af de store
byer; afgiftsdifferentiering, der motiverer til at købe
biler, der kører langt på literen; bedre kollektiv
trafik; kampagner for mere energirigtig kørsel; bedre
vilkår for cyklister og gående, så en del af de
korte (brændstofslugende) ture udskiftes med muskelkraft; og
udskiftning af olie med andre brændstoffer.
Dette beslutningsforslag handler om et af de
nødvendige tiltag: Udskiftning af en del af olieforbruget
med biobrændstoffer. Biobrændstoffer kan skaffe et
pusterum i en mellemperiode frem til det tidspunkt, hvor olien og
forbrændingsmotorerne kan erstattes med brændselsceller
og nulemissionsteknologier med el og brint som energibærere i
hovedparten af transportarbejdet.
Forslagsstillerne er klar over, at
transportsektorens miljøproblemer ikke alene kan
løses ved anvendelse af biobrændstoffer. Men da
biobrændstoffer i større eller mindre grad er
CO2 -neutrale, kan de bidrage til at begrænse
transportsektorens belastning af miljøet. Påbud om at
tilsætte biobrændstoffer vil desuden skabe et marked,
der kan sætte skub i udviklingen af
andengenerationsbiobrændstoffer produceret af biologiske
restprodukter som halm, majsstokke, flis og affald fra industri og
husholdninger.
De to største producenter af enzymer til
andengenerationsbiobrændstoffer er de danske virksomheder
Novozymes og Danisco. Der er på nuværende tidspunkt to
forsøgsanlæg herhjemme, ligesom Danmark har meget
kompetente forskningsmiljøer, der arbejder inden for
området. Beslutningsforslaget skal derfor også ses som
et forslag om at styrke Danmark som et land, der har den politiske
vilje til at bakke op om udviklingen af nogle af fremtidens
grønne teknologier til gavn for såvel miljøet
som udviklingen af nye arbejdspladser og eksport af grønne
teknologier.
Forslagsstillerne godtager med andre ord ikke
argumentet om, at vi skal vente med at tilsætte
biobrændstoffer, indtil vi har andengenerationsteknologierne
grydeklare. Konsekvensen af denne form for strategi er, at
teknologiudviklingen enten vil gå meget langsomt eller
€" mere sandsynligt €" flytte til udlandet, hvor
investorer nærmest står i kø for at investere i
biobrændstoffer. Herved mister Danmark en mulighed for at
være blandt de lande, der kan betegnes som »first
mover«, hvilket vil være dumt. Anvendelse af
biobrændstoffer forudsætter desuden, at infrastrukturen
kommer på plads, og her er der ingen grund til at vente
på næste generation af brændstoffer, da der er
tale om stort set den samme infrastruktur, hvad enten vi taler om
første- eller andengenerationsbrændstoffer.
Forslagsstillerne godtager heller ikke
argumenterne om, at udviklingen må komme i kraft af, at
olieselskaberne selv vælger at udbyde biobrændstoffer.
Statoil valgte i foråret 2006 at udbyde benzin med
tilsætning af 5 pct. bioætanol under navnet Bio
95. Bio 95 sælges til samme pris som blyfri 95 oktan benzin.
Det er efter forslagsstillernes mening et godt initiativ. Men
salget har været begrænset, hvilket peger på, at
det er nødvendigt med en politisk beslutning for at sikre
det markedstræk, der skal sikre investeringer i
biobrændstoffer. Vi finder det heller ikke relevant at fremme
salget gennem afgiftslettelser ud over den fritagelse for
CO2 -afgift, som allerede gælder. Yderligere
afgiftslettelser vil være en dyr og unødvendig
løsning.
Forslagsstillerne har en forventning om, at
andengenerationsbiobrændstoffer, når de kommer på
markedet, vil være konkurrencedygtige, men finder det
samtidig vigtigt, at regeringen forbereder en politik for, hvordan
det sikres, at det bliver andengenerationsbrændstofferne, der
kommer til at blive dominerende på markedet.
Bemærkninger til forslagets
enkelte punkter
Ad 1. EU´s
biobrændstofdirektiv
Ifølge EU€™s
biobrændstofdirektiv skal medlemslandene sikre, at en
minimumsandel af biobrændstoffer og andre fornyelige
brændstoffer markedsføres i deres lande. Dette er
reelt blevet til en anbefaling af, at medlemslandene sikrer en
minimumsandel på 2 pct. pr. 31. december 2005 og 5,75 pct.
pr. 31. december 2010. Den danske regering har meddelt
Europa-Kommissionen, at den danske målsætning er 0,1
pct., hvilket formentlig vil føre til en sag mod Danmark for
ikke at leve op til direktivet.
Ifølge direktivet er det muligt at
påbyde olieselskaberne, at en bestemt andel af salget skal
være biobrændstoffer. Spørgsmålet om,
hvorvidt biobrændstoffer skal tilsættes samtlige
tankanlæg med en vis procentandel, eller om der f.eks. skal
udbydes forskellige produkter, herunder E85 (85 pct.
bioætanol og 15 pct. benzin) er op til en forhandling. E85
kan kun anvendes i biler, der er tilpasset dette brændstof. I
Sverige kører et stigende antal biler på E85.
Førstegenerationsbiobrændstoffer er
ikke CO2 -neutrale, og perspektivet er derfor ikke at
blive hængende i denne teknologi, men at sætte skub i
en udvikling, hvor andengenerationsbrændstofferne kommer
på markedet hurtigst muligt. Der er desuden ganske stor
forskel på miljøgevinsten ved forskellige typer af
biobrændstoffer. Raps, der kan anvendes til produktion af
biodiesel, er en meget arealkrævende afgrøde. Dette
kan illustreres ved, at erstatning af hele dieselforbruget i
Danmark med biodiesel produceret på raps vil
forudsætte, at 30-40 pct. af det nuværende
landbrugsareal anvendes til dette formål, hvorimod anvendelse
af restprodukter som halm og flis til produktion af bioætanol
og dimetylæter (DME) ikke i samme grad har et areal- og
dermed et biodiversitets- og sprøjtemiddelproblem. Det
Europæiske Miljøagentur vurderede i 2004, at det vil
beslaglægge mellem 4 pct. og 13 pct. af det samlede
landbrugsareal i EU-25, hvis der skal tilsættes
5,75 pct. biobrændstoffer under forudsætning af,
at de udelukkende produceres i EU og med
førstegenerationsteknologier. Det laveste tal er vurderet
på baggrund af en lige blanding af sukkerroer og
træmasse, det højeste tal på baggrund af raps,
der ud fra alle parametre (kunstgødning og brug af
pesticider) er et dårligt valg til produktion af
biobrændstoffer. Det er derfor vigtigt, at regeringens
forhandling med olieselskaberne sker på baggrund af en
vurdering af, hvilke biobrændstoffer der har den bedste
miljøeffekt.
Der er udmærkede argumenter for, at
afgrøderne og/eller restprodukterne til
biobrændstoffer primært bør komme fra
nærområderne, og EU€™s lande har gode
muligheder for at byde på store mængder af
restprodukter og energiafgrøder, der ikke belaster
biodiversiteten. Men det er samtidig vigtigt, at brugen af
biobrændstoffer ikke anvendes som argument for at opretholde
en beskyttelsestold over for producenter i andre lande som f.eks.
Brasilien, der i dag er storproducent af bioætanol.
Regeringen bør derfor arbejde for, at den nuværende
told fjernes, ligesom regeringen har arbejdet for at undgå
EU€™s told på tøj og sko.
Ætanol fremstilles i dag til en pris
på ca. 3,75 kr./l i EU. Nogle investorer regner med en pris
fremover på 3,40 kr./l. Til sammenligning kan Sverige
importere ætanol fra Brasilien til knap 3 kr./l leveret i
svensk havn inklusive omkostninger, forsikring og fragt. Det
omfatter 0,76 kr./l i told. Eksklusive told ville prisen
altså være ca. 2,20 kr./l.
Ætanol er i dag kun marginalt dyrere end
benzin, som følgende priseksempel illustrerer: Ifølge
transport- og energiministerens svar af 7. april 2006 på
spørgsmål nr. 6 til beslutningsforslag nr. B 20 er
benzinprisen fra raffinaderi på 2,70 kr./l ved en
råoliepris på 60 USD/tønde. Ætanol har
imidlertid en mindre brændværdi end benzin.
Nævnte benzinpris svarer til en pris på 1,72 kr./l
ætanol. Da ætanol er fritaget for CO2
-afgift, skal der lægges 22 øre til denne omregnede
benzinpris for at gøre den sammenlignelig med den
afgiftsbelagte benzinpris. Break even-prisen på ætanol
er altså i dette priseksempel 1,94 kr./l, hvilket kun ligger
26 øre under den brasilianske ætanolpris inklusive
fragt og eksklusive told. Det skal bemærkes, at den
konkurrencedygtige pris ikke kan anses som et udtryk for
miljømæssigt uforsvarlige dyrkningsmetoder i
Brasilien.
Ad 2. Forskning, udvikling og
demonstration
Regeringen annoncerede i foråret 2006, at
den vil afsætte 4 x 50 mio. kr. til demonstrationsanlæg
i andengenerationsteknologier. Det er et fremskridt i forhold til
den hidtidige politik, hvor det har været meget svært
at opnå medfinansiering fra de offentlige kasser. Det er
imidlertid ikke særlig hensigtsmæssigt med den form for
»stop-go«-politik, hvor der ikke er kontinuitet i
bevillingerne. Det foreslås derfor, at puljen dels
gøres permanent, dels udvides, så der også kan
anvendes midler til forskning, udvikling og demonstration af andre
typer af teknologier, der kan være med til at nedbringe
transportsektorens udledning af drivhusgasser og andre
miljøskadelige stoffer, herunder teknologier, der kan
erstatte forbrændingsmotoren og afhængigheden af olie i
transportsektoren.
Skriftlig fremsættelse
Anne Grete Holmsgaard (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
biobrændstoffer til vejtransport.
(Beslutningsforslag nr. B 41).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.