L 9 Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven og lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde.

(Ændringer som følge af indførelsen af Forsvarets Dag og ændret ressortansvar).

Af: Forsvarsminister Søren Gade (V)
Udvalg: Forsvarsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2005

Fremsat: 06-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l9_som_fremsat (html)

L 9 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven og lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde. (Ændringer som følge af indførelsen af Forsvarets Dag og ændret ressortansvar).

Fremsat den 6. oktober 2005 af forsvarsministeren (Søren Gade)

Forslag

til

Lov om ændring af værnepligtsloven og lov om
værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde

(Ændringer som følge af indførelsen af Forsvarets Dag og ændret ressortansvar)

 

§ 1

I værnepligtsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af 12. december 2003, som ændret ved § 19 i lov nr. 69 af 4. februar 2004 og § 8 i lov nr. 542 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. Overalt i loven ændres »indenrigs- og sundhedsministeren« til: »forsvarsministeren«.

2. I § 1, stk. 3, § 13, stk. 2 , og § 36, stk. 2 , ændres »statsamtmand« til: »myndighed«.

3. I § 1, stk. 3 og 4, og § 13 ændres »for sessionen« til: »til Forsvarets Dag«.

4. Overalt i loven ændres »Indenrigs- og sundhedsministeren« til: »Forsvarsministeren«.

5. § 3, stk. 2 , affattes således:

» Stk. 2 . Forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det, kan tillade udenlandske mænd at gøre værnepligtstjeneste, når særlige omstændigheder taler derfor, og det ikke strider mod overenskomst med fremmed stat. Medmindre forsvarsministeren bestemmer andet, gælder lovgivningens bestemmelser om værnepligtige for den, der har opnået sådan tilladelse, så længe han er bosat her i landet.«

6. I § 4 b, stk. 1, § 21 og § 30 a ændres »Vedkommende minister« til: »Forsvarsministeren«.

7. I § 4 b, stk. 2, § 30, stk. 1, og § 32 ændres »vedkommende minister« til: »forsvarsministeren«.

8.§ 6 affattes således:

» § 6. Forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det, forestår afholdelse af Forsvarets Dag, herunder session, og afgør i øvrigt, om en person

1) er undergivet værnepligt,

2) i henhold til § 13 er forpligtet til at møde til Forsvarets Dag,

3) af grunde, der ikke vedrører egnethed og ikke vedrører udelukkelse efter § 4, har krav på, at værnepligten bortfalder for ham.«

9.§ 7 affattes således:

» § 7. På Forsvarets Dag orienteres de værnepligtige om de forskellige tjenesteforhold samt muligheder for indkaldelse, uddannelse og ansættelse. Der gennemføres tillige session, der bedømmer og udskriver de værnepligtige til værnepligtstjeneste. Forsvarsministeren fastsætter regler for afholdelsen af Forsvarets Dag, herunder for sessionernes forretningsgang.

Stk. 2. Sessionen består af

1) en sessionsleder og

2) en sessionslæge.«

10.§ 8 affattes således:

» § 8. Sessionens afgørelser træffes af sessionslederen og sessionslægen i fællesskab. Ved afgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste er sessionslægens indstilling afgørende ved manglende enighed. Ved andre afgørelser er sessionslederens indstilling afgørende ved manglende enighed.«

11.§ 9, stk. 1 , affattes således:

» Stk. 1. Sessionens afgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste kan indbringes for Værnepligtsnævnet. Indbringelse for Værnepligtsnævnet kan først finde sted, når sessionens afgørelse om personens egnethed har været behandlet på en efterfølgende uafhængig session. Sessionens afgørelser om udelukkelse fra værnepligtstjeneste kan af den værnepligtige og af hvert af sessionens medlemmer indbringes for Værnepligtsnævnet. Andre afgørelser truffet af sessionen kan indbringes for forsvarsministeren.«

12.§ 10, stk. 2 , affattes således:

» Stk. 2 . Nævnet består af en formand, der skal være dommer, og fem andre medlemmer. Nævnets medlemmer udpeges af forsvarsministeren. Formanden udpeges efter indstilling fra Domstolsstyrelsen. To af medlemmerne udpeges efter indstilling fra de værnepligtiges talsmandsorganer og et medlem, der skal være læge, efter indstilling fra Forsvarets Sundhedstjeneste. Lægen deltager kun i afgørelsen af sager i henhold til § 11, stk. 1, nr. 3.«

13. I § 11, stk. 1 , indsættes efter nr. 2 som nyt nr.:

»3) klager over sessionsafgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste efter § 7,«.

Nr. 3 €" 5 bliver herefter til nr. 4 €" 6.

14. I kapitel III ændres overskriften » Møde for session « til: » Forsvarets Dag og session «.

15.§ 16 affattes således:

» § 16. En værnepligtig, som efter § 13 er pålagt at møde til Forsvarets Dag, og som uden lovligt forfald udebliver herfra, kan ved politiets hjælp fremstilles for Forsvarets Dag, herunder sessionen.«

16.§ 17 ophæves, og i stedet indsættes:

» § 17. Forsvarsministeren fastsætter nærmere regler om afholdelse af Forsvarets Dag, herunder om sessionens bedømmelse af de værnepligtiges egnethed til værnepligtstjeneste og om udskrivningen.

Stk. 2. Deltagere i Forsvarets Dag har ret til fribefordring fra hjemsted her i landet til mødestedet og omvendt. Regler om fribefordring fastsættes af forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det.«

17. Efter § 21 indsættes:

» § 21 a. Enhver dansk kvinde inviteres til at deltage i Forsvarets Dag i det år, hvori hun fylder 18 år, såfremt hun har bopæl eller ophold her i landet.«

18.§ 24 ophæves.

19. I § 26, stk. 3, § 30, stk. 3 , og § 33 ændres »vedkommende minister« til: »forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det.«

20.§ 28, stk. 3 , ophæves.

21. I § 32 ændres »på session« til: »til Forsvarets Dag«.

§ 2

I lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 23. december 1998, som ændret ved § 14 i lov nr. 69 af 4. februar 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1 , udgår »indenrigsministeren efter forhandling med«.

2. Overalt i loven ændres »indenrigsministeren« til: »forsvarsministeren«.

3. Overalt i loven ændres »Indenrigsministeren« til: »Forsvarsministeren«.

4. I § 8 a, stk. 1 , udgår », arbejde i en del af fritiden, fratagelse af friheder«.

5. § 8 a, stk. 2 , ophæves.

Stk. 3 €" 4 bliver herefter til stk. 2 €" 3.

6.§ 10 ophæves.

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2006.

Stk. 2. Værnepligtsnævnets hidtidige formand fortsætter som formand, indtil forsvarsministeren har udnævnt formanden i overensstemmelse med værnepligtslovens § 10, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Indholdsfortegnelse

 

1.

Lovforslagets formål og baggrund

3

 

 

 

 

 

2.

Lovforslagets udformning

3

 

2.1.

Værnepligtsloven

3

 

 

2.1.1.

Gældende ret

3

 

 

2.1.2.

Lovforslaget

4

 

2.2.

Lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde

4

3.

Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser mv.

5

4.

Forholdet til EU-retten

5

5.

Hørte myndigheder mv.

5

1. Lovforslagets formål og baggrund

Lovforslaget er en konsekvens af regeringens aftale af 10. juni 2004 med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om forsvarets ordning 2005 €" 2009 og ændringer af ressortansvaret inden for værnepligtsadministrationen.

Som led i aftalen om forsvarets ordning 2005 €" 2009 indføres Forsvarets Dag med henblik på at øge antallet af frivillige værnepligtige og samtidig styrke rekrutteringen til forsvaret generelt. På Forsvarets Dag gennemføres den hidtil kendte sessionsvirksomhed med henblik på at afklare den enkeltes egnethed til værnepligtstjeneste, og samtidig gennemføres der en præsentation af forsvaret og redningsberedskabet tillige med en orientering om hjemmeværnet og det frivillige virke i redningsberedskabet, herunder Beredskabsstyrelsens frivillige indsatsstyrke. Alle unge mænd vil blive indkaldt til at deltage i Forsvarets Dag, og alle unge kvinder inviteres til at deltage i Forsvarets Dag.

Som led i aftalen om forsvarets ordning 2005 €" 2009 er Forsvarets Personeltjeneste oprettet som en overordnet funktionel tjeneste, der bl.a. skal forestå personaleadministrationen inden for væsentlige dele af Forsvarsministeriets område. Dette medfører, at stort set al værnepligtsadministration vil blive varetaget af Forsvarets Personeltjeneste.

Ved kongelig resolution af 19. januar 2004 er ressortansvaret for sager vedrørende værnepligtsloven og lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde, herunder sessionsvirksomheden og Militærnægteradministrationen fra 1. februar 2004 overført fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsministeren.

Lovforslaget indeholder konsekvensrettelser som følge af indførslen af Forsvarets Dag og ovennævnte ressortomlægninger.

2. Lovforslagets udformning

2.1. Værnepligtsloven

2.1.1. Gældende ret

I henhold til værnepligtslovens § 13 skal værnepligtige, der har bopæl eller ophold her i landet, møde for session i det år, hvori de fylder 18 år. Sessionsvirksomheden varetages, jf. bekendtgørelse om session og indkaldelse til værnepligtstjeneste mv., af fem statsamter samt Københavns Overpræsidium og gennemføres årligt på skift i ca. 50 lokaliteter fordelt over hele landet. Sessionsbehandlingen består, i henhold til cirkulære om sessionernes forretningsgang, af en skriftlig prøve, en kort orientering om mulighederne for at aftjene værnepligten og en lægeundersøgelse, der sammen med den skriftlige prøve anvendes ved vurderingen af de værnepligtiges egnethed til værnepligtstjeneste. Endvidere trækker den værnepligtige, jf. værnepligtslovens § 20, et lodtrækningsnummer, der har betydning for, om den værnepligtige indkaldes. Værnepligtslovens § 23 fastlægger, at værnepligtige, der indgår aftale om frivillig værnepligtstjeneste, fordeles forlods. Herefter fordeles de værnepligtige, der er bedømt egnede og dernæst de værnepligtige, der er bedømt begrænset egnede, idet de lavere lodtrækningsnumre inden for hver af disse kategorier udtages frem for de højere.

Kvinder, der ønsker at gøre tjeneste på værnepligtslignende vilkår, indkaldes til en prøve ved Forsvarets Rekruttering og har herefter mulighed for at indgå en aftale herom, hvorved de også fordeles forlods.

2.1.2. Lovforslaget

Det foreslås, at værnepligtige fremover indkaldes til Forsvarets Dag efter samme retningslinjer, som de i dag indkaldes til session. Det foreslås endvidere, at alle kvinder inviteres til at deltage i Forsvarets Dag. Kvinderne vil tids- og aldersmæssigt blive inviteret efter de samme retningslinjer, som er gældende for værnepligtige mænd.

Forsvarets Dag planlægges gennemført på fem permanente lokaliteter i Jylland og på Sjælland samt på Bornholm. Det er hensigten, at der skal deltage ca. 50 personer i hvert arrangement, der afholdes i løbet af én dag. Der vil, bortset fra Bornholm, være tale om permanent indrettede faciliteter, der placeres på forsvarets og redningsberedskabets tjenestesteder. Dette medfører en reduktion i antallet af lokaliteter i forhold til den nuværende sessionsvirksomhed, hvorfor rejseafstanden for nogle af de værnepligtige vil blive forøget i forhold til i dag. Henset til indholdet af Forsvarets Dag er en placering i permanente lokaliteter nødvendig. For at afbøde ulempen for deltagerne foreslås det, at forsvaret yder fri transport for deltagerne.

På Forsvarets Dag planlægges der gennemført en sessionsbehandling af deltagerne. Det foreslås, at sessionen gennemføres uændret med undtagelse af den nuværende præsentation af mulighederne for at aftjene værnepligten. Kvindernes deltagelse i Forsvarets Dag gør, at de også kan deltage i sessionen efter samme retningslinjer som de værnepligtige mænd, idet kvinderne dog ikke skal trække et lodtrækningsnummer. Dette er begrundet i, at egnede kvinder kun indkaldes til tjeneste på værnepligtslignende vilkår, såfremt de frivilligt indgår aftale herom.

Det er endvidere hensigten at give deltagerne en grundig præsentation af forsvaret og redningsberedskabet samt en orientering om hjemmeværnet og det frivillige virke i redningsberedskabet, herunder Beredskabsstyrelsens frivillige indsatsstyrke. Præsentationen vil bl.a. omfatte information om værnepligtstjeneste, ansættelses-, uddannelses- og karrieremuligheder, reaktionsstyrkekontrakter mv. I den udstrækning den enkelte ønsker det, vil der være mulighed for individuel vejledning. Desuden vil der være mulighed for umiddelbart at indgå en aftale om frivillig værnepligtstjeneste eller få afklaret mulighederne for anden form for frivillig tjeneste. Det er hensigten, at der med hensyn til aftaler om frivillig værnepligt indføres en kortere fortrydelsesret, således at deltagere i Forsvarets Dag, der fx indgår en aftale på selve dagen, har mulighed for efterfølgende at annullere den indgåede aftale. De enkelte elementer af Forsvarets Dag planlægges gennemført så fleksibelt som muligt for herigennem at reducere den ventetid, der erfaringsmæssigt opstår i forbindelse med sessionsbehandlingen.

Som led i aftalen om forsvarets ordning 2005 €" 2009 er Forsvarets Personeltjeneste oprettet. Det er hensigten, at Forsvarets Personeltjeneste skal forestå gennemførelsen af Forsvarets Dag, herunder også sessionsdelen. Endvidere vil Forsvarets Personeltjeneste være ansvarlig for den efterfølgende fordeling og administration af de værnepligtige. Eftersom Forsvarets Personeltjeneste samtidig er ansvarlig for al rekruttering og ansættelse af personel til forsvaret, vil dette medføre en effektivisering af informationsformidlingen samt ansættelsesrutinerne i forsvaret.

2.2. Lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde

Som nævnt under punkt 1 er ressortansvaret for sager vedrørende lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde ved kongelig resolution af 19. januar 2004 fra 1. februar 2004 overført fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsministeren.

Lovforslaget indeholder derfor en række konsekvensrettelser i lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde som følge af ressortoverførslen. Endvidere indeholder lovforslaget et forslag om at fjerne muligheden for at ikende militærnægtere disciplinarmidlerne »arbejde i en del af fritiden« og »fratagelse af friheder«. Forslaget er begrundet i, at tjenesteforholdene for militærnægtere gør, at disse disciplinarmidler ikke er praktisk anvendelige.

3. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser mv.

Forslaget forventes at have begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser for staten. Den administration, der skal foretages i forbindelse med indkaldelse til Forsvarets Dag, svarer til den administration, der allerede foretages i forbindelse med session. Invitationen af kvinder til Forsvarets Dag vil dog betyde, at antallet af personer, der skal behandles, øges. Til gengæld skal der ikke mere afholdes selvstændige prøver for kvinder, der ønsker at gøre tjeneste på værnepligtslignende vilkår, og samlingen af opgaverne i relation til værnepligtsadministrationen ved én myndighed vil tilsvarende medvirke til en reduktion af administrationen. Det vurderes, at implementeringsomkostningerne i forbindelse med etableringen af Forsvarets Dag vil udgøre ca. 30 mio. kr. De årlige driftsudgifter forventes at udgøre ca. 20 mio. kr., hvilket er en begrænset forøgelse af de nuværende udgifter til afholdelse af session. Alle udgifterne vil blive afholdt inden for Forsvarsministeriets bevilling.

Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner, amtskommuner og erhvervslivet. Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Eftersom antallet af steder, hvor Forsvarets Dag afholdes, er mindre end det antal af steder, hvor der hidtil har været afholdt session, vil rejsetiden for en del af de værnepligtige mænd blive forøget. Hvorvidt der vil være tale om en øget rejsetid vil afhænge af den enkeltes bopæl. For kvinder, der ønsker at deltage, reduceres rejsetiden generelt, idet der for dem hidtil kun har været et afprøvningssted i landet. For at afbøde eventuelle ulemper for den enkelte foreslås det, at forsvaret yder fri transport i forbindelse med deltagelsen i Forsvarets Dag. Deltagere i session har hidtil selv betalt deres transportudgifter.

4. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for Staten

 

Forslaget medfører implementeringsudgifter på ca. 30 mio. kr. og øgede driftsudgifter i begrænset omfang.

Økonomiske konsekvenser for kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for Staten

Ingen af betydning

Ingen af betydning

Administrative konsekvenser for kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget indebærer, at der ydes fri transport ved deltagelse i Forsvarets Dag.

Forslaget indebærer øgede rejsetider for en del af deltagerne i Forsvarets Dag i forhold til den hidtidige sessionsdeltagelse.

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

5. Hørte myndigheder mv.

Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer:

Statsministeriet, Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Domstolsstyrelsen, Hovedorganisationen af Officerer i Danmark, Centralforeningen for Stampersonel, Hærens Konstabel- og Korporalforening, Værnepligtsrådet og Landstalsmandsudvalget for beredskabskorpsets menige.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Ændringen er en konsekvens af, at ressortansvaret for sager vedrørende værnepligtsloven ved kongelig resolution af 19. januar 2004 er overført fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsministeren fra den 1. februar 2004.

Til nr. 2

Ændringen er en konsekvens af, at ressortansvaret for sager vedrørende værnepligtsloven ved kongelig resolution af 19. januar 2004 er overført fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsministeren fra den 1. februar 2004.

Ved lov nr. 542 af 24. juni 2005 om regional statsforvaltning er »den statsamtmand« ændret til »den statsforvaltning« i værnepligtslovens § 1, stk. 3, § 13, stk. 2, og § 36, stk. 2. Loven træder først i kraft den 1. januar 2007. Den foreslåede ændring i dette lovforslag vil allerede have virkning fra den 1. januar 2006 og således også efter den 1. januar 2007, hvor lov nr. 542 af 24. juni 2005 om regional statsforvaltning træder i kraft.

Til nr. 3

Ændringen er en konsekvens af indførelsen af Forsvarets Dag, hvorefter sessionen gennemføres som en integreret del af Forsvarets Dag. Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.

Til nr. 4

Der henvises til nr. 1.

Til nr. 5

I henhold til gældende § 3, stk. 2, kan ministeren tillade udenlandske mænd at gøre værnepligtstjeneste, når særlige omstændigheder taler derfor, og det ikke strider mod overenskomst med fremmed stat. Lovforslaget giver mulighed for, at tilladelsen fremover efter bemyndigelse fra forsvarsministeren kan gives af Forsvarets Personeltjeneste, der forestår gennemførelsen af Forsvarets Dag og samtidig er ansvarlig for rekruttering samt ansættelse af personel til forsvaret. Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.

Til nr. 6

Ændringen er en konsekvens af, at ressortansvaret for det statslige redningsberedskab ved kongelig resolution af 19. januar 2004 er overført fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsministeren fra den 1. februar 2004. Som følge af ressortoverførslen indkaldes kun værnepligtige inden for forsvarsministerens område. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1. og 2.2.

Til nr. 7

Der henvises til nr. 6.

Til nr. 8

Ændringen er en konsekvens af indførelsen af Forsvarets Dag, hvorefter sessionen gennemføres som en integreret del af Forsvarets Dag. Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.

Ved lov nr. 542 af 24. juni 2005 om regional statsforvaltning er »den statsamtmand« ændret til »den statsforvaltning« i værnepligtslovens § 6. Loven træder først i kraft den 1. januar 2007. Den foreslåede ændring i dette lovforslag vil allerede have virkning fra den 1. januar 2006 og således også efter den 1. januar 2007, hvor lov nr. 542 af 24. juni 2005 om regional statsforvaltning træder i kraft.

Til nr. 9

Ændringen er en konsekvens af indførelsen af Forsvarets Dag, hvorefter sessionen gennemføres som en integreret del af Forsvarets Dag. Endvidere foreslås det, at reducere sessionen fra tre til to personer, idet sessionsofficeren udgår. Sessionsofficerens opgaver med at rådgive den værnepligtige om tjenesteforhold mv. varetages fortsat blot i udvidet omfang som led i den information, den værnepligtige modtager på Forsvarets Dag. Der er derfor ikke behov for, at en officer også indgår i sessionen.

Til nr. 10

I henhold til gældende § 8 træffer sessionen afgørelser ved stemmeflerhed. Efter lovforslagets § 1, nr. 9 skal sessionen bestå af en sessionsleder og en sessionslæge. Det foreslås derfor, at sessionen træffer afgørelser efter rådslagning mellem sessionslederen og sessionslægen, idet sessionslederen og sessionslægen har pligt til at søge at opnå enighed i afgørelserne. Sessionslægens indstilling er imidlertid afgørende ved afgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste, hvorimod sessionslederens indstilling er afgørende ved alle andre afgørelser, såfremt der ikke kan opnås enighed.

Til nr. 11

I henhold til gældende § 9, stk. 1, kan sessionens afgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste ikke indbringes for anden administrativ myndighed. For at opnå størst mulig sikkerhed for korrekte afgørelser foreslås det, at sessionens afgørelser om en persons egnethed kan indbringes for Værnepligtsnævnet. Baggrunden for den foreslåede ændring er, at sessionsvirksomheden er placeret ved forsvarsministeren imod tidligere indenrigs- og sundhedsministeren. Dermed er ansvaret for både bedømmelsen og den efterfølgende anvendelse af alle værnepligtige placeret ved samme minister. Efter gældende praksis er det muligt at få sessionens afgørelse prøvet ved en ny session. Denne mulighed ønskes bevaret, således at indbringelse for Værnepligtsnævnet først kan ske efter, at sessionens afgørelse har været prøvet ved en anden session, der geografisk og personmæssigt ikke må have sammenfald med den session, der oprindeligt har truffet afgørelsen.

Til nr. 12

I henhold til § 10, stk. 2, i værnepligtsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af 12. december 2003 består nævnet bl.a. af en formand, der skal være statsamtmand, der ikke er bemyndiget til at forestå afholdelsen af sessioner. I henhold til lov nr. 542 af 24. juni 2005 om regional statsforvaltning, der træder i kraft den 1. januar 2007, ændres værnepligtslovens § 10, stk. 2, til at nævnet bl.a. består af en formand, der ikke er bemyndiget til at forestå afholdelse af sessioner. Det vil sige, at sætningen »der skal være statsamtmand« udgår af lovteksten.

For at bevare nævnets uafhængighed foreslås det imidlertid efter dette lovforslag, at en dommer varetager opgaven som formand. Dommeren foreslås udpeget af forsvarsministeren efter indstilling fra Domstolsstyrelsen. Eftersom nævnet, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, også skal behandle klager over sessionens afgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste, foreslås nævnet endvidere udvidet med en læge ved behandling af klager over egnethed til værnepligtstjeneste. Lægen foreslås udpeget af forsvarsministeren efter indstilling fra Forsvarets Sundhedstjeneste. Nævnets øvrige sammensætning foreslås bevaret uændret, idet udpegningen foretages af forsvarsministeren.

De foreslåede ændringer vil have virkning fra lovforslagets ikrafttræden den 1. januar 2006, herunder også efter den 1. januar 2007, hvor lov nr. 542 af 24. juni 2005 om regional statsforvaltning træder i kraft.

Til nr. 13

Som konsekvens af den foreslåede ændring af værnepligtslovens § 9, stk. 1, skal Værnepligtsnævnet behandle sager vedrørende sessionsafgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste, hvorfor et punkt vedrørende dette forhold tilføjes.

Til nr. 14

Den foreslåede ændring er en konsekvens af indførelsen af Forsvarets Dag.

Til nr. 15

Ændringen er en konsekvens af indførelsen af Forsvarets Dag, hvorefter sessionen gennemføres som en integreret del af Forsvarets Dag. Der indføres derfor mulighed for fremstilling til Forsvarets Dag i modsætning til tidligere for sessionen.

Til nr. 16

Bestemmelsen bemyndiger forsvarsministeren til at fastsætte nærmere regler for afholdelsen af Forsvarets Dag. Bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler for bedømmelsen af de værnepligtiges egnethed til værnepligtstjeneste og om udskrivningen er uændret i forhold til den gældende lovgivning. Bestemmelsen giver endvidere mulighed for, at deltagerne i Forsvarets Dag kan ydes fri transport i forbindelse med deltagelsen, samt at forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger hertil, fastsætter de nærmere regler. Ansvaret for fastsættelsen af de nærmere regler herfor forventes placeret ved Forsvarets Personeltjeneste.

Til nr. 17

Bestemmelsen har til formål, at kvinder med dansk indfødsret inviteres til at deltage i Forsvarets Dag i det år, hvori de fylder 18 år, såfremt de har bopæl i landet. Kvinderne inviteres til at deltage i Forsvarets Dag efter samme retningslinjer, som mænd indkaldes til Forsvarets Dag.

Til nr. 18

Som konsekvens af aftale om forsvarets ordning 2005 €" 2009 nedlægges mobiliseringsforsvaret. Der er derfor ikke længere behov for at indkalde værnepligtige med særlig uddannelse eller livsstilling.

Til nr. 19

Ændringen er en konsekvens af, at ressortansvaret for det statslige redningsberedskab ved kongelig resolution af 19. januar 2004 er overført fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsministeren fra den 1. februar 2004. Dermed indkaldes der kun værnepligtige inden for forsvarsministerens område. Den ny bestemmelse giver endvidere mulighed for, at forsvarsministeren kan bemyndige en underordnet myndighed til at fastsætte de nærmere regler for fribefordring af værnepligtige, registrering af værnepligtige samt udarbejde indstillinger til Værnepligtsnævnet om fritagelse for værnepligtstjeneste. Det planlægges, at bemyndigelsen gives til Forsvarets Personeltjeneste.

Til nr. 20

Der henvises til nr. 18.

Til nr. 21

Der henvises til nr. 3.

Til § 2

Til nr. 1

Ændringen er en konsekvens af, at ressortansvaret for sager vedrørende lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde, herunder Militærnægteradministrationen, ved kongelig resolution af 19. januar 2004 er overført fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsministeren fra den 1. februar 2004.

Til nr. 2

Der henvises til nr. 1.

Til nr. 3

Der henvises til nr. 1.

Til nr. 4

Ændringen betyder at værnepligtige, der aftjener civil værnepligt, ikke kan ikendes disciplinarmidler i form af »arbejde i en del af fritiden« samt »fratagelse af friheder«, og at der som konsekvens heraf kun kan ikendes disciplinarmidler i form af »tilrettevisning« eller »overflytning til anden tjeneste«. Baggrunden for forslaget er, at militærnægtere i dag aftjener deres værnepligt ved at arbejde i institutioner og organisationer, som ofte kun har medarbejdere på arbejde inden for normal arbejdstid. Det er derfor typisk ikke muligt at pålægge disse tjenestesteder, at de skal holde opsyn med militærnægtere, der er pålagt arbejde i en del af fritiden. Tilsvarende er »fratagelse af friheder« ikke et praktisk anvendeligt disciplinarmidel, hvilket også er begrundet i, at militærnægtere under afviklingen af deres værnepligt bor på deres private bopæl.

Til nr. 5

Muligheden for at ikende disciplinarmidler, der medfører indgreb i adgangen til at forlade tjenestestedet efter tjenestens ophør bortfalder, jf. lovforslaget § 2, nr. 4, hvorfor gældende § 8. a., stk. 2, ikke mere er relevant.

Til nr. 6

Aftale om forsvarets ordning 2005 €" 2009 medfører, at de værnepligtige i forsvaret uddannes til at indgå i en totalforsvarsstyrke og samtidig nedlægges mobiliseringsforsvaret. Der uddannes derfor ikke værnepligtige til sanitetsenheder.

Til § 3

Bestemmelsen i stk. 1 fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt.

Bestemmelsen i stk. 2 åbner mulighed for, at nævnets nuværende formand kan fortsætte som formand, indtil der er udpeget en ny formand efter de foreslåede retningslinjer. Dermed sikres det, at nævnet også kan behandle indkommende sager i tidsrummet umiddelbart efter lovforslagets ikrafttræden, således at der ikke opstår unødig ventetid, før berørte værnepligtige kan få deres værnepligtsforhold afklaret. Nævnets øvrige medlemmer fortsætter uændret. Endvidere skal der udpeges et nyt medlem, der skal være læge. Denne kan udpeges, før de første sager, der kræver lægens deltagelse, vil kunne indbringes for nævnet.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Værnepligtsloven

(De dele af loven, hvor der kun er foretaget en ændring af »indenrigs- og sundhedsministeren« til »forsvarsministeren«, er ikke medtaget i oversigten under gældende formulering.)

 

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

 

 

 

I værnepligtsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af 12. december 2003, som ændret ved § 19 i lov nr. 69 af 4. februar 2004 og § 8 i lov nr. 542 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

1. Overalt i loven ændres »indenrigs- og sundhedsministeren« til: »forsvarsministeren«.

§ 1.

Stk. 3. Den, der er tilflyttet fra Færøerne eller Grønland efter at have haft ophold der i mindst 10 år, kan af indenrigs- og sundhedsministeren eller den statsamtmand, indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiger til det, fritages for værnepligt. Ansøgning om fritagelse skal afgives senest 4 uger efter, at den værnepligtige har modtaget pålæg om at møde for sessionen, jf. § 13, stk. 2.

Stk. 4.

 

2. I § 1, stk. 3, § 13, stk. 2, og § 36, stk. 2, ændres »statsamtmand« til: »myndighed«.

 

 

 

§ 13.

 

 

Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren eller den statsamtmand, indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiger til det, kan pålægge værnepligtige at møde for sessionen.

 

 

Stk. 3.

 

 

 

 

 

§ 36.

 

 

Stk. 2. Skønnes en overtrædelse ikke at medføre højere straf end bøde, kan indenrigs- og sundhedsministeren eller den statsamtmand, indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiger til det, tilkendegive den pågældende, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, såfremt han erkender sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist, der efter begæring kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet bøde.

 

 

Stk. 3.

 

 

 

 

 

§ 1.

Stk. 3. Den, der er tilflyttet fra Færøerne eller Grønland efter at have haft ophold der i mindst 10 år, kan af indenrigs- og sundhedsministeren eller den statsamtmand, indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiger til det, fritages for værnepligt. Ansøgning om fritagelse skal afgives senest 4 uger efter, at den værnepligtige har modtaget pålæg om at møde for sessionen, jf. § 13, stk. 2.

 

3. I § 1, stk. 3 og 4, og § 13 ændres »for sessionen« til: »til Forsvarets Dag«.

Stk. 4. Den, der møder for sessionen efter at være fritaget for værnepligt efter stk. 2 eller 3, er omfattet af lovgivningens bestemmelser om værnepligtige.

 

 

 

 

 

§ 13. Værnepligtige, der har bopæl eller ophold her i landet, skal møde for sessionen i det år, hvori de fylder 18 år. Indenrigs- og sundhedsministeren kan dog bestemme, at mødepligten skal indtræde senere.

 

 

Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren eller den statsamtmand, indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiger til det, kan pålægge værnepligtige at møde for sessionen.

 

 

Stk. 3. Værnepligtige, der har rimelig interesse heri, kan møde for sessionen fra og med det år, hvori de fylder 18 år.

 

 

Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan under den i § 27 angivne betingelse give de værnepligtige udsættelse med at møde for sessionen indtil udgangen af det år, i hvilket de fylder 25 år.

 

 

Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om pligten og retten til at møde for session, jf. stk. 1-3.

 

 

 

 

 

 

 

4. Overalt i loven ændres »Indenrigs- og sundhedsministeren« til: »Forsvarsministeren«.

 

 

 

§ 3.

Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan tillade udenlandske mænd at gøre værnepligtstjeneste, når særlige omstændigheder taler derfor, og det ikke strider mod overenskomst med fremmed stat. Medmindre indenrigs- og sundhedsministeren bestemmer andet, gælder lovgivningens bestemmelser om værnepligtige for den, der har opnået sådan tilladelse, så længe han er bosat her i landet.

 

5. § 3, stk. 2, affattes således:

» Stk. 2. Forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det, kan tillade udenlandske mænd at gøre værnepligtstjeneste, når særlige omstændigheder taler derfor, og det ikke strider mod overenskomst med fremmed stat. Medmindre forsvarsministeren bestemmer andet, gælder lovgivningens bestemmelser om værnepligtige for den, der har opnået sådan tilladelse, så længe han er bosat her i landet.«

 

 

 

§ 4 b. Vedkommende minister eller den myndighed, ministeren bemyndiger til det, kan til brug ved behandling af de i §§ 4 og 4 a nævnte sager afkræve Rigspolitichefen oplysninger om værnepligtiges strafbare forhold, herunder oplysninger i elektronisk form. Rigspolitichefen afgiver de pågældende oplysninger i form af straffeattester til offentlig brug.

 

6. I § 4 b, stk. 1, § 21 og § 30 a ændres »Vedkommende minister« til: »Forsvarsministeren«.

Stk. 2.

 

 

 

 

 

§ 21. Vedkommende minister kan bestemme, at udskrevne værnepligtige, der ønsker at gøre værnepligtstjeneste i forsvaret eller i det statslige redningsberedskab, uanset den i § 18, stk. 1, 2. punktum, nævnte inddeling og udfaldet af den i § 20 nævnte lodtrækning kan indgå aftale om at blive indkaldt forud for øvrige værnepligtige.

 

 

 

 

 

§ 30 a. Vedkommende minister eller den myndighed, ministeren bemyndiger til det, kan give udsættelse til værnepligtige, som efter hjemsendelse fra den første samlede tjeneste genindkaldes, såfremt de godtgør, at de i § 27 anførte betingelser er til stede.

 

 

 

 

 

§ 4 b.

Stk. 2. Såfremt en tjenstgørende værnepligtig idømmes en sanktion som nævnt i § 4, stk. 1, meddeler politiet dette til vedkommende minister.

 

7. I § 4 b, stk. 2 , § 30, stk. 1, og § 32 ændres »vedkommende minister« til: »forsvarsministeren«.

Stk. 3 . €

 

 

 

 

 

§ 30. Afgørelse om udsættelse i henhold til §§ 27 og 28 træffes af den myndighed, som af vedkommende minister er bemyndiget til det.

 

 

Stk. 2.

 

 

 

 

 

§ 32. Under krig eller andre ekstraordinære forhold kan vedkommende minister bestemme, at værnepligtige eller grupper af værnepligtige, der er udskrevet, eller som har opnået den alder, der i henhold til § 13 er fastsat for indtræden af pligten til at møde på session, ikke uden tilladelse må rejse ud af landet eller tage hyre på fremmede staters skibe.

 

 

 

 

 

§ 6. Indenrigs- og sundhedsministeren eller den statsamtmand, indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiger til det, forestår afholdelse af sessioner og afgør i øvrigt, om en person

1) er undergivet værnepligt,

2) i henhold til § 13 er forpligtet til at møde for en session,

3) af grunde, der ikke vedrører egnethed og ikke vedrører udelukkelse efter § 4, har krav på, at værnepligten bortfalder for ham.

 

8. § 6 affattes således:

» § 6. Forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det, forestår afholdelse af Forsvarets Dag, herunder session, og afgør i øvrigt, om en person

1) er undergivet værnepligt,

2) i henhold til § 13 er forpligtet til at møde til Forsvarets Dag,

3) af grunde, der ikke vedrører egnethed og ikke vedrører udelukkelse efter § 4, har krav på, at værnepligten bortfalder for ham.«

 

 

 

§ 7. Sessionen bedømmer og udskriver værnepligtige til værnepligtstjeneste. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler for sessionernes forretningsgang samt tiden for sessionernes afholdelse i hvert kalenderhalvår.

Stk. 2. Sessionen består af

1) en sessionsleder som formand,

2) en sessionsofficer og

3) en sessionslæge.

 

9. § 7 affattes således:

» § 7. På Forsvarets Dag orienteres de værnepligtige om de forskellige tjenesteforhold samt muligheder for indkaldelse, uddannelse og ansættelse. Der gennemføres tillige session, der bedømmer og udskriver de værnepligtige til værnepligtstjeneste. Forsvarsministeren fastsætter regler for afholdelsen af Forsvarets Dag, herunder for sessionernes forretningsgang.

Stk. 2. Sessionen består af

1) en sessionsleder og

2) en sessionslæge.«

 

 

 

§ 8. Sessionen træffer afgørelse ved stemmeflerhed.

 

10. § 8 affattes således:

» § 8. Sessionens afgørelser træffes af sessionslederen og sessionslægen i fællesskab. Ved afgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste er sessionslægens indstilling afgørende ved manglende enighed. Ved andre afgørelser er sessionslederens indstilling afgørende ved manglende enighed.«

 

§ 9. Sessionens afgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Sessionens afgørelser om udelukkelse fra værnepligtstjeneste kan af den værnepligtige og af ethvert af sessionens medlemmer indbringes for Værnepligtsnævnet. Andre afgørelser truffet af sessionen kan indbringes for indenrigs- og sundhedsministeren.

Stk. 2.

 

11. § 9, stk. 1, affattes således:

» Stk. 1. Sessionens afgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste kan indbringes for Værnepligtsnævnet. Indbringelse for Værnepligtsnævnet kan først finde sted, når sessionens afgørelse om personens egnethed har været behandlet på en efterfølgende uafhængig session. Sessionens afgørelser om udelukkelse fra værnepligtstjeneste kan af den værnepligtige og af hvert af sessionens medlemmer indbringes for Værnepligtsnævnet. Andre afgørelser truffet af sessionen kan indbringes for forsvarsministeren.«

 

§ 10.

Stk. 2. Nævnet består af en formand, der skal være en statsamtmand, der ikke er bemyndiget til at forestå afholdelsen af sessioner, jf. § 6, og 4 andre medlemmer der udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren, hvoraf 1 medlem udpeges efter indstilling fra forsvarsministeren og 2 medlemmer efter indstilling fra de værnepligtiges talsmandsorganer.

Stk. 3.

 

12. § 10, stk. 2, affattes således:

» Stk. 2. Nævnet består af en formand, der skal være dommer, og fem andre medlemmer. Nævnets medlemmer udpeges af forsvarsministeren. Formanden udpeges efter indstilling fra Domstolsstyrelsen. To af medlemmerne udpeges efter indstilling fra de værnepligtiges talsmandsorganer og et medlem, der skal være læge, efter indstilling fra Forsvarets Sundhedstjeneste. Lægen deltager kun i afgørelsen af sager i henhold til § 11, stk. 1, nr. 3.«

 

 

 

§ 11. Værnepligtsnævnet afgør

1) spørgsmål om fritagelse for værnepligtstjeneste efter § 3, stk. 1,

2) klager over sessionsafgørelser om udelukkelse fra værnepligtstjeneste efter § 4,

3) klager over udsættelsesafgørelser efter §§ 27 og 28,

4) spørgsmål om fritagelse for værnepligtstjeneste efter § 29 og

5) sager efter § 4, stk. 1, i lov om værnepligtens opfyldelse ved bistandsarbejde i udviklingslande.

Stk. 2 . €

 

13. I § 11, stk. 1, indsættes efter nr. 2 som nyt nr.:

»3) klager over sessionsafgørelser om en persons egnethed til værnepligtstjeneste efter § 7,«.

Nr. 3 €" 5 bliver herefter til nr. 4 €" 6.

 

 

 

Kapitel III

Møde for sessionen

 

14. I kapitel III ændres overskriften »Møde for session« til: »Forsvarets Dag og session«.

 

 

 

§ 16. En værnepligtig, der uden lovligt forfald udebliver fra den session, som han skal møde for, kan ved politiets hjælp fremstilles for sessionen til bedømmelse.

 

15. § 16 affattes således:

» § 16. En værnepligtig, som efter § 13 er pålagt at møde til Forsvarets Dag, og som uden lovligt forfald udebliver herfra, kan ved politiets hjælp fremstilles for Forsvarets Dag, herunder sessionen.«

 

 

 

§ 17. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om sessionens afholdelse, om bedømmelse af de værnepligtiges egnethed til værnepligtstjeneste og om udskrivningen.

 

16. § 17 ophæves, og i stedet indsættes:

» § 17. Forsvarsministeren fastsætter nærmere regler om afholdelse af Forsvarets Dag, herunder om sessionens bedømmelse af de værnepligtiges egnethed til værnepligtstjeneste og om udskrivningen.

 

 

Stk. 2. Deltagere i Forsvarets Dag har ret til fribefordring fra hjemsted her i landet til mødestedet og omvendt. Regler om fribefordring fastsættes af forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det.«

 

 

 

 

 

17. Efter § 21 indsættes:

» § 21 a. Enhver dansk kvinde inviteres til at deltage i Forsvarets Dag i det år, hvori hun fylder 18 år, såfremt hun har bopæl eller ophold her i landet.«

 

 

 

§ 24. Reglerne i § 23 kan fraviges i det omfang, dette er nødvendigt for at imødekomme forsvarets og det statslige redningsberedskabs behov for værnepligtige med særlig uddannelse eller livsstilling.

 

18. § 24 ophæves.

 

 

 

§ 26.

Stk. 3. Værnepligtige, der møder til eller hjemsendes fra værnepligtstjeneste, har ret til fri befordring fra hjemsted her i landet til mødested og omvendt. Regler om sådan fribefordring samt om befordring til og fra Færøerne og Grønland fastsættes af vedkommende minister.

 

19. I § 26, stk. 3, § 30, stk. 3, og § 33 ændres »vedkommende minister« til: »forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det.«

 

 

 

§ 30.

 

 

Stk. 3. Afgørelse om fritagelse i henhold til § 29 træffes af Værnepligtsnævnet efter indstilling fra vedkommende minister.

 

 

 

 

 

§ 33. De værnepligtige registreres efter regler fastsat af vedkommende minister.

 

 

 

 

 

§ 28.

Stk. 3. I det omfang det er nødvendigt for at imødekomme forsvarets og det statslige redningsberedskabs behov for værnepligtige med særlig uddannelse eller livsstilling, jf. § 24, gives udsættelse for indtil 1 år ad gangen og kan, såfremt de i stk. 1 nævnte forhold stadig foreligger, gives for sammenlagt højst 6 år.

 

20.§ 28, stk. 3 , ophæves.

 

 

 

§ 32. Under krig eller andre ekstraordinære forhold kan vedkommende minister bestemme, at værnepligtige eller grupper af værnepligtige, der er udskrevet, eller som har opnået den alder, der i henhold til § 13 er fastsat for indtræden af pligten til at møde på session, ikke uden tilladelse må rejse ud af landet eller tage hyre på fremmede staters skibe.

 

21. I § 32 ændres »på session« til: »til Forsvarets Dag«.

 

 

 

Lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde

 

(De dele af loven, hvor der kun er foretaget en ændring af »indenrigsministeren« til »forsvarsministeren«, er ikke medtaget i oversigten under gældende formulering.)

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

I lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 23. december 1998, som ændret ved § 14 i lov nr. 69 af 4. februar 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 1. Værnepligtige, for hvem militærtjeneste af enhver art efter foreliggende oplysninger må anses for at være uforenelige med deres samvittighed, kan af indenrigsministeren efter forhandling med forsvarsministeren fritages for militær tjeneste mod at anvendes til andet statsarbejde, der dog ikke må tjene militære formål.

Stk. 2.

 

1. I § 1, stk.1, udgår »indenrigsministeren efter forhandling med«.

 

 

 

 

 

2. Overalt i loven ændres »indenrigsministeren« til: »forsvarsministeren«.

 

 

 

 

 

3. Overalt i loven ændres »Indenrigsministeren« til: »Forsvarsministeren«.

 

 

 

§ 8. a. Som disciplinarmidler kan anvendes tilrettevisning, arbejde i en del af fritiden, fratagelse af friheder samt overflytning til anden tjeneste.

 

4. I § 8 a, stk. 1, udgår », arbejde i en del af fritiden, fratagelse af friheder«.

Stk. 2 . Medfører anvendelsen af disciplinarmidler indgreb i adgangen til at forlade tjenestestedet efter tjenestens ophør, må dette ikke ske for længere perioder end 3 dage ad gangen med mindst 1 dags mellemrum mellem perioderne, og anvendelsen må ikke udstrækkes ud over 14 dage.

Stk. 3 . €

 

5.§ 8 a, stk. 2 , ophæves.

Stk. 3 €" 4 bliver herefter til stk. 2 €" 3.

 

 

 

§ 10. Værnepligtige, for hvem kun militærtjeneste af en vis art er uforenelig med deres samvittighed, kan, såfremt de fremsætter begæring derom, anvendes ved sanitetstropperne.

 

6. § 10 ophæves.

Stk. 2. Begæringer herom behandles i overensstemmelse med reglerne i §§ 2-3 a.