L 25 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til børn og privat pasning).

Af: Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2005

Fremsat: 06-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l25_som_fremsat (html)

L 25 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social service.(Nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til børn og privat pasning).

Fremsat den 6. oktober 2005 af ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Lars Barfoed)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til børn og privat pasning)

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 5. april 2005, som ændret ved lov nr. 1442 af 22. december 2004, § 3 i lov nr. 327 af 18. maj 2005, lov nr. 329 af 18. maj 2005, § 3 i lov nr. 330 af 18. maj 2005, lov nr. 331 af 18. maj 2005, lov nr. 399 af 1. juni 2005, § 1 i lov nr. 400 af 1. juni 2005, lov nr. 401 af 1. juni 2005, § 112 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 56 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 62 i lov nr. 431 af 6. juni 2005 foretages følgende ændringer:

1. § 15, stk. 1, affattes således:

»Opholdskommunen skal give forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 9-11. For børn under 3 år udgør tilskuddet mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. For børn fra 3 år og til skolealderen udgør tilskuddet mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling højst 33 pct. Såfremt opholdskommunen for regnskabsåret 2005 har ydet tilskud med mere end 67 pct., kan tilskudsprocenten ikke nedsættes for regnskabsåret 2006 for aldersgruppen fra 3 år og til skolealderen. For børn i skolealderen udgør tilskuddet mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. Opholdskommunens tilskud og forældrenes egenbetaling beregnes af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6.«

2. I § 15 a, stk. 3, 4. pkt., ændres: »70 pct.« til: »78 pct. for børn under 3 år og mindst 70 pct. for børn fra 3 år og til skolealderen.«

3. § 26, stk. 4, 3. pkt., ophæves og i stedet indsættes:

»Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning for børn under 3 år og højst 70 pct. for børn på 3 år og derover.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2006.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 5. april 2005. Om behandling af lov nr. 1111 af 29. december 1999 henvises til Folketingstidende 1999-2000, s. 935, 2509 og 2778, A s. 1459 og 1467, B s. 185 samt C s. 177. Om behandling af lov nr. 342 af 14. maj 2003 henvises til Folketingstidende 2002-2003, s. 4645, 7797 og 8216, A s. 3329 og 2341, B s. 2009 samt C s. 365. Om behandling af lov nr. 1423 af 22. december 2004 henvises til Folketingstidende 2004-2005, 1. samling, s. 1041, 2902 og 3285, A s. 2035 og 2047, B s.183 samt C s. 263. Om behandling af lov nr. 400 af 1. juni 2005 henvises til Folketingstidende 2004-2005, 2. samling, s. 472, 2630 og 3025, A s. 701 og 718 samt C s. 129.

2. Baggrund for lovforslaget

Det er regeringens målsætning, at småbørnsfamiliernes vilkår skal forbedres.

Dette er bl.a. kommet til udtryk i regeringsgrundlaget Nye mål. Det fremgår heraf, at regeringen for at lette mange småbørnsfamiliers trængte økonomi, hvor udgiften til børnepasning vejer tungt, ønsker at nedsætte den maksimale forældrebetalingsandel fra 33 pct. til 25 pct.

Lovforslaget er første skridt på vejen i forhold til at nedsætte taksterne for børns ophold i dagtilbud til børn under skolealderen. Med dette lovforslag foreslås den maksimale forældrebetalingsandel for børn under 3 år sat ned til 25 pct. af bruttodriftsudgifterne fra 1. januar 2006. Lovforslaget vil blive fulgt op af et lovforslag om tilsvarende at nedsætte den maksimale forældrebetalingsandel for aldersgruppen fra 3 år og indtil skolealderen til 25 pct. fra 1. januar 2007.

3. Gældende ret

Bestemmelser om kommunens tilskud til og forældrenes egenbetaling for brug af dagtilbud til børn er fastsat i §§ 15 og 15 a i lov om social service (serviceloven) og for privat pasning med tilskud fra kommunen i § 26. Bestemmelserne er udmøntet nærmere i Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders bekendtgørelse nr. 828 af 29. august 2005 om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v.

Kommunens tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 9-10 udgør mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling højst 33 pct. af de budgetterede driftsudgifter pr. plads enten i det enkelte dagtilbud eller af de gennemsnitlige bruttodriftsudgifter i dagtilbud af samme type i kommunen. For puljeordninger efter § 11 fastsætter kommunen tilskuddet pr. barn. Forældrenes egenbetaling kan højst udgøre 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr. plads i den enkelte ordning fastsat på grundlag af ordningens budget.

Tilskudsprocenten på mindst 67 pct. tager udgangspunkt i, at kommunerne har pasningsgaranti efter § 15 a fra 6 måneders alderen, og indtil barnet begynder i børnehaveklasse eller første klasse, hvis barnet ikke optages i børnehaveklasse.

Kommuner, som ikke har indført pasningsgaranti fra 6 måneders alderen, men som fra 1. juli 2005 tilbyder pasningsgaranti for alle børn fra 9 måneders alderen, kan i forbindelse hermed fastsætte kommunens tilskud til mindst 69 pct. og forældrenes egenbetaling til højst 31 pct. af bruttodriftsudgifterne.

Alle kommuner skal senest fra 1. juli 2006 tilbyde pasningsgaranti fra 6 måneders alderen.

Tilskud og egenbetaling kan fastsættes således, at de varierer med barnets alder under hensyn til udgifterne vedrørende pågældende aldersgruppe. Kommunen afgør om tilskudsprocenten skal være den samme i forhold til alle typer af dagtilbud og alle aldersgrupper, jf. § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003 med senere ændringer om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v.

Tilskudsprocenten kan ikke være mindre end 70 pct. i forhold til forældre, hvis børn har plads i dagtilbud til børn i skolealderen, under hensyn til at disse børn ikke er omfattet af bestemmelserne om pasningsgaranti, jf. servicelovens § 15 a, og hermed muligheden for at sætte kommunens tilskud ned til 67 pct. og forældrenes egenbetaling op til 33 pct. I forhold til forældre, der har fået bevilget fuld eller delvis fripladstilskud kan tilskudsprocenten ligeledes ikke være mindre end 70 pct. og forældrenes egenbetaling ikke højere end 30 pct., jf. § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 346 af 15. maj 2005 om ændring af bekendtgørelse om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v.

Privatinstitutioner. Med lov nr. 400 af 1. juni 2005 om ændring af lov om social service (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet) indføres med virkning fra 1. oktober 2005 regler om privatinstitutioner, jf. servicelovens § 11 a.

Opholdskommunen yder et driftstilskud pr. barn (eksklusiv støttepædagogudgifter), der er optaget i privatinstitutionen, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter) pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 9-11, i kommunen. Familie- og forbrugerministeren fastsætter nærmere regler om beregning af driftstilskud og bygningstilskud, administrationsbidrag samt søskende- og fripladstilskud til privatinstitutioner.

Servicelovens bestemmelser om egenbetaling gælder ikke for privatinstitutioner. Privatinstitutioner fastsætter således selv forældrenes egenbetaling.

Tilskud til privat pasning. Kommunen yder tilskud til privat pasning, jf. servicelovens § 26.

Kommunen fastsætter størrelsen af tilskuddet. Det skal dog fra 1. oktober 2005 mindst udgøre 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen og højst 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning, jf. lov nr. 399 af 1. juni 2005 om ændring af lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførsel af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger m.v.).

Øvrige regler om beregning af kommunens tilskud og forældrenes egenbetaling ændres ikke.

4. Lovforslagets indhold

Det foreslås, at kommunens tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 9-11 til børn under 3 år fra 1. januar 2006 hæves til mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling nedsættes til højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen.

Det foreslås endvidere, at forældrenes andel af betalingen for privat pasning med tilskud fra kommunen efter servicelovens § 26 sættes ned fra 30 pct. til 25 pct. for børn under 3 år i 2006.

Endelig foreslås det, at kommunerne ved budgetlægningen for 2006 forpligtes til ikke at nedsætte den tilskudsprocent, som kommunen har fastsat for dagtilbud og privat pasning for regnskabsåret 2005, for aldersgruppen fra 3 år og indtil skolestart. Hermed sikres, at det ikke er muligt for kommunerne at hæve den procentandel for forældrenes egenbetaling for denne aldersgruppe, som gælder i 2005, i forbindelse med fastsættelse af forældrenes egenbetaling i 2006 for en plads i dagtilbud eller privat pasning.

I regeringsgrundlaget Nye mål har regeringen tilkendegivet, at den maksimale forældrebetaling for dagtilbud til børn fra 3 år og til skolealderen fra 1. januar 2007 tilsvarende nedsættes til 25 pct. Regeringen vil derfor følge dette lovforslag op med et forslag om, at egenbetalingsandelen på 25 pct. fra 1. januar 2007 skal gælde for hele aldersgruppen indtil skolestart. Takstnedsættelsen for børn fra 3 år og indtil skolealderen fra 1. januar 2007 falder samen med kommunalreformen. Bestemmelsen om pasningsgaranti for alle børn fra de er 6 måneder og indtil skolestart vil til den tid gælde for alle kommuner. Det giver anledning til, at bestemmelserne om optagelse, tilskud og egenbetaling for plads i dagtilbud samtidig med en ny servicelov fra 1. januar 2007 kan formuleres på en ny og mere sammenhængende måde.

Lovforslaget omfatter ikke betaling for plads i skolefritidsordninger, der oprettes efter Undervisningsministeriets lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005 om lov om folkeskolen eller lov om friskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 759 af 5. juli 2004 om lov om friskoler og private grundskoler m.v.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Med lovforslaget vil kommunernes indtægt fra forældrebetaling for børn under 3 år i dagtilbud falde. Herudover vil kommunerne få en stigning i udgifterne til tilskud til børn under 3 år til privat pasning efter § 26 og til privatinstitutioner efter § 11a.

De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne skønnes at udgøre 503,4 mio. kr. i 2006. Kommunerne kompenseres for merudgifterne over bloktilskuddet. Kompensationen for 2007 og de følgende år vil ligge på et tilsvarende niveau. Ved beregningen er der taget udgangspunkt i forældrebetalingsandelen i 2005, og forudsat en kompensation i forhold til denne, uanset at nogle kommuner har benyttet muligheden for frivilligt at hæve forældrebetalingsandelen ud over de 30 procent med op til 3 procent point til i alt 33 procent i forbindelse med pasningsgaranti, og at nogle kommuner har benyttet muligheden for frivilligt at give et tilskud til at udligne taksten mellem forskellige dagtilbud og dermed har en forældrebetalingsandel, der ligger under de 30 procent. Der er således ved beregningen efter sædvanlig praksis taget udgangspunkt i, at der kompenseres for den reelle økonomiske belastning for den kommunale sektor. Kommunerne kompenseres for de økonomiske ændringer over bloktilskuddet. De økonomiske konsekvenser forhandles med de kommunale parter.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Centret vurderer, at forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet, og forslaget skal således ikke forelægges et virksomhedspanel.

7. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

8. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

9. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Andre konsekvenser

Forslaget har ikke ligestillingsmæssige konsekvenser.

11. Høring

Amtsrådsforeningen i Danmark, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Dansk Socialrådgiverforening, Det Centrale Handicapråd, De samvirkende Invalideorganisationer, Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af Socialchefer i Danmark, Frederiksberg Kommune, FTF, KL, Københavns Kommune, Landsforeningen af forældre til børn i daginstitutioner (FOLA), Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS) og Socialpædagogernes Landsorganisation (SL).

12. Sammenfatning af konsekvenserne af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/

mindreudgifter

Negative konsekvenser/

merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Forslaget vil medføre et fald i kommunernes indtægter fra forældrebetaling samt medføre merudgifter til tilskud i private pasningsordninger og privatinstitutioner. Den samlede kommunale effekt skønnes at udgøre 503,4 mio. kr.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for er­hvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-relige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås, at kommunens tilskud og forældrenes egenbetaling for en plads i dagtilbud efter §§ 9-11 nedsættes for børn under 3 år.

For børn under 3 år foreslås det således, at kommunens tilskud mindst skal udgøre 75 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. Hvis barnet flyttes til en plads i et dagtilbud, der er beregnet for børn i alderen 3 år og til skolealderen, inden det fylder 3 år, skal kommunens tilskud således fortsat være på mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling på højst 25 pct.

For børn i alderen 3 år og til skolestart, det vil sige, indtil barnet begynder i børnehaveklasse eller i første klasse, hvis barnet ikke optages i børnehaveklasse, udgør kommunens tilskud uændret mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling højst 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet.

For børn i skolealderen, som ikke er omfattet af reglerne om pasningsgaranti, jf. § 15 a, udgør kommunens tilskud uændret mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet. Det samme gælder for forældre, der har fået bevilget fuld eller delvis fripladstilskud.

Der foreslås ikke ændret på, at kommunalbestyrelsen beslutter, hvilket tilskud pr. barn i en puljeordning efter § 11 kommunen yder. Tilskuddet aftales mellem kommunen og puljeordningen. Forældrenes egenbetaling for børn under 3 år nedsættes som for dagtilbud efter §§ 9 og 10 til højst 25 pct.

Kommunens driftstilskud pr. barn i en privatinstitution efter § 11 a fastsættes på grundlag af de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter) pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 9-11 i kommunen. Kommunens tilskud til privatinstitutioner forhøjes således som følge af, at tilskud til dagtilbud i øvrigt forhøjes.

Tilskud og egenbetaling for en plads i et amtskommunalt særligt dagtilbud efter § 16 følger principperne for fastsættelse af tilskud og egenbetaling for kommunale dagtilbud efter §§ 9-11.

Det foreslås endvidere, at kommunen for 2006 for­plig­tes til ikke at sænke den tilskudsprocent, som for regnskabsåret 2005 har været grundlag for beregning af forældrebetalingen for en plads i dagtilbud for aldersgruppen fra 3 år og til skolealderen, før lavere takst­lofter for hele aldersgruppen indtil skolealderen træder i kraft. Tilskudsprocenten er den procent, kommunen giver til en fuldtidsplads herunder udligningstilskud men før tilskud til friplads og søskendetilskud.

I næste folketingssamling fremsættes lovforslag om, at kommunens tilskud til brug for dagtilbud til hele aldersgruppen indtil skolealderen fra 1. januar 2007 mindst skal udgøre 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct.

Til nr. 2

Det foreslås at forhøje tilskudsprocenten, som kommunen mindst skal yde, hvis den ikke kan opfylde pasningsgarantien, jf. servicelovens § 15 a, for børn under 3 år. Som konsekvens af, at kommunens tilskudsprocent til brug for dagtilbud til denne aldersgruppe foreslås hævet til mindst 75 pct., foreslås det, at kommunen for denne aldersgruppe skal hæve tilskuddet til mindst 78 pct., hvis kommunen bryder pasningsgarantien.

For børn på 3 år og indtil skolealderen skal kommunens tilskud fortsat hæves til mindst 70 pct. ved brud på pasningsgarantien.

Som hidtil betyder brud på pasningsgarantien, at kommunen er forpligtet til at hæve tilskuddet til plads i dagtilbud for alle børn, der er omfattet af pasningsgarantien, det vil sige børn i dagtilbud beregnet for børn under skolealderen.

Til nr. 3

Ændringen skal ses i lyset af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor forældrenes egenbetaling for en plads i dagtilbud til børn under 3 år efter §§ 9-11 sættes ned. Det foreslås således, at kommunens tilskud til brug for privat pasning efter § 26 ændres fra højst at kunne udgøre 70 pct. til højst at kunne udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasning for børn under 3 år. For børn fra 3 år og til det tidspunkt, hvor børn almindeligvis optages i børnehaveklasse, kan kommunen fortsat højst dække 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasning.

Til § 2

Til nr. 1

Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2006.


Bilag 1

I dette bilag er der indsat gældende formulering af de bestemmelser, der berøres af lovforslaget

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

 

 

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 5. april 2005, som ændret ved lov nr. 1442 af 22. december 2004, § 3 i lov nr. 327 af 18. maj 2005, lov nr. 329 af 18. maj 2005, § 3 i lov nr. 330 af 18. maj 2005, lov nr. 331 af 18. maj 2005, lov nr. 399 af 1. juni 2005, § 1 i lov nr. 400 af 1. juni 2005, lov nr. 401 af 1. juni 2005, § 112 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 56 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 62 i lov nr. 431 af 6. juni 2005 foretages følgende ændringer:

 

§ 15. Opholdskommunen giver forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 9-11. Opholdskommunens tilskud svarer til mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling til højst 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4-6.

Stk. 2. Ved optagelse i daginstitution i opholdskommunen beregnes tilskud på grundlag af udgifterne ved driften af den enkelte daginstitution eller på grundlag af de gennemsnitlige udgifter ved driften af daginstitutioner af samme type i kommunen. Tilskud for ophold i ordninger efter § 11 beregnes dog på grundlag af udgifterne ved driften af den enkelte ordning, jf. § 144, stk. 3.

Stk. 3. Ved optagelse i kommunal dagpleje i opholdskommunen beregnes tilskud på grundlag af de gennemsnitlige udgifter ved ophold i den kommunale dagpleje.

 

1. § 15, stk. 1, affattes således:

»Opholdskommunen skal give forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 9-11. For børn under 3 år udgør tilskuddet mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. For børn fra 3 år og til skolealderen udgør tilskuddet mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling højst 33 pct. Såfremt opholdskommunen for regnskabsåret 2005 har ydet tilskud med mere end 67 pct., kan tilskudsprocenten ikke nedsættes for regnskabsåret 2006 for aldersgruppen fra 3 år og til skolealderen. For børn i skolealderen udgør tilskuddet mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. Opholdskommunens tilskud og forældrenes egenbetaling beregnes af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6.«

Stk. 4. Ved optagelse i dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens tilskud således, at det svarer til de gennemsnitlige nettodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i opholdskommunen beregnet for den aldersgruppe, som barnet tilhører. Tilskuddet kan dog højst svare til opholdskommunens tilskudsprocent for aldersgruppen beregnet af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede dagtilbud i udførerkommunen, jf. dog stk. 5 og 6. Opholdskommunen betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen. Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede dagtilbud som beregnet i udførerkommunen.

 

 

Stk. 5. Opholdskommunen kan, hvis forældre vælger et dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til udførerkommunen for enten at reducere udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til udførerkommunen.

 

 

Stk. 6. Familie- og forbrugerministeren fastsætter nærmere regler om tilskud og egenbetaling efter stk. 1 og 4 samt § 26 og kan herunder bestemme, at tilskuddet skal forhøjes under hensyn til forældrenes økonomiske forhold og børnenes særlige behov for ophold i dagtilbud.

 

 

Stk. 7. Tilskud og egenbetaling efter stk. 1 fastsættes for et regnskabsår ad gangen på grundlag af dagtilbuddenes budgetter. Dette gælder dog ikke for puljeordninger, jf. § 11.

 

 

 

 

 

§ 15 a. Kommunen tilbyder forældre pasningsgaranti i dagtilbud efter §§ 9-11.

 

2. I § 15 a, stk. 3, 4. pkt., ændres: »70 pct.« til: »78 pct. for børn under 3 år og mindst 70 pct. for børn fra 3 år og til skolealderen.«

Stk. 2. Pasningsgarantien indebærer, at kommunen har pligt til at anvise plads i et dagtilbud, jf. §§ 9-11, til alle børn i aldersgruppen over 26 uger og indtil barnets skolestart.

 

 

Stk. 3. Hvis kommunen ikke kan anvise en plads i et dagtilbud fra den dato, hvor barnet efter de regler, der er fastsat efter stk. 2 og 5, skal anvises en plads, betragtes det som brud på pas­ningsgarantien. Kommunen skal herefter med virkning fra det tidspunkt, hvor pladsen skulle være til rådighed, dække udgifterne til privat pasning efter § 26, dog maksimalt kommunens gennemsnitlige bruttodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i kommunen til den pågældende aldersgruppe eller bruttodriftsudgifterne til en dagtilbudsplads efter §§ 9-11 i en anden kommune. Tilskuddet til forældrene ydes indtil det tidspunkt, hvor kommunen kan tilbyde en plads og forældrene er frigjort fra betaling for en anden plads. Kommunen har endvidere pligt til med virkning fra den 1. i den følgende måned efter brud på pasningsgarantien at hæve tilskuddet efter § 15, stk. 1, til mindst 70 pct.

 

 

Stk. 4. I ganske særlige og enkeltstående tilfælde, hvor kommunen ikke kan tilbyde en plads inden for fristerne, kan kommunen undlade at forhøje tilskudsprocenten uanset bestemmelsen i stk. 3, 4. pkt., hvis kommunen inden for yderligere 1 måned kan anvise en plads til barnet.

 

 

Stk. 5. Familie- og forbrugerministeren fastsætter nærmere regler om pasningsgarantien, herunder om frister for anvisning af plads og tilskud til forældrene efter stk. 3.

 

 

Stk. 6. Kommuner, som ved denne lovs ikrafttræden ikke har pasningsgaranti, jf. stk. 1 og 2, skal senest den 1. juli 2005 tilbyde pasningsgaranti til alle børn i aldersgruppen fra 9 måneder og indtil skolestart. Samtidig hermed kan kommunen nedsætte kommunens tilskud for ophold i dagtilbud til mindst 69 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter.

 

 

 

 

 

§ 26

 

Stk. 4. Kommunen fastsætter størrelsen af tilskuddet efter stk. 1. Tilskuddet fastsættes ens for alle børn inden for samme aldersgruppe. Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (ekskl. støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen, dog højst 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning.

 

3. § 26, stk. 4, 3. pkt., ophæves og i stedet indsættes:

»Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning for børn under 3 år og højst 70 pct. for børn på 3 år og derover.«

 

 

§ 2

 

 

Loven træder i kraft den 1. januar 2006.