L 25 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service.(Nedsættelse af den maksimale
forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til
børn og privat pasning).
Fremsat den 6. oktober 2005 af
ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Nedsættelse af den maksimale
forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til
børn og privat pasning)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 280 af 5. april 2005, som ændret
ved lov nr. 1442 af 22. december 2004, § 3 i lov nr. 327 af
18. maj 2005, lov nr. 329 af 18. maj 2005, § 3 i lov nr. 330
af 18. maj 2005, lov nr. 331 af 18. maj 2005, lov nr. 399 af 1.
juni 2005, § 1 i lov nr. 400 af 1. juni 2005, lov nr. 401 af
1. juni 2005, § 112 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 56 i
lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 62 i lov nr. 431 af 6. juni
2005 foretages følgende ændringer:
1. § 15,
stk. 1, affattes således:
»Opholdskommunen skal give
forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud
efter §§ 9-11. For børn under 3 år
udgør tilskuddet mindst 75 pct. og forældrenes
egenbetaling højst 25 pct. For børn fra 3 år og
til skolealderen udgør tilskuddet mindst 67 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 33 pct. Såfremt
opholdskommunen for regnskabsåret 2005 har ydet tilskud med
mere end 67 pct., kan tilskudsprocenten ikke nedsættes for
regnskabsåret 2006 for aldersgruppen fra 3 år og til
skolealderen. For børn i skolealderen udgør
tilskuddet mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling
højst 30 pct. Opholdskommunens tilskud og forældrenes
egenbetaling beregnes af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved
ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk.
4 €" 6.«
2. I § 15 a,
stk. 3, 4. pkt., ændres: »70 pct.« til:
»78 pct. for børn under 3 år og mindst 70 pct.
for børn fra 3 år og til skolealderen.«
3. § 26,
stk. 4, 3. pkt., ophæves og i stedet
indsættes:
»Tilskuddet skal mindst udgøre 75
pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv
støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme
aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst
udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter
til den private pasningsordning for børn under 3 år og
højst 70 pct. for børn på 3 år og
derover.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 280 af 5. april 2005. Om behandling af
lov nr. 1111 af 29. december 1999 henvises til Folketingstidende
1999-2000, s. 935, 2509 og 2778, A s. 1459 og 1467, B s. 185 samt C
s. 177. Om behandling af lov nr. 342 af 14. maj 2003 henvises til
Folketingstidende 2002-2003, s. 4645, 7797 og 8216, A s. 3329 og
2341, B s. 2009 samt C s. 365. Om behandling af lov nr. 1423 af 22.
december 2004 henvises til Folketingstidende 2004-2005, 1. samling,
s. 1041, 2902 og 3285, A s. 2035 og 2047, B s.183 samt C s. 263. Om
behandling af lov nr. 400 af 1. juni 2005 henvises til
Folketingstidende 2004-2005, 2. samling, s. 472, 2630 og 3025, A s.
701 og 718 samt C s. 129.
2. Baggrund for lovforslaget
Det er regeringens målsætning, at
småbørnsfamiliernes vilkår skal forbedres.
Dette er bl.a. kommet til udtryk i
regeringsgrundlaget Nye mål. Det fremgår heraf, at
regeringen for at lette mange småbørnsfamiliers
trængte økonomi, hvor udgiften til børnepasning
vejer tungt, ønsker at nedsætte den maksimale
forældrebetalingsandel fra 33 pct. til 25 pct.
Lovforslaget er første skridt på
vejen i forhold til at nedsætte taksterne for børns
ophold i dagtilbud til børn under skolealderen. Med dette
lovforslag foreslås den maksimale
forældrebetalingsandel for børn under 3 år sat
ned til 25 pct. af bruttodriftsudgifterne fra 1. januar 2006.
Lovforslaget vil blive fulgt op af et lovforslag om tilsvarende at
nedsætte den maksimale forældrebetalingsandel for
aldersgruppen fra 3 år og indtil skolealderen til 25 pct. fra
1. januar 2007.
3. Gældende ret
Bestemmelser om kommunens tilskud til og
forældrenes egenbetaling for brug af dagtilbud til
børn er fastsat i §§ 15 og 15 a i lov om social
service (serviceloven) og for privat pasning med tilskud fra
kommunen i § 26. Bestemmelserne er udmøntet
nærmere i Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders
bekendtgørelse nr. 828 af 29. august 2005 om kommunens
tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes
egenbetaling og fripladstilskud m.v.
Kommunens tilskud til brug for dagtilbud efter
§§ 9-10 udgør mindst 67 pct. og forældrenes
egenbetaling højst 33 pct. af de budgetterede driftsudgifter
pr. plads enten i det enkelte dagtilbud eller af de gennemsnitlige
bruttodriftsudgifter i dagtilbud af samme type i kommunen. For
puljeordninger efter § 11 fastsætter kommunen tilskuddet
pr. barn. Forældrenes egenbetaling kan højst
udgøre 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr.
plads i den enkelte ordning fastsat på grundlag af ordningens
budget.
Tilskudsprocenten på mindst 67 pct. tager
udgangspunkt i, at kommunerne har pasningsgaranti efter § 15 a
fra 6 måneders alderen, og indtil barnet begynder i
børnehaveklasse eller første klasse, hvis barnet ikke
optages i børnehaveklasse.
Kommuner, som ikke har indført
pasningsgaranti fra 6 måneders alderen, men som fra 1. juli
2005 tilbyder pasningsgaranti for alle børn fra 9
måneders alderen, kan i forbindelse hermed fastsætte
kommunens tilskud til mindst 69 pct. og forældrenes
egenbetaling til højst 31 pct. af
bruttodriftsudgifterne.
Alle kommuner skal senest fra 1. juli 2006
tilbyde pasningsgaranti fra 6 måneders alderen.
Tilskud og egenbetaling kan fastsættes
således, at de varierer med barnets alder under hensyn til
udgifterne vedrørende pågældende aldersgruppe.
Kommunen afgør om tilskudsprocenten skal være den
samme i forhold til alle typer af dagtilbud og alle aldersgrupper,
jf. § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 890 af 6.
november 2003 med senere ændringer om kommunens tilskud til
brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling
og fripladstilskud m.v.
Tilskudsprocenten kan ikke være mindre end
70 pct. i forhold til forældre, hvis børn har plads i
dagtilbud til børn i skolealderen, under hensyn til at disse
børn ikke er omfattet af bestemmelserne om pasningsgaranti,
jf. servicelovens § 15 a, og hermed muligheden for at
sætte kommunens tilskud ned til 67 pct. og forældrenes
egenbetaling op til 33 pct. I forhold til forældre, der har
fået bevilget fuld eller delvis fripladstilskud kan
tilskudsprocenten ligeledes ikke være mindre end 70 pct. og
forældrenes egenbetaling ikke højere end 30 pct., jf.
§ 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 346 af 15. maj 2005
om ændring af bekendtgørelse om kommunens tilskud til
brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling
og fripladstilskud m.v.
Privatinstitutioner. Med lov nr. 400 af
1. juni 2005 om ændring af lov om social service (Private
leverandører af dagtilbud €" pengene følger
barnet) indføres med virkning fra 1. oktober 2005 regler om
privatinstitutioner, jf. servicelovens § 11 a.
Opholdskommunen yder et driftstilskud pr. barn
(eksklusiv støttepædagogudgifter), der er optaget i
privatinstitutionen, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede
nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter)
pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 9-11, i
kommunen. Familie- og forbrugerministeren fastsætter
nærmere regler om beregning af driftstilskud og
bygningstilskud, administrationsbidrag samt søskende- og
fripladstilskud til privatinstitutioner.
Servicelovens bestemmelser om egenbetaling
gælder ikke for privatinstitutioner. Privatinstitutioner
fastsætter således selv forældrenes
egenbetaling.
Tilskud til privat pasning. Kommunen
yder tilskud til privat pasning, jf. servicelovens § 26.
Kommunen fastsætter størrelsen af
tilskuddet. Det skal dog fra 1. oktober 2005 mindst udgøre
75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv
støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme
aldersgruppe i kommunen og højst 70 pct. af
forældrenes dokumenterede udgifter til den private
pasningsordning, jf. lov nr. 399 af 1. juni 2005 om ændring
af lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre
socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og
indførsel af minimumsgrænse for tilskud til private
pasningsordninger m.v.).
Øvrige regler om beregning af kommunens
tilskud og forældrenes egenbetaling ændres ikke.
4. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at kommunens tilskud til brug
for dagtilbud efter §§ 9-11 til børn under 3
år fra 1. januar 2006 hæves til mindst 75 pct. og
forældrenes egenbetaling nedsættes til højst 25
pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i
dagtilbuddet i opholdskommunen.
Det foreslås endvidere, at
forældrenes andel af betalingen for privat pasning med
tilskud fra kommunen efter servicelovens § 26 sættes ned
fra 30 pct. til 25 pct. for børn under 3 år i
2006.
Endelig foreslås det, at kommunerne ved
budgetlægningen for 2006 forpligtes til ikke at
nedsætte den tilskudsprocent, som kommunen har fastsat for
dagtilbud og privat pasning for regnskabsåret 2005, for
aldersgruppen fra 3 år og indtil skolestart. Hermed sikres,
at det ikke er muligt for kommunerne at hæve den procentandel
for forældrenes egenbetaling for denne aldersgruppe, som
gælder i 2005, i forbindelse med fastsættelse af
forældrenes egenbetaling i 2006 for en plads i dagtilbud
eller privat pasning.
I regeringsgrundlaget Nye mål har
regeringen tilkendegivet, at den maksimale forældrebetaling
for dagtilbud til børn fra 3 år og til skolealderen
fra 1. januar 2007 tilsvarende nedsættes til 25 pct.
Regeringen vil derfor følge dette lovforslag op med et
forslag om, at egenbetalingsandelen på 25 pct. fra 1. januar
2007 skal gælde for hele aldersgruppen indtil skolestart.
Takstnedsættelsen for børn fra 3 år og indtil
skolealderen fra 1. januar 2007 falder samen med kommunalreformen.
Bestemmelsen om pasningsgaranti for alle børn fra de er 6
måneder og indtil skolestart vil til den tid gælde for
alle kommuner. Det giver anledning til, at bestemmelserne om
optagelse, tilskud og egenbetaling for plads i dagtilbud samtidig
med en ny servicelov fra 1. januar 2007 kan formuleres på en
ny og mere sammenhængende måde.
Lovforslaget omfatter ikke betaling for plads i
skolefritidsordninger, der oprettes efter Undervisningsministeriets
lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj
2005 om lov om folkeskolen eller lov om friskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 759 af 5. juli 2004 om lov om
friskoler og private grundskoler m.v.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget vil kommunernes indtægt
fra forældrebetaling for børn under 3 år i
dagtilbud falde. Herudover vil kommunerne få en stigning i
udgifterne til tilskud til børn under 3 år til privat
pasning efter § 26 og til privatinstitutioner efter §
11a.
De samlede økonomiske konsekvenser for
kommunerne skønnes at udgøre 503,4 mio. kr. i 2006.
Kommunerne kompenseres for merudgifterne over bloktilskuddet.
Kompensationen for 2007 og de følgende år vil ligge
på et tilsvarende niveau. Ved beregningen er der taget
udgangspunkt i forældrebetalingsandelen i 2005, og forudsat
en kompensation i forhold til denne, uanset at nogle kommuner har
benyttet muligheden for frivilligt at hæve
forældrebetalingsandelen ud over de 30 procent med op til 3
procent point til i alt 33 procent i forbindelse med
pasningsgaranti, og at nogle kommuner har benyttet muligheden for
frivilligt at give et tilskud til at udligne taksten mellem
forskellige dagtilbud og dermed har en
forældrebetalingsandel, der ligger under de 30 procent. Der
er således ved beregningen efter sædvanlig praksis
taget udgangspunkt i, at der kompenseres for den reelle
økonomiske belastning for den kommunale sektor. Kommunerne
kompenseres for de økonomiske ændringer over
bloktilskuddet. De økonomiske konsekvenser forhandles med de
kommunale parter.
6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har
været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af,
om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Centret vurderer, at
forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet, og forslaget skal således ikke
forelægges et virksomhedspanel.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Andre konsekvenser
Forslaget har ikke ligestillingsmæssige
konsekvenser.
11. Høring
Amtsrådsforeningen i Danmark, Børne-
og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Daginstitutionernes
Lands-Organisation (DLO), Dansk Socialrådgiverforening, Det
Centrale Handicapråd, De samvirkende Invalideorganisationer,
Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Frederiksberg Kommune, FTF, KL, Københavns Kommune,
Landsforeningen af forældre til børn i
daginstitutioner (FOLA), Landsforeningen af Socialpædagoger
(LFS) og Socialpædagogernes Landsorganisation (SL).
12. Sammenfatning af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget vil medføre et fald i
kommunernes indtægter fra forældrebetaling samt
medføre merudgifter til tilskud i private pasningsordninger
og privatinstitutioner. Den samlede kommunale effekt skønnes
at udgøre 503,4 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-relige
aspekter |
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at kommunens tilskud og
forældrenes egenbetaling for en plads i dagtilbud efter
§§ 9-11 nedsættes for børn under 3
år.
For børn under 3 år foreslås
det således, at kommunens tilskud mindst skal udgøre
75 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i
dagtilbuddet og forældrenes egenbetaling højst 25 pct.
Hvis barnet flyttes til en plads i et dagtilbud, der er beregnet
for børn i alderen 3 år og til skolealderen, inden det
fylder 3 år, skal kommunens tilskud således fortsat
være på mindst 75 pct. og forældrenes
egenbetaling på højst 25 pct.
For børn i alderen 3 år og til
skolestart, det vil sige, indtil barnet begynder i
børnehaveklasse eller i første klasse, hvis barnet
ikke optages i børnehaveklasse, udgør kommunens
tilskud uændret mindst 67 pct. og forældrenes
egenbetaling højst 33 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet.
For børn i skolealderen, som ikke er
omfattet af reglerne om pasningsgaranti, jf. § 15 a,
udgør kommunens tilskud uændret mindst 70 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet. Det
samme gælder for forældre, der har fået bevilget
fuld eller delvis fripladstilskud.
Der foreslås ikke ændret på, at
kommunalbestyrelsen beslutter, hvilket tilskud pr. barn i en
puljeordning efter § 11 kommunen yder. Tilskuddet aftales
mellem kommunen og puljeordningen. Forældrenes egenbetaling
for børn under 3 år nedsættes som for dagtilbud
efter §§ 9 og 10 til højst 25 pct.
Kommunens driftstilskud pr. barn i en
privatinstitution efter § 11 a fastsættes på
grundlag af de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter
(eksklusiv støttepædagogudgifter) pr. barn i et
alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 9-11 i kommunen.
Kommunens tilskud til privatinstitutioner forhøjes
således som følge af, at tilskud til dagtilbud i
øvrigt forhøjes.
Tilskud og egenbetaling for en plads i et
amtskommunalt særligt dagtilbud efter § 16 følger
principperne for fastsættelse af tilskud og egenbetaling for
kommunale dagtilbud efter §§ 9-11.
Det foreslås endvidere, at kommunen for
2006 forpligtes til ikke at sænke den
tilskudsprocent, som for regnskabsåret 2005 har været
grundlag for beregning af forældrebetalingen for en plads i
dagtilbud for aldersgruppen fra 3 år og til skolealderen,
før lavere takstlofter for hele aldersgruppen indtil
skolealderen træder i kraft. Tilskudsprocenten er den
procent, kommunen giver til en fuldtidsplads herunder
udligningstilskud men før tilskud til friplads og
søskendetilskud.
I næste folketingssamling fremsættes
lovforslag om, at kommunens tilskud til brug for dagtilbud til hele
aldersgruppen indtil skolealderen fra 1. januar 2007 mindst skal
udgøre 75 pct. og forældrenes egenbetaling
højst 25 pct.
Til nr. 2
Det foreslås at forhøje
tilskudsprocenten, som kommunen mindst skal yde, hvis den ikke kan
opfylde pasningsgarantien, jf. servicelovens § 15 a, for
børn under 3 år. Som konsekvens af, at kommunens
tilskudsprocent til brug for dagtilbud til denne aldersgruppe
foreslås hævet til mindst 75 pct., foreslås det,
at kommunen for denne aldersgruppe skal hæve tilskuddet til
mindst 78 pct., hvis kommunen bryder pasningsgarantien.
For børn på 3 år og indtil
skolealderen skal kommunens tilskud fortsat hæves til mindst
70 pct. ved brud på pasningsgarantien.
Som hidtil betyder brud på
pasningsgarantien, at kommunen er forpligtet til at hæve
tilskuddet til plads i dagtilbud for alle børn, der er
omfattet af pasningsgarantien, det vil sige børn i dagtilbud
beregnet for børn under skolealderen.
Til nr. 3
Ændringen skal ses i lyset af lovforslagets
§ 1, nr. 2, hvor forældrenes egenbetaling for en plads i
dagtilbud til børn under 3 år efter §§ 9-11
sættes ned. Det foreslås således, at kommunens
tilskud til brug for privat pasning efter § 26 ændres
fra højst at kunne udgøre 70 pct. til højst at
kunne udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede
udgifter til den private pasning for børn under 3 år.
For børn fra 3 år og til det tidspunkt, hvor
børn almindeligvis optages i børnehaveklasse, kan
kommunen fortsat højst dække 70 pct. af
forældrenes dokumenterede udgifter til den private
pasning.
Til § 2
Til nr. 1
Loven foreslås at træde i kraft den
1. januar 2006.
Bilag 1
I dette bilag er der indsat
gældende formulering af de bestemmelser, der berøres
af lovforslaget
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 280 af 5. april 2005, som ændret
ved lov nr. 1442 af 22. december 2004, § 3 i lov nr. 327 af
18. maj 2005, lov nr. 329 af 18. maj 2005, § 3 i lov nr. 330
af 18. maj 2005, lov nr. 331 af 18. maj 2005, lov nr. 399 af 1.
juni 2005, § 1 i lov nr. 400 af 1. juni 2005, lov nr. 401 af
1. juni 2005, § 112 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 56 i
lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 62 i lov nr. 431 af 6. juni
2005 foretages følgende ændringer: |
§ 15.
Opholdskommunen giver forældre med børn et tilskud til
brug for dagtilbud efter §§ 9-11. Opholdskommunens
tilskud svarer til mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling
til højst 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter
ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk.
4-6. Stk. 2. Ved optagelse i daginstitution i
opholdskommunen beregnes tilskud på grundlag af udgifterne
ved driften af den enkelte daginstitution eller på grundlag
af de gennemsnitlige udgifter ved driften af daginstitutioner af
samme type i kommunen. Tilskud for ophold i ordninger efter
§ 11 beregnes dog på grundlag af udgifterne ved
driften af den enkelte ordning, jf. § 144, stk. 3. Stk. 3. Ved optagelse i kommunal dagpleje i
opholdskommunen beregnes tilskud på grundlag af de
gennemsnitlige udgifter ved ophold i den kommunale dagpleje. | | 1. § 15,
stk. 1, affattes således: »Opholdskommunen skal give
forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud
efter §§ 9-11. For børn under 3 år
udgør tilskuddet mindst 75 pct. og forældrenes
egenbetaling højst 25 pct. For børn fra 3 år og
til skolealderen udgør tilskuddet mindst 67 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 33 pct. Såfremt
opholdskommunen for regnskabsåret 2005 har ydet tilskud med
mere end 67 pct., kan tilskudsprocenten ikke nedsættes for
regnskabsåret 2006 for aldersgruppen fra 3 år og til
skolealderen. For børn i skolealderen udgør
tilskuddet mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling
højst 30 pct. Opholdskommunens tilskud og forældrenes
egenbetaling beregnes af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved
ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk.
4 €" 6.« |
Stk. 4. Ved optagelse i dagtilbud i en
anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens tilskud
således, at det svarer til de gennemsnitlige
nettodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i opholdskommunen
beregnet for den aldersgruppe, som barnet tilhører.
Tilskuddet kan dog højst svare til opholdskommunens
tilskudsprocent for aldersgruppen beregnet af de budgetterede
bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede dagtilbud i
udførerkommunen, jf. dog stk. 5 og 6. Opholdskommunen
betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen.
Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra
opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede
dagtilbud som beregnet i udførerkommunen. | | |
Stk. 5. Opholdskommunen kan, hvis
forældre vælger et dagtilbud i en anden kommune end
opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til
udførerkommunen for enten at reducere
udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller
begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til
udførerkommunen. | | |
Stk. 6. Familie- og forbrugerministeren
fastsætter nærmere regler om tilskud og egenbetaling
efter stk. 1 og 4 samt § 26 og kan herunder bestemme, at
tilskuddet skal forhøjes under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold og børnenes særlige behov
for ophold i dagtilbud. | | |
Stk. 7. Tilskud og egenbetaling efter stk.
1 fastsættes for et regnskabsår ad gangen på
grundlag af dagtilbuddenes budgetter. Dette gælder dog ikke
for puljeordninger, jf. § 11. | | |
| | |
§ 15 a. Kommunen
tilbyder forældre pasningsgaranti i dagtilbud efter
§§ 9-11. | | 2. I § 15 a, stk.
3, 4. pkt., ændres: »70 pct.« til: »78
pct. for børn under 3 år og mindst 70 pct. for
børn fra 3 år og til skolealderen.« |
Stk. 2. Pasningsgarantien indebærer,
at kommunen har pligt til at anvise plads i et dagtilbud, jf.
§§ 9-11, til alle børn i aldersgruppen over 26
uger og indtil barnets skolestart. | | |
Stk. 3. Hvis kommunen ikke kan anvise en
plads i et dagtilbud fra den dato, hvor barnet efter de regler, der
er fastsat efter stk. 2 og 5, skal anvises en plads, betragtes det
som brud på pasningsgarantien. Kommunen skal herefter
med virkning fra det tidspunkt, hvor pladsen skulle være til
rådighed, dække udgifterne til privat pasning efter
§ 26, dog maksimalt kommunens gennemsnitlige
bruttodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i kommunen til den
pågældende aldersgruppe eller bruttodriftsudgifterne
til en dagtilbudsplads efter §§ 9-11 i en anden kommune.
Tilskuddet til forældrene ydes indtil det tidspunkt, hvor
kommunen kan tilbyde en plads og forældrene er frigjort fra
betaling for en anden plads. Kommunen har endvidere pligt til med
virkning fra den 1. i den følgende måned efter brud
på pasningsgarantien at hæve tilskuddet efter §
15, stk. 1, til mindst 70 pct. | | |
Stk. 4. I ganske særlige og
enkeltstående tilfælde, hvor kommunen ikke kan tilbyde
en plads inden for fristerne, kan kommunen undlade at
forhøje tilskudsprocenten uanset bestemmelsen i stk. 3, 4.
pkt., hvis kommunen inden for yderligere 1 måned kan anvise
en plads til barnet. | | |
Stk. 5. Familie- og forbrugerministeren
fastsætter nærmere regler om pasningsgarantien,
herunder om frister for anvisning af plads og tilskud til
forældrene efter stk. 3. | | |
Stk. 6. Kommuner, som ved denne lovs
ikrafttræden ikke har pasningsgaranti, jf. stk. 1 og 2, skal
senest den 1. juli 2005 tilbyde pasningsgaranti til alle
børn i aldersgruppen fra 9 måneder og indtil
skolestart. Samtidig hermed kan kommunen nedsætte kommunens
tilskud for ophold i dagtilbud til mindst 69 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter. | | |
| | |
§ 26 € Stk. 4. Kommunen fastsætter
størrelsen af tilskuddet efter stk. 1. Tilskuddet
fastsættes ens for alle børn inden for samme
aldersgruppe. Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct. af den
billigste nettodriftsudgift pr. plads (ekskl.
støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme
aldersgruppe i kommunen, dog højst 70 pct. af
forældrenes dokumenterede udgifter til den private
pasningsordning. | | 3. § 26,
stk. 4, 3. pkt., ophæves og i stedet
indsættes: »Tilskuddet skal mindst udgøre
75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv
støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme
aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst
udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter
til den private pasningsordning for børn under 3 år og
højst 70 pct. for børn på 3 år og
derover.« |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2006. |