L 203 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om betaling
for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m. m. (Omlægning af
finansieringen af udgifter til uddannelse ved revalidering,
støtte til revalidender til dækning af særlige
udgifter, tilskud til hjælpemidler til selvstændige,
forenkling af løntilskudssatser m.v.).
Fremsat den 29. marts 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og
lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse
tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
(Omlægning af finansieringen af
udgifter til uddannelse ved revalidering, støtte til
revalidender til dækning af særlige udgifter, tilskud
til hjælpemidler til selvstændige, forenkling af
løntilskudssatser m.v.)
§ 1
I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685
af 29. juni 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 523
af 24. juni 2005 og lov nr. 1386 af 21. december 2005, foretages
følgende ændringer:
1.§ 63, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Løntilskuddet
pr. time efter stk. 1 kan udgøre (pr. 1. januar
2006):
1) 21,41 kr.
2) 37,47 kr.
3) 59,71 kr.
4) 86,72 kr. eller
5) 115,43 kr.«
2.§ 64, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Ved ansættelse
af personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, udgør
løntilskuddet 59,71 kr. pr. time til private arbejdsgivere.
Tilskuddet til offentlige arbejdsgivere udgør 115,43 kr. pr.
time.«
3.§ 64, stk. 3,
affattes således:
» Stk. 3. Ved ansættelse
af personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3,
udgør løntilskuddet 59,71 kr. pr. time til
såvel private som offentlige arbejdsgivere.«
4. I § 64, stk. 4, 1.
pkt., og stk. 6 ,
ændres »100 kr.« til: »115,43
kr.«
5. I § 64, stk. 5, 1.
pkt., ændres »20 kr.« til: »21,41
kr.«
6. I § 64, stk. 5, 2.
pkt., ændres »35 kr.« til: »37,47
kr.«
7. I § 76 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
» Stk. 3. Til personer, der er
omfattet af § 2, nr. 4 og 5, kan der gives støtte
til de særlige udgifter, der er en nødvendig
følge af uddannelsen eller af en nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
8.§ 100, stk. 1 og
2 , affattes
således:
»Med henblik på at fremme, at personer
opnår eller fastholder ansættelse uden
løntilskud, eller at personer kan drive selvstændig
virksomhed, kan der ydes tilskud til hjælpemidler i form af
arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger.
Stk. 2. Det er en betingelse for at
give tilskud, at
1) tilskuddet er af afgørende betydning
for ansættelsen eller beskæftigelsen i egen virksomhed,
eller
2) redskabet eller arbejdspladsindretningen
kompenserer for personens eventuelle begrænsning i
arbejdsevnen.«
9.§ 118, stk. 1, 3.
pkt., affattes således:
»Rådighedsbeløbet opgøres
til 18.670 kr. pr. år gange antallet af personer, der er
omfattet af § 2, nr. 2-4, herunder personer, der deltager
i tilbud efter kapitel 12, opgjort som antal helårspersoner i
regnskabsåret.«
10. I § 119, stk. 1,
indsættes efter »driftsudgifter«: »,
herunder deltagerbetaling,«.
11.§ 119, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Staten refunderer 50
pct. af en kommunes udgifter efter kapitel 14 og
§§ 82, 99 og 101 til personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 4 og 5.«
12. I § 126 ændres
»§ 9 a« til: »§ 9
c«.
§ 2
I lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
767 af 28. august 2003, som ændret ved § 17 i lov
nr. 523 af 24. juni 2005 og § 10 i lov nr. 593 af 24.
juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 2,
affattes således:
»Loven gælder for uddannelse af
personer, der i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er
omfattet af:
1) § 2, nr. 1-3.
2) § 2, nr. 4, og som under
revalidering modtager revalideringsydelse eller starthjælp,
eller som under forrevalidering modtager kontanthjælp,
starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter
lov om aktiv socialpolitik.
3) § 2, nr. 5.
Loven gælder dog ikke for specialundervisning
for voksne i henhold til lov om specialundervisning for
voksne.«
2. I § 4, 3. pkt.,
ændres »aktiveredes« til:
»uddannelsessøgendes«.
3. § 7 b, stk. 1,
affattes således:
»Vedkommende minister kan bestemme, at loven
også gælder for uddannelse som led i visse tilbud til
de personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, nr.
1-3, på uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede
til at modtage tilskud eller bevilling fra vedkommende ministerium
til den pågældende uddannelse.«
§ 3
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007, dog træder lovens § 1,
nr. 1-8 og 12, i kraft den 1. juli 2006.
Stk. 2. § 1, nr. 7 og 8, har
virkning fra den 1. juli 2003.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I. Indledning
Dette lovforslag udmønter den del af
aftalen om »Flere i arbejde« fra efteråret 2002
€" indgået mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Kristeligt Folkeparti €" som omhandler
gennemførelse af en finansieringsomlægning af
kommunernes udgifter til uddannelse i forbindelse med revalidering.
Kommunerne skal finansiere disse udgifter med statslig refusion
på 50 pct. på samme måde, som de finansierer
øvrige driftsudgifter til den aktive
beskæftigelsesindsats.
Baggrunden, for at denne del af aftalen
først udmøntes nu, er, at det i forbindelse med
implementering af aftalen om »Flere i arbejde« blev
besluttet, at finansieringsomlægningen skulle koordineres med
regeringens øvrige initiativer om reform af det kommunale
udligningssystem. Efterfølgende er de
byrdefordelingsmæssige konsekvenser af kommunalreformen
analyseret i forbindelse med de forslag til reform af
udligningssystemet, som Indenrigs- og Sundhedsministeriets
Finansieringsudvalg har fremlagt i december 2005. Samtidig med
fremsættelse af dette lovforslag fremsætter indenrigs-
og sundhedsministeren forslag til lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner.
Udover forslaget om
finansieringsomlægningen af kommunernes udgifter til
uddannelse i forbindelse med revalidering indeholder lovforslaget
en række andre ændringsforslag, der forenkler eller
retter op på uhensigtsmæssigheder, som har vist sig i
forbindelse med Arbejdsformidlingens og kommunernes administration
af beskæftigelsesindsatsen.
II. Lovforslagets hovedelementer
Dette lovforslag indeholder følgende
hovedelementer:
1. Finansieringsomlægning af
kommunernes udgifter til uddannelse i forbindelse med
revalidering
2. Præcisering af refusion for
deltagerbetaling ved revalidering
3. Dækning af særlige udgifter
til revalidering
4. Hjælpemidler til
selvstændige
5. Forenkling af
løntilskudssatser.
1. Finansieringsomlægning af
kommunernes udgifter til uddannelse i forbindelse med
revalidering
Formål
Finansieringsomlægningen har til
formål at sikre en forenkling og parallelitet, idet
kommunerne fremover selv skal betale €" med statslig refusion
€" for uddannelse i forbindelse med revalidering på
samme måde, som de i dag betaler for de øvrige
driftsudgifter til den aktive beskæftigelsesindsats.
Samtidig skal omlægningen kombineret
med flaskehalsindsatsen styrke kommunernes incitament til at
målrette revalideringsindsatsen mod de uddannelser, hvor
beskæftigelsesmulighederne er særligt gode, dvs.
på områder, hvor der er eller kan forventes
flaskehalse.
Gældende og tidligere
regler
Udgifter til uddannelse i forbindelse med
revalidering afholdes i dag af uddannelsesinstitutioner under
henholdsvis Kulturministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udvikling, Undervisningsministeriet og Økonomi- og
Erhvervsministeriet og af amtskommunernes uddannelsesinstitutioner,
der efter kommunalreformen overgår til staten.
Det betyder, at når kommunerne i dag
som led i en revalidering giver tilbud om uddannelse i det
almindelige uddannelsessystem, f.eks. på et seminarium,
optages revalidenden på samme vilkår som alle andre
elever, og kommunen skal ikke betale for udgifterne til
uddannelsen. Hvis kommunen derimod giver det samme tilbud til en
kontanthjælpsmodtager €" og ikke som led i en
revalidering €" skal kommunerne betale udgifterne ved
uddannelsen.
Før 2000 var det således, at
hvis kommunen selv etablerede aktiveringsforløb, skulle den
€" med adgang til refusion fra staten €" afholde en del
af udgifterne, mens uddannelse, f.eks. tilbud om et
arbejdsmarkedsuddannelseskursus var »gratis« for
kommunen. Det er imidlertid ikke hensigtsmæssigt, at valget
mellem forskellige typer af aktive tilbud kan være styret af,
at visse tilbud er »gratis«, idet valget af tilbud
bør bygge på en vurdering af omkostningerne sat i
forhold til, hvad der virker bedst i forhold til, at deltagerne
kommer i arbejde.
For at rette op på denne
uhensigtsmæssighed blev reglerne om finansiering af tilbud
ændret i 2000 således, at kommunen skal betale for
driftsudgifterne til uddannelser, som gives som tilbud til kontant-
og starthjælpsmodtagere. Hermed følges
aktiveringsansvar og finansieringsansvar ad.
Omlægningen i 2000 omfattede dog ikke
udgifter til uddannelser, som indgår i revalidering. Det
betyder, at der kan være væsentlige økonomiske
fordele for en kommune ved at vælge at give et
uddannelsestilbud som led i revalidering frem for at give det samme
tilbud til f.eks. en kontanthjælpsmodtager. Dette er ikke
hensigtsmæssigt, da tilbud om revalidering først
bør gives, når andre erhvervsrettede aktiviteter efter
lov om aktiv social politik eller anden lovgivning, herunder lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke er tilstrækkelige
til, at den pågældende kan klare sig selv.
Aftalen om »Flere i
arbejde« €" finansieringsomlægning
Som en del af aftalen om »Flere i
arbejde« indgår det derfor, at kommunerne skal
finansiere udgifterne til uddannelse i forbindelse med revalidering
med statslig refusion på 50 pct. på samme måde,
som de finansierer driftsudgifter til uddannelsestilbud til andre
målgrupper i den aktive beskæftigelsesindsats.
Pligten for kommunerne til at betale for
uddannelser fremgår af lovforslagets § 2, hvor der
stilles forslag om, at kommunerne fremover også skal betale
for uddannelsesudgifterne, når personer under revalidering
modtager revalideringsydelse eller starthjælp, og når
personer under forrevalidering modtager sygedagpenge,
ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv
socialpolitik.
Forslaget omfatter således ikke
revalidender, som får dækket deres leveomkostninger
på anden vis (f.eks. SU), og som får særlig
støtte til udgifter, der er en nødvendig følge
af uddannelsen eller en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Ved at fritage kommunerne for at betale udgifter til uddannelse i
disse situationer, forhindres det, at kommunerne bliver
tilbageholdende med at bevilge særlig støtte til
revalidender, som modtager SU.
Aftalen om »Flere i arbejde«
omfatter også €" som en del af
finansieringsomlægningen €" en frilisteordning
med uddannelser til revalidender inden for områder med mangel
på arbejdskraft. Efter aftalen skulle kommunerne fortsat
kunne bruge disse uddannelser »gratis«. Formålet
har været at tilskynde kommunerne til at give uddannelse
på områder med særligt gode
beskæftigelsesmuligheder. Formålet er blevet
udmøntet som en del af den generelle flaskehalsindsats.
Flaskehalsindsatsen skal i forbindelse med
kommunalreformen implementeres i
beskæftigelsesregioner/jobcentre, jf. § 42 i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
(lov nr. 522 af 24. juni 2005), og indgår ikke i dette
lovforslag.
Som led i denne flaskehalsindsats vil
beskæftigelsesregionerne skulle udarbejde en liste over de
uddannelser, der med tilskud kan benyttes i flaskehalsindsatsen i
beskæftigelsesregionen. Der vil således blive én
liste over flaskehalse, der gælder for alle målgrupper
i den arbejdsmarkedspolitiske indsats €" herunder
revalidender. Der vil hvert år blive afsat midler til at give
kommunerne ekstra refusion €" udover de sædvanlige 50
procents refusion inden for et rådighedsbeløb €"
for de udgifter, som kommunerne har haft inden for områder
med aktuel eller potentiel mangel på arbejdskraft.
Flaskehalsindsatsen vil blive reguleret i en særskilt
bekendtgørelse, som træder i kraft 1. januar 2007. De
økonomiske og administrative konsekvenser af
flaskehalsindsatsen vil blive forhandlet med de kommunale
parter.
2. Præcisering af refusion for
deltagerbetaling ved revalidering
Efter gældende regler skal staten
refundere 50 pct. af en kommunes udgifter til deltagerbetaling
efter kapitel 10 om vejledning og opkvalificering i forbindelse med
forrevalidering eller revalidering af personer, som er omfattet af
§ 2, nr. 4 og 5.
Når det gælder kommunens
driftsudgifter (hvori også kan indgå deltagerbetaling)
til vejledning og opkvalificering i forbindelse med forrevalidering
eller revalidering af disse personer, refunderer staten ligeledes
50 pct., men inden for det rådighedsbeløb, som er
nævnt i § 118, stk.1.
Deltagerbetaling kan i nogle tilfælde
være et mindre gebyr, men i andre tilfælde et stort
beløb, som reelt svarer til en driftsudgift (f.eks. i
forbindelse med private ikke SU-berettigende uddannelser).
Det kan i praksis i nogle tilfælde
være vanskeligt at skelne mellem, hvornår der er tale
om en deltagerbetaling, der skal finansieres på den ene
måde, og hvornår der er tale om driftsudgifter, hvori
der kan indgå deltagerbetaling, som skal finansieres på
den anden måde.
Det foreslås derfor, at kommunens
driftsudgifter også kommer til at omfatte udgifter til
deltagerbetaling efter kapitel 10 om vejledning og opkvalificering.
Dermed vil staten skulle refundere disse udgifter på linie
med andre driftsudgifter med 50 pct. inden for det
rådighedsbeløb, som er nævnt i § 118,
stk.1.
3. Dækning af særlige
udgifter til revalidering
Det foreslås, at der gives mulighed
for, at personer under revalidering og forrevalidering kan få
støtte til de særlige udgifter, der er en
nødvendig følge af det tilbud om uddannelsen, de
får i forbindelse med forrevalidering eller revalidering,
eller som er en nødvendig følge af en nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne.
I forbindelse med implementeringen af aftalen
om »Flere i arbejde« blev den dagældende
§ 63 i lov om aktiv socialpolitik ændret. Det
fremgik af bemærkningerne til lovforslagets § 76,
at denne bestemmelse bl.a. skulle erstatte den hidtil
gældende bestemmelse i § 63 i lov om aktiv
socialpolitik (Folketingstidende tillæg A 5924 fremsat i
folketingsåret 2002-2003 (L 193) 2. samling). Der var ikke
tilsigtet ændringer i den hidtidige retstilstand, jf. den
dagældende § 63 i lov om aktiv socialpolitik.
Det har imidlertid vist sig, at
ændringen havde den uhensigtsmæssige følge, at
personer under revalidering og forrevalidering blev afskåret
fra at få støtte til de særlige udgifter, der er
en nødvendig følge af uddannelsen eller af en nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne.
Der stilles derfor forslag om, at kommunerne
€" ligesom før 1. juli 2003 €" får hjemmel
til at yde støtte til revalidender og forrevalidender til de
særlige udgifter, der er en nødvendig følge af
uddannelsen eller af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
f.eks. udgifter til dobbelt husførelse, udgifter til
børnepasning for enlige forsørgere, udgifter til
indkvartering samt ekstraordinære kostudgifter under
revalidering.
4. Hjælpemidler til
selvstændige
Det foreslås at præcisere, at den
gældende § 100 om tilskud til hjælpemidler i
form af arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger
også gælder for selvstændige.
I forbindelse med implementeringen af aftalen
om »Flere i arbejde« blev den dagældende
§ 78 i lov om aktiv socialpolitik stort set
videreført uændret i § 100 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Folketingstidende tillæg A 5924
fremsat i folketingsåret 2002-2003 (L 193) 2. samling). Der
var ikke tilsigtet ændringer i den hidtidige
retstilstand.
Det har været fast praksis, siden lov
om aktiv socialpolitik trådte i kraft i 1998, at bestemmelsen
også omfatter tilskud til selvstændige, hvilket da
også fremgik af Socialministeriets daværende vejledning
af 5. marts 1998 til lov om aktiv socialpolitik.
Det har imidlertid vist sig, at benyttelsen
af ordet »ansættelse« i den gældende
§ 100 ikke er hensigts-mæssig, når
bestemmelsen også omfatter hjælp til
selvstændige.
Der stilles derfor forslag om, at det direkte
kommer til at fremgå af § 100, at der også
kan ydes tilskud til hjælpemidler i form af arbejdsredskaber
og mindre arbejdspladsindretninger med henblik på, at
selvstændige kan drive selvstændig virksomhed.
5. Forenkling af
løntilskudssatser
5.1 Løntilskud til
ansættelse af forsikrede ledige hos private arbejdsgivere og
løntilskud til private og offentlige arbejdsgivere, der
ansætter kontant- og starthjælpsmodtagere
Med aftalen om »Flere i arbejde«
er der indført 3 forskellige løntilskudssatser (pr.
1. januar 2006 er de 59,71 kr., 37,47 kr. og 21,41 kr.), der kan
anvendes ved ansættelse af forsikrede ledige i
løntilskud hos private arbejdsgivere.
De tre samme satser gælder, når
kommunerne giver tilskud til ansættelser med
løntilskud hos private eller offentlige arbejdsgivere af
start- eller kontanthjælpsmodtagere. Efter gældende
regler skal vurderingen af, hvilken sats arbejdsgiveren skal have,
bero på en konkret vurdering af den lediges evner og
forudsætninger for at deltage i arbejdet i samme omfang som
de øvrige ansatte. Det er dermed forudsat, at tilskudssatsen
kan justeres undervejs i ansættelsesforløbet, hvis det
vurderes, at den ansattes arbejdsindsats har ændret sig.
Det skaber stor usikkerhed, at arbejdsgiveren
ikke med det samme ved, hvilken tilskudssats der skal gælde.
Størrelsen af tilskudssatsen kan €" især for
mange små virksomheder €" være afgørende
for, om en virksomhed ønsker at ansætte en ledig med
løntilskud. Hertil kommer Arbejdsformidlingens og
kommunernes arbejde med at vurdere hvilken sats, der er den rette.
Praksis er i dag, at f.eks. Arbejdsformidlingen i næsten alle
tilfælde vurderer, at den højeste tilskudssats skal
anvendes.
Som en forenkling foreslås derfor
én tilskudssats (59,71 kr.) til private virksomheder, der
ansætter forsikrede ledige med løntilskud.
Denne sats foreslås ligeledes anvendt,
når kommunen giver start- eller kontanthjælpsmodtagere
tilbud om ansættelse med løntilskud hos private eller
offentlige arbejdsgivere.
Dermed vil virksomhederne fra starten klart
vide, hvad de kan få i løntilskud. Samtidig vil det
være en god service fra Arbejdsformidlingens og kommunens
side, når de skal skaffe tilskudspladser, at der med det
samme kan oplyses om, hvor stort løntilskuddet er. Ligesom i
dag skal længden af ansættelse med løntilskud
vurderes ud fra, hvad der skal til, for at den ledige hurtigst
muligt bliver helt eller delvist selvforsørgende.
5.2 Løntilskud til offentlige
arbejdsgivere, der ansætter forsikrede ledige
Ved ansættelse af forsikrede ledige hos
offentlige arbejdsgivere, skal lønnen svare til den
overenskomstmæssige, lønnen kan dog højst
udgøre 102,60 kr. (pr. 1. januar 2006) pr. time ex.
feriegodtgørelse, ferietillæg og evt.
søgnehelligdagsbetaling, pensionsbidrag m.m.
Løntilskuddet til den enkelte
offentlige arbejdsgiver udgør 107,06 kr. pr time (pr. 1.
januar 2006), men da arbejdsgiveren har udgifter udover selve
lønnen €" f.eks.. udgifter til feriegodtgørelse,
ferietillæg, evt. søgnehelligdagsbetaling og
pensionsbidrag €" vil det umiddelbart koste arbejdsgiveren et
mindre beløb at have en løntilskudsansat.
Tidligere fik den enkelte offentlige
arbejdsgiver et højere tilskud og dermed en højere
direkte kompensation. I forbindelse med implementeringen af aftalen
om »Flere i arbejde« blev tilskuddet nedsat, og
kommuner m.v. blev som helhed kompenseret for dette over
bloktilskuddet.
I praksis har det imidlertid vist sig, at det
kan give vanskeligheder for den enkelte offentlige arbejdsplads at
ansætte forsikrede ledige i løntilskud, idet det
forudsætter, at der i institutionens budget er midler til at
betale forskellen mellem den løn m.v., den ledige skal have,
og det løntilskud, som Arbejdsformidlingen udbetaler. Det
har den virkning, at det er sværere for Arbejdsformidlingen
at få offentlige løntilskudspladser.
Det foreslås derfor, at
løntilskudssatsen justeres til 115, 43 kr. pr. time,
således at de offentlige arbejdsgivere i højere grad
kompenseres direkte for at have forsikrede ledige i
løntilskud. Det skal medvirke til, at de konkrete offentlige
arbejdspladser får bedre økonomisk mulighed for at
ansætte forsikrede ledige med løntilskud.
5.3 Konsekvensændringer
For ikke at udvide antallet af
løntilskudssatser, foreslås satsen de øvrige
steder €" i afsnittet om løntilskud i kapitel 12 om
ansættelse med løntilskud €" hvor den er 107,06
kr. pr. time ændret til 115,43 kr. pr. time.
Det betyder, at løntilskud til
personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 (revalidender) og
8 (nyuddannede handicappede) kan udgøre op til 115,43 kr.
pr. time til såvel offentlige som private arbejdsgivere.
III. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Finansieringsomlægning af
kommunernes udgifter til uddannelse i forbindelse med
revalidering
Finansieringsomlægningen er
udgiftsneutral for det offentlige under ét. Ministerierne
afgiver dele af deres bevillinger til uddannelse, og bevillingerne
overgår til kommunerne via de kommunale bloktilskud og til
Beskæftigelsesministeriet, der afholder udgifter til
statsrefusion af kommunernes udgifter til uddannelse i forbindelse
med revalidering. Kommunerne kompenseres således fuldt ud for
merudgifterne.
Forslaget om finansieringsomlægning
forventes ikke at medføre administrative merudgifter.
I aftalen om »Flere i arbejde«
indgik også en aftale om en frilisteordning med uddannelser
inden for områder med mangel på arbejdskraft, som i
forbindelse med kommunalreformen er indpasset i den generelle
flaskehalsindsats i beskæftigelsesregioner/jobcentre.
Finansieringsomlægningen skal derfor ses i sammenhæng
med implementeringen af den generelle flaskehalsindsats, som vil
blive reguleret i en særskilt bekendtgørelse. I
forbindelse med udmøntningen af flaskehalsindsatsen vil de
økonomisk administrative konsekvenser heraf blive forhandlet
med de kommunale parter.
De samlede økonomiske konsekvenser af
forslaget skønnes at være følgende:
Tabel 1. Økonomiske
konsekvenser for stat, amt og kommuner som følge af
forslaget om finansieringsomlægning af udgifter til
uddannelse af revalidender
| 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Kommuner og
amtskommuner | | | | |
Amtskommunale uddannelser før
2007 | 0 | -89,1 | -89,1 | -89,1 |
Bloktilskud til kommuner | 0 | 216,4 | 216,4 | 216,4 |
Ministerierne | | | | |
Undervisningsministeriet | 0 | -310,9 | -310,9 | -310,9 |
Økonomi og Erhvervsministeriet | 0 | -4,7 | -4,7 | -4,7 |
Kulturministeriet | 0 | -1,1 | -1,1 | -1,1 |
Videnskabsministeriet | 0 | -26,9 | -26,9 | -26,9 |
Beskæftigelsesministeriet (refusion til kommunerne) | 0 | 216,4 | 216,4 | 216,4 |
I alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabel 2. Samlede økonomiske
konsekvenser for det offentlige som følge af forslaget om
finansieringsomlægning af udgifter til uddannelse af
revalidender
Mio. kr. (2006 PL) | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Kommunale udgifter | 0 | 216,4 | 216,4 | 216,4 |
Statslige udgifter | 0 | -216,4 | -216,4 | -216,4 |
Udgifter i alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
Som konsekvens af
finansieringsomlægningen foreslås det, at hjemlen i den
kommunale tilskuds- og udligningslov udvides, således at
budgetgarantien nu også kommer til at omfatte kommunernes
nettoudgifter til uddannelse under revalidering. Der henvises til
§ 14, stk. 2, nr. 5, i Indenrigs- og
Sundhedsministerens samtidigt fremsatte forslag til lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner.
Tilskudsudbetaling i overgangsperiode
ved finansieringsomlægning af uddannelsesudgifter til
revalidender
Kommunerne vil fra 1. januar 2007 og frem
have den fulde forpligtelse for betaling af institutionernes
uddannelse af revalidender. Betalingen sker på baggrund af
årets beståede aktivitet og efter de opførte
taxametre på finansloven ekskl. moms. Den tidstro betaling
omfatter samtlige taxametertyper, herunder undervisnings-,
praktik-, bygnings- og fællesudgiftstilskud.
Undervisningsministeriet vil efter de
gældende tilskudsberegnings- og tilskudsudbetalingsregler i
en overgangsperiode på op til 1½ år fortsat
skulle udbetale tilskud til fælles- og
bygningstaxametertilskud til erhvervsuddannelser og korte og
mellemlange videregående uddannelser samt til undervisnings-,
praktik- og færdiggørelsestaxametertilskud til korte
og mellemlange videregående uddannelser som følge af
forskudt beregning i forhold til aktivitetens gennemførelse.
Formålet med Undervisningsministeriets model med forskudt
beregning af tilskuddene er at udjævne udsving i de udbetalte
tilskud, så de ikke bliver fuldt ud afhængige af
aktivitetsomfanget i udbetalingsåret.
For at forhindre, at
finansieringsomlægningen i overgangsperioden 2007 og i 1.
halvår af 2008 medfører en merudgift for
Undervisningsministeriet samt en utilsigtet dobbeltlikviditet for
uddannelsesinstitutionerne, reduceres institutionernes
taxametertilskud fra Undervisningsministeriet i 2007 og 2008
svarende til det beløb, som institutionerne opkræver
kommunerne for i 2007 og 2008 for revalidender, og som vil
medføre dobbeltlikviditet for institutionerne.
Konkret vil det betyde, at institutioner
€" godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og institutioner godkendt efter lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v. €" får fælles-
og bygningstilskud til erhvervsuddannelser og skolehjem i perioden
1. januar 2007 €" 1. april 2008 reduceret med institutionens
fælles- og bygningsudgiftsindtægt fra kommunen for
revalidender på erhvervsuddannelser i samme periode.
Ligeledes vil institutioner €" godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og institutioner
godkendt efter lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v. samt Danmarks Journalisthøjskole €" få
fælles- og bygningstilskud til korte og mellemlange
uddannelser i perioden 1. januar 2007 - 1. juli 2008 reduceret med
institutionens fælles- og bygningsudgiftsindtægt fra
kommunen for revalidender på korte og mellemlange uddannelser
i samme periode. Endelig vil institutioner €" godkendt efter
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og institutioner
godkendt efter lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v samt Danmarks Journalisthøjskole €" få
undervisnings-, praktik- og
færdiggørelsestaxametertilskud til korte og
mellemlange uddannelser i perioden 1. januar - 1. juli 2007 blive
reduceret med institutionens tilsvarende indtægter fra
kommunen for revalidender på korte og mellemlange uddannelser
i samme periode.
Det skal endvidere præciseres, at
overgangsordningen kun vedrører institutioner, der var
godkendt den 31. december 2006 i henhold til lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v. eller lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Reduktionen af institutionernes tilskud
forventes samlet set at udgøre ca. 175 mio. kr. i 2007 -
2008 svarende til den andel af beløbet, som overføres
til kommunerne og Beskæftigelsesministeriet fra
Undervisningsministeriet, og som forventes at give anledning til
dobbeltlikviditet for institutionerne.
Undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om beregning af tilskud i overgangsperioden
2007 - 2008 for revalidender for de berørte institutioner i
bekendtgørelse om tilskudsudbetaling m.v. til institutioner
for erhvervsrettet uddannelse m.v. og bekendtgørelse om
tilskudsudbetaling m.v. til Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v.
Præcisering af refusion for
deltagerbetaling ved revalidering
Forslaget indebærer, at kommunens
driftsudgifter også kommer til at omfatte udgifter til
deltagerbetaling efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og at staten refunderer disse udgifter
med 50 pct. inden for et rådighedsbeløb, jf.
§ 118, stk. 1 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det vurderes, at udgifter til
deltagerbetaling efter kapitel 10 andrager maksimalt ca. 5 mio. kr.
En omlægning skønnes på dette grundlag at
medføre en kommunal merudgift på ca. 0,2 mio. kr.,
idet kommunerne samlet set får refunderet ca. 46 pct. af de
kommunale driftsudgifter, når udgifterne refunderes inden for
rådighedsbeløbet.
Tabel 3. Økonomiske
konsekvenser fordelt på kommune og stat som følge af
forslag om præcisering af refusion for deltagerbetaling ved
revalidering
Mio. kr. | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Kommuner | 0 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Staten | 0 | -0,2 | -0,2 | -0,2 |
I alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
Dækning af særlige
udgifter til revalidering
Forslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovændringen pr. 1. juli 2003 medførte, at der ikke
længere var hjemmel til at yde støtte til personer
under revalidering og forrevalidering til de særlige
udgifter, der er en nødvendig følge af tilbud om
uddannelse, som gives i forbindelse med revalidering eller
forrevalidering, eller som er en nødvendig følge af
en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Ændringen var
utilsigtet, og derfor blev kommunerne ikke modregnet i
bloktilskuddet i forbindelse med lovændringen. Med dette
forslag genoprettes retstilstanden fra før 1. juli 2003.
Tabel 4. Økonomiske
konsekvenser fordelt på kommune og stat som følge af
forslag om dækning af særlige udgifter til revalidering
€" genopretning af retstilstanden
Mio. kr. | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Kommuner | 0 | 0 | 0 | 0 |
Staten | 0 | 0 | 0 | 0 |
I alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hjælpemidler til
selvstændige
Forslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Der er tale om
en præcisering af, at tilskud til hjælpemidler i form
af arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger også
gælder for selvstændige. Den foreslåede
ændring formaliserer gældende praksis.
Da der ved aftalen om »Flere i
arbejde« ikke var tilsigtet nogen ændring i praksis,
blev kommunerne således ikke modregnet i bloktilskuddet i
forbindelse med aftalen om »Flere i arbejde«.
Tabel 5. Økonomiske
konsekvenser fordelt på kommune og stat som følge af
forslaget om tilskud til hjælpemidler til
selvstændige
Mio. kr. | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Kommuner | 0 | 0 | 0 | 0 |
Staten | 0 | 0 | 0 | 0 |
I alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
Forenkling af
løntilskudssatser
Forslaget indebærer, at de
nuværende 3 forskellige løntilskudssatser på
59,71 kr., 37,47 kr. og 21,41 kr. (pr. 1. januar 2006), der kan
anvendes ved ansættelse af forsikrede ledige i
løntilskud hos private arbejdsgivere, erstattes af én
tilskudssats på 59,71 kr. Denne sats foreslås ligeledes
anvendt, når kommunerne giver tilskud til ansættelse af
kontant- og starthjælpsmodtagere med løntilskud hos
private eller offentlige arbejdsgivere.
Målgruppen for forslaget er dels
forsikrede ledige, som tilbydes ansættelse med
løntilskud hos private arbejdsgivere, og dels kontant- eller
starthjælpsmodtagere, der tilbydes ansættelse med
løntilskud hos private og offentlige arbejdsgivere. Gruppen
af forsikrede ledige skønnes at udgøre 4.100
helårspersoner i 2006 faldende til 3.900 helårspersoner
i 2009, mens kontant- og starthjælpsmodtagerne skønnes
at udgøre 3.100 helårspersoner årligt fra
2006-2009.
Forslaget vurderes ikke at medføre
merudgifter for det offentlige, da undersøgelser har vist,
at Arbejdsformidlingen og kommunerne i forvejen stort set kun
anvender den højeste tilskudssats. Bl.a. viste en
undersøgelse foretaget af Rigsrevisionen vedrørende
forsikrede ledige, at 99,8 pct. af alle helårspersoner ansat
med løntilskud hos private arbejdsgivere fik det
højeste løntilskud. En rundspørge blandt en
række kommuner viste, at der var en overvejende tendens til
at anvende den højeste løntilskudssats.
Tabel 6. Økonomiske
konsekvenser ved forenkling af løntilskudssatser €"
Løntilskud til ansættelse af forsikrede ledige hos
private arbejdsgivere og løntilskud til private og
offentlige arbejdsgivere, der ansætter kontant- og
starthjælpsmodtagere
Mio. kr. | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Kommuner | 0 | 0 | 0 | 0 |
Amt | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stat | 0 | 0 | 0 | 0 |
I alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
Løntilskud til offentlige
arbejdsgivere, der ansætter forsikrede ledige
Forslaget indebærer, at
løntilskuddet til den offentlige arbejdsgiver justeres fra
107,06 kr. pr. time til 115,43 kr. pr. time, således at de
offentlige arbejdsgivere i højere grad kompenseres direkte
for at have forsikrede ledige i løntilskud frem for
indirekte kompensation over bloktilskuddet. Forhøjelsen af
satsen skal medvirke til, at de konkrete offentlige arbejdsgivere
får bedre økonomisk mulighed for at ansætte
forsikrede ledige med løntilskud. Forslaget træder i
kraft den 1. juli 2006.
Målgruppen for forslaget er ledige
dagpengemodtagere, som tilbydes ansættelse hos offentlige
arbejdsgivere. Målgruppen anslås at udgøre
10.200 helårspersoner i 2006 faldende til 9.500
helårspersoner i 2009. Heraf udgør forsikrede ledige
ansat med løntilskud i staten årligt ca. 1.100
helårspersoner.
Forslaget om mere direkte kompensation til
den enkelte offentlige virksomhed for udgifterne til
ansættelse af ledige med løntilskud i stedet for
indirekte kompensation over bloktilskuddet vil ikke medføre
øgede udgifter for kommuner og amterne.
Der vil i stedet blive tale om en
finansieringsomlægning, således at kommunernes og
amternes bloktilskud reduceres med henholdsvis 59 mio. kr. og 9
mio. kr. i 2006, og den statslige refusion til kommuner og amter
øges tilsvarende. For 2007, 2008 og 2009 drejer
finansieringsomlægningen sig samlet set om henholdsvis 131,5
mio. kr., 128,5 mio. kr. og 125,5 mio. kr., da aktiviteten for
amter og kommuner er lagt sammen for 2007 og frem.
For staten vil forslaget medføre
statslige merudgifter på den lovbundne konto for
løntilskud på 16,4 mio. kr. årligt. De statslige
merudgifter modsvares af tilsvarende mindreudgifter til løn
i staten.
Da forslaget foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2006, forudsættes en halvårseffekt i
2006.
Tabel 7. Økonomiske
konsekvenser ved forenkling af løntilskudssatser €"
Løntilskud til offentlige arbejdsgivere, der ansætter
forsikrede ledige
Mio. kr. | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Kommuner | -59,0 | -131,5 | -128,5 | -125,5 |
Amt | -9,0 | - | - | - |
Stat | 68 | 131,5 | 128,5 | 125,5 |
I alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
Konsekvensændringer som
følge af forenkling af løntilskudssatserne
Forslaget om forenkling af
løntilskudssatser indebærer konsekvensændringer
og ændring af satsen for løntilskud til personer, der
er omfattet af § 2, nr. 4 (revalidender) og nr. 8
(nyuddannede handicappede) til at udgøre op til 115,43 kr.
pr. time t il såvel offentlige som private arbejdsgivere.
For revalidender ansat med løntilskud
skønnes der i perioden 2006-09 årligt at være
ca. 600 helårspersoner. For handicappede ansat med
løntilskud skønnes der i samme periode årligt
at være ca. 100 helårspersoner. For begge
målgrupper vurderes 50 pct. at være ansat i det
offentlige og 50 pct. at være ansat i det private.
Der vil ikke være merudgifter for
kommuner og staten for revalidender og handicappede ansat med
løntilskud i det private som følge af EU-kravet om,
at løntilskuddet til private arbejdsgivere over en periode
på et år ikke må overstige 60 pct. af de samlede
lønomkostninger for den ansatte
(bruttostøtteintensitet).
For revalidender og handicappede ansat med
løntilskud i det offentlige betyder forslaget en
finansieringsomlægning.
Staten yder 65 pct. refusion af udgifterne
til løntilskud til revalidender ansat i kommuner og amter,
hvorfor der vil ske en 65 procents modregning i den årlige
besparelse som følge af højere
løntilskudssatser. For kommunerne udgør den
årlige besparelse ca. 3,1 mio. kr., hvorfor der modregnes ca.
2 mio. kr. årligt i det kommunale bloktilskud, mens amternes
andel udgør årligt ca. 0,5 mio. kr. svarende til en
reduktion på ca. 0,3 mio. kr. i bloktilskuddet.
Staten yder ligeledes 65 pct. refusion af
udgifterne til løntilskud til handicappede ansat i kommuner
og amter, hvorfor der vil ske en 65 procents modregning i den
årlige besparelse som følge af højere
løntilskudssatser. For kommunerne udgør den
årlige besparelse ca. 0,5 mio. kr., hvorfor der modregnes ca.
0,3 mio. kr. årligt i det kommunale bloktilskud, mens
amternes andel udgør årligt ca. 0,1 mio. kr. svarende
til en reduktion på ca. 0,1 mio. kr. i bloktilskuddet.
Da forslaget foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2006, forudsættes halvårseffekt i
2006.
Tabel 8. Økonomiske
konsekvenser ved forenkling af løntilskudssatser €"
konsekvensændringer for løntilskud til revalidender og
handicappede
Mio. kr. | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Kommuner | -1,2 | -2,7 | -2,7 | -2,7 |
Amt | -0,1 | - | - | - |
Stat | 1,3 | 2,7 | 2,7 | 2,7 |
I alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
III. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at forslaget om forenkling af
løntilskudssatserne samlet set vil indebære en
forenkling for private arbejdsgivere, da disse med det samme ved,
hvor stort det tilskud er, som de kan få ved ansættelse
af en forsikret ledig i et løntilskudsjob.
IV. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
V. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
VI. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
IX. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Stat 2006: 0 mio. kr. 2007: 216,6 mio. kr. 2008: 216,6 mio. kr. 2009: 216,6 mio. kr. Kommune 2006: 60,2 mio. kr. 2007: 134,2 mio. kr. 2008: 131,2 mio. kr. 2009: 128,2 mio. kr. Amt 2006: 9,1 mio. kr. | Stat 2006: 69,3 mio. kr. 2007: 134,2 mio. kr. 2008: 131,2 mio. kr. 2009: 128,2 mio. kr. Kommune 2006: 0 mio. kr. 2007: 216,6 mio. kr. 2008: 216,6 mio. kr. 2009: 216,6 mio. kr. Amt 2006: 0 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at forslagene om forenkling
af løntilskudssatserne samlet set vil indebære en
forenkling for private arbejdsgivere. De øvrige forslag vurderes ikke at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
konsekvenser. |
X. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget er sendt i høring til
€ Ankestyrelsen
€ Beskæftigelsesrådet
€ Arbejdsgivernes Elevrefusion
€ CVU bestyrelsesforeningen
€ CVU-Rektorkollegiet
€ Danmarks Erhvervsskoleforening
€ Danske Landbrugsskoler
€ De Frie Samarbejdende
MVU-institutioner
€ De Samvirkende Invalideorganisationer
€ Det Centrale Handicapråd
€ Kristelig Fagbevægelse
€ Kristelig Arbejdsgiverforening
€ Ergoterapeuternes
Skolelederforsamling
€ Folkehøjskoleforeningen i
Danmark
€ Foreningen af Frie Ungdoms- og
Efterskoler
€ Foreningen af Husholdnings- og
Håndarbejdsskoler
€ Foreningen af private gymnasier,
studenterkurser og hf-kurser
€ Foreningen af Registrerede Revisorer
€ Foreningen af Skoleledere ved tekniske
skoler
€ Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer
€ Foreningen af studenterkursusrektorer
€ Forstanderforeningen for VUC
€ Forstanderkredsen for Produktionsskoler
og produktionshøjskoler
€ Fysioterapeuternes
Skolelederforsamling
€ Gymnasieskolernes Rektorforening
€ Handelsskolernes bestyrelsesforening
€ Interesseorganisationen for
handelsskolernes ledelser (HFI)
€ Kommunernes Landsforening
€ Kulturministeriets Rektorer
€ Lærerseminariernes
Bestyrelsesforening
€ Lærerseminariernes
Rektorforsamling
€ Marstal Navigationsskole
€ Produktionsskoleforeningen
€ Pædagogseminariernes
Bestyrelsesforening
€ Pædagogseminariernes
Rektorforsamling
€ Rektorforsamlingen for de Sociale
Højskoler
€ Rektorforsamlingen for Teknika
€ Rektorforsamlingen ved
Håndarbejdsseminarierne
€ Rektorkollegiet
€ Rigsrevisionen
€ Sammenslutningen for ledere ved skolerne
for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
€ Sygeplejeskolernes rektorforsamling
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser i lovforslaget
Til § 1
Til nr. 1
Løntilskudssatserne i den
foreslåede affattelse af § 63, stk. 2, nr. 1-
4 er de gældende satser, som de er reguleret pr. 1. januar
2006 med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent. Den sidste sats i nr. 5 er en
forhøjelse af den gældende sats på 107,06 kr.
pr. 1. januar 2006 til 115,43 kr. Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 5 og bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 2
Efter gældende regler er der tre
forskellige løntilskudssatser (pr. 1. januar 2006 er de
59,71 kr., 37,47 kr. og 21,41 kr.), der kan anvendes ved
ansættelse af forsikrede ledige i løntilskud hos
private arbejdsgivere. Det foreslås, at kun den
højeste af disse tre løntilskudssats kan anvendes.
Formålet er en forenkling, bl.a. således at
arbejdsgiverne med det samme ved, hvilken tilskudssats de kan
få.
Forslaget indebærer yderligere, at den
højeste gældende sats for løntilskuddet
på 107,06 kr. til offentlige arbejdsgivere, der
ansætter forsikrede ledige i løntilskud,
forhøjes til 115,43 kr. pr. time. De enkelte offentlige
arbejdsgivere får derved en højere direkte
kompensation end efter de gældende regler, når de har
forsikrede ledige ansat med løntilskud.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 5.1 og 5.2.
Til nr. 3
Ligesom ved forsikrede lediges
ansættelse hos private arbejdsgivere er der efter
gældende regler tre forskellige løntilskudssatser, der
kan anvendes, når kommunerne ved ansættelse af start-
eller kontanthjælpsmodtagere giver løntilskud til
private eller offentlige arbejdsgivere. Disse tre satser, som pr.
1. januar 2006 er på 59,71 kr., 37,47 kr. og 21,41 kr.
foreslås ændret således, at kun den
højeste sats på 59,71 kr. kan anvendes. Formålet
er en forenkling og skal ses i sammenhæng med forslaget om
kun én sats for forsikrede, der ansættes hos private
med løntilskud. Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 5.1 og bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 4
Forslaget hænger sammen med, at
løntilskud til offentlige arbejdsgivere, der ansætter
forsikrede ledige med løntilskud foreslås
forhøjet til 115,43 kr. pr. time, se bemærkningerne
til lovforslagets nr. 2. Den foreslåede ændring i nr. 4
indebærer, at også for personer, der er omfattet af
lovens § 2, nr. 4 og nr. 8, forhøjes
løntilskuddet til private og offentlige arbejdsgiver til at
kunne udgøre højst 115,43 kr. pr. time. Dermed
opretholdes, at der kun er fem forskellige
løntilskudssatser.
Til nr. 5
Der er alene tale om, at den gældende
løntilskudssats, som den er reguleret pr. 1. januar 2006 med
satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent,
indskrives i loven.
Til nr. 6
Der er alene tale om, at den gældende
løntilskudssats, som den er reguleret pr. 1. januar 2006 med
satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent,
indskrives i loven.
Til nr. 7
I forbindelse med implementeringen af aftalen
om »Flere i arbejde« blev den dagældende
§ 63 i lov om aktiv socialpolitik ændret. Det
fremgik af bemærkningerne til lovforslagets § 76,
at denne bestemmelse bl,a. skulle erstatte, den hidtil
gældende bestemmelse i § 63 i lov om aktiv
socialpolitik. (Folketingstidende tillæg A 5924 fremsat i
folketingsåret 2002-2003 (L 193) 2. samling). Der var ikke
tilsigtet ændringer i den hidtidige retstilstand, jf. den
dagældende § 63, i lov om en aktiv
socialpolitik.
Det har imidlertid vist sig, at
ændringen havde den uhensigtsmæssige følge, at
personer under revalidering og forrevalidering, blev afskåret
fra at få støtte til de særlige udgifter, der er
en nødvendig følge af uddannelsen eller af en nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne.
Forslaget genopretter retstilstanden fra
før aftalen om »Flere i arbejde«. Forslaget vil
bl.a. sikre, at revalidender kan få dækket udgifter til
dobbelthusførelse, udgifter til børnepasning for
enlige forsørgere, udgifter til indkvartering samt
ekstraordinære kostudgifter under revalidering. F.eks. vil
personer bosiddende på Bornholm, som skal følge en
uddannelse på Sjælland, men som ikke kan flytte fra
deres bopæl pga. ægtefælle og børns
forhold, få mulighed for at få dækket udgifter
til dobbelt husførelse.
Til nr. 8
I forbindelse med implementeringen af aftalen
om »Flere i arbejde« blev den dagældende
§ 78 i lov om aktiv socialpolitik stort set
videreført uændret i § 100 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Folketingstidende tillæg A 5924
fremsat i folketingsåret 2002-2003 (L 193) 2. samling). Der
var ikke tilsigtet ændringer i den hidtidige
retstilstand.
Det har været fast praksis, siden lov
om aktiv social politik trådte i kraft i 1998, at
bestemmelsen også omfatter tilskud til hjælpemidler til
selvstændige, hvilket da også fremgik af
Socialministeriets daværende vejledning af 5. marts 1998 til
lov om en aktiv socialpolitik.
Det har imidlertid vist sig, at benyttelsen
af ordet »ansættelse« i den gældende
§ 100 ikke er hensigts-mæssig, når
bestemmelsen også omfatter hjælp til
selvstændige.
Forslaget præciserer, at der også
kan ydes tilskud til hjælpemidler i form af arbejdsredskaber
og mindre arbejdspladsindretninger med henblik på, at
selvstændige kan drive egen virksomhed.
Der kan efter denne bestemmelse ikke ydes
tilskud til egentlig etablering af en selvstændig virksomhed.
Kommunen kan give en revalidend støtte til at etablere
selvstændig virksomhed efter reglerne i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 9
Efter de gældende regler er
rådighedsbeløbet fastsat til 18.500 kr. pr.
helårsperson i 2007 ganget med antallet af personer, der er
omfattet af § 2, nr. 2 og 3, herunder personer, der
deltager i tilbud efter kapitel 12, samt personer, der er omfattet
af § 2, nr. 4, og som under forrevalidering modtager
kontanthjælp eller starthjælp, opgjort som antal
helårspersoner i regnskabsåret.
Som følge af forslaget om, at
kommunerne fremover skal betale for uddannelse til revalidender
€" med statsrefusion på 50 pct. inden for et
rådighedsbeløb €" ligesom de betaler for
driftsudgifter i forbindelse med tilbud til andre målgrupper
efter kapitel 10 om vejledning og opkvalificering, foreslås
rådighedsbeløbet i den gældende § 118,
stk. 1 ændret til 18.670 kr. pr. helårsperson.
Samtidig foreslås det, at den persongruppe, der indgår
i beregningen af kommunens samlede loft for refusion af udgifterne,
udvides til også at gælde for personer omfattet af
§ 2, nr. 4.
Rådighedsbeløbet bliver efter
omlægningen beregnet på baggrund af det antal
personer i kommunen, der modtager kontanthjælp eller
starthjælp, er i løntilskud, er under
forrevalidering på kontanthjælp eller
starthjælp samt personer, der er under
revalidering med revalideringsydelse eller løntilskud.
Der er dermed taget højde for, at målgruppen for de
udgifter, der er omfattet af rådighedsbeløbet, er
udvidet.
Der bliver fortsat ét
rådighedsbeløb, der er gældende for
beskæftigelsesindsatsen, også efter omlægningen
af udgifterne til kommunernes køb af uddannelse i
revalideringsindsatsen.
Til nr. 10
Efter den gældende § 119,
stk. 2, skal staten refundere 50 pct. af en kommunes udgifter
til deltagerbetaling efter kapitel 10 om vejledning og
opkvalificering i forbindelse med forrevalidering eller
revalidering af personer, som er omfattet af § 2, nr. 4
og 5.
Efter den gældende § 119,
stk. 1, refunderer staten 50 pct., inden for det
rådighedsbeløb som er nævnt i § 118,
stk.1, af kommunens driftsudgifter til vejledning og
opkvalificering i forbindelse med forrevalidering eller
revalidering af disse personer.
Det kan i praksis i nogle tilfælde
være vanskeligt at skelne mellem, hvornår der er tale
om en deltagerbetaling, der skal finansieres på den ene
måde, og hvornår der er tale om driftsudgifter, hvori
der kan indgå deltagerbetaling, som skal finansieres på
den anden måde.
Det foreslås derfor, at kommunens
driftsudgifter også kommer til at omfatter udgifter til
deltagerbetaling efter kapitel 10 om vejledning og opkvalificering.
Dermed refunderer staten disse udgifter på linie med andre
driftsudgifter med 50 pct. inden for det
rådighedsbeløb, som er nævnt i § 118,
stk.1.
Til nr. 11
Den foreslåede bestemmelse er en
følge af, at deltagerbetaling foreslås at indgå
som en del af kommunens driftsudgifter. Der henvises til
bemærkningerne til nr. 10.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at bestemmelserne om mellemkommunal refusion i dag
er placeret i § 9 c i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget udvider persongruppen, der er
omfattet af lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., for
så vidt angår uddannelser under
Undervisningsministeriet.
Forslaget indebærer, at kommunerne som
noget nyt også skal betale for uddannelse til revalidender,
der under revalideringen modtager revalideringsydelse eller
starthjælp, og forrevalidender, der modtager sygedagpenge,
ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv
socialpolitik, på samme måde som kommunerne i dag
betaler for uddannelse til aktiverede og personer, som under
forrevalidering modtager kontanthjælp eller
starthjælp.
Uddannelsesinstitutionerne skal beregne og
opkræve betalingen hos staten i jobcentrene eller kommunerne
på samme måde for alle persongrupper, der er omfattet
af lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. Betalingen
opgøres ifølge den gældende lov på
grundlag af antal årselever og studenterårsværk
under uddannelse efter lov om betaling for uddannelse i forbindelse
med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
m.m. efter de takster, der er fastsat i finansloven for de
pågældende uddannelser i de pågældende
år for de pågældende institutioner.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at lov om betaling for uddannelse i forbindelse
med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
m.m. ikke længere kun omfatter personer, der er i
aktivering.
Den blanket, der ved tilmelding til og
ophør af uddannelsesforløbet skal udfyldes, vil blive
ændret således, at det fra 1. januar 2007 skal
fremgå, hvorvidt den uddannelsessøgende er i
aktivering eller under revalidering, herunder efter hvilke
bestemmelser. Der vil desuden i medfør af § 5,
stk. 2, i lov om betaling for uddannelse i forbindelse med
visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
blive fastsat regler, hvorefter uddannelsesinstitutionerne ved
indberetning til Undervisningsministeriet af årselever og
studenterårsværk skal oplyse, hvorvidt der er tale om
personer i aktivering eller under revalidering således, at
udviklingen på området kan følges.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er af teknisk
karakter.
Parallelt med ændringen i nr. 1
ændres bestemmelsen, der giver en anden minister end
undervisningsministeren en hjemmel til at lade lov om betaling for
uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. gælde for uddannelser, der
er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra
vedkommende ministerium.
Det betyder, at i de tilfælde, hvor en
minister har ladet lov om betaling for uddannelse i forbindelse med
visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
gælde for uddannelser under vedkommende ministerium, udvides
persongruppen med personer, der under revalidering modtager
revalideringsydelse eller starthjælp og forrevalidender, der
modtager ledighedsydelse, særlig ydelse efter lov om aktiv
socialpolitik eller sygedagpenge.
Administrationen af ordningen varetages som
hidtil af det enkelte ministerium.
Til § 3
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007. Dog foreslås det, at
ændringerne i § 1, nr. 1-8 og 12, træder i
kraft den 1. juli 2006.
Til stk. 2
Det foreslås, at ændringerne i
§ 1, nr. 7 og 8, vedrørende støtte til
særlige udgifter ved revalidering og hjælpemidler til
selvstændige har virkning allerede fra den 1. juli 2003, hvor
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats trådte i
kraft.
Det har den begunstigende virkning for
borgerne, at kommunerne og Arbejdsformidlingen skal genoptage sager
fra den mellemliggende periode, hvis personen selv anmoder herom,
eller hvis kommunerne og Arbejdsformidlingen konkret har kendskab
til sager, hvor en revalidend kunne have fået støtte
til særlige udgifter, der følger af revalideringen,
eller hvor en selvstændig kunne have fået tilskud til
hjælpemidler. Udfaldet af behandlingen af sagerne kan blive,
at borgeren med tilbagevirkende kraft fra den 1.juli 2003 kan
få bevilget disse ydelser.
Kommunerne og Arbejdsformidlingen har ikke en
generel pligt til at genoptage sagerne.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslag |
| | § 1 I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685
af 29. juni 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 523
af 24. juni 2005 og lov nr. 1386 af 21. december 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 63, stk. 2.
Løntilskuddet pr. time efter stk. 1 kan udgøre
(pr. 1. januar 2003): | | 1. § 63, stk. 2,
affattes således: » Stk. 2. Løntilskuddet
pr. time efter stk. 1 kan udgøre (pr. 1. januar
2006): |
1) 20 kr., 2) 35 kr., 3) 55,77 kr., 4) 81 kr. eller 5) 100 kr. | | 1) 21,41 kr. 2) 37,47 kr. 3) 59,71 kr. 4) 86,72 kr. eller 5) 115,43 kr.« |
| | |
§ 64, stk. 2. Ved
ansættelse af personer, der er omfattet af § 2, nr.
1, kan løntilskuddet højst udgøre 55,77 kr.
pr. time til private arbejdsgivere, Tilskuddet til offentlige
arbejdsgivere udgør 100 kr. pr. time. | | 2. § 64, stk. 2,
affattes således: » Stk. 2. Ved ansættelse
af personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, udgør
løntilskuddet 59,71 kr. pr. time til private arbejdsgivere.
Tilskuddet til offentlige arbejdsgivere udgør 115,43kr. pr.
time.« |
| | |
§ 64, stk. 3. Ved
ansættelse af personer, der er omfattet af § 2, nr.
2 og 3, kan løntilskuddet højst udgøre 55,77
kr. pr. time til såvel private som offentlige
arbejdsgivere. | | 3. § 64, stk. 3,
affattes således: » Stk. 3. Ved ansættelse
af personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3,
udgør løntilskuddet 59,71 kr. pr. time til
såvel private som offentlige arbejdsgivere.« |
| | |
§ 64, stk. 4 Ved
ansættelse af personer, der er omfattet af § 2, nr.
4, kan løntilskuddet højst udgøre 100 kr. pr.
time til såvel private som offentlige arbejdsgivere. Ved
fastsættelse af, hvilken løntilskudssats efter
§ 63 der skal udbetales for personer, der ansættes
i elev- og lærlingeforløb, skal der tages udgangspunkt
i forskellen mellem elev- og lærlingelønnen på
området og den mindste overenskomstmæssige løn
på det aktuelle ansættelsesområde eller den
løn, som sædvanligvis gælder for tilsvarende
arbejde, med tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP
m.v. | | 4. I § 64,
stk. 4, 1. pkt., og stk. 6, ændres
»100 kr.« til: »115,43 kr.« |
§ 64,
stk. 6 . Ved ansættelse af
personer, der er omfattet af § 2, nr. 8, kan
løntilskuddet højst udgøre 100 kr. pr. time
til såvel private som offentlige arbejdsgivere. | | |
| | |
§ 64, stk. 5 Ved
ansættelse af personer, der er omfattet af § 2, nr.
6, udgør løntilskuddet 20 kr. pr. time til
såvel private som offentlige arbejdsgivere. I særlige
tilfælde kan løntilskuddet udgøre 35 kr. pr.
time, herunder i tilfælde, hvor arbejdsgivere, der modtager
tilskud til personer, der før den 1. juli 1998 er ansat i
beskyttede enkeltpladser efter lov om social bistand, i stedet
ønsker at modtage tilskud efter dette kapitel. | | 5. I § 64,
stk. 5, 1. pkt., ændres »20 kr.« til:
»21,41 kr.« 6. I § 64,
stk. 5, 2. pkt., ændres »35 kr.« til:
»37,47 kr.« |
| | |
§ 76. I forbindelse med
deltagelse i tilbud efter kapitel 10-12 kan der ydes tilskud til
hjælpemidler med henblik på at understøtte, at
personen kan få og deltage i tilbuddet. Stk. 2. Tilskud til hjælpemidler
kan gives som tilskud til undervisningsmateriale, arbejdsredskaber
og mindre arbejdspladsindretninger. Hjælpemidler kan i stedet
for tilskud gives som udlån under forudsætning af, at
det udlånte i fuldt omfang tilgodeser behovet. Stk. 3. Til personer, der er omfattet
af § 2, nr. 4, kan tilskud til hjælpemidler tillige
gives som tilskud til personlig assistance. | | 7. I
§ 76 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: » Stk. 3. Til personer, der er
omfattet af § 2, nr. 4 og 5, kan der gives
støtte til de særlige udgifter, der er en
nødvendig følge af uddannelsen eller af en nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
| | |
§ 100. Med henblik
på at fremme, at personer opnår eller fastholder
ansættelse uden løntilskud, kan der ydes tilskud til
hjælpemidler i form af arbejdsredskaber og mindre
arbejdspladsindretninger. | | 8.§ 100, stk. 1 og
2 , affattes
således: »Med henblik på at fremme, at personer
opnår eller fastholder ansættelse uden
løntilskud, eller at personer kan drive selvstændig
virksomhed, kan der ydes tilskud til hjælpemidler i form af
arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger. |
Stk. 2. Det er en betingelse for at
give tilskud til arbejdsredskaber og mindre
arbejdspladsindretninger, at tilskuddet er af afgørende
betydning for, at personen kan fastholde eller opnå
ansættelse, eller at redskabet eller indretningen kompenserer
for personens eventuelle begrænsning i arbejdsevnen. | | Stk. 2. Det er en betingelse for at
give tilskud, at 1) tilskuddet er af afgørende betydning
for ansættelsen eller beskæftigelsen i egen virksomhed,
eller 2) redskabet eller indretningen kompenserer for
personens eventuelle begrænsning i arbejdsevnen.« |
| | |
§ 118, stk. 1, 3.
pkt. Rådighedsbeløbet opgøres til
13.367 kr. pr. år gange antallet af personer, der er omfattet
af § 2, nr. 2 og 3, herunder personer, der deltager i
tilbud efter kapitel 12, samt personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 4, og som under forrevalidering modtager
kontanthjælp eller starthjælp, opgjort som antal
helårspersoner i regnskabsåret. | | 9. § 118, stk. 1 ,
3. pkt., affattes således: »Rådighedsbeløbet opgøres
til 18.670 kr. pr. år gange antallet af personer, der er
omfattet af § 2, nr. 2-4, herunder personer, der deltager
i tilbud efter kapitel 12, opgjort som antal helårspersoner i
regnskabsåret.« |
| | |
§ 119, stk. 1.
Staten refunderer inden for det rådighdsbeløb, som er
nævnt i § 118, stk. 1, 50 pct. af en kommunes
driftsudgifter efter kapitel 10 til personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 4 og 5. | | 10. I
§ 119, stk. 1, indsættes efter
»driftsudgifter« : », herunder
deltagerbetaling,«. |
| | |
§ 119, stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af en kommunes udgifter efter kapitel 10,
for så vidt angår deltagerbetaling, og 14 og
§§ 82, 99 og 101 til personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 4 og 5. | | 11. § 119, stk. 2,
affattes således: » Stk. 2. Staten refunderer 50
pct. af en kommunes udgifter efter kapitel 14 og
§§ 82, 99 og 101 til personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 4 og 5.« |
| | |
| | 12. I
§ 126 ændres »§ 9 a«
til: »§ 9 c«. |
| | |
| | § 2 I lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
767 af 28. august 2003, som ændret ved § 17 i lov
nr. 523 af 24. juni 2005 og § 10 i lov nr. 593 af 24.
juni 2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1,
stk. 2 . Loven gælder for
uddannelse af personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3,
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og personer, der er
under forrevalidering efter § 46, stk. 1, 3. pkt., i
lov om aktiv socialpolitik, og som modtager kontanthjælp
eller starthjælp efter lov om aktiv socialhjælp. Loven
gælder dog ikke for specialundervisning for voksne i henhold
til lov om specialundervisning for voksne. | | 1.§ 1, stk. 2,
affattes således: »Loven gælder for uddannelse af
personer, der i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er
omfattet af: 1) § 2, nr. 1-3. 2) § 2, nr. 4, og som under
revalidering modtager revalideringsydelse eller starthjælp,
eller som under forrevalidering modtager kontanthjælp,
starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter
lov om aktiv socialpolitik. 3) § 2, nr. 5. Loven gælder dog ikke for specialundervisning
for voksne i henhold til lov om specialundervisning for
voksne.« |
| | |
§ 4. Ved tilmelding og
ophør af uddannelsesforløbet skal arbejdsformidlingen
eller opholdskommunen udfylde en blanket for
uddannelsessøgende efter denne lov og aflevere den til
uddannelsesinstitutionen. Arbejdsformidlingen og
kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som
uddannelsessøgende efter denne lov finder sted.
Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med
beskæftigelsesministeren nærmere regler om indholdet af
blanketten, herunder at den aktiveredes personnummer skal
oplyses. | | 2. I § 4,
3. pkt. , ændres »aktiveredes« til:
»uddannelsessøgendes«. |
| | |
§ 7 b. Vedkommende
minister kan bestemme, at loven også gælder for
uddannelse som led i visse tilbud til personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og uddannelse til personer, der er
under forrevalidering efter § 46, stk. 1, 3. pkt., i
lov om aktiv socialpolitik, og som modtager kontanthjælp
eller starthjælp efter lov om aktiv socialhjælp
på uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at
modtage tilskud eller bevilling fra vedkommende ministerium til den
pågældende uddannelse. | | 3.§ 7 b, stk. 1 ,
affattes således: »Vedkommende minister kan bestemme, at loven
også gælder for uddannelse som led i visse tilbud til
de personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, nr.
1-3, på uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede
til at modtage tilskud eller bevilling fra vedkommende ministerium
til den pågældende uddannelse.« |