L 180 (som fremsat): Forslag til lov om
indfødsretsprøve.
Fremsat den 30. marts 2006 af
integrationsministeren (Rikke Hvilshøj)
Forslag
til
Lov om indfødsretsprøve
§ 1. Ministeren
for flygtninge, indvandrere og integration bemyndiges til at
etablere en indfødsretsprøve.
Stk. 2. Ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration kan fastsætte regler om etablering
og afholdelse af indfødsretsprøven, herunder regler
om udpegning af prøveafholdere, om betingelser for
deltagelse i prøven, om opkrævning af gebyr for
deltagelse i prøven og om prøvens
gennemførelse m.v.
§ 2. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
§ 3. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kgl. anordning sættes i kraft for disse landsdele med
de afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 8. december 2005 indgik regeringen en
aftale om indfødsret med Dansk Folkeparti. Aftalen om
indfødsret indeholder de generelle retningslinjer for
integrationsministerens udarbejdelse af lovforslag om
indfødsrets meddelelse (naturalisation).
Det følger af aftalen, at det bl.a. er
en betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer
kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved
bevis for en særlig indfødsretsprøve, jf.
herved aftalens § 24, stk. 2. Aftalen
indebærer således, at ansøgere om
indfødsret fremover skal bestå en
indfødsretsprøve.
Med dette lovforslag bemyndiges
integrationsministeren til at etablere en
indfødsretsprøve og til at fastsætte
nærmere regler om prøvens etablering og afholdelse.
Lovforslaget skaber den fornødne lovgivningsmæssige
ramme for integrationsministerens udmøntning af beslutningen
som led i aftalen om indfødsret af 8. december 2005 om at
etablere en indfødsretsprøve.
Lovforslaget indebærer, at
indfødsretsprøven udarbejdes af
integrationsministeren. Prøven etableres som en skriftlig
prøve, hvor ansøgeren skal besvare et antal
spørgsmål om danske samfundsforhold, dansk kultur og
historie. Integrationsministeriet fastlægger det
nærmere indhold af prøven og prøvens faglige og
sproglige niveau.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
prøvens etablering og afholdelse. Bemyndigelsen
påtænkes anvendt til at fastsætte regler om bl.a.
udpegning af prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i
prøven og om gennemførelsen af prøven i
øvrigt.
2. Lovforslagets baggrund
Efter grundlovens § 44 kan ingen
udlænding opnå indfødsret uden ved lov.
Naturalisation beror derfor udelukkende på lovgivningsmagtens
bestemmelse. Lovforslag om indfødsrets meddelelse
fremsættes to gange årligt af
integrationsministeren.
Den 8. december 2005 indgik regeringen en
aftale om indfødsret med Dansk Folkeparti, jf.
cirkulæreskrivelse nr. 9 af 12. januar 2006 om
naturalisation. Aftalen indeholder de generelle retningslinjer for
integrationsministerens udarbejdelse af lovforslag om
indfødsrets meddelelse (naturalisation). Retningslinjerne
beskriver de krav, der skal være opfyldt, for at
integrationsministeren uden forelæggelse for Folketingets
Indfødsretsudvalg kan optage en ansøger på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse. Personer, der er
optaget på integrationsministerens lovforslag om
indfødsrets meddelelse, vil enten opfylde kravene i disse
retningslinjer eller være optaget på lovforslaget efter
forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg.
Det følger af aftalens § 1,
at personer, der opfylder betingelserne i retningslinjerne for
så vidt angår ophold, alder, afkald på hidtidigt
statsborgerskab, vandel, forfalden gæld til det offentlige,
selvforsørgelse, danskkundskaber og kendskab til danske
samfundsforhold, dansk kultur og historie, optages på
regeringens lovforslag om indfødsrets meddelelse. Optagelse
er dog betinget af, at ansøgeren afgiver de
erklæringer på tro og love, som er nødvendige
for Folketingets behandling af ansøgningen, jf. aftalens
§ 1, 2. pkt.
De nye retningslinjer indebærer bl.a.,
at kravet om dokumentation for en ansøgers danskkundskaber
og kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie er
blevet skærpet.
Ansøgere skal således have
aflagt og bestået danskuddannelsernes Prøve i
Dansk 3 eller en af de i bilag 3 til aftalen angivne prøver,
jf. aftalens § 24, stk. 1.
Det er endvidere en betingelse, at
ansøgeren dokumenterer kendskab til danske samfundsforhold,
dansk kultur og historie ved bevis for en særlig
indfødsretsprøve, jf. aftalens § 24,
stk. 2. Der henvises nærmere herom til afsnit 3.
Bestemmelsen i aftalens § 24,
stk. 3, indeholder regler om dispensation fra betingelserne i
§ 24, stk. 1, om danskkundskaber og i
§ 24, stk. 2, om kendskab til danske
samfundsforhold, dansk kultur og historie. Bestemmelsen
indebærer, at det, hvor ganske særlige forhold taler
herfor, forelægges Folketingets Indfødsretsudvalg, om
der kan dispenseres fra betingelserne i § 24, stk. 1
og 2. Det er fastsat i bestemmelsen, at forelæggelse vil ske,
hvis ansøgeren dokumenterer at lide af en fysisk eller
psykisk sygdom af meget alvorlig karakter og som følge heraf
ikke mener at være i stand til €" eller have rimelig
udsigt til €" at kunne opfylde betingelserne i § 24,
stk. 1 og 2.
I forbindelse med indgåelsen af aftalen
om indfødsret er det i øvrigt besluttet at styrke
undervisningen i dansk historie og kultur som led i
danskuddannelsernes Danskuddannelse 3. Den styrkede undervisning i
dansk historie og kultur skal indgå i undervisningen på
modul 5 på Danskuddannelse 3, der fører til
Prøve i Dansk 3. Det er endvidere besluttet at skærpe
kravene til den mundtlige del af Prøve i Dansk 3 gennem
målrettet fokus på centrale historiske, kulturelle og
samfundsmæssige forhold i Danmark.
Danskuddannelse 3 udbydes i henhold til lov
nr. 385 af 28. maj 2003 om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. Loven, der har til formål at bidrage
til, at voksne udlændinge opnår nødvendige
dansksproglige kompetencer og viden om kultur- og samfundsforhold i
Danmark, indeholder en regulering af tilbudet om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl., herunder generelle regler om
indhold og tilrettelæggelse af de tre danskuddannelser,
Danskuddannelse 1, 2 og 3, og generelle regler om de afsluttende
prøver, Prøve i Dansk 1, 2 og 3 samt
Studieprøven.
Loven indeholder endvidere bemyndigelse til
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler
om danskuddannelsernes indhold og tilrettelæggelse og om
prøver og anden evaluering, jf. herved lovens § 3,
stk. 9, og § 9, stk. 4. Bemyndigelsen er
udmøntet i henholdsvis bekendtgørelse nr. 1014 af 10.
december 2003 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
der bl.a. indeholder en nærmere regulering af
danskuddannelsernes indhold, og bekendtgørelse nr. 912 af
28. september 2005 om prøver inden for danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl., der indeholder regler for afholdelse
af de afsluttende prøver.
Denne del af aftalen vedrørende
styrket undervisning i dansk historie og kultur som led i
Danskuddannelse 3 og skærpede krav til den mundtlige del af
Prøve i Dansk 3 gennemføres af integrationsministeren
ved ændringer i de i medfør af danskuddannelseslovens
§ 3, stk. 9, og § 9, stk. 4, udstedte
bekendtgørelser. Ændringerne påtænkes at
træde i kraft den 1. juli 2006.
3. Generelt om
indfødsretsprøven
Som anført i afsnit 2 er det en
betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer
kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved
bevis for en særlig indfødsretsprøve, jf.
aftalens § 24, stk. 2.
Indfødsretsprøven udarbejdes af
Integrationsministeriet på grundlag af aftalen om
indfødsret af 8. december 2005. Prøven etableres som
en skriftlig prøve, hvor ansøgeren skal besvare et
antal spørgsmål om danske samfundsforhold, dansk
kultur og historie i overensstemmelse med aftalen om
indfødsret. Det er hensigten, at prøven skal
indeholde spørgsmål, hvis besvarelse kan
bedømmes objektivt. Der kan f.eks. være tale om
spørgsmål, hvor prøvedeltageren skal angive det
korrekte svar blandt flere svarmuligheder
(multiple-choice-spørgsmål). Det dansksproglige niveau
for prøven fastsættes under hensyn til det
dansksproglige krav ved meddelelse af dansk indfødsret ved
naturalisation. Det påtænkes, at ansøgeren skal
besvare 40 spørgsmål, hvoraf 28 skal besvares korrekt
for at bestå prøven. Det endelige indhold af
prøven og prøvens faglige og sproglige niveau,
herunder om der er behov for at justere antallet af
spørgsmål, der skal besvares, og kravet for
beståelse, fastlægges af Integrationsministeriet.
Etablering af indfødsretsprøven
indebærer, at der udarbejdes lærebogsmateriale, som
skal danne grundlag for de til prøven stillede
spørgsmål, og som skal give den enkelte ansøger
mulighed for at forberede sig til prøven. Der skal endvidere
udarbejdes et større antal spørgsmål (en
prøvebank) inden for de emner, som er nævnt i aftalen
om indfødsret, og hvorfra spørgsmålene til den
enkelte prøve udvælges. De spørgsmål, der
stilles til de enkelte prøver, vil løbende blive
udskiftet med andre spørgsmål fra prøvebanken,
ligesom der i den enkelte prøve indgår
spørgsmål om aktuelle emner. De udarbejdede
spørgsmål påtænkes at blive
offentliggjort, dog ikke de aktuelle spørgsmål.
Integrationsministeriet vil i forbindelse med
udarbejdelse af lærebogsmateriale og i forbindelse med
udarbejdelse af spørgsmål inddrage den
nødvendige sagkundskab.
Indfødsretsprøven afholdes som
udgangspunkt to gange årligt, men ministeriet vil vurdere, om
der er behov for, og om det er praktisk og teknisk muligt, at
indfødsretsprøven afholdes oftere. Det er hensigten,
at der skal etableres et elektronisk prøvesystem,
således at prøverne, så snart det elektroniske
system er etableret, afholdes og bedømmes elektronisk.
Prøven påtænkes afholdt hos en række
prøveafholdere.
4. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
integrationsministeren til at etablere en
indfødsretsprøve og til at fastsætte
nærmere regler om indfødsretsprøvens etablering
og afholdelse m.v.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt
til at fastsætte nærmere regler bl.a. om udpegning af
prøveafholdere, om tidspunktet for prøvernes
afholdelse, om indstilling til prøven og betingelser for
deltagelse i prøven, om prøvens gennemførelse,
om bedømmelse, om klageadgang samt om udstedelse og
udformning af prøvebeviser. Der påtænkes
endvidere bl.a. fastsat nærmere regler om betaling af gebyr
for deltagelse i prøven.
Den foreslåede bemyndigelse
påtænkes således anvendt til at fastsætte
regler af mere administrativ karakter vedrørende
prøvens etablering og afholdelse.
Der følger ikke af lovforslaget nogen
nærmere regulering af indholdet af
indfødsretsprøven, herunder af, hvilke
spørgsmål der skal indgå i
indfødsretsprøven, og af prøvens niveau. Selve
indfødsretsprøven udarbejdes af
Integrationsministeriet og etableres som en skriftlig prøve.
Integrationsministeriet fastlægger det nærmere indhold
af prøven og prøvens faglige og sproglige niveau.
Der følger endvidere ikke af
lovforslaget nogen adgang til at fastsætte regler om, under
hvilke betingelser der kan dispenseres fra betingelsen i aftalens
§ 24, stk. 2, om dokumentation for kendskab til
danske samfundsforhold, dansk kultur og historie. Dette
spørgsmål er nærmere reguleret i aftalens
§ 24, stk. 3, hvorefter sager om dispensation
forelægges Folketingets Indfødsretsudvalg.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Etablering og afholdelse af en
indfødsretsprøve vil medføre øgede
statslige administrative udgifter til Integrationsministeriets
udarbejdelse af indfødsretsprøven.
Udarbejdelse af
indfødsretsprøven skønnes at medføre en
udgift i ministeriet på ca. 0,3 mio. kr. i lønsum
(½ årsværk) i 2. halvår af 2006.
Udarbejdelse af indfødsretsprøven vil endvidere
være forbundet med udgifter til ekstern sagkyndig bistand i
2006 i forbindelse med udarbejdelse af lærebogsmateriale og
spørgsmål. Det skønnes, at udgifterne
udgør 1,0 mio. kr. til udarbejdelse af
lærebogsmateriale (honorarer til 3-4 konsulenter, herunder en
dansksproglig konsulent, samt udgifter til produktion af
lærebogsmaterialet) og 0,8 mio. kr. til udarbejdelse af
spørgsmål til prøvebanken (honorarer til 2-3
konsulenter, herunder en dansksproglig konsulent). Etablering af
indfødsretsprøven i elektronisk form skønnes
at medføre etableringsudgifter på ca. 1,0 mio. kr. i
2006.
Etablering og afholdelse af en
indfødsretsprøve vil fra 2007 medføre en
række løbende årlige statslige udgifter i
Integrationsministeriet til drift og administration af
prøven, herunder it-driftsudgifter og udgifter til censur,
på ca. 0,7 mio. kr. årligt, heraf 0,5 mio. kr. i
lønsum. Dertil kommer løbende udgifter til ekstern
sagkyndig bistand i forbindelse med udarbejdelse af nye
spørgsmål og tilpasning af eksisterende
spørgsmål på ca. 0,3 mio. kr.
Afholdelse af prøven vil endvidere
indebære løbende udgifter til dækning af
prøveafholdernes udgifter ved administration og
gennemførelse af prøverne, herunder udgifter til
administration af tilmeldinger til prøverne,
prøveafholdelsen, udlån af it-udstyr, tilsyn med
prøvens afholdelse og udstedelse af prøvebeviser.
Udgifterne hertil dækkes af et gebyr.
Udgifterne til etablering af
indfødsretsprøve i 2006 finansieres af
videreført opsparing fra 2005 på § 18.31.04.
Undervisning i dansk som andetsprog og prøver m.v. for
voksne udlændinge. De løbende driftsudgifter på
1,0 mio. kr. fra 2007, heraf 0,5 mio. kr. i lønsum
finansieres ved rammeløft i forbindelse med udarbejdelsen af
FFL2007.
Det bemærkes, at ansøgning om
naturalisation indgives på et særligt
ansøgningsskema til politimesteren i den politikreds, hvor
ansøgeren bor, og at politiet i den forbindelse
gennemgår ansøgerens oplysninger og de vedlagte bilag,
jf. § 25, stk. 1, og § 26 i aftalen om
indfødsret. Ved indgivelse af ansøgning om
naturalisation betales et gebyr på 1.000 kr., jf.
indfødsretslovens § 12 og bekendtgørelse
nr. 162 af 7. marts 1995 om brugerbetaling i forbindelse med
naturalisation.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for amter, kommuner og
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vil have administrative
konsekvenser for de udlændinge, der ansøger om dansk
indfødsret, idet de pågældende udlændinge
vil skulle betale et gebyr for deltagelse i
indfødsretsprøven.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Advokatsamfundet, Amnesty International,
Amtsrådsforeningen, AOF Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Det Centrale Handicapråd, Dansk Oplysningsforbund,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Dokumentations- og rådgivningscentret om Racediskrimination,
Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser, Foreningen af
Politimestre i Danmark, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsamtsjurister, Frederiksberg Kommune, FOF€™s
Landsorganisation, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Landsforeningen Adoption
og Samfund, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere,
Landsorganisationen i Danmark, Liberalt Oplysningsforbund,
Lærernes Centralorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke,
Politidirektøren i København, Politiforbundet i
Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Præsidenterne for
Østre og Vestre Landsret, Retterne i København,
Århus, Odense, Aalborg og Roskilde, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigspolitichefen og Rådet for Etniske
Minoriteter.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre- udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre en række merudgifter i
Integrationsministeriet. Merudgifter i Integrationsministeriet i 2006
til etablering af indfødsretsprøven på ca. 3,1
mio. kr. finansieres over § 18.31.04. De løbende udgifter fra 2007 på
1,0 mio. kr. årligt finansieres ved rammeløft i
forbindelse med FFL2007. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Lovforslaget vil have administrative
konsekvenser for de udlændinge, der skal opfylde kravet om
bestået indfødsret, idet der skal betales et gebyr i
forbindelse med tilmelding til indfødsretsprøven. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 1 indeholder bemyndigelse til
integrationsministeren til at etablere en
indfødsretsprøve. Indfødsretsprøven
udarbejdes af Integrationsministeriet og etableres som en skriftlig
prøve, hvor ansøgeren skal besvare et antal
spørgsmål om danske samfundsforhold, dansk kultur og
historie. Integrationsministeriet vil i den forbindelse
fastlægge det nærmere indhold af prøven og
prøvens faglige og sproglige niveau. Der kan henvises til
afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2 indeholder bemyndigelse til
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler
om etablering og afholdelse af indfødsretsprøve,
herunder regler om udpegning af prøveafholdere, om
betingelser for deltagelse i prøven, om opkrævning af
gebyr for deltagelse i prøven og om prøvens
gennemførelse m.v.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt
til bl.a. at fastsætte nærmere regler om udpegning af
prøveafholdere og om prøveafholderens opgaver i
forbindelse med prøvens afholdelse. Ved udpegning af
prøveafholdere vil ministeriet bl.a. lægge vægt
på, at den enkelte prøveafholder har erfaring med
afholdelse af prøver. Prøveafholdelse kan
foregå hos såvel offentlige som private, herunder
selvejende, institutioner.
Der påtænkes endvidere bl.a.
fastsat regler om betingelser for deltagelse i prøven,
tilmelding til prøven, herunder krav om billedlegitimation
ved deltagelse i indfødsretsprøven, om tidspunktet
for prøvens afholdelse og om gennemførelse af
prøven, herunder regler om brug af hjælpemidler og om
adgang til aflæggelse af prøven på særlige
vilkår for prøvedeltagere med særlige behov.
Bemyndigelsen påtænkes ligeledes anvendt til at
fastsætte regler om bedømmelse af prøven og om
prøvegrundlaget.
Der vil desuden blive fastsat regler om
bortvisning fra prøven og om adgang til annullation af et
prøveresultat i tilfælde, hvor prøvedeltageren
uretmæssigt har skaffet sig eller givet en anden
prøvedeltager hjælp til besvarelse af prøven
eller i øvrigt har overtrådt reglerne om afholdelse af
prøven.
Bemyndigelsen påtænkes desuden
anvendt til at fastsætte regler om opkrævning af et
gebyr hos personer, der indstiller sig til prøven. Gebyret
har til formål at dække de gennemsnitlige omkostninger,
der er forbundet med afholdelse af indfødsretsprøven
hos de udpegede prøveafholdere, og opkræves af
prøveafholderne i forbindelse med tilmelding til
prøven. Fastsættelse af gebyrets størrelse
foretages, når ministeriet har truffet aftale om de enkelte
prøveafholderes udgifter til afholdelse af
prøven.
Integrationsministeriet vil føre
tilsyn med afholdelse af prøver, og der vil i den
forbindelse blive fastsat nærmere regler om ministeriets
tilsyn, herunder regler om indhentning af oplysninger fra
prøveafholdere, ligesom der vil blive fastsat regler om
klageadgang til Integrationsministeriet.
Til § 2
Det foreslås i bestemmelsen i
§ 2, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det bemærkes, at den foreslåede
ikrafttræden alene vedrører tidspunktet for
integrationsministerens adgang til at etablere en
indfødsretsprøve og til at fastsætte
nærmere regler om prøvens etablering og afholdelse.
Indfødsretsprøven forventes således at
være etableret i løbet af 2006, således at
prøven første gang kan afholdes senest primo
2007.
Regler om ikrafttrædelsen af de nye
retningslinier for meddelelse af dansk indfødsret ved
naturalisation er indeholdt i aftalen om indfødsret af 8.
december 2005. Af aftalens § 30, stk. 1,
følger således, at de nye retningslinier er
trådt i kraft den 12. december 2005 og gælder for
behandlingen af ansøgninger om naturalisation indgivet fra
og med denne dato. Af § 30, stk. 2, følger,
at aftalens kapitel 5 om kriminalitet og § 24,
stk. 3, om dispensation fra betingelserne om danskkundskaber
m.v. finder anvendelse, uanset tidspunktet for ansøgningens
indgivelse.
Dette indebærer, at ansøgere,
hvis ansøgning om naturalisation er indgivet efter aftalens
ikrafttræden, bl.a. skal opfylde kravet om bevis for en
indfødsretsprøve, der dokumenterer kendskab til
danske samfundsforhold, dansk kultur og historie, jf. aftalens
§ 24, stk. 2.
Det bemærkes dog, at regeringen og
Dansk Folkeparti ved en supplerende aftale af 14. december 2005
blev enige om, at udlændinge, der ved prøveterminen
november-december 2005 bestod danskuddannelsernes Prøve i
Dansk 2, Prøve i Dansk 3 eller Studieprøven, og som
har indgivet ansøgning om indfødsret eller anmodning
om genoptagelse af en sag inden udgangen af 2005, vil kunne
få deres ansøgning behandlet efter de tidligere
gældende retningslinjer. Dog gælder reglerne i kapitel
5 i aftalen af 8. december 2005 om virkningen af kriminalitet
også for behandlingen af denne gruppe ansøgere.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kgl.
anordning kan sættes i kraft for disse landsdele med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.