L 139 Forslag til lov om ændring af lov om tandpleje m.v. (Større valgfrihed og fleksibilitet i børne- og ungdomstandplejen).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 25-01-2006

Fremsat: 25-01-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l139_som_fremsat (html)

L 139 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om tandpleje m.v. (større valgfrihed og fleksibilitet i børne- og ungdomstandplejen).

Fremsat den 25. januar 2006 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om tandpleje m.v.

(større valgfrihed og fleksibilitet i børne- og ungdomstandplejen)

 

§ 1

I lov nr. 377 af 28. maj 2003 om ændring af lov om tandpleje m.v. foretages følgende ændring:

1.§ 3 ophæves.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. august 2006.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Formålet med lovforslaget er, på baggrund af en redegørelse for konsekvenserne af indførelsen af større valgfrihed og fleksibilitet i børne- og ungdomstandplejen, at fastholde den større valgfrihed og fleksibilitet i børne- og ungdomstandplejen både for borgerne og kommunerne som indført ved Lov nr. 377 af 28. maj 2003.

Loven var, jf. lovforslag L170 af 26. februar 2003, ved fremsættelsen foreslået omfattet af lovovervågning, hvorefter der efter en treårig periode skulle udarbejdes en redegørelse over lovens konsekvenser. I forbindelse med udvalgsbehandlingen blev det besluttet at indføje en egentlig revisionsbestemmelse i loven. Loven er som følge heraf ikke længere omfattet af lovovervågning.

Revisionsbestemmelsen indebærer, at forslag om revision af loven skal fremsættes for Folketinget i folketingsåret 2005-06. Baggrunden herfor var et ønske om at give Folketinget mulighed for at tage stilling til lovens virkninger særligt på tandreguleringsområdet på baggrund af de erfaringer, der indhøstes de første år efter lovens ikrafttræden.

Lov nr. 377 af 28. maj 2003 giver børn/forældre øget valgfrihed i børnetandplejen. Loven giver således børn/forældre adgang til at vælge at modtage børnetandpleje hos praktiserende tandlæge efter eget valg. Barnets bopælskommune er med loven forpligtet til at betale et tilskud til forebyggende og behandlende tandpleje ved valg af privat tandlægepraksis.

Loven giver endvidere øget valgfrihed på tværs af kommunegrænsen. Børn/forældre kan vælge at modtage børnetandpleje ved en anden kommunes tandklinik.

Loven giver kommunalbestyrelsen fuld frihed til at beslutte, hvordan man vil tilrettelægge børne- og ungdomstandplejen. Kommunalbestyrelsen har i tillæg til de hidtidige muligheder fået adgang til at udlicitere børne- og ungdomstandplejen og indgå aftale med én eller flere tandlæger om varetagelse af opgaven.

Der er i 2005 gennemført en undersøgelse af lovens konsekvenser siden lovens ikrafttræden pr. 1. januar 2004 med henblik på at kortlægge, i hvilket omfang borgerne har anvendt fritvalgsordningen samt for at kortlægge omfanget af kommunernes eventuelle udlicitering af tandplejen.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 258 kommuner, hvilket er lig en svarprocent på 95,2.

Undersøgelsen viser, at 0,4 % af alle børn under 16 år omfattet af undersøgelsen har benyttet muligheden for at vælge at modtage kommunal tandpleje i privat tandlægepraksis. Af disse modtog 5,9 % og 5,1 % tandregulering i henholdsvis 2004 og 2005. I 2004 og 2005 benyttede henholdsvis 0,3 og 0,4 % af alle børn under 18 år omfattet af undersøgelsen muligheden for at modtage kommunal tandpleje ved en anden kommunes klinik, og af disse har ca. 1 % modtaget tandretning.

Det er på den baggrund regeringens opfattelse, at det frie valg i børne- og ungdomstandplejen er gennemført uden at skabe økonomiske, kapacitets- eller planlægningsmæssige vanskeligheder for kommunerne, således som der under udvalgsbehandlingen blev udtrykt bekymring for.

Det er efter regeringens opfattelse vigtigt, at den øgede valgfrihed, som i de senere år er blevet indført på andre områder, også er gennemført i børne- og ungdomstandplejen. Forældre har med loven fået mulighed for at vælge mellem forskellige tandplejetilbud til deres børn. Fritvalgsordningen har desuden givet anledning til, at flere kommuner har taget den kommunale tandpleje op til vurdering med henblik på en justering af serviceniveauet.

Under henvisning hertil foreslår regeringen, at Lov om tandpleje med de ændringer, der følger af Lov nr. 377 af 28. maj 2003 om ændring af lov om tandleje m.v. videreføres uændret.

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner.

Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske eller miljømæssige konsekvenser og indeholder ingen EU-retlige aspekter.

Lovforslaget har været i høring hos Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Dansk Tandlægeforening, Tandlægernes Nye Landsforening, Dansk Tandplejerforening og Tandplejerforeningen Danmark.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/

mindre udgifter

Negative konsekvenser/

Merudgifter

Økonomiske og administrative konsekvenser for staten

Ingen

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Med § 1 ophæves revisionsbestemmelsen i Lov nr. 377 af 28. maj 2003, § 3.

Sundhedsstyrelsen har gennemført en undersøgelse af, i hvilket omfang borgerne har anvendt fritvalgsordningen samt i hvilket omfang kommunerne har valgt at udlicitere tandplejen i henhold til Lov nr. 377 af 28. maj 2003.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 258 kommuner, hvilket er lig en svarprocent på 95,2.

Undersøgelsen viser, at 0,4 % af alle børn under 16 år omfattet af undersøgelsen har benyttet sig af muligheden for at vælge at modtage det kommunale tandplejetilbud hos privatpraktiserende tandlæge efter eget valg. Heraf modtog 5,9 og 5,1 % tandregulering i henholdsvis 2004 og 2005. I samme år benyttede henholdsvis 0,3 og 0,4 % af alle børn under 18 år omfattet af undersøgelsen muligheden for at modtage kommunal tandpleje ved en anden kommunes klinik, og af disse har ca. 1 % modtaget tandretning.

Kommunerne har pr. 1. januar 2004 haft mulighed for at udlicitere tandplejen til én eller flere privatpraktiserende tandlæger. Undersøgelsen viser, at enkelte af de kommuner, der har deltaget i undersøgelsen, har ændret deres organisationsform og har indgået aftale med privatpraktiserende tandlæger om at varetage det kommunale tandplejetilbud.

Undersøgelsen viser også, at 14,4 % af de kommuner, der har deltaget i undersøgelsen, har gennemført forbedringer i den kommunale børne- og ungdomstandplejes serviceniveau i form af udvidet åbningstid og en forbedret informationsindsats.

Til § 2

Loven træder i kraft den 1. august 2006.

Til § 3

Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland.

For Færøernes vedkommende kan loven sættes i kraft ved kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.

For Grønlands vedkommende er kompetencen til at fastsætte regler inden for sundhedslovgivningen overgået til hjemmestyrets myndigheder, jf. § 1 i lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i Grønland. Ønsker Grønlands hjemmestyre regler af tilsvarende indhold gennemført i Grønland, må dette ske ved landstingsforordning.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

I lov nr. 377 af 28. maj 2003 om ændring af lov om tandpleje m.v. foretages følgende ændring:

§ 3. Forslag om revision af loven fremsættes for Folketinget i folketingsåret 2005-06.

 

1. § 3 ophæves.

 

 

 

 

 

§ 2

Loven træder i kraft den 1. august 2006.

 

 

 

 

 

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.