B 45 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en national turismeindsats.
Fremsat den 8. december 2005 af
Johs. Poulsen (RV),
Poul Erik Christensen (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om en national turismeindsats
Folketinget pålægger regeringen inden
den 1. marts 2006 at samle parterne, der har interesse i de danske
turisme- og oplevelseserhverv.
Formålet med at samle parterne skal
være at udforme en national turismestrategi, der kan skabe
øget beskæftigelse i serviceerhvervene og styrke
oplevelsesøkonomien. Strategien skal ses som et supplement
til opfyldelse af en målsætning om alle i arbejde.
Formålet med en ny turismestrategi skal
være at skaffe yderligere 5.000-10.000 mennesker i
beskæftigelse. Et element i strategien er at komme med et bud
på organisering af indsatsen i fremtiden, der bl.a. er med
til at sikre kommunikationen mellem VisitDenmark, de regionale
turistorganisationer og regionernes indsats på
turismeområdet.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
En øget oplevelsesøkonomi som
følge af udenlandske gæsters forbrug i Danmark vil
skabe øget beskæftigelse i de danske serviceerhverv.
Serviceerhvervene beskæftiger typisk folk med meget lidt
eller ingen uddannelse, og samtidig er mange nydanskere
beskæftiget i denne branche. En effektiv turismestrategi vil
derfor medvirke til at skaffe beskæftigelse til grupper, hvor
man typisk ser større ledighed.
Oplevelsesøkonomien i Danmark spænder
i dag inden for turisme bredt, lige fra naturvejledning og lokale
natur- og kulturattraktioner over temaferier (f.eks. golf, cykling
og fiskeri) til underhold-
ning i teatre, i biografer, på kunstmuseer, i tivolier og
ved sportsbegivenheder. Forslaget skal således ses som en del
af en samlet vision om at udvikle hele oplevelsesområdet.
I dag er der skabt 71.000 fuldtidsjob gennem
turisme i Danmark, svarende til 2,5 pct. af den samlede
beskæftigelse. Med en mere fokuseret turismestrategi vil der
kunne skabes en betydelig vækst, der kan øge antallet
af arbejdspladser.
Inden for bæredygtig turisme har Danmark
på flere områder taget initiativer, der i dag kan ses i
flere lande. Det er for eksempel Blåt Flag- og Grøn
Nøgle-ordningerne samt Destination 21, som i dag danner
grundlag for ekspertgruppen Sustainable Tourism under
Europa-Kommissionen. Disse initiativer har haft væsentlig
betydning for Danmark som turistland, og det er vigtigt at sikre
Danmarks position inden for bæredygtig turisme. I denne
sammenhæng kan de kommende nationalparker eventuelt
også indtænkes i en ny national turismestrategi.
Øget
turismebeskæftigelse €" særlig i
yderområderne
Det er væsentligt at sikre en
målrettet og effektiv måde at bruge de penge på,
som allerede i dag er afsat til at fremme turisme i Danmark. Det er
således ikke forslagets formål at øge
bevillingerne til turisme i første omgang. Men målet
kunne på længere sigt være, at en fremtidig
øget bevilling fra 2007 og efterfølgende år med
sikkerhed ville kunne omsættes direkte til en vækst i
antallet af arbejdspladser og hermed til en gevinst mange gange
større end den ekstra bevilling.
Med en sådan målrettet satsning
på turisme i Danmark vil der kunne skabes arbejdspladser ikke
blot i de traditionelle turistområder som f.eks.
København, men også i de danske yderområder, der
i dag er præget af større arbejdsløshed. Her
tænkes f.eks. på Sydsjælland, Vestjylland og
Nordjylland. Her udgør beskæftigelse skabt af turisme
i dag henholdsvis 3,1 pct., 2,5 pct. og 3,5 pct. af amternes
samlede beskæftigelse. Arbejdsløsheden i de samme
områder er i dag henholdsvis 6,4 pct., 5,3 pct. og 8,9
pct.
National turismestrategi
Arbejdet med at udforme en national
turismestrategi udføres i dag af VisitDenmark (tidligere
Danmarks Turistråd). Tanken bag forslaget er, at en samling
bestående af aktører fra et bredt interessefelt vil
kunne skabe yderligere fokus på Danmarks muligheder i
turisterhvervet, styrke en sammenhængende indsats og komme
med nye ideer til tiltag, der kan fremme turismen €" og dermed
beskæftigelsen €" i Danmark.
Overordnet styregruppe
For at der kan opnås en brugbar konklusion,
foreslås det, at der nedsættes en overordnet
styregruppe med et lille antal repræsentanter for turismens
interesseorganisationer (se nedenfor) samt et sekretariat til denne
styregruppe. Sekretariatsfunktionen kunne eventuelt udføres
af VisitDenmark.
Det foreslås, at der i en overordnet
styregruppe indgår medlemmer fra bl.a. følgende
interessefelter:
- VisitDenmark
- Alle regionale turistorganisationer
- De universiteter, der har turismeuddannelser
(f.eks. RUC, CBS, AAU)
- Kulturinstitutioner (f.eks. Statens Museum for
Kunst, Tivoli, ARoS, Nordjyllands Kunstmuseum, Dansk Design Center,
Det Danske Filminstitut)
- Interesse- og brancheorganisationer (f.eks.
Friluftsrådet, HORESTA, Danmarks Restauranter og Cafeer
(DRC), Turisterhvervets Samarbejdsforum, Destination 21, Dansk
Idræts Forbund)
Etablering af en
koordineringsenhed
En ny national turismestrategi kan danne baggrund
for det arbejde, som de nye regionale vækstfora skal
gøre for at fremme turismen regionalt. I den forbindelse
bør der etableres en koordinationsenhed mellem regionerne,
de regionale turistregionsbestyrelser og VisitDenmarks bestyrelse.
Her ses der i dag en mangel på koordination, der betyder, at
gode samarbejdsmuligheder ikke udnyttes. En koordinationsenhed vil
kunne understøtte de regionale vækstforas arbejde for
at fremme turisme i regionerne, uden at det behøver at ske i
direkte konkurrence med de øvrige regioner. Det er vigtigt
at sikre kommunikationen mellem VisitDenmark og de regionale
turistorganisationer. Det kan medføre, at de regionale
organisationer har fokus på de mere overordnede principper,
og samtidig giver det de regionale organisationer en bedre mulighed
for at få deres synspunkter ind i debatten på det
overordnede plan.
Skriftlig fremsættelse
Johs. Poulsen (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
national turismeindsats.
(Beslutningsforslag nr. B 45).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.