B 132 Forslag til folketingsbeslutning om en langsigtet strategi for udbygning af den vedvarende energi og en markant styrkelse af dansk energiforskning, herunder udvikling, demonstration og markedsmodning.

Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2005-06
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 07-04-2006

Fremsat: 07-04-2006

Beslutningsforslag som fremsat

20051_b132_som_fremsat (html)

B 132 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om en langsigtet strategi for udbygning af den vedvarende energi og en markant styrkelse af dansk energiforskning, herunder udvikling, demonstration og markedsmodning.

Fremsat den 7. april 2006 af Torben Hansen (S), Kirsten Brosbøl (S), Pernille Blach Hansen (S), Jens Christian Lund (S), Niels Sindal (S), Arne Toft (S) og Jytte Wittrock (S)

Forslag til folketingsbeslutning

om en langsigtet strategi for udbygning af den vedvarende energi og en markant styrkelse af dansk energiforskning, herunder udvikling,
demonstration og markedsmodning

 

Folketinget opfordrer regeringen til at udarbejde og iværksætte en strategi for udbygning af vedvarende energi og energiforskning frem mod 2016 med følgende elementer:

1) Danmark skal øge kapaciteten i ny vindmølleenergi til havs med 3.000 MW ud over de 400 MW, der allerede er besluttet i de kommende år. Der skal i samme forbindelse udarbejdes en ny langsigtet plan for udbygningen af havvindmøller.

2) Danmark skal nå op på at dække 50 pct. af sit elektricitetsforbrug med vedvarende energi.

3) Der udarbejdes en plan for de landbaserede vindmøller, der sikrer plangrundlag og deraf følgende handling, for derved at garantere kontinuitet og stabilitet for nye landbaserede vindmøller i de kommende år.

4) Danmark skal bruge 5 mia. kr. af de voksende forskningsbudgetter til at understøtte erhvervslivets forskning, udvikling, demonstration og markedsmodning af ny teknologi inden for vind- og solenergi, biogas, biomasse, bølgeenergi, brintenergi, energibesparelser, grønne drivmidler inden for trafikken, brændselsceller m.m.

Bemærkninger til forslaget

Almindelige bemærkninger

Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 4 fra folketingsåret 2004-05, 2. samling (se Folketingstidende 2004-05, 2. samling, forhandlingerne side 1635 og tillæg A side 4834 og 4838) og beslutningsforslag nr. B 103 fra folketingsåret 2004-05, 1. samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A side 4751 og 4755).

Baggrund for beslutningsforslaget

Dansk energi- og klimapolitik står over for afgørende valg i den nærmeste fremtid. På det nordiske elmarked kan der ventes kapacitetsmangel og stigende priser. Man må desuden vente stadig strammere krav til reduktion af forureningen med drivhusgasser. Samtidig udtømmes olieressourcerne i Nordsøen gradvis. Dermed vil Danmark med tiden igen blive afhængig af energiforsyninger fra udlandet €" ganske som under de økonomiske kriser i halvfjerdserne. For EU gør samme problemstilling sig gældende. Og som klart påpeget af Europa-Kommissionen er dette et væsentligt problem, både økonomisk, miljøpolitisk og sikkerhedspolitisk.

Også på globalt plan er der udsigt til svindende forekomster af fossile brændsler og deraf følgende prisstigninger, som udviklingen de seneste måneder allerede har givet et varsel om. Det kan få drastiske konsekvenser for den globale økonomi og befolkningerne ikke mindst i verdens fattigste lande. Endvidere ses eksplosivt stigende efterspørgsel på energi fra eksempelvis Kina og Indien. Det spiller en meget stor rolle for de nuværende prisstigninger, men åbner til gengæld også for uanede eksportmuligheder for dansk energiteknologi.

Endelig er de menneskeskabte klimaforandringer €" og deres miljømæssige, menneskelige og økonomiske skadevirkninger €" efterhånden så veldokumenterede, at ingen længere seriøst kan argumentere for, at verdenssamfundet ikke skal forholde sig aktivt.

Tilsammen peger alle disse faktorer i retning af et massivt behov for omstilling. Man kan naturligvis ikke udelukke, at olien varer ved længere end forudset. Og modstanderne af en ansvarlig global klimaindsats kan muligvis forhale processen mod mere vidtrækkende reduktionskrav yderligere. Men alt tyder på, at forandringerne kommer under alle omstændigheder før eller senere €" i den ene eller den anden form. Og når det sker, vil de mest velforberedte lande komme til at høste store økonomiske fordele, mens de, der tænker kortsigtet, løber en risiko for at pådrage sig store omkostninger.

Derfor har Danmark brug for en langsigtet og visionær energi- og klimapolitik af hensyn til både økonomi, beskæftigelse, miljø og forsyningssikkerhed. Det er på høje tid, at vi erkender mulighederne for at skabe en positiv sammenhæng mellem disse hensyn. Fremadrettede energipolitiske initiativer er ikke udtryk for idealistisk luksus, men derimod et helt centralt instrument til overvindelse og forebyggelse af økonomiske kriser.

En væsentlig del af forklaringen på Danmarks nuværende overskud på statsbudgettet og betalingsbalancen er en fremsynet energipolitik. Den tidlige danske satsning på vindkraft har skabt overvældende resultater. I dag er hver anden vindmølle i verden bygget med dansk teknologi. De danske producenter omsætter for ca. 25 mia. kr. årligt og beskæftiger ca. 20.000 mennesker i Danmark. 90 pct. af omsætningen går til eksport.

Hertil kommer den åbenbare fordel, der er knyttet til at have sin »egen« energiforsyning til stabile priser baseret på hjemlige energikilder. I takt med at olien og gassen i Nordsøen slipper op, giver det god mening at indfase stadig større mængder af VE-strøm.

Også i fremtiden vil der kunne skabes mange tusind arbejdspladser, hvis vi udnytter Danmarks unikke forudsætninger for at bidrage til løsningen af et globalt nøgleproblem. De erhvervspolitiske perspektiver ved en progressiv klimapolitik handler ikke bare om vindmøller. Også store danske virksomheder som eksempelvis Danfoss, Rockwool og Velux ville vinde ved en politik, der gør reelt op med klimaproblemerne. Og der er klare muligheder for at gentage »vindmølleeventyret« med andre VE-teknologier som bølgekraft, solenergi, bioetanol, metanol og biogas samt omstilling til anvendelse af mere energieffektive brintteknologier.

Økonomi

Beslutningsforslagets målsætninger for udbygning af den vedvarende energi bør realiseres med initiativer, som finansieres på markedsøkonomiske vilkår efter den fremgangsmåde, som nu bliver anvendt til bygning af to nye havvindmølleparker i medfør af den politiske aftale af 29. marts 2004.

Efter denne fremgangsmåde sikres grundlaget for etablering af nye havvindmølleparker ved gennemførelse af »udbud efter forhandling«. Det betyder, at der i første omgang sker en prækvalifikation af interesserede investorer, inden der i anden omgang afgives bud. Derefter indgås aftale med den tilbudsgiver, der afgiver det laveste bud på den enkelte kontrakt. Som fastslået i aftalen af 29. marts 2004 indhentes der bud med udgangspunkt, i at netudbygningsomkostningerne afholdes af den nye statslige system- og transmissionsvirksomhed Energinet.dk. Der skabes adgang til forsøg og forskning i alle havvindmølleparker. Der fastsættes ikke noget afregningsloft, og der gives adgang til realkreditfinansiering.

Den foreslåede udbygning vil således ikke belaste de offentlige finanser. For elforbrugerne er der udsigt til stærkt begrænsede omkostninger på kort sigt €" og en økonomisk gevinst på længere sigt. Samfundsøkonomisk er der udsigt til betydelige gevinster med en yderligere udbygning af den vedvarende energi, som det er konstateret af bl.a. Det Økonomiske Råds formandskab.

Med hensyn til de øgede bevillinger til forskning og udvikling skal de foreslåede midler afsættes fra rammen af voksende forskningsbevillinger, der følger af den danske indfrielse af Barcelonamålsætningen, som samler bred politisk tilslutning.

Bemærkninger til enkelte af forslagets punkter

Ad 2

Som påpeget af repræsentanter fra den samlede energibranche på den såkaldte Energy Camp 04 er der behov for en ambitiøs samfundsmæssig målstyring, hvis energisektoren også i fremtiden skal bidrage til dansk eksport. Uanset tidsperspektivet er tankegangen den samme: Udviklingen må drives frem via ambitiøse målsætninger, som skal fastsættes her og nu. I så fald dokumenterer energisektorens eget oplæg, at der er enorme perspektiver for udvikling og samarbejde blandt branchens forskellige aktører. Eksempelvis forestiller man sig i 2025 at kunne femdoble eksporten af dansk energiteknologi og at kunne dække 25 pct. af transportsektorens energiforbrug med »venzin«, som er vindmøllestrøm omdannet til brændstof til biler.

En vigtig forudsætning for i praksis at nå målet €" at 50 pct. af det danske forbrug af el dækkes af varig energi €" er, at der sker en kraftig udvikling af det overordnede transmissionsnet nationalt og internationalt, således at det bliver muligt effektivt at udnytte samspillet mellem de forskellige produktionsformer vindkraft, vandkraft, kraft baseret på biobrændsel og på de mere konventionelle brændsler alt efter vindforhold, vandmængde i magasinerne osv.

Ad 4

I VK-regeringens første finanslov fjernede man stort set samtlige bevillinger til forskning og udvikling på energiområdet. De nyeste undersøgelser fra IEA (Det Internationale Energi Agentur) viser, at de danske statslige bevillinger til forskning og udvikling på energiområdet har været faldende over en årrække. Hvor tilførslen af offentlige midler i 1990 udgjorde 0,03 pct. af BNP, er dette tal i dag faldet til 0,01 pct. af BNP. Udviklingen bliver endnu mere foruroligende, når man samtidig kan se, at lande som Sverige og Irland prioriterer deres midler anderledes €" til fordel for energiområdet. Det er helt afgørende, at vi får vendt udviklingen hurtigst muligt, så vi ikke sakker bagud i den internationale konkurrence. Mængden af offentlige midler, som bl.a. via finansloven tilføres energiforskningen, skal tilbage på 0,03 pct. af BNP €" og gerne højere. Eksempelvis er de samlede statslige bevillinger til energiforskning, virksomhedernes markedsmodning m.m. blevet reduceret fra 646 mio. kr. i 2000 til 141 mio. kr. i 2005 plus 56 mio. kr. fra højteknologifonden. Det svarer til en samlet reduktion på 70 pct. I samme periode er indtægterne fra Nordsøen steget med 20 mia. kr.

Det er Socialdemokratiets opfattelse, at Danmark skal være på forkant med morgendagens behov og turde foretage investeringer, der sikrer Danmark en førende plads på det internationale energimarked. En velfungerende og blomstrende dansk energisektor kan bidrage positivt til den samlede samfundsøkonomi i form af øget beskæftigelse og større indtjening.

Skriftlig fremsættelse

Torben Hansen (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om en langsigtet strategi for udbygning af den vedvarende energi og en markant styrkelse af dansk energiforskning, herunder udvikling, demonstration og markedsmodning.

(Beslutningsforslag nr. B 132).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.