B 61 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om forbud og grønne afgifter som redskaber i indsatsen mod
hormonforstyrrende stoffer.
Fremsat den 6. april 2005 af
Elsebeth Gerner Nielsen (RV),
Charlotte Fischer (RV), Marianne Jelved (RV) og Martin Lidegaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud og grønne afgifter som
redskaber i indsatsen mod
hormonforstyrrende stoffer
Folketinget opfordrer regeringen til at tage de
nødvendige initiativer, bl.a. således
1) at den eksisterende afgift på ftalater
fordobles,
2) at der udarbejdes en plan for afvikling af
ftalater og andre hormonforstyrrende stoffer i kosmetik,
hudplejeprodukter, hygiejneprodukter og parfume,
3) at miljøministeren udarbejder en
redegørelse for, hvorledes afgiftsinstrumentet kan bruges
til at afvikle brugen af hormonforstyrrende stoffer, f.eks. i
kosmetik,
4) at brugen af hormonforstyrrende stoffer som
denatureringsmiddel (f.eks. i parfume) og som fyldstof
forbydes,
5) at der udarbejdes en plan for afvikling af
ftalater og andre hormonforstyrrende stoffer i
fødevareemballager og medicinsk udstyr inden for de
næste tre år,
6) at det sikres, at offentlige indkøb ikke
omfatter produkter, som indeholder hormonforstyrrende stoffer eller
potentielt hormonforstyrrende stoffer,
7) at bevillingerne til forskning i
sammenhængen mellem hormonforstyrrende stoffer og
miljø- og sundhedsproblemer samt i renere teknologi
øges markant,
8) at bevillingen til forbrugerinformation og
mærkning øges med 10 mio. kr. årligt, bl.a. til
forstærkning af arbejdet i Informationscenter Miljø og
Sundhed samt Forbrugerrådet, og til at samarbejdet med de
folkeoplysende organisationer opprioriteres,
9) at der afsættes 25 mio. kr. til
genopretning af miljøkontrollen, herunder kontrollen med
farlige kemikalier, og
10) at Danmark intensiverer sin indsats i arbejdet
med at få de hormonforstyrrende stoffer ind under
EU€™s autorisationsordning (REACH) og sin indsats for at
påvirke arbejdet i EU€™s videnskabelige komiteer,
således at dansk viden omsættes til international
viden.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for forslaget
I dag har Danmark verdensrekord i forekomsten af
testikelkræft. Hver ottende kvinde kan regne med at få
brystkræft. Stadig flere drenge fødes med deforme
kønsorganer. Unge mænds sædkvalitet er ofte
så dårlig, at de ikke vil kunne blive biologiske
fædre. Mange undersøgelser tyder på, at disse
sygdomme hænger sammen med forekomsten af hormonforstyrrende
stoffer i miljøet. Det drejer sig om stoffer, som virker som
det kvindelige kønshormon østrogen eller som det
mandlige kønshormon testosteron. Andre påvirker
skjoldbruskkirtelhormonet tyroxin, der styrer væksten.
Generelt gælder det for disse stoffer, at
den menneskelige hormonbalance påvirkes negativt. Da mange
funktioner €" f.eks. reproduktion, vækst og psykisk
udvikling €" styres af hormonbalancen, må enhver
hormonpåvirkning betragtes som potentielt farlig for den
enkelte, men også for dennes efterkommere. Der kan være
tale om irreversible påvirkninger.
Stofferne forekommer i vidt forskellige produkter
som læbestifter, shampooer, cremer, bilplejemidler,
konserveringsdåser, undervognsbelægninger,
legetøj, lampeskærme, blodposer osv.
Med hensyn til effekter på miljøet er
der påvist en sammenhæng mellem udsættelse for
hormonforstyrrende stoffer og kønsforstyrrelser hos dyr. Der
er set tvekønnethed, nedsat formeringsevne og immundefekter
hos vildtlevende dyr i områder, hvor der er forurening med
store koncentrationer af hormonforstyrrende stoffer. Virkninger er
set på bl.a. havsnegle, fisk, fugle og pattedyr. En
undersøgelse fra Østjylland viste, at 26 pct. af
skallerne i forskellige spildevandsbelastede vandløb havde
tvekønnede træk.
Med begrebet hormonforstyrrende stoffer refereres
der i dette beslutningsforslag til de stoffer, som af EU er
vurderet som enten hormonforstyrrende eller potentielt
hormonforstyrrende, og som produceres i mængder over 1000 t
. Desuden refereres
der til en række stoffer, som produceres i mængder
under 1000 t. Det er ikke muligt at lave en udtømmende liste
over disse stoffer, men det drejer sig blandt andet om parabener og
syntetiske muskforbindelser.
Ad 1
Det Radikale Venstre ønsker at fordoble
afgiften på alle blødgørere €" de
såkaldte ftalater, som er mistænkt for at forringe
forplantningsevnen og at føre til hormonrelaterede sygdomme
som f.eks. brystkræft og testikelkræft. Baggrunden for
forslaget er, at der i dag findes gode alternativer til
blødgørerne. Danisco har eksempelvis udviklet et
ufarligt alternativ til de nuværende
blødgørere. Alternativerne bruges blot ikke i
tilstrækkeligt omfang. En fordobling af afgiften på
produkter, der er omfattet af pvc-afgiftsloven (lov nr. 954 af 20.
december 1999 om afgift af polyvinylklorid og ftalater), vil
føre til, at producenterne vil se sig om efter alternativer
til de farlige ftalater .
En fordobling af afgiften vil betyde et provenu
på ca. 45 mio. kr. Pengene skal bruges til at nedbringe
skatten på arbejde.
Det er sund fornuft at sænke skatten
på det menneskelige arbejde og øge afgiften på
de kemikalier, som er farlige for både mennesker og
natur.
Ad 2, 3 og 4
En væsentlig kilde til påvirkning af
den menneskelige organisme med hormonforstyrrende stoffer kommer
fra kosmetikprodukter og hudpleje- og hygiejneprodukter.
De stoffer i kosmetik, som bl.a. er mistænkt
for at være hormonforstyrrende, er:
Visse parabener , der bruges som
konserveringsstoffer,
visse ftalater , der anvendes som
denatureringsmidler og
parfumestoffer, såsom visse syntetiske
muskforbindelser.
Parabener : Når det gælder
hormonforstyrrende effekter af parabener, peger de videnskabelige
undersøgelser i flere retninger. In vitro-forsøg
viser, at to af parabenerne, isobutyl - og
butylparaben , er hormonforstyrrende.
Propylparaben er muligvis også hormonforstyrrende.
De sidste to af de mest anvendte parabener, æ tyl -
og metylparaben , har ikke udvist samme hormonforstyrrende
effekter, som de tre andre parabener.
Ftalater : Ftalater, som anvendes i
kosmetik, er:
DEP, dietylftalat: anvendes som
denatureringsmiddel i alkohol i kosmetik,
DMP, dimetylftalat: anvendes som
denatureringsmiddel i alkohol i kosmetik,
DBP, dibutylftalat har været anvendt i
neglelak og hårspray.
Syntetiske muskforbindelser : Greenpeace
har netop offentliggjort en undersøgelse af 36
tilfældigt udvalgte parfumer. Næsten alle parfumerne
viste sig at indeholde syntetiske muskforbindelser, der er
mistænkt for at være hormonforstyrrende. Desuden
indeholdt flere af parfumerne DEP, der i kroppen omdannes til MEP.
MEP er under mistanke for at påvirke dna i sæd.
Forskere anbefaler, at gravide, ammende og
børn skal undgå produkterne. Ftalaterne fra parfumerne
optages gennem huden og går ud i blodbanen og/eller i
brystmælken hos ammende.
Med udgangspunkt i forsigtighedsprincippet skal
der udarbejdes en samlet plan for afvikling af alle
hormonforstyrrende stoffer (herunder potentielt hormonforstyrrende
stoffer) i kosmetikprodukter m.fl. Redskaberne hertil er: markante
afgifter, frivillige aftaler med store indkøbskæder og
producenter og forsøg med nationale forbud i forhold til de
stoffer, hvor man fra dansk side vurderer at have
tilstrækkeligt bevis for stoffernes skadelige virkning. Et
udgangspunkt kunne f.eks. være at sige, at alle stoffer, som
optages i ammende mødres brystmælk, forbydes ud fra en
forsigtighedsbetragtning.
Ad 5
Det Radikale Venstre foreslår endvidere, at
der udarbejdes en plan, som sigter på at få ftalater og
andre hormonforstyrrende stoffer ud af emballager til
fødevarer i løbet af de næste 3 år. Der
findes i dag emballager, som ikke indeholder
blødgørere.
Idet vi ved, at ftalater i fødevarer
optages i den menneskelige organisme, er det oplagt at sikre et
totalt forbud mod anvendelse af blødgørere i film og
andre emballager til fødevarer. I dag er det sådan, at
forudsætningen for at kunne bruge Fødevareministeriets
kvalitetsmærke er, at emballagerne ikke indeholder
blødgørere. Det samme burde gælde al emballage
til fødevarer.
I det omfang de fælles EU-regler forhindrer
et sådant forbud, må gennemførelsen sikres
gennem afgifter, aftaler og forhandling i EU. Danmark vil stå
stærkt ved disse forhandlinger, idet der findes
erstatningsstoffer, og fordi blødgørerne udgør
en trussel mod både sundheden og miljøet.
En lignende plan bør udarbejdes for
medicinsk udstyr, f.eks. blodposer.
Ad 6
Det offentlige indkøber hvert år for
105,6 mia. kr. varer. Den offentlige indkøbspolitik kan
således bruges til at styre produktudviklingen i den rigtige
retning. Dette redskab skal bringes i anvendelse i forhold til de
hormonforstyrrende stoffer.
Ad 7
Samtidig er det nødvendigt at øge
bevillingerne til forskning i sammenhængen mellem
hormonforstyrrende stoffer og miljø- og sundhedsproblemer.
Ligeledes skal der afsættes ekstra midler til at forske i
renere teknologi. De ekstra midler skal afsættes som en del
af en samlet plan for udviklingen i forskningsbevillingerne til 1
pct. af BNI, som Det Radikale Venstre vil foreslå.
De nuværende
åremålsbegrænsede puljeordninger til forskning i
hormonforstyrrende stoffer bør gøres permanente for
at sikre kontinuiteten i forskningen.
Ad 8
Det mindste, forbrugerne kan kræve, er at
få ren besked €" i form af varedeklarationer og
mærkningsordninger. Derfor bør dette arbejde
opprioriteres med udgivelse af klare forslag til, hvad forbrugerne
trygt kan købe. Informationscenter Miljø og Sundhed
er i den sammenhæng en stor hjælp, men området
behøver langt flere ressourcer, hvis der skal kunne hentes
information om alle produktgrupper. Ligeledes er det oplagt at
inddrage de folkeoplysende organisationer i arbejdet. Det Radikale
Venstre foreslår, at der afsættes 10 mio. kr.
årligt til styrkelse af informationsindsatsen. På
baggrund af den igangsatte evaluering af arbejdet i
Informationscenter Miljø og Sundhed skal der tages stilling
til videreførelsen af centerets arbejde.
Ad 9
Endelig er det vores krav, at bl.a.
kemikalieenheden i Miljøministeriet og
miljøkontrollen i Danmarks Miljøundersøgelser
opprioriteres efter regeringens besparelser. Forudsætningen
for at kunne kontrollere, om industrien overholder lovgivningen,
er, at der er medarbejdere til at foretage kontrollen, f.eks. af
indholdet af ftalater i legetøj og kosmetik. Kontrollen blev
alene fra 2003 til 2004 reduceret med 9 årsværk.
Ligeledes blev kemikaliekontrollen i Danmarks
Miljøundersøgelser reduceret med 20 pct. i 2002 og
med yderligere 40 pct. fra 2004 til 2007. Til denne opprioritering
ønskes afsat 25 mio. kr.
Ad 10
Indsatsen mod de hormonforstyrrende stoffer skal
også udkæmpes i EU. For øjeblikket er der tvivl
om, hvorvidt de hormonforstyrrende stoffer bliver omfattet af den
nye autorisationsordning for kemikalier (REACH). Danmark skal
arbejde aktivt på at skaffe sig alliancepartnere i kampen
for, at de hormonforstyrrende stoffer omfattes. Ligeledes må
Danmark sørge for at gøre sin stemme og indflydelse
gældende i alle internationale komiteer og organer, som har
betydning for den internationale holdning til disse stoffer. Det
kræver først og fremmest ressourcer i de ansvarlige
ministerier og styrelser. Disse er i de senere år blevet
beskåret kraftigt.
Skriftlig fremsættelse
Elsebeth Gerner Nielsen
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud og
grønne afgifter som redskaber i indsatsen mod
hormonforstyrrende stoffer.
(Beslutningsforslag nr. B 61).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Jf. EU€™s liste over 118 stoffer, der
anses for at være hormonforstyrrende eller potentielt
hormonforstyrrende,
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/01110400.htm.
Jf. EU€™s liste over 118 stoffer, der anses for at
være hormonforstyrrende eller potentielt hormonforstyrrende,
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/01110400.htm.
2 Jf. oversigt over afgiftssatser,
http://www.skat.dk/tal_statistik//satser_og_beloeb/227.html?rel.