B 58 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om satsning på cykeltrafik i de danske byer.
Fremsat den 5. april 2005 af
Poul Henrik Hedeboe (SF),
Anne Grete Holmsgaard (SF),
Morten Homann (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om satsning på cykeltrafik i de danske
byer
Med henblik på gennemførelse på
finansloven for 2006 pålægger Folketinget regeringen at
fremsætte lovforslag eller foretage de nødvendige
ændringer af administrative forskrifter med det formål
at øge satsningen på cykeltrafikken i de danske byer.
Der skal i den forbindelse og med det formål at tilvejebringe
gode løsninger for cykeltrafikken og at få flere til
at anvende cyklen afsættes en pulje på 50 mio. kr., der
skal stilles til rådighed for de byer, der selv vil yde et
beløb svarende til det, der afsættes fra staten.
Samtidig skal de pågældende kommuner inden for en fast
tidsramme på f.eks. 4 år vedtage og implementere
en samlet handlingsplan for cykeltrafik.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en let omskrevet
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 89 fra
folketingsåret 2004-05, 1. samling, jf. Folketingstidende
2004-05, 1. samling, Tillæg A, side 4198.
Øget cyklisme forbedrer både
folkesundheden og miljøet. Regeringen satser på, at
alle mennesker skal motionere, men har ikke hidtil gjort noget for
at fremme cyklismen, på trods af at det er en effektiv
måde at øge motionen på, fordi der er tale om,
at motion kombineres med løsning af et transportbehov.
Andelen af cykeltrafik har været svagt faldende på
landsplan de senere år, men enkelte byer €"
bl.a. Odense og København €" har gennem en
særlig indsats brudt tendensen.
I år 2000 udpegede Trafikministeriet
Odense Kommune til Danmarks Nationale Cykelby og gav byen 10 mio.
kr. Odense stillede selv med et tilsvarende beløb. Pengene
skulle bruges til at finde gode løsninger for cykeltrafikken
og få flere til at cykle. Odense fik 4 år til at
gennemføre opgaven. Projektet er nu evalueret, og det har
vist sig, at pengene er givet godt ud.
De 20 mio. kr. blev bl.a. brugt på
fysiske forbedringer, der har forbedret cyklisternes mulighed for
at komme frem og for at parkere. Samtidig blev der
gennemført flere større kampagner. Når
regnskabet nu gøres op, jf. evalueringen på
hjemmesiden www.cykelby.dk, har Odense fået 20 pct. flere
cyklister. 33 mio. kr. er sparet i sundhedsudgifter,
dødeligheden for de 15-49-årige er faldet med 20 pct.,
projektet har vundet 2.131 leveår blandt borgerne i Odense,
og der er blevet kørt 35 millioner nye cykelture i den
4-årige periode.
De større byer i Danmark har store
kapacitetsproblemer, som ikke kan løses ved, at der bygges
nye veje. Derfor kan der være god grund til at gøre
flere bilister til cyklister. Eksemplet fra Odense viser, at det er
muligt.
Skriftlig fremsættelse
Poul Henrik Hedeboe (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om satsning
på cykeltrafik i de danske byer.
(Beslutningsforslag nr. B 58).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.