B 58 Forslag til folketingsbeslutning om satsning på cykeltrafik i de danske byer.

Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 05-04-2005

Fremsat: 05-04-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20042_b58_som_fremsat (html)

B 58 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om satsning på cykeltrafik i de danske byer.

Fremsat den 5. april 2005 af Poul Henrik Hedeboe (SF), Anne Grete Holmsgaard (SF), Morten Homann (SF) og Ole Sohn (SF)

Forslag til folketingsbeslutning

om satsning på cykeltrafik i de danske byer

 

Med henblik på gennemførelse på finansloven for 2006 pålægger Folketinget regeringen at fremsætte lovforslag eller foretage de nødvendige ændringer af administrative forskrifter med det formål at øge satsningen på cykeltrafikken i de danske byer. Der skal i den forbindelse og med det formål at tilvejebringe gode løsninger for cykeltrafikken og at få flere til at anvende cyklen afsættes en pulje på 50 mio. kr., der skal stilles til rådighed for de byer, der selv vil yde et beløb svarende til det, der afsættes fra staten. Samtidig skal de pågældende kommuner inden for en fast tidsramme på f.eks. 4 år vedtage og implementere en samlet handlingsplan for cykeltrafik.

 

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en let omskrevet genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 89 fra folketingsåret 2004-05, 1. samling, jf. Folketingstidende 2004-05, 1. samling, Tillæg A, side 4198.

Øget cyklisme forbedrer både folkesundheden og miljøet. Regeringen satser på, at alle mennesker skal motionere, men har ikke hidtil gjort noget for at fremme cyklismen, på trods af at det er en effektiv måde at øge motionen på, fordi der er tale om, at motion kombineres med løsning af et transportbehov. Andelen af cykeltrafik har været svagt faldende på landsplan de senere år, men enkelte byer €" bl.a. Odense og København €" har gennem en særlig indsats brudt tendensen.

 I år 2000 udpegede Trafikministeriet Odense Kommune til Danmarks Nationale Cykelby og gav byen 10 mio. kr. Odense stillede selv med et tilsvarende beløb. Pengene skulle bruges til at finde gode løsninger for cykeltrafikken og få flere til at cykle. Odense fik 4 år til at gennemføre opgaven. Projektet er nu evalueret, og det har vist sig, at pengene er givet godt ud.

 De 20 mio. kr. blev bl.a. brugt på fysiske forbedringer, der har forbedret cyklisternes mulighed for at komme frem og for at parkere. Samtidig blev der gennemført flere større kampagner. Når regnskabet nu gøres op, jf. evalueringen på hjemmesiden www.cykelby.dk, har Odense fået 20 pct. flere cyklister. 33 mio. kr. er sparet i sundhedsudgifter, dødeligheden for de 15-49-årige er faldet med 20 pct., projektet har vundet 2.131 leveår blandt borgerne i Odense, og der er blevet kørt 35 millioner nye cykelture i den 4-årige periode.

De større byer i Danmark har store kapacitetsproblemer, som ikke kan løses ved, at der bygges nye veje. Derfor kan der være god grund til at gøre flere bilister til cyklister. Eksemplet fra Odense viser, at det er muligt.

Skriftlig fremsættelse

Poul Henrik Hedeboe (SF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om satsning på cykeltrafik i de danske byer.

(Beslutningsforslag nr. B 58).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.