B 56 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om lovgivning om offentligt indkøb af træ.
Fremsat den 1. april 2005 af
Martin Lidegaard (RV), Marianne Jelved (RV),
Elsebeth Gerner Nielsen (RV) og Johannes Poulsen (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om lovgivning om offentligt indkøb af
træ
Folketinget pålægger regeringen at
tage initiativ til, at
1. kommuner, amter, statslige institutioner og
statsejede virksomheder forpligtes til at følge
anbefalingerne i miljøvejledningen om offentligt
indkøb af tropisk træ,
2. den danske politik for offentlige indkøb
af lovligt og bæredygtigt tropisk træ skal udvides til
at omfatte alt træ uanset oprindelsesland, som bruges i
offentlige institutioner, og
3. der gennemføres en årlig evaluering
af de offentlige indkøb af træ.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 57 fra folketingsåret 2004-05, 1.
samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A
side 3299 og 3302).
En række undersøgelser har vist, at
offentlige institutioner og statsejede virksomheder stadig benytter
tropisk træ i forbindelse med anlægsarbejde og
nybyggeri uden dokumentation for, at træet er lovligt og
bæredygtigt produceret. Dette på trods af at
Folketinget i 2001 vedtog, at det skulle sikres, at offentlige og
halvoffentlige institutioner skulle købe træ, som var
lovligt og bæredygtigt produceret, jf. beslutningsforslag nr.
B 197 fra folketingsåret 2000-01. Efter
folketingsbeslutningen i 2001 udarbejdede Miljøministeriet
en miljøvejledning for offentlige indkøbere af
tropisk træ. Denne udkom i juni 2003 .
WWF og Nepenthes har hver især udarbejdet
undersøgelser af kendskabet til miljøvejledning i
indkøb af tropisk træ, og resultatet er
nedslående. I januar 2004 foretog WWF Danmark en
rundspørge blandt 51 større offentlige
indkøbere, og kun halvdelen havde kendskab til
miljøvejledningen, mens mindre end en fjerdedel havde
læst i den .
Nepenthes€™ undersøgelse viser, at ud af de 122
kommuner, som inden for de seneste 5 år har renoveret eller
lavet nyopførelser i forbindelse med havnearealer, er det 29
pct., som har kendskab til miljøvejledningen, og 4 pct., som
har brugt den i deres udbudsmateriale . Disse undersøgelser viser,
at en frivillig ordning ikke er tilstrækkelig for at få
de offentlige institutioners indkøbsadfærd
ændret.
Der er tidligere blevet taget flere initiativer
for at fremme kendskabet til miljøvejledningen, men uden
held. Derfor er der behov for at lovgive på området.
Forslagsstillerne har desuden kendskab til, at
entreprenørerne ikke vægter vejledningen, netop fordi
den er frivillig. Der er så mange forhold i forbindelse med
et byggeri, som skal overholdes, hvorfor de ikke
beskæftiger sig med de frivillige vejledninger.
Miljøvejledningen, som den er i dag,
omfatter kun tropisk træ, skønt kun 3 pct. af Danmarks
træimport udgøres af tropisk træ. I lyset af at
der efterhånden også er betydelige problemer med
ulovlig og ikkebæredygtig tømmerhugst i Rusland og de
baltiske lande, er det nødvendigt, at
miljøvejledningen udbygges til også at omfatte andet
træ end tropisk træ. Dels er det nødvendigt at
gøre en indsats for at sikre bæredygtig drift af
skovene på vore egne breddegrader, dels er det ikke rimeligt
at stille større krav til det træ, vi køber i
fattige tropelande, end til det træ, vi køber i andre
lande.
Miljøvejledningen anbefaler brug af
FSC-certificeret træ i det omfang, det er muligt.
FSC-certificeringen er den mest veldokumenterede
mærkningsordning med hensyn til at sikre, at
træprodukter kommer fra lovlig og bæredygtig
skovdrift.
I europæisk sammenhæng står
Danmark meget alene med sin politik for offentligt indkøb af
tropisk træ. Det kom frem på en europæisk
konference om offentlig indkøbspolitik for træ, som
den danske regering var vært for i september 2004. Det er kun
i Danmark, at den offentlige indkøbspolitik for træ
fokuserer ensidigt på tropisk træ, og det er kun i
Danmark, at implementeringen af politikken baseres på
frivillighed. I Frankrig, Holland og England har man en politik,
der omfatter indkøb af alle slags træ, og i Tyskland
har man besluttet at revidere den aktuelle politik for tropisk
træ, sådan at den kommer til at omfatte alt træ.
I alle fire lande er offentlige institutioner forpligtet til at
følge politikken for offentligt indkøb af
træ.
Den offentlige sektor i Danmark skønnes at
anvende ca. 2 mio. m³ træ årligt. I forbindelse
med en gennemførelse af beslutningsforslaget er der en
sandsynlighed for, at offentlige virksomheder vil få
meromkostninger. Hvis de nuværende
indkøbsmønstre ændres i retning af billigere,
men stadig lovligt og bæredygtigt producerede
træsorter, kan meromkostningerne sandsynligvis minimeres til
et ret beskedent niveau. Markedet kan godt bære en
øget efterspørgsel på miljøcertificeret
træ, og samtidig vil den øgede efterspørgsel
også sikre et større og bredere udbud. Endelig kan
anlægsopgaverne tilpasses de eksisterende budgetter,
således at lidt dyrere træ medfører lidt
billigere løsninger på andre områder, eller at
anlægsprojekterne bliver lidt mindre.
For at sikre, at de offentlige indkøb af
træ samlet set bevæger sig i retning af mere
indkøb af lovligt og bæredygtigt produceret træ,
er det nødvendigt med en årlig evaluering af de
offentlige institutioners og virksomheders indkøb af
træ. En sådan evaluering skal klarlægge, om der
er behov for yderligere tiltag, eller om brugen af vejledningen
fungerer efter hensigten.
Forslagsstillerne finder det nødvendigt at
gribe ind på dette område, fordi vi har en forpligtelse
til at beskytte flora og fauna i hele verden €" og ikke kun
herhjemme. Det er også vores ansvar, at regnskoven
ødelægges af, at vi køber materialer eller
produkter fremstillet af materialer fra regnskoven. Det samme
gør sig gældende i forhold til de tempererede skove,
som ødelægges af ulovlig og ubæredygtig
tømmerhugst.
Skriftlig fremsættelse
Martin Lidegaard (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
lovgivning om offentligt indkøb af træ.
(Beslutningsforslag nr. B 56).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Miljøministeriet (juni 2003): »Tropisk
træ. Miljøvejledning« Miljøministeriet
(juni 2003): »Tropisk træ.
Miljøvejledning«
http://www.skovognatur.dk/udgivelser/2003/tropisk_trae/default.htm.
WWF (januar 2004): »Miljøvejledning om
tropisk træ €" og hvad så?«
http://www.wwf.dk/db/files/wwf_rundspoerge_om_miljoevejledning.pdf.
Nepenthes (maj 2004): »Danske kommuners
anvendelse af tropisk træ i forbindelse med
havnebyggerier«
http://www.nepenthes.dk/dokumenter/Danske%20kommuners%20anvendelse%20af%20tropisk%20i%20forbindelse%20med%20havnebyggerier.pdf.