B 25 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om priskonkurrence og bedre omkostningsstyring i private
udlejningsejendomme.
Fremsat den 16. marts 2005 af
Lissa Mathiasen (S), Jytte Andersen (S),
Christine Antorini (S),
Carsten Hansen (S) og Rasmus Prehn (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om priskonkurrence og bedre omkostningsstyring
i private
udlejningsejendomme
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der pr. 1. december 2005 sikrer,
at der er priskonkurrence ved
udfærdigelse af arbejder på ejendommen,
at der indføres obligatoriske
5-årige vedligeholdelsesplaner,
at der ved varsling af budgetleje i storhuse
(mere end 6 lejemål) oplyses om budgetlejen, og
at der ved varsling af budgetleje oplyses om
nøgletal.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 110 fra
folketingsåret 2004-05, 1. samling. Se Folketingstidende
2004-05, 1. samling, tillæg A side 4778 og 4781. Dog er
tidsfristen for fremsættelsen af lovforslaget ændret
fra 1. juli 2005 til 1. december 2005.
I de privatejede udlejningsejendomme er der ofte
ikke nogen umiddelbar sammenhæng mellem den, som bestiller et
arbejde, og den, som skal betale for det udførte arbejde.
Således er det udlejeren, som med håndværkerne
aftaler udførelse af og pris på arbejderne på
ejendommen, og det er lejerne, der betaler enten gennem en
forbedringsforhøjelse eller ved træk på de
henlæggelser, lejerne over huslejen har betalt til
vedligeholdelse af ejendommen.
Forslagene om priskonkurrence, om oplysning om
budgetlejen og om oplysning af nøgletal har til formål
at forbedre lejeres indflydelse og indseende med prisen for de
ydelser, udlejere aftaler leveret til ejendommen, samt at sikre, at
der er reel konkurrence mellem de bydende på arbejderne
på ejendommen.
Samfundet har i de sidste 25 år
støttet de private udlejere med milliardbeløb til
genopretning af forsømte og nedslidte udlejningsejendomme.
Der var i de ældre private udlejningsejendomme opstået
et vedligeholdelsesefterslæb, som hverken udlejerne eller
lejerne kunne betale. For at fremme den fremtidige vedligeholdelse
af de private udlejningsejendomme og for at forbedre lejernes
indseende med og indflydelse på vedligeholdelsen af
ejendommen foreslås det, at der skal udarbejdes
vedligeholdelsesplaner i de enkelte ejendomme, og at
beboerrepræsentanterne får en reel mulighed for at
påvirke indholdet af vedligeholdelsesplanen for
ejendommen.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad. 1: Sikring af
priskonkurrence ved udfærdigelse af arbejder på
ejendommen
Kun på meget få områder
indeholder lejelovene en sikring af priskonkurrence ved
istandsættelsesarbejder på private udlejningsejendomme.
Således gælder det efter lejelovens § 66, at
såfremt en udlejer i bunden licitation udbyder planlagte
vedligeholdelses- og forbedringsarbejder, hvor den samlede udgift
udgør mere end 20 kr. pr. m2 bruttoetageareal,
skal beboerrepræsentanterne, samtidig med at udlejeren
indkalder til møde, tilbyde at udpege mindst én
bydende i licitationen.
Denne sikring af et uafhængigt alternativt
tilbud på arbejderne på ejendommen gælder kun for
en bunden licitation. I alle andre tilfælde er hverken
beboerrepræsentanterne eller lejerne i ejendommen sikret, at
arbejderne udbydes i konkurrence.
For udlejeren er der ikke noget væsentligt
incitament til at sikre lavest mulige priser, idet omkostningerne
ved arbejdernes gennemførelse kan væltes over på
lejerne enten via forbedringsforhøjelser eller via de
henlæggelser, som lejerne har indbetalt over huslejen til
fremtidig vedligeholdelse af ejendommen.
Det foreslås derfor, at såfremt der
skal gennemføres vedligeholdelses- og forbedringsarbejder
på ejendommen, hvor den samlede udgift udgør mere end
20 kr. pr. m2 bruttoetageareal, skal udlejeren for
efterfølgende at kunne finansiere arbejderne med en
forbedringsforhøjelse eller ved træk på
ejendommens vedligeholdelseskonti skriftligt anmode
beboerrepræsentanterne om med et rimeligt varsel at udpege
mindst én bydende på arbejderne i ejendommen.
Ad 2: Obligatoriske
vedligeholdelsesplaner
Efter boligreguleringslovens § 18 b kan
udlejeren og beboerrepræsentanterne eller et flertal af
lejerne vedtage en 5-årig vedligeholdelsesplan, som angiver,
hvilke arbejder der skal udføres på ejendommen,
såfremt man er blevet enig med udlejeren om størrelsen
af lejernes merbetaling til ejendommens vedligeholdelseskonto.
Den gældende boligreguleringslov
begrænser hermed etablering af en vedligeholdelsesplan til
kun de situationer, hvor lejerne samtidig skal acceptere at betale
mere i husleje til den udvendige vedligeholdelseskonto i
ejendommen.
Lejernes indflydelse på ejendommens
vedligeholdelse og prioriteringen af vedligeholdelsen i ejendommen
afhænger således af, om lejerne er villige til
frivilligt at indgå aftale om at betale mere i husleje.
Det er urimeligt, at lejerne på denne
måde er bundet til at skulle acceptere
huslejeforhøjelser bare for at få indflydelse på
anvendelse af de midler, de allerede i dag indbetaler til
ejendommens vedligeholdelseskonti.
Mange lejere oplever desuden, at udlejeren enten
ikke vil vedligeholde eller har en helt anden prioritering af
vedligeholdelsen i ejendommen.
Mange dårligt vedligeholdte ejendomme har
desuden det problem, at udlejeren ikke vil vedligeholde ejendommen,
fordi udlejeren forventer på et tidspunkt at opnå en
bevilling af offentlige midler til at foretage denne
vedligeholdelse.
For at sikre, at de private udlejningsejendomme
vedligeholdes løbende, og for at sikre, at lejerne har reel
indflydelse på vedligeholdelse af ejendommen, foreslås
det, at udlejeren skal udarbejde en årlig
vedligeholdelsesplan for ejendommen.
Efter boligreguleringslovens § 18 b, stk. 4,
kan beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne
foreslå gennemførelse af arbejder, som de afsatte
midler kan anvendes til.
Det foreslås, at det er en
gyldighedsbetingelse for opkrævning af henlæggelser til
vedligeholdelse, at udlejeren hvert år gennemgår
ejendommen med beboerrepræsentanterne med henblik på
revidering af vedligeholdelsesplanen, og at
beboerrepræsentanterne, såfremt der er væsentlig
uenighed om vedligeholdelsesplanen, kan lade tvisten herom
afgøre af huslejenævnet.
Huslejenævnet kan fortsat efter
boligreguleringslovens § 18 b, stk. 7, nedsætte
henlæggelserne til vedligeholdelse, såfremt ejendommens
vedligeholdelsestilstand tilsiger dette, og huslejenævnet kan
efter boligreguleringslovens § 22, stk. 3, påbyde
udlejeren at lade bestemte arbejder udføre og
fastsætte nærmere regler herom.
Det foreslås, at disse regler også
kommer til at gælde i kommuner, der ikke er omfattet af
boligreguleringsloven.
Ad 3: Oplysningspligt om
budgetlejen
Efter boligreguleringslovens § 5, stk. 1,
må lejen ved lejeaftalens indgåelse ikke
fastsættes til et beløb, der overstiger den
omkostningsbestemte leje. For lejemål, der er forbedret, men
ikke er gennemgribende forbedret, kan der hertil lægges en
beregnet forbedringsforhøjelse.
I lejelovene er der ikke nogen oplysningspligt,
der forpligter udlejeren til at fremlægge budgetlejen ved
lejemålets indgåelse.
Det betyder for det første, at lejerne ved
lejemålets indgåelse ikke er bekendt med den
omkostningsbestemte leje pr. m2, der sædvanligvis
opkræves i ejendommen.
For det andet betyder det, at udlejeren ofte
aftaler en leje, der overstiger den omkostningsbestemte leje. Det
er kun, hvis lejeren efter indflytningen i samtale med de
øvrige lejere i ejendommen drøfter huslejen pr.
m2, lejeren pludselig erfarer, at lejeren betaler
overleje. Det kan være svært for lejeren at vurdere
størrelsen af den overleje, da lejernes leje også kan
være påvirket af individuelle
forbedringsforhøjelser.
Såfremt udlejeren ønsker
lejeforhøjelse i bestående lejemål, kan det ske
ved, at der fremsendes et samlet omkostningsbestemt budget eller
ved at varsle stigninger i skatter og afgifter eller
vedligeholdelseshenlæggelser separat.
Ønsker udlejeren, at lejeren ikke kender
den samlede omkostningsbestemte leje i ejendommen, varsler
udlejeren udelukkende lejeforhøjelser for skatter og
afgifter og vedligeholdelse separat. Ved sådanne varslinger
er der nemlig ingen forpligtelse til at fremlægge et samlet
omkostningsbestemt budget for ejendommen.
Lejeren kan efter boligreguleringslovens § 5,
stk. 8, sikre sig, at lejeren ikke betaler en mere byrdefuld leje
end de øvrige lejere i ejendommen. Imidlertid
forudsætter det, at lejeren kan gennemskue, i hvor høj
grad lejerens lejemål har en husleje, der er særlig
høj på grund af individuel forbedring, eller hvilke
individuelle forbedringer de øvrige lejere i ejendommens
andre lejemål betaler.
Mange lejere opgiver at gennemskue
beregningsgrundlaget for deres husleje. Det fører til, at
lejerne betaler for meget i husleje, og at udlejeren undlader at
informere disse lejere om den samlede omkostningsbestemte leje i
ejendommen.
Derudover gælder det, at såfremt
udlejeren lejer ud til en mindre leje end den omkostningsbestemte
leje, kender lejeren ikke en eventuel berettiget fremtidig
omkostningsbestemt leje i lejemålet.
Regeringen gennemførte i foråret 2004
en regel om oplysningspligt ved genudlejning af lejligheder, hvor
udlejeren anvender boligreguleringslovens § 9, stk. 2, til
beregning af afkastet. Det var i en erkendelse af, at det var
rimeligt, at lejeren kunne imødese pludselige fremtidige
huslejespring på grund af denne særregel.
Det foreslås derfor, at lejeres
forbrugerinformation og oplysning forbedres ved, at
boligreguleringsloven ændres således, at udlejere af
lejemål i storhuse skal oplyse den samlede
omkostningsbestemte leje ved lejeaftalens indgåelse og ved
enhver varsling af lejeforhøjelse.
Ad 4: Udlejere skal oplyse
nøgletal
Efter boligreguleringslovens § 13, stk. 2,
skal udlejeren inden varsling af lejeforhøjelse over for
lejerne tilsende beboerrepræsentationen huslejebudget og
regnskab over de udgifter, der indgår i den
omkostningsbestemte leje for ejendommen, samt opgørelser for
alle ejendommens vedligeholdelseskonti.
Det er en gyldighedsbetingelse for varslingen af
lejerne, at udlejeren har opfyldt denne oplysningspligt.
Imidlertid er beboerrepræsentationen som
forbruger ofte ikke bekendt med de sædvanlige udgifter for de
poster, der indgår i den omkostningsbestemte leje.
Det bliver mere og mere anerkendt, at det fremmer
en effektiv udnyttelse af ressourcerne og giver mere tilfredse
forbrugere, såfremt forbrugerne bedre kan gennemskue og
sammenligne udgiften med et gennemsnitstal for den
pågældende post i budgettet.
Administratorer og investorer i private
udlejningsejendomme kender begrebet benchmarking.
Det foreslås, at
beboerrepræsentationens indseende med det omkostningsbestemte
budget forbedres, således at udlejeren forpligtes til ved
varsling af budgetleje at fremlægge Socialministeriets
oversigt over den gennemsnitlige budgetleje for posterne i den
omkostningsbestemte leje.
Udlejeren skal hertil oplyse, at posterne kan
variere væsentligt under hensyntagen til den besluttede
aktivitet i den enkelte ejendom. Beboerrepræsentationen kan
informeres om dette i forbindelse med budgetmødet i
ejendommen.
Skriftlig fremsættelse
Lissa Mathiasen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
priskonkurrence og bedre omkostningsstyring i private
udlejningsejendomme.
(Beslutningsforslag nr. B 25).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.