B 24 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om sikring af og øget indflydelse for
beboerrepræsentationerne i private udlejningsejendomme.
Fremsat den 16. marts 2005 af
Lissa Mathiasen (S), Jytte Andersen (S),
Christine Antorini (S),
Carsten Hansen (S) og Rasmus Prehn (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om sikring af og øget indflydelse for
beboerrepræsentationerne i private
udlejningsejendomme
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der pr. 1. december 2005 sikrer,
at beboerrepræsentationen kan indbringe
spørgsmål om mangler på ejendommen for
huslejenævnet,
at beboerpræsentationen ved
væsentlige arbejder på ejendommen kan pege på en
bydende på arbejderne i ejendommen,
at udlejeren kan pålægges en
sanktion, såfremt udlejeren ikke overholder lejelovenes
bestemmelser vedrørende inddragelse af
beboerrepræsentationen i ejendommens anliggender, og
at beboerrepræsentationen kan
nedlægge veto mod en forbedringsplan for ejendommen,
såfremt den ikke er indarbejdet i en 5-årig
forbedrings- og vedligeholdelsesplan for ejendommen, og
såfremt den ikke er hensigtsmæssig. En tvist herom
afgøres af huslejenævnet.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 111 fra
folketingsåret 2004-05, 1. samling. Se Folketingstidende
2004-05, 1. samling, tillæg A side 4782 og 4785. Dog er
tidsfristen for fremsættelsen af lovforslaget ændret
fra 1. juli 2005 til 1. december 2005.
I større privat og offentligt ejede
udlejningsejendomme kan beboerne vælge en
beboerrepræsentation. Beboerrepræsentationen skal
samarbejde med udlejeren om forhold vedrørende ejendommen,
og beboerrepræsentationen skal efter loven tages med på
råd, når der varsles højere husleje, og
når der skal gennemføres arbejder og forbedringer
på ejendommen.
I 1995 blev der i lejelovene indføjet en
række bestemmelser med henblik på at give
beboerrepræsentanterne forbedret indseende med og indflydelse
på ejendommens forhold, når det gælder
vedligeholdelse og ind- og fraflytning m.v.
Erfaringerne med det praktiske arbejde med disse
bestemmelser viser, at udlejeren alt for ofte ikke efterlever
lovens bestemmelser. Udlejeren undlader at inddrage
beboerrepræsentationen, fordi der ikke er nogen sanktioner,
der sikrer en reel indflydelse og et reelt samarbejde mellem
parterne.
Det foreslås derfor, at lejelovene
forbedres, således at de bestemmelser, der formelt giver
beboerrepræsentationen indflydelse, styrkes med en sanktion,
såfremt udlejer ikke overholder lovens hensigt.
Herudover foreslås det at udvide
beboerrepræsentationens beføjelser, således at
beboerrepræsentationen kan indbringe sager om mangler for
huslejenævnet, og således at
beboerrepræsentationen kan nedlægge veto imod
forbedringsarbejder i ejendommen.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad 1:
Beboerrepræsentationen kan indbringe spørgsmål
om mangler på ejendommen til huslejenævnet
Efter boligreguleringslovens § 5, stk. 3,
skal en udlejer, såfremt udlejeren ønsker at udleje et
gennemgribende moderniseret lejemål, inden lejeaftalen
indgås, orientere beboerrepræsentanterne herom og
meddele beboerrepræsentanterne, at
beboerrepræsentanterne eller lejerne inden 14 dage efter, at
orienteringen er givet, kan indbringe en sag om manglende
vedligeholdelse for huslejenævnet, jf. boligreguleringslovens
§ 22, stk. 1.
Beboerrepræsentanternes initiativret
på dette område er ikke generel, men begrænset
til denne situation.
Det er urimeligt, at beboerrepræsentanterne
ikke i almindelighed på samtlige lejeres vegne kan indbringe
sager om vedligeholdelsesmangler på ejendommen. Hvis
sådanne sager skal indbringes i dag, kræver det
fuldmagt fra de enkelte lejere.
For at forbedre beboerrepræsentanternes
mulighed for at øve indflydelse på ejendommens
vedligeholdelsesstand foreslås det derfor, at
beboerrepræsentanterne i almindelighed har ret til at
indbringe spørgsmål om mangler på ejendommen for
huslejenævnet.
Ad 2:
Beboerpræsentationen kan ved væsentlige arbejder
på ejendommen pege på en bydende på arbejderne
på ejendommen
Kun på meget få områder
indeholder lejelovene en sikring af priskonkurrence ved
istandsættelsesarbejder på private udlejningsejendomme.
Således gælder det efter lejelovens § 66, at
såfremt en udlejer i bunden licitation udbyder planlagte
vedligeholdelses- og forbedringsarbejder, hvor den samlede udgift
udgør mere end 20 kr. pr. m2 bruttoetageareal,
skal beboerrepræsentanterne €" samtidig med at udlejeren
indkalder til møde €" tilbydes at udpege mindst
én bydende i licitationen.
Denne sikring af et uafhængigt alternativt
tilbud på arbejderne på ejendommen gælder kun for
en bunden licitation. I alle andre tilfælde er hverken
beboerrepræsentanterne eller lejerne i ejendommen sikret, at
arbejderne udbydes i konkurrence.
For udlejeren er der ikke noget væsentligt
incitament til at sikre lavest mulige priser, idet omkostningerne
ved arbejdernes gennemførelse enten kan overvæltes
på lejerne via forbedringsforhøjelser eller kan hentes
via de henlæggelser, som lejerne har indbetalt over huslejen
til fremtidig vedligeholdelse af ejendommen.
Det foreslås derfor, at såfremt der
skal gennemføres vedligeholdelses- og forbedringsarbejder i
ejendommen, hvor den samlede udgift udgør mere end 20 kr.
pr. m2 bruttoetageareal, skal udlejeren for
efterfølgende at kunne finansiere arbejderne med en
forbedringsforhøjelse eller ved træk på
ejendommens vedligeholdelseskonti skriftligt anmode
beboerrepræsentanterne om med et rimeligt varsel at udpege
mindst én bydende på arbejderne i ejendommen.
Ad 3: Udlejeren kan
pålægges en sanktion, såfremt udlejeren ikke
overholder lejelovenes bestemmelser vedrørende inddragelse
af beboerrepræsentationen i ejendommens anliggender
Lejelovene indeholder en del bestemmelser, der har
til formål at sikre, at beboerrepræsentanterne
inddrages i en række forhold omkring ejendommen og de enkelte
lejemål.
Mange af disse bestemmelser blev gennemført
i 1995 efter et enigt oplæg fra udlejere og lejere herom. Det
blev dengang aftalt, at enkelte af bestemmelserne ikke skulle
pålægges en sanktion, fordi samarbejdet på dette
område skulle bygge på det frivillige initiativ hos
både udlejere og beboerrepræsentation.
Imidlertid viser erfaringerne, at udlejere i mange
ejendomme ikke har til hensigt frivilligt at inddrage
beboerrepræsentationen i ejendommens anliggender.
Tilstanden er endda således, at flere
eksperter inden for lejeretsområdet foreslår
bestemmelserne fjernet €" bestemmelserne kaldes papparagraffer
uden reelt indhold.
Hensigten med de pågældende
paragraffer har været at give beboerrepræsentationen
indseende med ejendommens anliggender og sikre lejerne en
øget tryghed og ligebehandling ved genudlejning og
fraflytning.
Der findes en del udlejere, som har et godt
samarbejde med beboerrepræsentationen på disse
områder. Men der findes desværre alt for mange
udlejere, som ser stort på beboerrepræsentationen,
fordi der mangler en sanktion.
Det foreslås derfor, at der i lejeloven og
boligreguleringsloven indsættes en sanktion ved
tilsidesættelse af disse bestemmelser.
Det drejer sig om følgende
bestemmelser:
Orientering om klager
Efter lejelovens § 65, stk. 2, skal udlejeren
holde beboerrepræsentanterne løbende orienteret om en
beboers klager over andre beboere.
Halfdan Krag Jespersen m.fl. skriver i Karnov
2003, »Leje- og boligregulering«, om denne regel:
»Baggrund for reglen er, at
beboerrepræsentanterne ville kunne indtræde i
sådanne sager som rådgiver og mæglere og på
den måde €" i de tilfælde, hvor det er muligt
€" bidrage til, at stridigheder bilægges på et
så tidligt tidspunkt som muligt. Overtrædelse af reglen
er såvel formelt som reelt usanktioneret.«
Det foreslås, at der indføres en
sanktion i forbindelse med denne regel.
Orientering om genudlejning
Efter lejelovens § 65, stk. 2, 2. pkt., skal
udlejerne orientere beboerrepræsentanterne, når der
foretages genudlejning af beboelseslejligheder med oplysning om
indestående på kontoen for indvendig vedligeholdelse
efter § 22.
Halfdan Krag Jespersen skriver herom i Karnov
2003:
»Baggrunden for reglen er, at
beboerrepræsentanterne til enhver tid bør have
overblik over den lejekreds, der er grundlaget for
repræsentationen, samt at de sikres overblik over de midler,
som henstår til den indvendige vedligeholdelse for hele
ejendommen.«
Det foreslås, at
beboerrepræsentanterne bliver orienteret om indestående
på vedligeholdelseskontoen for det enkelte lejemål, og
at sanktionen for ikke at oplyse dette bliver, at udlejeren
forpligtes til at anerkende, jf. den gældende sanktion for
udvendig vedligeholdelseskonti, at der indestår 5 års
midler på denne konto.
Orientering ved indflytning
Efter lejelovens § 9, stk. 2, skal udlejeren
i ejendomme med beboerrepræsentation med rimelig frist
indkalde beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgang
af en lejlighed og eventuel udfærdigelse af en
indflytningsrapport.
I Socialdemokratiets beslutningsforslag om
forbedring af lejeres tryghed og retsstilling ved fraflytning fra
private udlejningsboliger foreslås obligatoriske
indflytningsrapporter, og det foreslås her, at udlejeren ikke
kan gøre mangler gældende ved fraflytning,
såfremt udlejeren ikke kan dokumentere, at der foreligger en
indflytningsrapport, og at beboerrepræsentationen har
været indkaldt til udfærdigelse af denne.
Orientering om fraflytning
Ifølge lejelovens § 98, stk. 2, skal
udlejerne i ejendomme med beboerrepræsentation orientere
lejerne om adgang til at lade beboerrepræsentanterne deltage
i gennemgangen af lejligheden, og beboerrepræsentanterne skal
have kopi af en fraflytningsrapport.
Det foreslås, at såfremt udlejeren
ikke indkalder beboerrepræsentanterne til fraflytningssyn og
ikke tildeler beboerrepræsentanterne en kopi af
fraflytningsrapporten, mister udlejeren sit krav i forbindelse med
fraflytning.
Pligt til at indkalde til
budgetmøde
Efter boligreguleringslovens § 13, stk. 2,
skal udlejeren før varsling af lejeforhøjelse over
for lejerne med rimelig frist indkalde beboerrepræsentanterne
til et budgetmøde med henblik på drøftelse af
budgettet.
Halfdan Krag Jespersen skriver herom i Karnov
2003:
»Ifølge motiverne kan
huslejenævnet, såfremt udlejeren ikke overholder
pligten til at afholde budgetmøde, beslutte, at varslingen
skal bortfalde. Denne sanktion har ikke hjemmel i bestemmelsens
ordlyd og må anses for klart ubeføjet.«
Efterfølgende retsafgørelser har
vist, at Halfdan Krag Jespersen har ret.
Det foreslås derfor, at det gøres til
en gyldighedsbetingelse for varslingen, at
beboerrepræsentanterne har været indkaldt til et
budgetmøde.
Drøftelse af planlagte
vedligeholdelsesarbejder
Ifølge lejelovens § 66, stk. 2, skal
beboerrepræsentanterne med rimelig frist indkaldes til
møde med udlejeren om gennemførelse af planlagte
vedligeholdelses- og forbedringsarbejder. Bestemmelsen er ikke
umiddelbart udstyret med nogen sanktion, såfremt udlejeren
ikke iagttager de pågældende regler.
Ifølge Halfdan Krag Jespersen med fleres
bemærkninger i Karnov 2003 til pågældende
bestemmelse er der betydelig usikkerhed om, hvorvidt varslingen af
forbedringsforhøjelse er ugyldig, såfremt
betingelserne i lejelovens § 66, stk. 2-5, ikke er
overholdt.
Det foreslås, at lejelovgivningen
præciseres på dette område, således at
betingelserne i § 66, stk. 2, skal være opfyldt.
Ad 4:
Beboerrepræsentationen kan nedlægge veto mod en
forbedringsplan for ejendommen, såfremt den ikke er
indarbejdet i en 5-årig forbedrings- og vedligeholdelsesplan
for ejendommen, og såfremt den ikke er hensigtsmæssig.
En tvist herom afgøres af huslejenævnet.
I Socialdemokratiets beslutningsforslag om
priskonkurrence og bedre omkostningsstyring i privat
udlejningsbyggeri foreslås det, at der gennemføres
obligatoriske vedligeholdelsesplaner for ejendommene.
Efter den gældende lejelovgivning kan
udlejeren varsle forbedringer af lejemål og ejendom, uden at
der foreligger en vedligeholdelsesplan for ejendommen, og uden at
lejerne kan vetoe forbedringerne.
Efter boligreguleringslovens § 25 kan
huslejenævnet modsætte sig iværksættelse af
forbedringer, hvis forbedringerne må anses for
uhensigtsmæssig under hensyn til ejendommens alder,
beliggenhed og beskaffenhed.
Det foreslås, at
beboerrepræsentationen får en generel mulighed for at
nedlægge veto mod forbedringer i ejendommen.
Det skal dog gælde, at såfremt
udlejeren kan dokumentere, at forbedringerne er indeholdt i en med
beboerrepræsentationen forhandlet forbedringsplan for
ejendommen, kan beboerrepræsentationen naturligvis ikke
nedlægge veto mod forbedringerne, medmindre ændrede
forhold for ejendommen gør, at forbedringerne må
skønnes uhensigtsmæssige af huslejenævnet.
Skriftlig fremsættelse
Lissa Mathiasen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om sikring
af og øget indflydelse for beboerrepræsentationerne i
private udlejningsejendomme.
(Beslutningsforslag nr. B 24).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.