B 23 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af lejeres tryghed og retsstilling ved fraflytning
fra private udlejningsboliger.
Fremsat den 16. marts 2005 af
Lissa Mathiasen (S), Jytte Andersen (S),
Christine Antorini (S),
Carsten Hansen (S) og Rasmus Prehn (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af lejeres tryghed og
retsstilling ved fraflytning fra private udlejningsboliger
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der pr. 1. december 2005 sikrer,
at lejere ikke kan forpligtes til
nyistandsættelse ved fraflytning,
at der er priskonkurrence ved
istandsættelse af en lejlighed,
at der indføres obligatoriske ind- og
fraflytningsrapporter,
at lejere har ret til godtgørelse for
eget arbejde, og
at udlejere, såfremt parterne er uenige,
skal indbringe tvisten for huslejenævnet.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 112 fra
folketingsåret 2004-05, 1. samling. Se Folketingstidende
2004-05, 1. samling, tillæg A side 4761 og 4764. Dog er
tidsfristen for fremsættelsen af lovforslaget ændret
fra 1. juli 2005 til 1. december 2005.
Fraflytningstvister er den mest hyppige tvistform
i huslejenævnene. Mange lejere får alt for store
regninger ved fraflytning, regninger, der er vanskelige at betale
og vanskelige at se den saglige begrundelse for.
Hvor den almene udlejningssektor efterhånden
er kommet væk fra de store regninger til lejeren ved
fraflytning, er dette problem nu blevet mere og mere almindeligt i
den private udlejningssektor.
Det foreslås derfor, at lejeloven
ændres, således at lejerens retsstilling og tryghed ved
fraflytning fremmes, og således at lejeren bedre kan
gennemskue og påvirke de istandsættelsesomkostninger,
der er forbundet med fraflytning af en lejlighed.
Forbedring af lejerens retsstilling på dette
område vil ikke alene sikre, at konkurrence fremmer lavest
mulige flytteomkostninger, men også give bedre mobilitet,
fordi forslaget vil medføre, at omkostningerne ved
fraflytning falder.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad 1: at lejere ikke kan
forpligtes til nyistandsættelse ved fraflytning
Ved udlejning af privatejede lejligheder er det
blevet mere og mere almindeligt, at de private udlejere som en
betingelse for udlejning af lejligheden kræver, at lejeren
skriver under på, at lejemålet skal afleveres
nyistandsat. Det sker ved afkrydsning af »ja-rubrikken«
i lejekontraktens § 7.
Det er nødvendigt for at kunne kræve,
at lejligheden skal afleveres nyistandsat, at udlejeren også
stiller en nyistandsat lejlighed til rådighed ved
indflytningen.
Dette system har medført, at ikke bare
lejeren udsættes for meget høje
istandsættelsesregninger ved fraflytning, men også
udlejeren i nogle tilfælde stilles i en helt urimelig
situation.
For lejeren betyder det lille kryds i
»ja-rubrikken« i § 7, at lejeren underskriver en
meget høj fremtidig fraflytningsregning.
I midten af 1990€™erne greb Folketinget
ind over for de meget høje fraflytningsregninger i den
almene udlejningssektor. Det er det samme problem, der nu er ved at
opstå i den private udlejningssektor.
En nyistandsættelse ved fraflytning betyder,
at der ikke bare skal foretages normalistandsættelse, dvs.
tapetsering og maling af vægge, men at træ og jern
også skal nymales, ligesom gulvet skal afhøvles og
nylakeres. Det er ikke usædvanligt, at dette fører til
en istandsættelsesomkostning på mellem 25.000 og 30.000
kr. For de fleste lejere er det en alt for høj omkostning
ved fraflytning.
Mange udlejere kan desuden se det vanvittige i, at
systemet indebærer, at selv om en lejlighed kun har
været beboet i et halvt år, er udlejeren nødt
til at bede om nyistandsættelse for at kunne sikre, at
også den næste udlejning af lejligheden betyder, at
lejeren skal aflevere lejligheden nyistandsat. Så selv om en
lejer ikke engang har nået at hænge billeder op
på væggene, kan fraflytning medføre, at lejeren
skal betale for nyistandsættelsen.
Det foreslås derfor, at det ikke kan
aftales, at lejemålet skal afleveres nyistandsat, men at det
i stedet kan aftales, at lejemålet skal afleveres
normalistandsat.
Forslaget ændrer ikke ved, at det fortsat
frit kan aftales, om det er lejeren eller udlejeren, der skal
stå for den løbende indvendige vedligeholdelse under
lejemålets beståen.
Ved fraflytning vil det gælde, at det kan
aftales, at lejemålet skal afleveres normalistandsat. Det
betyder, at lejeren skal aflevere lejemålet med
nytapetserede/nymalede vægge og nyhvidtede/nymalede lofter.
Det skal ikke kunne aftales, at normalistandsættelse
indebærer, at lejeren skal aflevere
nyafhøvlede/nylakerede gulve og nymalede indfatninger,
fodpaneler, køkkener, døre, radiatorer etc. Kort sagt
skal det fremover ikke være muligt at aftale nymaling af
træ og jern ved fraflytning. En aftale om at aflevere
lejemålet normalistandsat forudsætter, som det allerede
er gældende, at lejemålet også er normalistandsat
ved indflytning.
Den anden mulighed er, at parterne kan aftale, at
lejemålet skal afleveres i samme stand som ved overtagelsen
bortset fra slid og ælde. Denne mulighed er gældende
allerede i dag.
Det pointeres, at lejeren selvfølgelig
fortsat skal betale for misligholdelse.
Ad 2: at der er
priskonkurrence ved istandsættelse af en lejlighed
Uanset om istandsættelsesomkostningerne for
en lejlighed er bundet til en aftale om at aflevere lejligheden
nyistandsat eller der er tale om, at lejeren skal betale for
misligholdelse, er det nødvendigt, at det sikres, at der er
priskonkurrence om de enkelte istandsættelsesarbejder i
lejemålet.
Efter de gældende regler har lejeren yderst
ringe mulighed for at sikre priskonkurrence om de
istandsættelsesarbejder, der skal udføres i
lejemålet, uanset hvor meget lejeren skal betale heraf.
Ofte præsenteres lejeren for en
lejekontrakt, hvor udlejeren i kontraktens § 11 endda betinger
sig, at det er udlejeren, der suverænt bestemmer, hvilken
håndværker der skal udføre
istandsættelsesarbejderne. Både små og store
udlejere har aftaler med håndværksvirksomheder, der
istandsætter ved fraflytning. Det er ligeledes ikke
ualmindeligt, at udlejeren ejer håndværksvirksomheden,
som udlejeren bestemmer skal udføre arbejderne i
lejemålet.
De siger sig selv, at dette system ikke sikrer
reel priskonkurrence, når istandsættelsesarbejderne ved
fraflytning skal udføres.
Det foreslås derfor, at udlejeren forpligtes
til at udbyde arbejderne i underhåndstilbud, og at udlejeren
i den forbindelse forpligtes til at tilbyde lejeren at pege
på en deltager.
Såfremt udlejeren ikke overholder dette,
må istandsættelsesomkostningerne stå for
udlejerens egen regning.
Ad 3: at der indføres
obligatoriske ind - og fraflytningsrapporter
Ofte er der i forbindelse med tvister ved
fraflytning af lejemål tvivl om, hvilke mangler der var i
lejemålet ved indflytning, hvilke mangler der skal udbedres
af lejeren, og hvilke mangler der skal udbedres af udlejeren.
I den almene udlejningssektor har man løst
dette ved at indføre obligatoriske ind- og
fraflytningsrapporter.
Ved indflytning udarbejdes en rapport over
lejemålets tilstand, og det gør der også ved
fraflytning. Systemet indebærer også, at der
udføres et syn af lejligheden, hvor både lejeren og
udlejeren/administratoren er til stede. Hermed er der skabt et
grundlag for langt færre konflikter og uenigheder om
istandsættelsen ved fraflytning.
Dette giver øget tryghed for parterne og
vil i høj grad være procesbesparende for landets
huslejenævn.
Systemet med ind- og fraflytningsrapporter
forøger desuden parternes retssikkerhed, og det har
været en væsentlig begrundelse for, at
beboerklagenævnene, der behandler tvister om fraflytning i
den almene udlejningssektor, forholdsmæssigt har langt
færre tvister om fraflytning end de private
huslejenævn.
I ejendomme med beboerrepræsentation skal
beboerrepræsentationen indbydes til ind- og fraflytningssyn,
og det foreslås, at såfremt beboerrepræsentanten
ikke er indkaldt hertil, kan dette komme udlejeren til skade ved
afgørelse af en eventuel tvist om istandsættelsen af
lejligheden ved fraflytning.
Det foreslås endvidere, at
beboerrepræsentanten kompenseres for tabt arbejdsfortjeneste
efter de almindelige regler herfor i forbindelse med
fraflytningssyn.
Ad 4: at lejere har ret til
godtgørelse for eget arbejde
Socialministeriets undersøgelse af
budgetlejen i 2003 viste, at omkring 63 pct. af lejemålene
har en aftale, hvor lejeren er forpligtet til at betale til en
indvendig vedligeholdelseskonto.
I forbindelse med indflytning i en ikke
nyistandsat lejlighed er det ikke ualmindeligt, at udlejeren
tilbyder lejeren selv at foretage istandsættelse af
lejligheden for det beløb, der står på den
indvendige vedligeholdelseskonto. Såfremt lejeren anvender
den af udlejeren påbudte håndværker eller selv
hyrer en håndværker, trækkes regningen
(udgifterne til materialer og løn) fra den indvendige
vedligeholdelseskonto. Ikke sjældent foreslår udlejeren
imidlertid, at lejeren selv maler, og at lejeren af den indvendige
vedligeholdelseskonto kan få godtgjort udgifter til
indkøb af maling.
For at ligestille lejeres mulighed for at få
godtgørelse for eget arbejde med de muligheder, beboere i
andre boligformer har, foreslås det, at lejeren,
såfremt vedkommende ønsker det, får ret til en
godtgørelse for eget arbejde i forbindelse med
istandsættelsen i henhold til de almindelige regler, der
gælder for dette på andre, lignende områder. Der
ændres selvfølgelig ikke ved, at udlejeren kan
gøre indsigelse over for arbejdet, såfremt arbejdet
ikke er udført håndværksmæssigt
korrekt.
Ad 5: at udlejere,
såfremt parterne er uenige, skal indbringe tvisten for
huslejenævnet
Opstår der en tvist mellem udlejeren og
lejeren i forbindelse med en fraflytning, er der i gældende
lovgivning ingen bestemmelser, der foreskriver, hvem der skal
indbringe tvisten for huslejenævnet. En del udlejere
indbringer, når de erfarer en uenighed med lejeren om
istandsættelsesforpligtelserne eller omkostningerne ved
fraflytning, automatisk denne tvist for huslejenævnet. Andre
udlejere gør ikke noget. Herefter er det op til lejeren at
indbringe tvisten for huslejenævnet.
Dette er en usikkerhed for lejerne og
medfører ofte, at tvister i forbindelse med fraflytning
afgøres med forsinkelser på 3-6 måneder.
Det foreslås derfor, at det præciseres
i lejeloven, at udlejeren skal følge samme formkrav med
hensyn til afgørelser af en tvist, som når udlejeren
varsler lejeforhøjelser over for lejerne. Det vil sige, at
udlejeren skal oplyse i den fremsendte
fraflytningsopgørelse, at lejeren har 6 uger til at meddele
udlejeren, såfremt lejeren ikke kan acceptere
opgørelsen, og at udlejeren herefter har 6 uger til at
indbringe sagen for huslejenævnet, såfremt udlejeren
vil opretholde sit krav.
Skriftlig fremsættelse
Lissa Mathiasen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbedring af lejeres tryghed og retsstilling ved fraflytning fra
private udlejningsboliger.
(Beslutningsforslag nr. B 23).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.