L 48 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om beskyttelse mod afskedigelse på grund af
foreningsforhold. (Udvidet beskyttelse af den negative
foreningsfrihed).
Fremsat den 26. oktober 2004 af Mogens
Nørgård Pedersen (KD), Bodil Kornbek (KD), Jann
Sjursen (KD) og Tove Videbæk (KD)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om beskyttelse mod
afskedigelse på grund af foreningsforhold
(Udvidet beskyttelse af den negative
foreningsfrihed)
§ 1
I lov om beskyttelse mod afskedigelse på
grund af foreningsforhold, jf. lovbekendtgørelse nr. 443 af
13. juni 1990, foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel
affattes således:
»Lov om foreningsfrihed på
arbejdsmarkedet« .
2. I § 1
indsættes efter »ikke«: »undlade at
ansætte en ansøger til en ledig stilling
eller«.
3. I § 2, stk.
1, indsættes efter »ikke«: »undlade at
ansætte en ansøger til en ledig stilling
eller«.
4. § 2,
stk. 2 og 3 ophæves.
5. I § 4
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. En ansøger til en
ledig stilling, som i strid med §§ 1 og 2 ikke
ansættes, kan tilkendes en godtgørelse.«
6. I § 4 b,
stk. 1, indsættes efter »sager«: »om
afskedigelse«.
7. Efter § 4 b
indsættes:
»§ 4 c.
Bestemmelser i kollektive overenskomster, der forpligter en
arbejdsgiver til udelukkende eller fortrinsvis at beskæftige
lønmodtagere, der er medlemmer af en forening eller en
bestemt forening, er ugyldige.
Stk. 2. Bestemmelser i kollektive
overenskomster, der forpligter en lønmodtager til
udelukkende at have beskæftigelse hos en arbejdsgiver, der er
medlem af en forening eller en bestemt forening, er
ugyldige.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2005. For
så vidt angår bestemmelser i kollektive overenskomster,
har loven først virkning fra det tidspunkt, til hvilket den
pågældende overenskomst kan opsiges til
ophør.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 120 fra folketingåret 2002-03. Lovforslaget
blev dengang fremsat af beskæftigelsesministeren. Se
Folketingstidende 2002-03, forhandlingerne side 4245 og 10073 og
tillæg A side 2747 og 2756 samt tillæg B side 1512 og
1892.
Formål
Lovforslaget har til formål at sikre
lønmodtagere en bedre beskyttelse af deres foreningsfrihed i
forbindelse med ansættelse og afskedigelse. Forslaget har
således til formål at forbyde, at en arbejdsgiver i en
ansættelsessituation stiller krav om, at en ansøger
til en ledig stilling er medlem eller ikke er medlem af en forening
eller en bestemt forening som forudsætning for
ansættelsen.
Lovforslaget skal endvidere sikre
lønmodtagere en bedre beskyttelse mod afskedigelse på
grund af foreningsforhold i tilfælde af, at en
lønmodtager ikke er medlem af en forening eller en bestemt
forening.
Forslaget har endelig til formål at
ændre retstilstanden vedrørende de såkaldte
eksklusivbestemmelser, som findes i en række kollektive
overenskomster på det private arbejdsmarked. Forslaget skal
sikre, at der ikke fremover gyldigt kan indgås aftaler, som
forpligter en arbejdsgiver til udelukkende eller fortrinsvis at
beskæftige lønmodtagere, der er medlemmer af en
forening eller en bestemt forening. På samme måde skal
det sikres, at der ikke fremover gyldigt kan indgås aftaler,
som forpligter en lønmodtager til udelukkende eller
fortrinsvis at have beskæftigelse hos en arbejdsgiver, som er
medlem af en forening eller en bestemt forening.
Eksklusivbestemmelser i eksisterende overenskomster vil være
gældende, indtil overenskomsterne vil kunne opsiges til
ophør. Indtil dette tidspunkt kan en arbejdsgiver, der er
omfattet af en eksklusivbestemmelse, derfor handle i
overensstemmelse med en sådan bestemmelse. Efter dette
tidspunkt vil eksklusivbestemmelser være ugyldige.
Baggrund
Eksklusivbestemmelser er utidssvarende og ude af
trit med mange lønmodtageres ønsker. Det er
Kristendemokraternes opfattelse, at der bør være
frihed til at vælge, om man som lønmodtager
ønsker at være medlem af en forening −
ligesom der bør være frihed til at fravælge
medlemskab af en forening − uden at man af den grund
risikerer ikke at blive ansat eller at miste sit arbejde.
Kristendemokraterne finder det ikke rimeligt, at en arbejdsgiver
kan opstille krav til ansøgeres
foreningstilhørsforhold som forudsætning for at
få og bevare ansættelse. Det er heller ikke rimeligt,
at en bestemmelse i en kollektiv overenskomst kan hindre en
lønmodtager, der ikke ønsker at være medlem af
en forening eller en bestemt forening, i at få og bevare
ansættelse hos en arbejdsgiver, eller kan hindre en
arbejdsgiver i alene at lægge vægt på
ansøgeres kvalifikationer.
Med henblik på at udvide beskyttelsen af
foreningsfriheden på arbejdsmarkedet foreslås det, at
en arbejdsgiver i forbindelse med ansættelse ikke må
stille krav til en ansøgers foreningsmæssige
tilhørsforhold, dvs. at arbejdsgiveren ikke må undlade
at ansætte en ansøger, fordi denne er medlem eller
ikke er medlem af en forening eller en bestemt forening. Forslaget
beskytter dermed både den positive og den negative
foreningsfrihed i ansættelsessituationen. I forbindelse
hermed foreslås indført en særskilt
godtgørelsesbestemmelse, der skal gælde for en
arbejdsgivers overtrædelse af forslagets forbud mod at
undlade at ansætte en ansøger til en ledig stilling
på grund af ansøgerens foreningsmæssige
tilhørsforhold. Det foreslås, at de gældende
sanktions- og godtgørelsesbestemmelser for
overtrædelse af forbuddet mod afskedigelse på grund af
foreningsmæssigt tilhørsforhold opretholdes
uændret for afskedigelsessituationen. På den baggrund
foreslås det endvidere, at det præciseres, at den
gældende § 4 b, om at sager efter loven skal fremmes med
størst mulig hurtighed, fortsat alene skal gælde i
sager om afskedigelse. Som en konsekvens af forslagets bestemmelser
om, at en arbejdsgiver ikke ved ansættelse må
lægge vægt på eller stille krav om
ansøgeres foreningstilhørsforhold, foreslås det
at ophæve § 2, stk. 2 og 3, i foreningsfrihedsloven,
således at en lønmodtager ikke længere sagligt
vil kunne afskediges på grund af manglende
foreningsmedlemskab. Endvidere foreslås det, at bestemmelser
i kollektive overenskomster, der forpligter en arbejdsgiver til
udelukkende eller fortrinsvis at beskæftige
lønmodtagere, der er medlemmer af en forening eller en
bestemt forening, er ugyldige, uanset på hvilket niveau disse
overenskomster er indgået. Endelig foreslås det, at
bestemmelser i kollektive overenskomster, der forpligter
lønmodtagere til udelukkende at have beskæftigelse hos
arbejdsgivere, der er medlemmer af en bestemt forening, er
ugyldige, uanset på hvilket niveau disse overenskomster er
indgået.
For så vidt angår eksisterende
eksklusivbestemmelser i gældende overenskomster,
foreslås det, at lovændringen først får
virkning fra det tidspunkt, til hvilket den pågældende
overenskomst kan opsiges til ophør. Dermed sikres det, at
der ikke sker indgreb i de løbende overenskomster.
Udvalget om
eksklusivbestemmelser
Beskæftigelsesministeren nedsatte i januar
2002 udvalget om eksklusivbestemmelser. Udvalget havde til opgave
at undersøge omfanget og betydningen af sådanne
bestemmelser og forhold, som fordrer medlemskab af bestemte
foreninger som forudsætning for at kunne udøve et
erhverv, samt at belyse forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser. Udvalget havde endvidere til opgave at komme med
anbefalinger og forslag til initiativer, som i højere grad
kunne sikre den negative foreningsfrihed.
Udvalget afgav betænkning i juni 2002
(betænkning nr. 1419). Udvalget fandt, at det på
daværende tidspunkt ud fra en juridisk vurdering ikke ville
være nødvendigt at ændre retstilstanden på
baggrund af Danmarks internationale forpligtelser.
I overensstemmelse med kommissoriet vurderede
udvalget behovet for at opretholde eksklusivbestemmelserne på
arbejdsmarkedet og konsekvenserne af at ændre retstilstanden.
Udvalget foreslog ændringer i retstilstanden
vedrørende de aftalebaserede eksklusivbestemmelser mellem
lønmodtagerorganisationer og arbejdsgivere. Udvalget pegede
bl.a. på, at den generelle samfundsudvikling og udviklingen
på arbejdsmarkedet ikke i samme grad som tidligere kan
begrunde behovet for eksklusivbestemmelser, idet der i dag er
etableret stærke og repræsentative faglige
organisationer på det danske arbejdsmarked. Udvalget henviste
endvidere til, at de fordele, der er forbundet med et
foreningsmedlemskab, i sig selv bør være
tilstrækkelig grund til at være medlem af en
fagforening. Udvalget vurderede, at eftersom eksklusivbestemmelser
kun vedrører en begrænset del af arbejdsmarkedet, vil
en ændring af retstilstanden alene have marginal betydning
for organisationsprocenten. Udvalget pegede endelig på, at
eksklusivbestemmelser kan have begrænsende effekt på
udbuddet af arbejdskraft, at aftalefriheden på
arbejdsmarkedet ikke er et stationært begreb, og at der
på flere områder er fastsat grænser for, hvad
arbejdsmarkedets parter lovligt kan aftale.
Ud over de aftalebaserede eksklusivbestemmelser
mellem lønmodtagerorganisationer og arbejdsgivere pegede
udvalget om eksklusivbestemmelser på enkelte yderligere
områder med eksklusivbestemmelser eller eksklusivlignende
forhold.
Kravet i retsplejelovens § 143 om
pligtmæssigt medlemskab af Advokatsamfundet for alle
advokater har således karakter af en lovbaseret
eksklusivbestemmelse.
På sygesikringsområdet indeholder
overenskomsterne for de liberale erhverv endvidere bestemmelser
eller forudsætninger om medlemskab af vedkommende faglige
organisation. Eksklusivbestemmelserne på dette område
er således afledt af lovgivningen inden for
sundhedssektoren.
Endelig fandt udvalget, at der i forbindelse med
svendeprøver umiddelbart synes at finde en
forskelsbehandling sted på grund af foreningsforhold.
Ifølge det oplyste skal uorganiserede arbejdsgivere
således oftest betale det dobbelte for lærlinges
svendeprøver i forhold til organiserede arbejdsgivere.
Udvalget om eksklusivbestemmelser anbefalede i
betænkningen, at de eksisterende ordninger for både
pligtmæssigt medlemskab af Advokatsamfundet og
overenskomsterne på sygesikringsområdet opretholdes.
Udvalget anbefalede samtidig, at forholdet vedrørende gebyr
for deltagelse i svendeprøver undersøges
nærmere.
Folketingets behandling af
lovforslag nr. L 120 fra folketingsåret 2002-03
Ved førstebehandlingen i 2003 af lovforslag
nr. L 120, forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse
mod afskedigelse på grund af foreningsforhold nævnte
Kristian Thulesen Dahl (DF), at Dansk Folkeparti frygtede, at
tilstrømningen af østeuropæisk arbejdskraft til
Danmark efter den 1. maj 2004 ville stille de danske
lønmodtagere i en håbløs situation.
Efterfølgende kan det konstateres, at
østeuropæisk arbejdskraft ikke er væltet ind
over de danske grænser efter den 1. maj 2004. Ved udgangen af
juli 2004 blev der ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsen givet 833
aktive arbejdstilladelser fra borgere i de nye EU-lande. Heraf
havde 428 tilladelser en varighed på mindre end et halvt
år. Det kan således konkluderes, at åbningen af
det danske arbejdsmarked for de nye EU lande ikke har haft en
generel negativ virkning for det danske arbejdsmarked.
Det andet punkt, Kristian Thulesen Dahl (DF)
nævnte i sin ordførertale, var, at Dansk Folkeparti
ønskede, at de liberale erhverv også blev omfattet af
lovforslaget. Regeringen har lovet at ville udarbejde en
nærmere redegørelse for de gældende ordninger
på advokat- og sygesikringsområdet for at vurdere
behovet for at opretholde ordningerne.
Regeringen har endnu ikke fremlagt denne
redegørelse, på trods af at Kristendemokraterne har
efterlyst en sådan redegørelse og har rykket for den.
Der er fortsat mulighed for, at redegørelsens resultater kan
indgå i Folketingets behandling af dette lovforslag, idet
regeringen har mulighed for at stille ændringsforslag
herom.
Gældende ret
Det følger af de gældende regler i
foreningsfrihedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 443 af 13.
juni 1990 om beskyttelse mod afskedigelse på grund af
foreningsforhold, at en arbejdsgiver ikke må afskedige en
lønmodtager, fordi denne er medlem af en forening, eller
fordi denne ikke er medlem af en forening. Forbuddet mod at
afskedige en lønmodtager, fordi denne ikke er medlem af en
forening eller en bestemt forening, gælder imidlertid ikke,
hvis arbejdsgiveren forud for eller i forbindelse med
ansættelsen stiller krav om, at lønmodtageren er
medlem af en forening eller af en bestemt forening som betingelse
for beskæftigelse hos arbejdsgiveren, og lønmodtageren
er bekendt med kravet ved ansættelsen. Forbuddet gælder
endvidere ikke, såfremt en lønmodtager, der er medlem
af en forening, efter ansættelsen gøres bekendt med,
at medlemskabet er en betingelse for fortsat ansættelse i
virksomheden. De gældende regler tillader således, at
en arbejdsgiver afskediger en lønmodtager på grund af
manglende opfyldelse af kravet om medlemskab af en bestemt
forening, hvis lønmodtageren var bekendt med kravet ved
ansættelsen eller efter ansættelsen gøres
bekendt med, at fortsat medlemskab af en forening er en betingelse
for fortsat ansættelse. Foreningsfrihedsloven blev vedtaget i
1982 på baggrund af en afgørelse fra den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol i British-Rail sagen
(Young, James and Webster mod Storbritannien) af 13. august 1981.
Dommen fastslog, at art. 11 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention i et vist omfang også beskytter
den negative foreningsfrihed, dvs. retten til at vælge at
stå uden for en forening.
Foreningsfrihedsloven beskytter imidlertid ikke en
lønmodtagers foreningsfrihed i forbindelse med
ansættelse. En arbejdsgiver kan således i forbindelse
med en ansættelse stille krav om
foreningstilhørsforhold og undlade at ansætte en
ansøger til en ledig stilling, fordi denne er medlem eller
ikke er medlem af en forening eller en bestemt forening. Krav om
foreningsmedlemskab kan dog ikke lovligt stilles på det
offentlige arbejdsmarked, da et sådant krav strider mod den
forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.
En arbejdsgivers krav til en lønmodtager om
medlemskab af en bestemt forening vil typisk være begrundet i
eksklusivbestemmelser i en kollektiv overenskomst.
Eksklusivbestemmelser aftales i forbindelse med indgåelse af
en overenskomst om løn- og arbejdsvilkår − og
typisk efter krav fra lønmodtagerorganisationen.
Eksklusivbestemmelser kan variere med hensyn til,
hvordan de er formuleret, hvordan de virker, og hvordan de
håndhæves. Der kan være tale om bestemmelser, som
forpligter arbejdsgivere til kun at ansætte
lønmodtagere, som er medlemmer af en bestemt fagforening.
Der kan endvidere være tale om bestemmelser, hvorefter en
arbejdsgiver fortrinsvis eller i videst muligt omfang skal
ansætte personer, som er medlem af den
overenskomstbærende fagforening (fortrinsklausuler). Der kan
i øvrigt også være tale om bestemmelser, som
forpligter både arbejdsgiveren og lønmodtageren, idet
arbejdsgiveren forpligter sig til kun at ansætte
lønmodtagere, som er medlemmer af den
overenskomstbærende fagforening, og omvendt forpligter de
lønmodtagere, som er medlemmer af fagforeningen, til alene
at have arbejde hos organiserede arbejdsgivere
(gensidighedsklausuler). Hvis arbejdsgiveren ikke opfylder
eksklusivbestemmelsen i overenskomsten og f.eks. ansætter en
uorganiseret person eller en person, som er medlem af en anden
organisation, eller undlader at afskedige vedkommende, risikerer
arbejdsgiveren at begå brud på overenskomsten.
Eksklusivbestemmelser kan betragtes som en aftale
mellem to parter, som binder en tredjemand. Eksklusivbestemmelser
udgør en særlig form for tvang, idet de
indebærer, at lønmodtagere risikerer ikke at blive
ansat eller at blive afskediget på grund af foreningsforhold
med tab af eksistensgrundlag til følge.
Sager ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol
Kristelig Fagbevægelse har forelagt en sag
for Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, om de danske
eksklusivaftaler er i overenstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Sagen drejer sig om Ove Rasmussen,
der fik tilbudt ansættelse på en virksomhed, der havde
en eksklusivaftale. Ove Rasmussen følte sig tvunget til at
melde sig ind i SiD for at kunne bevare sit job. Domstolen har
besluttet, at det bliver storkammeret med 17 dommere, der skal
afgøre sagen. Domstolen betragter sagen som meget
principiel, idet det er meget sjældent, at 17 dommere
deltager i en afgørelse ved domstolen. Afgørelsen
forventes i efteråret 2005.
Danmarks Frie Fagforening har forelagt en lignende
sag for Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Sagen
drejer sig om Morten Sørensen, der for 8 år siden blev
afskediget fra et feriejob på Coop Danmarks centrallager i
Århus, fordi han af politiske årsager ikke
ønskede at være medlem af SiD. Coop Danmark har en
eksklusivaftale med SiD, der betyder, at ansatte, der arbejder
inden for SiD€™s område, og som ikke er medlem af
SiD, skal afskediges. Domstolen skal afgøre, om de danske
eksklusivaftaler er i overensstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Det bliver storkammeret med 17
dommere, der skal afgøre sagen.
Omfanget af
eksklusivbestemmelser
Det skønnes, at ca. 220.000
lønmodtagere på det private arbejdsmarked er omfattet
af overenskomster, som indeholder eksklusivbestemmelser.
Eksklusivbestemmelser findes særligt inden for visse
brancher, f.eks. byggeri-, anlægs- og gartneriområdet.
Eksklusivbestemmelser har særlig betydning i forbindelse med
tiltrædelsesoverenskomster, som indgås med
arbejdsgivere, som ikke er organiseret i en
arbejdsgiverforening.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører ikke økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget medfører ikke økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet af betydning.
Forslaget vil dog kunne indebære en lettelse i forbindelse
med rekruttering af arbejdskraft, idet arbejdsgivere ikke skal tage
hensyn til ansøgeres foreningsmæssige
tilhørsforhold efter lovens ikrafttræden. I
forbindelse med fremsættelsen af lovforslag nr. L 120 i
folketingsåret 2002-03 blev forslaget forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, som vurderede, at forslaget ikke ville
medføre væsentlige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at lovens titel ændres
til »lov om foreningsfrihed på arbejdsmarkedet«,
idet forslaget ændrer lovens anvendelsesområde og
fremover ikke kun beskytter lønmodtageren i forbindelse med
afskedigelse på grund af foreningsforhold.
Til nr. 2
Med forslaget udvides lovens beskyttelse af den
positive foreningsfrihed, idet det foreslås, at en
arbejdsgiver ikke må undlade at ansætte en
ansøger til en ledig stilling, fordi denne er medlem af en
forening eller en bestemt forening. Dette indebærer, at en
arbejdsgiver ikke i forbindelse med ansættelse må
lægge vægt på eller stille krav om, at en
ansøger ikke er medlem af en forening eller en bestemt
forening, som forudsætning for ansættelsen. En
ansøger til en ledig stilling vil således ikke efter
forslaget lovligt kunne stilles over for et krav om, at den
pågældende for at opnå ansættelse skal
melde sig ud af f.eks. sin fagforening.
Til nr. 3
Forslaget udvider beskyttelsen af den negative
foreningsfrihed, idet det foreslås, at en arbejdsgiver ikke
må undlade at ansætte en ansøger til en ledig
stilling, fordi denne ikke er medlem af en forening eller en
bestemt forening. Dette indebærer, at en arbejdsgiver ikke i
forbindelse med ansættelse må lægge vægt
på eller stille krav om, at en ansøger er medlem af en
forening eller en bestemt forening, som forudsætning for
ansættelsen. En ansøger til en ledig stilling vil
således ikke efter forslaget lovligt kunne stilles over for
et krav om, at den pågældende for at opnå
ansættelse er medlem af eller skal melde sig ind i f.eks. en
fagforening.
Til nr. 4
Som en konsekvens af forslagene i nr. 2 og 3,
hvorefter en arbejdsgiver ikke længere må stille krav
om eller lægge vægt på foreningsmæssigt
tilhørsforhold i forbindelse med ansættelse,
foreslås bestemmelserne i den gældende lovs § 2,
stk. 2 og 3, ophævet. Disse bestemmelser har bygget på
det synspunkt, at hvis lønmodtageren i tide vidste, at
foreningsmedlemskab var en forudsætning for
ansættelsen, skulle det også være muligt for
arbejdsgiveren lovligt at afskedige lønmodtageren, hvis
denne forudsætning ikke blev opfyldt. En ophævelse af
§ 2, stk. 2 og 3, vil betyde, at en lønmodtager ikke
længere lovligt vil kunne afskediges på grund af
manglende foreningsmedlemskab.
Til nr. 5
Der foreslås en sanktionsbestemmelse i
forbindelse med overtrædelse af forslagets forbud mod at
lægge vægt på foreningsmæssigt
tilhørsforhold i forbindelse med ansættelse. Har en
arbejdsgiver undladt at ansætte en ansøger til en
ledig stilling i strid med forslagets bestemmelser, kan
arbejdsgiveren blive pålagt at betale en godtgørelse.
Hvorvidt en godtgørelse skal tilkendes eller ej må
afgøres ved de almindelige domstole. Den tilkendte
godtgørelse skal dække den ikkeøkonomiske
skade, som pågældende ansøger har lidt. Der er
intet til hinder for, at der ved siden af godtgørelsen eller
alene ydes erstatning efter de almindelige erstatningsretlige
regler.
Til nr. 6
Det foreslås at præcisere, at § 4
b om, at sager efter loven skal behandles med størst mulig
hurtighed, og om udsættelse af en afskedigelses
virkningstidspunkt fortsat alene skal gælde sager
vedrørende afskedigelse på grund af foreningsforhold.
Baggrunden for den gældende bestemmelse i § 4 b er den
adgang, der er i § 4, stk. 1, til at underkende en
afskedigelse og opretholde eller genoprette et
ansættelsesforhold, hvis en afskedigelse er sket i strid med
loven. I sager om afskedigelse må der lægges vægt
på, at ansættelsesforholdet så vidt muligt ikke
afbrydes, eller at det så hurtigt som muligt genoprettes,
hvilket forudsætter, at sager om afskedigelse fremmes
hurtigst muligt. Tilsvarende hensyn vil ikke gøre sig
gældende i sager om manglende ansættelse på grund
af en ansøgers foreningsmæssige tilhørsforhold,
da ansættelsesforholdet endnu ikke er etableret.
Til nr. 7
Forslaget har til formål at udvide
beskyttelsen af den negative foreningsfrihed. En væsentlig
forudsætning for at sikre friheden til at vælge at
stå uden for en forening er, at bestemmelser i en aftale
mellem en arbejdsgiver og en lønmodtagerorganisation ikke
bevirker, at en lønmodtager kun kan opnå
ansættelse eller bevare ansættelse, hvis
lønmodtageren er medlem af en forening eller en bestemt
forening. Tilsvarende er det en væsentlig forudsætning,
at bestemmelser i en aftale mellem en arbejdsgiverorganisation og
en lønmodtagerorganisation ikke bevirker, at en
lønmodtager kun kan være ansat hos en arbejdsgiver,
som er medlem af en bestemt forening. Det foreslås derfor, at
bestemmelser i en kollektiv overenskomst, hvorefter en
lønmodtager udelukkende eller fortrinsvis kun kan opnå
ansættelse eller bevare ansættelse, hvis
lønmodtageren er medlem af en forening eller en bestemt
forening, for fremtiden er ugyldige. Det betyder, at en
arbejdsgiver ikke længere er bundet af eksklusivbestemmelser
og ikke for fremtiden gyldigt kan aftale disse. En fagforening kan
derfor fra det tidspunkt, hvor loven har virkning, jf. § 2,
ikke længere støtte ret på bestemmelser herom i
eksisterende kollektive overenskomster, og et krav om sådanne
bestemmelser vil forfølge et ulovligt formål. På
samme måde foreslås det, at bestemmelser i en kollektiv
overenskomst, hvorefter en lønmodtager kun kan være
ansat hos en arbejdsgiver, som er medlem af en bestemt forening, er
ugyldige. Der henvises dog til overgangsbestemmelsen i §
2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2005.
Derudover foreslås det, at § 4 c,
hvorefter de eksisterende eksklusivbestemmelser i overenskomsterne
er ugyldige, først får virkning fra det tidspunkt, til
hvilket overenskomsten kan opsiges til ophør. Det vil sige,
at § 4 c senest får virkning på det tidspunkt,
hvor overenskomsten i henhold til dens opsigelsesbestemmelse kan
ophøre, uanset om overenskomstparterne faktisk opsiger
overenskomsten til ophør. Overgangsbestemmelsen kræver
således ikke, at der iværksættes
frigørelseskonflikt.
Dette indebærer endvidere, at for så
vidt angår lønmodtagere og arbejdsgivere omfattet af
gældende overenskomster med eksklusivbestemmelser, får
de foreslåede ændringer i nr. 2-4 først virkning
fra det tidspunkt, hvor overenskomsten kan opsiges til
ophør. Der kan således indtil dette tidspunkt lovligt
ageres i henhold til overenskomstens eksklusivbestemmelse.
Overgangsbestemmelsen svarer til
overgangsbestemmelsen i deltidsloven, jf.
ikrafttrædelsesbestemmelsen i lov nr. 433 af 10. juni 2002 om
ændring af lov om gennemførelse af deltidsdirektivet
(§ 2).
Skriftlig fremsættelse
Mogens Nørgård
Pedersen (KD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
beskyttelse mod afskedigelse på grund af foreningsforhold.
(Udvidet beskyttelse af den negative foreningsfrihed).
(Lovforslag nr. L 48).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | 1. Lovens titel
affattes således: |
Lov om beskyttelse mod afskedigelse
på grund af foreningsforhold | | »Lov om foreningsfrihed
på arbejdsmarkedet«. |
| | |
§ 1. En arbejdsgiver
må ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne ikke er
medlem af en forening eller af en bestemt forening. | | 2. I § 1
indsættes efter »ikke«: »undlade at
ansætte en ansøger til en ledig stilling
eller«. |
| | |
§ 2. En arbejdsgiver
må ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne ikke er
medlem af en forening eller af en bestemt forening. | | 3. I § 2, stk.
1, indsættes efter »ikke«: »undlade at
ansætte en ansøger til en ledig stilling
eller«. |
| | |
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke
anvendelse, såfremt lønmodtageren ved
ansættelsen var bekendt med, at arbejdsgiveren stillede
medlemskab af en forening eller af en bestemt forening som
betingelse for beskæftigelse i virksomheden. | | 4. § 2, stk.
2 og 3 ophæves. |
Stk. 3. Stk. 1 finder endvidere ikke
anvendelse, når en lønmodtager, der er medlem af en
forening efter ansættelsen gøres bekendt med, at
medlemskabet er en betingelse for fortsat ansættelse i
virksomheden. | | |
| | |
- - - | | 5. I § 4
indsættes som stk. 2: »Stk. 2. En ansøger til
en ledig stilling, som i strid med §§ 1 og 2 ikke
ansættes, kan tilkendes en godtgørelse.« |
| | |
§ 4 b. Sager efter denne
lov skal fremmes med størst mulig hurtighed. - - - | | 6. I § 4 b, stk.
1, indsættes efter »sager«: »om
afskedigelse«. |
| | |
| | 7. Efter § 4 b
indsættes: |
| | »§ 4 c.
Bestemmelser i kollektive overenskomster, der forpligter en
arbejdsgiver til udelukkende eller fortrinsvis at beskæftige
lønmodtagere, der er medlemmer af en forening eller en
bestemt forening er ugyldige. |
| | Stk. 2. Bestemmelser i kollektive
overenskomster, der forpligter en lønmodtager til
udelukkende at have beskæftigelse hos en arbejdsgiver, der er
medlem af en forening eller en bestemt forening, er
ugyldige.« |
| | |