L 42 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner. (Forhøjelse af tilskuddet til særlig
vanskeligt stillede kommuner og til kommuner på øer
samt lovfæstelse af tilskuddet til et generelt løft
på ældreområdet).
Fremsat den 20. oktober 2004 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner
(Forhøjelse af tilskuddet til
særlig vanskeligt stillede kommuner og til kommuner på
øer samt lovfæstelse af tilskuddet til et generelt
løft på ældreområdet)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 719 af 13. august 2003, foretages følgende
ændringer:
1. I § 19, stk. 2,
ændres "100 mio. kr." til: "180 mio. kr.", og "2004"
ændres til: "2006".
2. Efter § 19
a indsættes:
" § 19 b.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
kommunerne til et generelt løft af ældreplejen.
Tilskuddet fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren efter en
demografisk nøgle for udgiftsbehovet på
ældreområdet. Tilskudsrammen udgør 543,7 mio.
kr. og reguleres fra og med 2006 med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent."
3. I § 20, stk. 2,
indsættes efter "boliger m.v.,": "den tidligere" og efter
"boligforbedring" indsættes: ", jf. lovbekendtgørelse
nr. 820 af 15. september 1994 med senere ændringer, den
tidligere lov om byfornyelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 260
af 7. april 2003, lov om byfornyelse og udvikling af byer".
4. I § 22, stk. 2,
ændres "37,6 mio. kr." til: "53,2 mio. kr.", og "2003"
ændres til: "2006".
5. I § 22, stk. 3,
ændres "93,5 mio. kr." til: "121,8 mio. kr.", og "2003"
ændres til: "2006".
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. februar 2005 og har virkning fra og med tilskudsåret
2006.
Stk. 2. Statens generelle tilskud til
kommunerne efter § 10 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og amtskommuner nedsættes med
virkning fra 2006 med 25 mio. kr. (beregnet i 2005 pris- og
lønniveau).
Stk. 3. Statens generelle tilskud til
amtskommunerne efter § 17 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og amtskommuner nedsættes med
virkning fra 2006 med 8 mio. kr. (beregnet i 2005 pris- og
lønniveau).
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
hovedindhold
Lovforslaget består af fem elementer,
hvoraf de tre er en udmøntning af nogle punkter i
regeringens aftaler af 12. juni 2004 med KL og 11. juni 2004 med
Amtsrådsforeningen. Endvidere indebærer lovforslaget en
lovfæstelse af det tilskud, der siden 2002 er ydet til
kommunerne til et generelt løft af ældreplejen.
Tilskuddet er for årene 2002-2005 ydet med hjemmel i de
årlige finanslove. Endelig indeholder lovforslaget en
præcisering og ajourføring af bestemmelsen om
boligstøtteudligning i hovedstadsområdet. Denne
ændring er af redaktionel karakter.
For det første indebærer
lovforslaget en forøgelse på 75 mio. kr. af puljen til
tilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner. Puljen
udgør herefter 180 mio. kr. i 2005 pris- og
lønniveau. Det indgik i regeringens aftale af 12. juni 2004
med KL, at der af puljen på 142,9 mio. kr. efter
servicelovens § 135 a, stk. 4, til kommuner, der kan
dokumentere særlig høje merudgifter som følge
af finansieringsomlægningen pr. 1.1.2002 på det sociale
område, overføres 75 mio. kr. til midlerne til
særligt vanskeligt stillede kommuner. Den resterende del af
puljen tilbageføres til kommunernes bloktilskud. For
tilskudsåret 2005 er dette sket med hjemmel i Finansudvalgets
aktstykke nr. 180 af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer,
at forøgelsen af tilskuddet til særligt vanskeligt
stillede kommuner videreføres i de følgende år.
Det bemærkes dog i den forbindelse, at hele tilskuds- og
udligningssystemet skal tages under revision, når der i
forbindelse med kommunalreformen skal gennemføres en
udligningsreform, jf. regeringens aftale om en strukturreform fra
juni 2004 med Dansk Folkeparti.
For det andet indebærer lovforslaget,
at det tilskud, der siden 2002 er ydet til kommunerne til et
generelt løft af ældreplejen, indarbejdes i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner. Tilskuddet er for årene 2002-2005 ydet med
hjemmel i de årlige finanslove. Tilskuddet er hvert år
blevet fordelt efter en demografisk nøgle for udgiftsbehovet
på ældreområdet. Tilskuddet har karakter af et
varigt tilskud til kommunerne, og det foreslås derfor, at det
af ordensmæssige hensyn indarbejdes i lovgivningen. Dette
indebærer ingen ændringer i størrelsen eller
fordelingen af tilskuddet.
For det tredje indeholder lovforslaget en
redaktionel ændring af bestemmelsen om
boligstøtteudligning for kommunerne i
hovedstadsområdet. Der er tale om en præcisering og
ajourføring af regelgrundlaget, bl.a. som følge af
vedtagelsen af lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf. lov nr.
1234 af 27. december 2003.
For det fjerde indebærer lovforslaget
en forhøjelse på 12,5 mio. kr. af tilskudspuljen efter
udligningslovens § 22, stk. 2, således at
denne pulje bliver på 53,2 mio. kr. i 2005 pris- og
lønniveau. Af denne pulje anvendes de 52,8 mio. kr. til
tilskud til kommunerne på Læsø, Samsø og
Ærø, mens de resterende ca. 0,4 mio. kr. anvendes til
tilskud til kommuner med henblik på at støtte unge,
der under uddannelse efter folkeskolen nødsages til at
fraflytte en ø, der er en del af en kommune, jf.
udligningslovens § 22, stk. 4.
Denne del af lovforslaget er et led i
udmøntningen af det punkt i regeringens aftale af 12. juni
2004, som indebærer, at der overføres 25 mio. kr. fra
det kommunale bloktilskud til tilskuddet efter udligningslovens
§ 22. For tilskudsåret 2005 er denne
overførsel sket med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr.
180 af 16. juni 2004, og tilskudsforhøjelsen er fordelt med
den nævnte forhøjelse af tilskuddet på 12,5 mio.
kr. til kommunerne på Læsø, Samsø og
Ærø og en forhøjelse på 12,5 mio. kr. af
tilskuddet til Bornholms Kommune, jf. nedenfor. Lovforslaget
indebærer, at forøgelsen af tilskuddet til kommunerne
på Læsø, Samsø og Ærø
videreføres efter 2005.
For det femte indebærer lovforslaget en
forhøjelse på 20,5 mio. kr. af tilskuddet til
Bornholms Kommune efter udligningslovens § 22,
stk. 3, således at dette tilskud bliver på 121,8
mio. kr. i 2005 pris- og lønniveau.
Tilskudsforhøjelsen består af den ovennævnte
forhøjelse på 12,5 mio. kr., som er overført
fra det kommunale bloktilskud, og 8 mio. kr., som i henhold til
regeringens aftale af 11. juni 2004 med Amtsrådsforeningen er
overført fra det amtskommunale bloktilskud. For
tilskudsåret 2005 er dette sket med hjemmel i Finansudvalgets
aktstykke nr. 180 af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer,
at forøgelsen af tilskuddet til Bornholms Kommune også
videreføres efter 2005.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for staten, men indebærer en vis omfordeling
mellem kommunerne og amtskommunerne.
Det første punkt i lovforslaget er et
led i omlægningen af puljen på 142,9 mio. kr. efter
servicelovens § 135 a, stk. 4, til kommuner, der kan
dokumentere særlig høje merudgifter som følge
af finansieringsomlægningen pr. 1. januar 2002 på det
sociale område. Omlægningen indebærer, at der
overføres 75 mio. kr. til midlerne til særligt
vanskeligt stillede kommuner. Den resterende del af puljen
tilbageføres til kommunernes bloktilskud.
Det andet punkt i lovforslaget
indebærer, at tilskuddet til et generelt løft af
ældreplejen videreføres uændret.
Det tredje punkt i lovforslaget er en
præcisering og ajourføring af regelgrundlaget for
boligstøtteudligningen i hovedstadsområdet. Der er
tale om en ændring af redaktionel karakter, som ikke
ændrer indholdet af ordningen.
Det fjerde og femte punkt i lovforslaget
indebærer forhøjelser af tilskuddene efter
udligningslovens § 22, stk. 2 og 3, med i alt 33
mio. kr. Tilskudsforhøjelserne er finansieret gennem en
overførsel af 25 mio. kr. fra det kommunale bloktilskud og 8
mio. kr. fra det amtskommunale bloktilskud.
Tilskudsforhøjelserne til ø-kommunerne er
således finansieret af kommunerne henholdsvis amtskommunerne
i fællesskab.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, amter eller kommuner.
3. Miljømæssige og
erhvervsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Høring
Lovforslaget vil blive sendt til
høring hos KL, Amtsrådsforeningen, Københavns
og Frederiksberg Kommuner.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Lovforslaget indebærer en vis
omfordeling mellem kommunerne og amtskommunerne til fordel for de
vanskeligt stillede kommuner og ø-kommunerne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvener | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget indebærer, at puljen til
tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner, jf.
§ 19, stk. 2, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og amtskommuner forhøjes med
75 mio. kr. til 180 mio. kr. En mindre del af denne pulje er afsat
til tilskud til kommuner med øer, til kommuner med udgifter
til tysk mindretal samt til kommuner, der gennemfører
forsøgsprojekter i landdistrikterne.
Den resterende del af puljen fordeles af
indenrigs- og sundhedsministeren efter ansøgning. Denne del
af puljen fordeles ikke efter faste kriterier, men efter en mere
individuel vurdering af den enkelte kommunes situation. Der vil
således indgå et vist element af skøn i denne
vurdering.
Forhøjelsen af puljen er for 2005
gennemført med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180
af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer, at
forhøjelsen også videreføres efter 2005.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i
§ 19 b indebærer, at det tilskud, der siden 2002 er
ydet til kommunerne til et generelt løft af
ældreplejen, indarbejdes i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Tilskuddet er for
årene 2002-2005 ydet med hjemmel i de årlige
finanslove.
Tilskuddet fordeles efter en demografisk
nøgle for udgiftsbehovet på ældreområdet.
Den demografiske fordelingsnøgle beregnes ud fra de
aldersbetingede udgiftsbehovskriterier vedrørende
aldersgruppen 65 årige og derover, som indgår i
beregningen af kommunernes udgiftsbehov.
Tilskuddet har karakter af et varigt tilskud
til kommunerne, og det foreslås derfor, at det af
ordensmæssige hensyn indarbejdes i lovgivningen. Dette
indebærer ingen ændringer i størrelsen eller
fordelingen af tilskuddet.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse er en
præcisering og ajourføring af regelgrundlaget for
boligstøtteudligningen for kommunerne i
hovedstadsområdet, bl.a. som følge af vedtagelsen af
lov om byfornyelse og udvikling af byer. Der er tale om en
ændring af redaktionel karakter, som ikke ændrer
indholdet i ordningen.
Til nr. 4
Denne bestemmelse indebærer en
forhøjelse af tilskuddet til kommunerne på
Læsø, Samsø og Ærø på 12,5
mio. kr. €" finansieret gennem en overførsel fra det
kommunale bloktilskud. Der er tale om en forhøjelse af dette
tilskud, som forøges fra 40,3 mio. kr. til 52,8 mio. kr.
Tilskuddet fordeles som hidtil til de
pågældende kommuner efter indbyggertal og sejltid og
med et grundtilskud på 3 mio. kr. pr. ø.
Forhøjelsen af puljen er for 2005
gennemført med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180
af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer, at
forhøjelsen også videreføres efter 2005.
Til nr. 5
Denne bestemmelse indebærer en
forhøjelse af tilskuddet til Bornholms Kommune med 20,5 mio.
kr. €" finansieret gennem en overførsel af 12,5 mio.
kr. fra det kommunale bloktilskud og 8 mio. kr. fra det
amtskommunale bloktilskud. Tilskuddet til Bornholms Kommune
udgør herefter 121,8 mio. kr. i 2005 pris- og
lønniveau.
Forhøjelsen af puljen er for 2005
gennemført med hjemmel i Finansudvalgets aktstykke nr. 180
af 16. juni 2004. Lovforslaget indebærer, at
forhøjelsen også videreføres efter 2005.
Som følge af
kommunesammenlægningen på Bornholm blev
udligningslovens § 22 ændret, således at
Bornholms Kommune fra og med 2003 modtog tilskud efter denne
bestemmelse. Den foreslåede forhøjelse af dette
tilskud med 20,5 mio. kr. indebærer en væsentlig
styrkelse af kommunens økonomi.
Til § 2
Til stk. 1
Lovforslaget træder i kraft den 1.
februar 2005 og har virkning fra og med tilskudsåret 2006. De
foreslåede ændringer i tilskuddene vil således
kunne indgå i Indenrigs- og Sundhedsministeriets udmelding
pr. 1. juli 2005 af tilskuds- og udligningsbeløb til
kommuner og amtskommuner for tilskudsåret 2006.
Til stk. 2
Den foreslåede regulering af det
generelle tilskud til kommunerne modsvarer forhøjelsen af
tilskuddet efter § 22, stk. 2 og 3. Det indgår
i økonomiaftalen af 12. juni 2004 med KL, at
forhøjelsen finansieres af det kommunale bloktilskud.
Til stk. 3
Den foreslåede regulering af det
generelle tilskud til amtskommunerne modsvarer forhøjelsen
af tilskuddet efter § 22, stk. 3. Det indgår i
økonomiaftalen af 11. juni 2004 med
Amtsrådsforeningen, at forhøjelsen finansieres af det
amtskommunale bloktilskud.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 719 af 13. august 2003, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 19.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
særlig vanskeligt stillede amtskommuner. Tilskudsrammen
udgør 60,3 mio. kr. og reguleres fra og med 2004 én
gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. | | |
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren yder et årligt tilskud til særlig
vanskeligt stillede kommuner. Tilskudsrammen udgør 100 mio.
kr. og reguleres fra og med 2004 én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. | | 1. I § 19, stk. 2,
ændres "100 mio. kr." til: "180 mio. kr.", og "2004"
ændres til: "2006". |
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren yder et særligt tilskud til kommuner, der
som følge af § 2 i lov nr. 1039 af 23. december
1998 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel og lov om social pension. (Ændret finansiering
samt sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende), lov nr.
391 af 2. juni 1999 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom
eller fødsel. (Ændret finansiering af kommunernes
udgifter til sygedagpenge efter 52 uger), lov nr. 393 af 2. juni
1999 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel. (Ophævelse af sondringen mellem offentlige og
private arbejdsgivere m.v.) samt refusions- og
udligningsmæssige ændringer i medfør af lov nr.
474 af 1. juli 1998 om integration af udlændinge i Danmark
(integrationslov) har et samlet byrdefordelingsmæssigt tab,
som Indenrigs- og Sundhedsministeriet har beregnet til at overstige
0,1 procent af kommunens beskatningsgrundlag. | | |
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren yder et særligt tilskud til kommuner til
dækning af tab i forbindelse med ændring af
folkeskoleloven, jf. lov nr. 485 af 31. maj 2000. Tilskuddet ydes
til kommuner med tab på mere end 0,1 procent af kommunens
beskatningsgrundlag, således som disse tab er beregnet af
Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Tilskuddet udgør i alt
8,9 mio. kr. | | |
Stk. 5. Indenrigs- og
sundhedsministeren yder et årligt tilskud til kommuner til
dækning af tab, jf. stk. 4, 1. pkt. Tilskudsrammen
udgør 12 mio. kr., og tilskuddet fordeles efter
ansøgning. | | |
| | |
| | 2. Efter § 19
a indsættes: |
| | " § 19 b.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
kommunerne til et generelt løft af ældreplejen.
Tilskuddet fordeles af indenrigs- og sundhedsministeren efter en
demografisk nøgle for udgiftsbehovet på
ældreområdet. Tilskudsrammen udgør 543,7 mio.
kr. og reguleres fra og med 2006 med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent." |
| | |
§ 20. Til
kommuner i hovedstadsområdet, der har særlige
økonomiske vanskeligheder, ydes et årligt tilskud.
Samtlige hovedstadsområdets kommuner bidrager hertil med 0,1
pct. af kommunernes beskatningsgrundlag. | | |
Stk. 2. Til kommunerne i
hovedstadsområdet ydes et udligningstilskud svarende til
kommunernes nettoudgifter til individuel boligstøtte m.v. i
henhold til lov om individuel boligstøtte og en
nærmere andel af visse kommunale nettoudgifter i henhold til
den tidligere lov om boligbyggeri, jf. lovbekendtgørelse nr.
722 af 1. august 1996, lov om almene boliger m.v., lov om
byfornyelse og boligforbedring og den tidligere lov om boliger for
ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse
nr. 316 af 24. april 1996. Samtlige kommuner i
hovedstadsområdet bidrager til det årlige tilskud i
forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede kommunale
beskatningsgrundlag i hovedstadsområdet. | | 3. I § 20, stk. 2,
indsættes efter "boliger m.v.,": "den tidligere" og efter
"boligforbedring" indsættes: ", jf. lovbekendtgørelse
nr. 820 af 15. september 1994 med senere ændringer, den
tidligere lov om byfornyelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 260
af 7. april 2003, lov om byfornyelse og udvikling af byer". |
| | |
§ 22.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
kommuner på øer uden fast forbindelse, der
består af en eller to kommuner. Der ydes dog ikke tilskud til
Fanø Kommune. | | |
Stk. 2. Tilskuddet til kommunerne
på Læsø, Samsø og Ærø samt
statens tilskud i henhold til stk. 4 udgør 37,6 mio.
kr. Tilskuddet reguleres fra og med tilskudsåret 2003
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent. For de kommuner, der modtager
tilskud, fordeles tilskuddet til kommunerne efter indbyggertal og
sejltid samt med et grundtillæg på 3 mio. kr. pr.
ø. | | 4. I § 22, stk. 2,
ændres "37,6 mio. kr." til: "53,2 mio. kr.", og "2003"
ændres til: "2006". |
Stk. 3. Tilskuddet til Bornholms
Kommune udgør 93,5 mio. kr. Tilskuddet reguleres fra og med
tilskudsåret 2003 én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til herudover at
foretage de reguleringer i tilskuddet, som er forudsat i
forbindelse med sammenlægningen af de bornholmske
kommuner. | | 5. I § 22, stk. 3,
ændres "93,5 mio. kr." til: "121,8 mio. kr.", og "2003"
ændres til: "2006". |
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan yde tilskud til kommuner med henblik
på at støtte unge, der under uddannelse efter
folkeskolen nødsages til at fraflytte øer, der er en
del af en kommune. Tilskud kan ligeledes ydes af de kommuner og
amtskommuner, hvori øerne er beliggende, samt af de
kommuner, der modtager tilskud i henhold til stk. 2. | | |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. februar 2005 og har virkning fra og med tilskudsåret
2006. |
| | Stk. 2. Statens generelle tilskud til
kommunerne efter § 10 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og amtskommuner nedsættes med
virkning fra 2006 med 25 mio. kr. (beregnet i 2005 pris- og
lønniveau). |
| | Stk. 3. Statens generelle tilskud til
amtskommunerne efter § 17 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og amtskommuner nedsættes med
virkning fra 2006 med 8 mio. kr. (beregnet i 2005 pris- og
lønniveau). |