L 36 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af forældremyndighed og samvær. (Forbedring af barnets
rettigheder).
Fremsat den 7. oktober 2004 af
Anne Baastrup (SF),
Aage Frandsen (SF) og Kamal Qureshi (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
forældremyndighed og samvær
(Forbedring af barnets
rettigheder)
§ 1
I lov om forældremyndighed og samvær,
jf. lov nr. 387 af 14. juni 1995, som senest ændret ved
§ 3 i lov nr. 446 af 9. juni 2004, foretages følgende
ændringer.
1. §
16 affattes således:
»§ 16. Barnet har ret
til samvær med den forælder, barnet ikke bor sammen
med.«
2. I § 17, stk.
1, indsættes efter »Statsamtet træffer efter
anmodning« ordene: »eller efter tilkendegivelse fra
barnet«.
3. §
29 affattes således:
»§ 29. Før der
træffes afgørelse om en sag om forældremyndighed
eller samvær, skal der finde en samtale sted med barnet
herom. Samtalen kan dog undlades, hvis der foreligger
dokumentation, der giver grund til at antage, at barnet ikke er
modent hertil, eller det må antages at være til skade
for barnet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget er med enkelte ændringer og
justeringer en genfremsættelse af det af Socialistisk
Folkeparti fremsatte lovforslag nr. L 102 fra folketingsåret
2003-04, jf. herom Folketingstidende 2003-04, forhandlingerne side
6236 og tillæg A side 3509 og 3512.
Ikke sjældent er der børn, som i
samværsperioden udsættes for omsorgssvigt. Derfor vil
det være hensigtsmæssigt, at statsamtets beslutninger
angående samvær tager udgangspunkt i et hensyn til
børnenes trivsel og ikke i et hensyn til forældrenes
rettigheder. Forslagsstillerne mener, at hvis hensynet til barnets
tarv skal være reelt, skal udgangspunktet for
afgørelser i samværssager være barnets ret til
begge forældre, og afgørelser om fastsættelse af
eller afslag på samvær skal træffes med
afsæt i barnets viden om eget liv og barnets forhold til og
glæde ved samværet. Som en logisk følge heraf er
det naturligvis afgørende, at statsamtet har kendskab til
barnets mening, følelser og oplevelser. Denne viden kan
tilvejebringes ved samtaler med barnet foretaget af en
børnesagkyndig eller en anden med viden om og erfaring med
samtaler med børn.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Ad nr. 1
I den gældende lovgivning er udgangspunktet
at sikre forældrenes lige ret til samvær. Begge
forældre har ret til samvær, medmindre det beviseligt
er til skade for barnet. Det forekommer forslagsstillerne, at der i
lovgivningen er indeholdt et for stort hensyn til forældrenes
rettigheder, og at det er problematisk, at det ikke er barnets
tarv, der er udgangspunktet for afgørelserne.
I Civilretsdirektoratets statistik 2003 om
samvær, høring af børn, børnesagkyndig
rådgivning og konfliktmægling, februar 2004,
tydeliggøres det, at hensynet til forældrenes
rettigheder er udgangspunktet for statsamtets afgørelser.
Endvidere fremgår det, at den mest almindelige begrundelse
for, at statsamtet henholdsvis Civildirektoratet ikke ophæver
et samvær, når forældremyndighedsindehaveren har
bedt om det, er, at der ikke var dokumenteret omstændigheder,
der kunne begrunde afslag på samvær. Den mest
almindelige begrundelse (79 pct.) i de tilfælde, hvor der
efter statsamternes afgørelser (fortsat) var samvær,
var, at der ikke over for statsamterne var dokumenteret
omstændigheder, der kunne begrunde afslag på
samvær. Det er nogenlunde som i 2002 (74 pct.) (Statistik
2004 side 17). Civilretsdirektoratets begrundelser, når der
(fortsat) var samvær efter afgørelsen, var i 71 pct.
af tilfældene, at der ikke var dokumenteret
omstændigheder, der kunne begrunde, at der ikke skulle
være samvær (Statistik 2004 side 24).
En lovændring, som indebærer, at
myndighederne ved afgørelserne af, om der skal være
samvær eller ej, skal tage udgangspunkt i hensynet til barnet
og ikke i hensynet til ligestilling mellem forældrene, vil
være langt at foretrække frem for en lovgivning, hvor
samvær bevilges, fordi det ikke kan bevises, at
samværet er til skade for barnet.
At det er sådan, loven fortolkes,
fremgår af Civilretsdirektoratets nyhedsbrev nr. 16 2002,
hvor det tydeligt fremgår, at undersøgelser i
samværssager starter med, at statsamtet indhenter information
hos begge forældre, og at en videre undersøgelse kun
finder sted, hvis »de foreliggende oplysninger [tyder]
på, at der er større problemer omkring
samværet«. Ligeledes fremgår det, at oplysninger
primært hentes hos forældrene og andre myndigheder, og
at en samtale med barnet først finder sted, hvis information
ikke kan tilvejebringes på andre måder. Dette er oven i
købet tilfældet i sager, hvor der er mistanke om
omsorgssvigt under samværet. Dette mener forslagsstillerne er
uheldigt, da barnets viden således ikke inddrages, hvilket i
høj grad kan være til skade for barnet i sidste ende.
For som det videre står i nyhedsbrevet, »har en
bopælsforælder, der søger samværet
ophævet under henvisning til, at barnet tager skade af
samværet, sjældent mulighed for at indsende
dokumentation for sine oplysninger«. Som løsning
på problemet foreslås det af Civilretsdirektoratet, at
statsamtet indhenter oplysninger hos andre relevante myndigheder.
Specielt i sådanne sager mener forslagsstillerne at der vil
være al mulig grund til at inddrage barnets oplevelse af og
viden om samværet, medmindre det er til skade for barnet.
Barnet er en af deltagerne, hvis ikke den primære deltager, i
samværet og som sådan utrolig vidende derom. En samtale
med barnet er ikke udelukkende en belastning for barnet, da en
samtale ikke er ensbetydende med pålæggelse af ansvar.
Som Civilretsdirektoratet selv påpeger, kan statsamtet i
tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt
samværsforælderen lider af et alvorligt misbrug,
»indkalde barnet til en samtale om, hvad barnet og
samværsforælderen foretager sig under samværet
m.v. Det bør også overvejes at afholde en sådan
samtale, selv om barnet ikke er så gammelt eller modent, at
statsamtet almindeligvis ville indkalde barnet til en samtale efter
§ 29 i lov om forældremyndighed og samvær. I
så fald bør samtalen afholdes af en
børnesagkyndig.«
Ved den foreslåede ændring, hvorefter
myndighederne ved afgørelserne af, om der skal være
samvær eller ej, skal tage udgangspunkt i hensynet til
barnet, sikres det, at der skal foretages en positiv overvejelse
hos myndigheden, før der træffes beslutning, og at det
således bliver en vurdering af, om det er godt for barnet at
have samvær med forælderen, og ikke af, hvorvidt det
kan bevises, at det er skadeligt for barnet.
Ad nr. 2
I § 17, stk. 1, indsættes
efter »Statsamtet træffer efter anmodning«
ordene: »eller efter tilkendegivelse fra barnet«.
Efter § 17 i lov om forældremyndighed
og samvær træffer statsamtet efter anmodning
afgørelse om omfanget og udøvelsen af samværet,
og statsamtet kan fastsætte de nødvendige bestemmelser
i forbindelse hermed.
Det foreslås, at der gives barnet en adgang
til over for statsamtet at tilkendegive, at barnet ønsker
ændringer i samværet, og at en sådan
tilkendegivelse fra barnet indebærer, at statsamtet skal
træffe afgørelse om eventuelle ændringer i
samværet. Der stilles ikke særlige krav til formen for
en sådan tilkendegivelse, som efter omstændighederne
kan gives mundtligt eller via en person, som har barnets
tillid.
Det bør endvidere overvejes at
indføre en mulighed for, at skilsmissebørn får
information om, at barnet selv kan rejse spørgsmålet
om ændring af samværet, evt. via en talsperson.
Information kan meddeles via pjecer på skoler og biblioteker,
hvor børn gøres opmærksomme på, at de
selv har nogle rettigheder. Opstår der uenighed mellem
forældrene om samværets afvikling, bør barnet
inddrages med egentlig udtaleret, evt. via en talsperson.
Ad nr. 3
Ifølge gældende regler (§ 29)
skal der, hvis barnet er fyldt 12 år, før
afgørelse om forældremyndighed og samvær
træffes, finde en samtale sted med barnet. Samtalen kan dog
undlades, hvis det må antages at være til skade for
barnet eller uden nogen betydning for sagen. Er barnet under 12
år, skal der finde en samtale sted, hvis barnets modenhed og
sagens omstændigheder tilsiger dette. Forslagsstillerne har
tidligere peget på, at denne aldersgrænse bør
fjernes, således at udgangspunktet er, at alle børn
høres, medmindre det vurderes at være til skade for
barnet eller barnet ikke vurderes at være modent hertil.
Ifølge Civilretsdirektoratets statistik
2003 er statsamternes praksis nu, at børn over 8 år i
vidt omfang bliver hørt i sager, hvor forældrene er
uenige. Det er ikke praksis at have samtaler med børnene,
hvis forældrene er enige. Der var således blevet
gennemført samtaler med børnene i ca. 40 pct. af
samværssagerne. Når barnet var fyldt 8 år, blev
der ifølge undersøgelsen lagt vægt på
barnets mening i afgørelserne i mere end to tredjedele (68
pct.) af afgørelserne. Dette er en mindre nedgang i forhold
til 2002, hvor der for næsten tre fjerdedele (74 pct.) af
børnene blev henvist til barnets mening i begrundelserne for
afgørelserne i disse tilfælde (Statistik 2003 side
29-30). Forslagsstillerne finder det glædeligt, at
børn over 8 år bliver hørt og deres mening
tillagt vægt. Forslagsstillerne er dog af den opfattelse, at
alle børn bør tilbydes en samtale, også
børn, hvis forældre er enige. I Civilretsdirektoratets
statistik 2003 står der: »Statsamterne kan også
tilbyde børn rådgivning. Formålet med dette er
at give barnet mulighed for at tale med en børnesagkyndig om
de problemer i familien, som berører barnet. Inddragelsen af
børn i rådgivningen må dog ikke få den
virkning, at barnet får følelsen af at blive
pålagt ansvaret for familiens situation. Der er ikke nogen
aldersgrænse for, hvornår børn skal have tilbud
om rådgivning, da selv forholdsvis små børn kan
have behov for og gavn af rådgivning« (s. 36).
Forslagsstillerne glæder sig over, at rapporten påpeger
børns behov for og gavn af at tale med en uvildig om den for
børnene belastende situation, som en skilsmisse oftest vil
være.
I en række tilfælde forekommer der
samværssager, hvor forældrenes relation er så
konfliktfyldt, at der er en reel fare for, at forældrene
bruger deres børn som gidsler i forældrenes interne
kamp. I disse tilfælde kan barnet manipuleres til at vurdere
den ene forælder negativt. Herved kan barnet sættes i
et dilemma, hvis det føler, at det skal vælge mellem
sine forældre. Derfor må det naturligvis sikres, at der
i sager, hvor der måtte være tvivl om, hvorvidt
børnene presses til at udtale sig negativt om samvær
med den ene forælder, tages særlige forholdsregler. I
de sager er det vigtigt, at den børnesagkyndige får
tydeliggjort, at samtalen ikke drejer sig om, at barnet skal
vælge mellem forældrene eller selv træffe
beslutninger om samværet, men at samtalen finder sted, for at
barnet kan få mulighed for at udtale sig, og for at den
børnesagkyndige kan høre om barnets oplevelser og
mening, så der kan blive truffet den for barnet bedst mulige
beslutning. Som en særlig forpligtelse påhviler det
således den børnesagkyndige at sikre, at man ved
høring af barnet kommer hele vejen rundt om
omstændighederne for barnets udsagn. Det kan bl.a. sikres
ved, at der gennemføres flere samtaler, f.eks. i
forlængelse af samvær med forældrene.
Konflikt mellem forældrene kan ramme
børnene meget hårdt. Statsamterne har mulighed for at
tilbyde forældrene rådgivning og mægling €"
redskaber, som ifølge Civilretsdirektoratets
undersøgelse har overvejende positive konsekvenser,
når de benyttes. Derfor ser forslagsstillerne gerne, at denne
ordning opprioriteres og udbygges både for børn og for
forældre.
Ved lovforslaget foreslås det, at der som
udgangspunkt skal finde en samtale sted uanset barnets alder og
uanset forældrenes enighed. Samtalen kan kun undlades, hvis
der foreligger dokumentation for at antage, at barnet ikke er
modent hertil, eller det må antages at være til
åbenlys skade for barnet. Herved begrænses den
gældende undtagelsesbestemmelse ved, at der kræves
dokumentation for, at barnet ikke er modent til en sådan
samtale. Endvidere udgår muligheden for at undlade en
samtale, hvis samtalen må antages at være uden
betydning for sagen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2005.
Skriftlig fremsættelse
Anne Baastrup (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forældremyndighed og samvær
(Forbedring af barnets rettigheder).
(Lovforslag nr. L 36).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | I lov om forældremyndighed og
samvær, jf. lov nr. 387 af 14. juni 1995, som senest
ændret ved § 3 i lov nr. 446 af 9. juni 2004, foretages
følgende ændringer. |
| | |
Samvær m.v. § 16. Barnets forbindelse
med begge forældre søges bevaret ved, at den, der ikke
har barnet boende, har ret til samvær. | | 1. § 16
affattes således: § 16. Barnet har ret til
samvær med den forælder, barnet ikke bor sammen
med. |
| | |
§ 17. Statsamtet
træffer efter anmodning afgørelse om omfanget og
udøvelsen af samværet og kan fastsætte de
nødvendige bestemmelser i forbindelse hermed.
Afgørelsen træffes efter, hvad der er bedst for
barnet. | | 2. I § 17, stk.
1, indsættes efter »Statsamtet træffer efter
anmodning« ordene: »eller efter tilkendegivelse fra
barnet«. |
| | |
Sagsbehandling | | |
§ 29. Er et barn fyldt 12
år, skal der, før der træffes afgørelse i
en sag om forældremyndighed eller samvær, finde en
samtale sted med barnet herom. Samtalen kan dog undlades, hvis det
må antages at være til skade for barnet eller uden
nogen betydning for sagen. Stk. 2. Er barnet under 12 år,
skal der finde en samtale sted som nævnt i stk.1, hvis
barnets modenhed og sagens omstændigheder tilsiger det. | | 3. § 29
affattes således: »§ 29. Før
der træffes afgørelse om en sag om
forældremyndighed eller samvær, skal der finde en
samtale sted med barnet herom. Samtalen kan dog undlades, hvis der
foreligger dokumentation for at antage, at barnet ikke er modent
hertil, eller det må antages at være til skade for
barnet.« |