B 4 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om sikring af hensynet til barnets bedste i forbindelse med
forældremyndigheds- og samværssager.
Fremsat den 7. oktober 2004 af
Jann Sjursen (KD), Bodil Kornbek (KD),
Mogens Nørgård Petersen (KD) og Tove Videbæk (KD)
Forslag til folketingsbeslutning
om sikring af hensynet til barnets bedste i
forbindelse med
forældremyndigheds- og samværssager
Folketinget opfordrer regeringen til inden
udgangen af 2005 at fremsætte de nødvendige lovforslag
og administrative forskrifter med henblik på at sikre, at der
bliver taget hensyn til barnets bedste i forældremyndigheds-
og samværssager, efter følgende punkter:
1) Det skal tydeligt fremgå af loven og
forskrifter udstedt i henhold til loven, at det er hensynet til
barnets bedste, der skal være grundlaget for alle
afgørelser om forældremyndighed og samvær.
2) Et barn, der er i stand til at formulere sine
egne synspunkter, skal have ret til frit at udtrykke disse
synspunkter i alle forhold, der vedrører barnet. Barnets
synspunkter skal tillægges passende vægt i
overensstemmelse med dets alder og modenhed.
3) Myndighederne må ikke tvinge børn
til samvær mod deres vilje. Ved spørgsmål om
anvendelse af tvangsfuldbyrdelse skal der altid indhentes en
forudgående børnesagkyndig vurdering, og der skal
altid tilkaldes en uvildig person til at varetage barnets tarv
under sagen. Den uvildige person bør så vidt muligt
være en, som barnet i forvejen har tillid til.
4) Forældre, der er blevet skilt, skal have
bedre muligheder for at indgå i støttenetværk
med andre forældre.
5) Et barn skal i særlige tilfælde have
ret til samvær med andre end barnets forældre,
når det er til gavn for barnet.
6) Forældre med fællesbørn under
16 år skal af hensyn til barnet deltage i et
mæglingstilbud, før de kan blive separeret eller
skilt, og før de kan rejse en sag om forældreansvar,
om, hvor barnet skal bo, eller om samvær.
Bemærkninger til forslaget
1. Formålet med
forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
sikre, at der i forældremyndigheds- og samværssager
altid tages udgangspunkt i det, der er det bedste for det enkelte
barn. De fleste forslag tager udgangspunkt i konfliktfyldte sager
ved statsamterne og Civilretsdirektoratet, hvor forældrene
hverken er helt eller delvis enige, og hvor der ikke er udsigt til
en løsning af stridighederne ved konfliktmægling,
børnesagkyndig rådgivning eller andet.
2. Baggrunden for forslaget
2.1. Nye undersøgelser og
statistik efter B 61, folketingsåret 2002-03
Forslaget er en delvis genfremsættelse af B
61 fra folketingsåret 2002-03 om sikring af barnets bedste i
konfliktfyldte forældremyndigheds- og samværssager, for
så vidt angår punkt 1 til 4 i nærværende
forslag. Punkt 5 og 6 er således nye. Der henvises til
Folketingstidende, forhandlingerne s. 3957 og 8497, tillæg A
s. 2729 og 2740 og tillæg B s. 505. Efter Folketingets
behandling af B 61 er der offentliggjort flere relevante
undersøgelser:
Socialforskningsinstituttet (SFI) offentliggjorde
i foråret 2004 to undersøgelser om børn og
samvær (»Samvær til barnets bedste? Om regler og
praksis på samværsområdet« og
»Samvær og børns trivsel«).
Undersøgelsen af praksis viser, at myndighederne i de
konfliktfyldte sager giver samværsforælderen for mange
chancer, og at der er behov for et tydeligere
børneperspektiv i forvaltningen og en øget
synliggørelse af særlig de yngre børn.
Forslagsstillerne er opmærksomme på, at
Justitsministeriet har sendt undersøgelserne til
høring i Civilretsdirektoratet og statsamterne i marts
måned. Undersøgelsen om børns trivsel viser, at
en tredjedel af børnene oplever problemer omkring
samværet, og at der hyppigere opstår konflikter blandt
forældre, hvor der er tegn på social udsathed f.eks.
på grund af misbrug, vold m.v.
Justitsministeriets Forskningsenheds
undersøgelse af fogedretternes praksis (maj 2004) viste, at
der ikke bliver igangsat børnesagkyndige
undersøgelser i knap 90 pct. af sagerne. Der er afsagt
kendelse om udkørende fogedforretning i 20 sager (i alt 34
udkørende fogedforretninger) ud af 234 kendelser. I fire
sager har fogeden fået ledsagelse af de sociale myndigheder,
i fem sager har der været ledsagelse af politiet, mens der i
de seks øvrige sager har været ledsagelse af
både politiet og de sociale myndigheder. I de sidste to sager
har fogeden fået ledsagelse af andre personer. Det
fremgår af undersøgelsen, at der blev
gennemført en samtale med 0,2 pct. af børnene op til
5 år, 3,4 pct. af børnene fra 6 til 8 år og 23,2
pct. af børnene fra 9 til 11 år, og 21,3 pct. af
børnene fra 12 til 17 år. Justitsministeriet har sendt
undersøgelsen til høring i Den Danske Dommerforening
og Dommerfuldmægtigforeningen vedrørende blandt andet
spørgsmålet om høring af børn og
gennemførelse af børnesagkyndige
undersøgelser.
Civilretsdirektoratets statistik for 2003 viser,
at færre børn fra 8 år og opefter høres i
forhold til 2002, men at der i forhold til de foregående
år er tale om en stigning i antallet af børn i denne
aldersgruppe, der høres (Statistik 2003,
Civilretsdirektoratet, februar 2004). Statistikken viser desuden,
at der næsten altid lægges vægt på
børnenes mening i de sager, hvor de er blevet hørt.
Det finder forslagsstillerne er meget positivt. Det fremgår
dog af Civilretsdirektoratets statistik for 2003, at der kun blev
lagt vægt på barnets mening i 16 pct. af alle de
omhandlede sager.
Statsamternes og Civilretsdirektoratets
ændrede praksis er dog ikke nået til domstolene, er der
noget, der tyder på. Ifølge Jyllands-Posten den 8.
marts 2004 mener højesteretsdommer Marianne Højgaard
Pedersen, at børns ønsker og behov i højere
grad bør indgå i sager om forældremyndighed, der
afgøres ved domstolene.
2.2. Opsummering
Statsamtsjurister over hele landet har tidligere
udtrykt deres bekymring over, at den nye lovgivning og praksis
oftest sætter forældrenes rettigheder i centrum. Det er
en kritik, der vedvarende har lydt siden gennemførelsen af
lov om forældremyndighed og samvær. Også
FN€™s Børnerettighedskomité er bekymret
over den store vægt på forældrenes rettigheder
på bekostning af hensynet til barnets bedste. Læs mere
om statsamternes kritik under de almindelige bemærkninger
punkt 2.4 og om kritikken fra FN under de almindelige
bemærkninger punkt 6.2.
FN€™s børnekonvention beskriver
samværsretten som barnets ret og kræver hensynet til
barnets bedste sat i første række. Alligevel er
hovedreglen om samværsret i den danske lovgivning beskrevet
som forældrenes ret, som der kun kan foretages
indskrænkninger i, hvis det kan bevises, at samværet
skader barnet i alvorlig grad. Se om børnekonventionen under
de almindelige bemærkninger punkt 6.1 og om hensynet til
henholdsvis samværsforælderen og barnet under de
almindelige bemærkninger punkt 3 og 4.
De høje beviskrav skyldes lovens
stærke formodning om, at det generelt er til barnets bedste,
at det bevarer kontakten til begge sine forældre, selv om
dette ikke er entydigt dokumenteret i forskningen. Derimod er det
dokumenteret, at det er skadeligt for et barn, hvis samværet
og forholdet mellem forældrene er konfliktfyldt. Lovens
formodning om, hvad der generelt er det bedste for et barn, er
derfor ikke anvendelig i de konfliktfyldte sager. Forslagsstillerne
finder det i den forbindelse særdeles positivt, at der nu
gennemføres tilbud om konfliktmægling i alle landets
statsamter. Se også de almindelige bemærkninger punkt 5
om, hvad der er det bedste for børn i
samværssager.
På trods af intentionerne er der siden
ikrafttrædelsen af loven om forældremyndighed og
samvær i 1996 ikke sket den tilsigtede lempelse af adgangen
til at ophæve eller afslå problematisk samvær.
Tværtimod er der tilsyneladende €" ifølge
Civilretsdirektoratet selv €" sket en stramning ved, at der i
højere grad fastsættes overvåget samvær
for at sikre samværsretten (for forældrene). Se
også de almindelige bemærkninger punkt 7.1.
Det er forslagsstillernes grundlæggende
holdning, at forældrene har ansvar for og ret til at bestemme
over deres egne børn. Men denne ret må vige, hvis
forældrene skader barnet. Det er der en potentiel mulighed
for, når forældre beslutter sig for at blive skilt. I
nogle samværssager har forældrene to forskellige
opfattelser af, hvad der tjener barnet bedst. Derfor er det
nødvendigt, at myndighederne får bedre redskaber til
at træffe afgørelser, der tager udgangspunkt i, hvad
der er det bedste for det enkelte barn i den konkrete situation, i
stedet for at gå ud fra en formodning om, at det også i
de konfliktfyldte sager er i barnets interesse at bevare
forbindelsen til begge forældre, medmindre andet kan bevises.
Forslagsstillerne mener, at fokus på hele
forældremyndigheds- og samværsområdet skal
være det, der er det bedste for det individuelle barn.
Det landsdækkende tilbud om
konfliktmægling i samværssager må endvidere
forventes at reducere antallet af konfliktfyldte sager. CASA skulle
ifølge Civilretsdirektoratet (Statistik 2003,
Civilretsdirektoratet, februar 2004, side 8) aflevere en
evalueringsrapport i midten af 2004 om den landsdækkende
ordning med konfliktmægling.
Chikane fra bopælsforælderen er
uomtvisteligt en uretfærdighed over for den anden
samværsforælder, men selv i disse situationer
bør forældrenes rettigheder og konflikter efter
forslagsstillernes opfattelse vige til fordel for barnets bedste.
Og i en chikanesituation kan det for barnet være meget
belastende at skulle gennemføre samvær med den anden
forælder, også selv om der er tale om overvåget
samvær.
2.3. Lov om
forældremyndighed og samvær 1996
1. januar 1996 blev myndighedsloven ophævet,
og i stedet trådte lov om forældremyndighed og
samvær i kraft. Forarbejderne til den nugældende lov
præsenterer to (potentielt) modstridende hensyn: hensynet til
barnets bedste over for hensynet til samværsforælderens
rettigheder. Det er hensynet til barnets bedste, der skal
være det overordnede hensyn, men det sløres af udsagn
om rettigheder for samværsforælderen.
2.4. Statsamtsjurister kritiserer
lov og praksis
Statsamtsjurister har gjort opmærksom
på, at det i praksis ofte er forældrenes rettigheder,
der er i centrum i samværssager, f.eks. i Ugeskrift for
Retsvæsen i 1997 (U 1997 B. 408), hvor kontorchef i
Statsamtet Vejle Anders Bille skrev: »Lige fra
samværsretten lovteknisk blev indført i 1922, har det
været præciseret, at det er en ret for
forældrene, men at den skal fastsættes efter, hvad der
skønnes bedst for barnet (barnets tarv). Dette er i samme
bestemmelse to hensyn, som ikke altid harmonerer. Tendensen de
seneste år har været, at retten for forældrene
kraftigt overskygger hensynet til børnene (…) Nu
antages det at være altafgørende, at barnet bevarer
forbindelsen med begge biologiske forældre, næsten
uanset hvad.« Denne opfattelse er senere støttet af
kontorchef i Statsamtet Nordjylland (for eksempel i rapport fra
konference afholdt af Børns Vilkår på
Christiansborg den 7. april 2000 side 45 og i tv-udsendelsen
»For fars skyld« sendt på DR 1 den 21. marts
2001).
I Nyhedsbrev nr. 13, februar 2001, fra
Civilretsdirektoratet skriver to fuldmægtige ansat ved
Statsamtet København, at problemet med de »tunge
sager« trænger sig mere og mere på, blandt andet
på grund af »den ændrede lovgivning og især
praksis på området, hvor samvær i dag stort set
altid skal fastsættes, og hvor der i dag er meget ringe
mulighed for at afslå samvær« (side 49).
Kontorchef Jesper Thumand fra Statsamtet
Århus udtalte i Politiken den 21. maj 2000, at »der
skal ualmindelig meget til, at vi nægter samvær, og det
skal komme langt ud, før man skrider ind. Der er ingen tvivl
om, at nogle børn ikke har det godt med det. Men det skal
åbenbart ses som en langsigtet proces. At det er godt at
bevare forbindelsen med begge forældre, frem for hvad der er
godt for børnene her og nu.«
2.5. Kritik fra
ngo€™er
Lovgivningen har mødt kritik fra en lang
række af organisationer, heriblandt Børns
Vilkår, Red Barnet og Landsforeningen Børn og
Samvær. Organisationerne peger på, at det ikke altid er
det, der er barnets bedste, der er i centrum af
samværssagerne.
2.6. FN€™s
Børnerettighedskomité
FN€™s
Børnerettighedskomité har på baggrund af
Danmarks anden periodiske rapport vedrørende opfyldelsen af
FN€™s konvention om barnets rettigheder i juni 2001
udtalt sin bekymring over, at forældrenes rettigheder ofte
bliver tillagt større betydning end hensynet til barnets
bedste (konventionens artikel 3). Se endvidere de almindelige
bemærkninger punkt 6.2.
3. Hensynet til
samværsforælderen i samværslovgivningen
3.1. Forældres ret til
samvær
I lov om forældremyndighed og samvær
§ 16 står der, at »barnets forbindelse med begge
forældre søges bevaret ved, at den, der ikke har
barnet boende, har ret til samvær«. Afgørelser
om samværsret kan tvangsfuldbyrdes af fogedretten, jf.
retsplejeloven § 536.
3.2. Samvær uanset hidtidig
forbindelse
Den væsentligste ændring i
lovgivningen vedrørende samvær var, at der i videre
omfang end hidtil skulle lægges vægt på barnets
kontakt med den forælder, barnet ikke bor sammen med, selv om
forældrene ikke tidligere havde levet sammen eller kun i
kortere tid (lovforslagets bemærkninger side 13, højre
spalte, lidt over midten). Kontakten skulle i disse tilfælde
ske i takt med barnets alder og udvikling. Dette understreges
også af, at en passus i den tidligere gældende
lovgivning udgik: »Ved afgørelsen tages der navnlig
hensyn til den pågældendes hidtidige forbindelse med
barnet« (myndighedslovens § 24, stk. 2, 2. pkt. §
24 svarer til den gældende forældremyndighedslovs
§ 17).
Civilretsdirektoratet skriver side 210 i
Nyhedsbrev nr. 13, februar 2001, at det efter forarbejderne til
loven ikke giver tilstrækkeligt grundlag for ikke at
fastsætte samvær, at et barn ikke viser tegn på
savn eller erindring vedrørende den af forældrene, som
barnet ikke bor hos.
I Danmarks anden afrapportering til
FN€™s børnerettighedskomité
vedrørende opfyldelsen af børnekonventionen august
1998 skrives der kort og godt om de nye
samværsretningslinjer, at de »forbedrer mulighederne
for den af forældrene, der ikke har barnet boende, for at
være sammen med barnet« (punkt 104).
3.3. Overvåget samvær
som generelt tilbud
Efter de nye regler skal der endvidere i videre
omfang end tidligere anvendes overvåget samvær for at
modvirke samværschikane og i andre tilfælde for at
vænne barnet til den anden forælder (lovforslagets
almindelige bemærkninger side 15). Overvåget
samvær er nu gennemført som et generelt tilbud over
hele landet.
4. Hensynet til barnets bedste i
samværslovgivningen
4.1. Bevarelse af forbindelsen
til begge forældre
Lovens udgangspunkt vedrørende
fastsættelse af samvær er en generel formodning om, at
børn må antages at have en interesse i at bevare
forbindelsen til den forælder, som barnet ikke bor sammen
med, jf. forudsætningsvis § 16: »Barnets
forbindelse med begge forældre søges bevaret ved, at
den, der ikke har barnet boende, har ret til samvær.«
Denne formodning giver myndighederne og den forælder, barnet
bor hos (bopælsforælderen), bevisbyrden for, at
samvær €" fastsættelse af samvær og
udvidelse af omfang af samvær €" i det konkrete
tilfælde ikke vil være i overensstemmelse med barnets
bedste, jf. § 17. Der skal således foreligge
oplysninger, der med vægt taler imod samvær, før
der kan meddeles afslag på samvær. Af forarbejderne
fremgår det, at det blandt andet er et højt
konfliktniveau mellem forældrene, der kan begrunde et afslag
af hensyn til barnets bedste (lovforslagets specielle
bemærkninger til § 17).
4.2. Samværsret skal
være underordnet barnets bedste
På trods af ordlyden i § 16
(forældres ret til samvær) skal afgørelser om
samværsret altid træffes ud fra hensynet til barnets
bedste. Det fremgår blandt andet af lovens § 17, stk. 1,
2. pkt., at afgørelsen om omfang og udøvelse af
samvær skal træffes efter, hvad der er bedst for
barnet. Det samme gælder afgørelser om ændring
af samværsaftaler eller -afgørelser, afslag på
fastsættelse af samvær eller ophævelse af en
aftale eller afgørelse herom, jf. henholdsvis § 17,
stk. 2 og 3.
At det er hensynet til barnets bedste, der €"
uanset formuleringen af lovens § 16 €" efter intentionen
skal være det bærende hensyn bag lovens bestemmelser om
samvær, fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget til den gældende lov.
Her står generelt om hensynet til barnet:
»€ Statsamtet må således ved
afgørelsen om samvær tage hensyn til barnets interesse
i at have kontakt til begge forældre« (lovforslagets
almindelige bemærkninger side 13, højre spalte, lidt
over midten). Og »€ Statsamtet skal ved
afgørelsen af, hvilket omfang et samvær bør
have, tage hensyn til, hvad der er bedst for barnet«
(lovforslagets almindelige bemærkninger side 13, højre
spalte, midten). »€ Udtrykket
»samværsret« i den gældende lov
foreslås erstattet med »samvær« for at
nedtone rettigheder og pligter i forbindelse med
forældrekontakten og dermed fremhæve, at det centrale
er at bevare barnets forbindelse med begge forældre«
(lovforslagets specielle bemærkninger side 24, venstre
spalte, midten).
Om ophævelse af samvær af hensyn til
barnets bedste: »€ Udvalget foreslår derfor, at
statsamtet fremover skal kunne afslå at fastsætte
samvær eller ophæve en afgørelse eller aftale
herom, hvis det er »påkrævet« af hensyn til
barnet. Selv om ordvalget kunne tyde på det modsatte, er det
meningen, at praksis herved skal kunne lempes. Udvalget har fundet,
at kriteriet »påkrævet « er bedst
dækkende for intentionerne, idet der også i fremtiden
skal meget til €" dog ikke helt så meget som tidligere
€" for at der kan træffes afgørelse om
ophævelse af samværet eller gives afslag på at
fastsætte samvær« (lovforslagets almindelige
bemærkninger side 14, venstre spalte, næstsidste
afsnit). »Stk. 3 vedrører afslag på og
ophævelse af en aftale eller afgørelse om
samvær. Efter bestemmelsen kræves det, at afslaget
eller ophævelsen er påkrævet af hensyn til
barnet. Dette indebærer i forhold til gældende ret en
lempelse i adgangen til at træffe afgørelse om
ophævelse af samværet« (lovforslagets specielle
bemærkninger til § 17 side 24).
5. Hvad er barnets bedste i
samværssager?
En lang række tidligere undersøgelser
har vist, at et godt samarbejdsklima mellem forældrene er
helt afgørende for, hvordan (skilsmisse)børn trives
(»Samboskab, Ægteskab og Forældrebrud«, Mai
Heide Ottosen, Socialforskningsinstituttet, 2000, side 134).
Når forældre derimod har et
dårligt samarbejdsklima, har barnet ikke nødvendigvis
gavn af samværet.
Selv om det er en udbredt antagelse, at
skilsmissebørn har bedst af at bevare en hyppig kontakt med
begge forældre, er dette ikke påvist eller
dokumenteret. De eksisterende resultater er modstridende og umulige
at drage entydige konklusioner fra. Hvorvidt et samvær er
positivt for barnet, afhænger af flere faktorer, for eksempel
et nært og tæt forhold til den pågældende
forælder og konfliktniveauet forældrene imellem
(»Hvem beskytter barnet« af Helene Flendt og Lisbet
Holst, 2000, side 91).
Statsamterne anerkender da også, at
forældrenes konfliktniveau er afgørende for barnets
trivsel ved samvær i de tunge sager: »Barnet trives med
samværet, uanset om det ene eller det andet bliver
resultatet, når blot forældrene accepterer det
aftalte/fastsatte samvær og har en rimelig omgangsform med
hinanden. Dette synspunkt støttes af forskellige
undersøgelser, der er foretaget på
området« (Nyhedsbrev nr. 13, februar 2001, fra
Civilretsdirektoratet, side 51).
6. FN€™s konvention om
barnets rettigheder
Loven om forældremyndighed og samvær
skal fortolkes på en sådan måde, at den er i
overensstemmelse med FN€™s konvention om barnets
rettigheder (børnekonventionen).
6.1. Relevante bestemmelser i
konventionen
Efter konventionens artikel 3, stk. 1, skal
hensynet til barnets bedste komme i første række for
domstole, forvaltningsmyndigheder og lovgivende organer.
Efter artikel 9, stk. 3, skal deltagerstaterne
respektere retten for et barn, der er adskilt fra den ene eller
begge forældre, til at opretholde regelmæssig personlig
forbindelse og direkte kontakt med begge forældre, undtagen
hvis dette strider mod barnets tarv. Det er værd at
bemærke, at det i modsætning til lov om
forældremyndighed og samvær § 16 her udtrykkeligt
er barnets ret til samvær €" ikke forældrenes.
Et barn skal så vidt muligt have ret til at
kende og blive passet af sine forældre, jf. artikel 7, stk.
1.
Et barn, der er i stand til at formulere sine egne
synspunkter, skal ifølge artikel 12, stk. 1, også
sikres retten til frit at udtrykke disse synspunkter i alle
forhold, der vedrører barnet, ligesom barnets synspunkter
skal tillægges passende vægt i overensstemmelse med
dets alder og modenhed.
Staten har efter artikel 19, stk. 1, pligt til at
træffe alle passende lovgivningsmæssige og
administrative forholdsregler til beskyttelse af barnet mod alle
former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug,
vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling
eller udnyttelse, herunder seksuelt misbrug, medens barnet er i
forældrenes, værgens eller andre personers
varetægt.
6.2. Kritik fra
Børnerettighedskomiteen
Børnerettighedskomiteen har på
baggrund af Danmarks anden periodiske rapport udtrykt bekymring
over, at forældrenes rettigheder oftest vejer tungere end
hensynet til barnets bedste (artikel 3). Komiteen opfordrer Danmark
til at anstrenge sig for at sikre implementationen af princippet om
barnets bedste i love m.v. såvel som i retslige og
administrative afgørelser, der vedrører børn
(CRC/C/15/Add.151).
Komiteen har tidligere udtalt, at det
ifølge komiteen er forkert at sidestille barnets rettigheder
med forældrenes. Barnets bedste kommer først i alle
situationer, også hvor barnet er fanget i en kamp mellem
forældrene (UNICEF: »Implementation Handbook for the
Convention on the Rights of the Child«, 1998, side 231).
7. Praksis
7.1. Ingen lempelse i praksis,
men mere overvåget samvær
Lovens intentioner var en lempelse af adgangen til
at ophæve eller give afslag på samvær.
Direktoratet har imidlertid selv konstateret, at der på trods
af lovens intentioner ikke er sket en lempelse i adgangen
til at ophæve eller give afslag på samvær:
»Som bekendt fremgår det af
forarbejderne til loven, at der skulle ske en lempelse i adgangen
til at afslå eller ophæve samvær, hvis det i det
enkelte tilfælde må anses for påkrævet af
hensyn til barnet. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
samværet på grund af forældrenes indbyrdes
forhold vil blive meget konfliktfyldt. Direktoratet har efter en
gennemgang af praksis imidlertid ikke konkrete eksempler, der kan
dokumentere, at der er sket en lempelse af adgangen til at
afslå eller ophæve samvær. Dette skal efter
Civilretsdirektoratets opfattelse blandt andet ses i
sammenhæng med, at overvåget samvær pr. 1. juli
1996 er blevet et generelt offentligt tilbud (…) Det er
således direktoratets vurdering, at der i dag ofte
fastsættes samvær med overvågning i sager, hvor
samværet tidligere ville være blevet afslået
eller ophævet. Ophævelse og afslag på
samvær er meget indgribende afgørelser, og der stilles
derfor store krav til begrundelsen herfor (...)« (Skarrildhus
1998).
Ifølge Civilretsdirektoratets statistik for
2001 (juni 2002) udgjorde de tilfælde, hvor statsamtet
fastsatte overvågning, i alt 5 pct. af alle de sager, hvor
der var samvær. Dette var stort set som i perioden 1997-2000.
I direktoratets samværsstatistik for 2003 (februar 2004)
står der, at statsamtet fastsatte overvåget
samvær i 16 pct. af de sager, hvor der efter statsamtets
afgørelse var samvær. I 2002 var det tilsvarende tal
ifølge statistikken 21 pct.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad punkt 1
I børnekonventionen er det barnet, der har
en selvstændig ret til at bevare forbindelsen til begge
forældre, og ikke som i den danske lovgivning
forældrene, jf. børnekonventionens artikel 9, stk.
3.
Hensynet til barnets bedste skal altid gå
forud for forældrenes rettigheder. Dette kommer imidlertid
ikke helt klart til udtryk i lovteksten:
§ 16 tilgodeser barnets ret til to
forældre ved at give den ikke samboende forælder ret
til samvær. Som nævnt ovenfor under punkt 5 er der dog
ikke automatisk lighedstegn mellem barnets bedste og bevarelse af
barnets kontakt med begge forældre. Det bør
fremgå af loven. Det skal desuden præciseres, at
forælderens ret til samvær er sekundær i forhold
til hensynet til barnets bedste, når der ikke er
overensstemmelse mellem forælder- og børneinteresser.
Der skal med andre ord kun tilkendes den samværsret, som er
til barnets bedste. § 16 giver efter sin nuværende
formulering samværsforælderen en ret til
samvær for at bevare barnets forbindelse med begge
forældre.
Efter § 12, stk. 2, 2. pkt., og § 13,
stk. 1, 2. pkt., skal det i sager vedrørende
overførsel af forældremyndighed ved
eneforældremyndighed tillægges vægt, om
indehaveren af forældremyndighed uden rimelig grund hindrer
gennemførelsen af samvær (chikane). Problemet er her,
at man for at tilgodese retfærdighedshensyn over for
samværsforælderen kommer til at tilsidesætte
hensynet til barnets bedste. På denne måde kommer man
alt for let til at straffe chikane ved at straffe barnet. Desuden
er det ikke hensigtsmæssigt at fremhæve ét
bestemt problem i lovteksten, når der også er andre
aspekter, der bør vurderes ud fra hensynet til barnets
bedste. Formuleringen bør derfor slettes.
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger afsnit 4.1 er det lovens formodning, at det er i
barnets interesse at bevare kontakten til begge forældre.
Denne formodning er dog ikke underbygget af forskningen, når
det gælder forældre med et dårligt
samarbejdsklima. Derimod er det fastslået, at et godt
samarbejdsklima mellem forældrene er meget afgørende
for, hvordan skilsmissebørn trives.
Ad punkt 2
Forslaget er en yderligere præcisering af
børnekonventionens bestemmelse om høring af barnet i
forhold til tidligere ændringer af loven om
forældremyndighed og samvær.
Lovens § 29, stk. 1, giver børn over
12 år ret til at blive hørt i sager om
forældremyndighed og samvær. Børn under 12
år skal høres, hvis barnets modenhed og sagens
omstændigheder tilsiger det, jf. § 29, stk. 2.
Bestemmelsen er begrundet i ønsket om at præcisere
børnekonventionens princip om børns ret til at blive
hørt i selve loven (L 3, forslagets almindelige
bemærkninger punkt 6 folketingsåret 2000-01).
Forslagsstillerne ønsker en yderligere
præcisering af børnekonventionens artikel 12 i lov om
forældremyndighed og samvær. Det indebærer, at
der ikke fastsættes noget alderskriterium. Ifølge
børnekonventionens artikel 12, stk. 1, skal alle
børn have ret til frit at udtrykke deres synspunkter i alle
forhold, der vedrører dem. Den eneste betingelse er, at de
skal være i stand til at formulere deres egne synspunkter.
Dette gælder særligt i enhver behandling ved
dømmende myndighed eller forvaltningsmyndighed af sager, der
vedrører barnet, jf. artikel 12, stk. 2.
Desuden skal det i overensstemmelse med
konventionen præciseres, at barnets synspunkter skal
tillægges passende vægt i overensstemmelse med dets
alder og modenhed, jf. artikel 12, stk. 1. Her er heller ikke noget
specifikt alderskriterium, men et »tvillingekriterium«:
barnets alder og modenhed. Kravene i børnekonventionen er
således ikke opfyldt, hvis myndighederne udelukkende
lægger vægt på et alderskriterium uden også
at inddrage en vurdering af barnets konkrete modenhed. At barnets
synspunkter skal tillægges passende vægt, betyder
endvidere, at myndighederne har pligt til at lytte til børns
synspunkter og tage dem alvorligt.
Ad punkt 3
Ifølge retsplejelovens § 536 kan
bestemmelser om forældremyndighed og udøvelse af
samvær fuldbyrdes ved anvendelse af tvangsbøder eller
ved umiddelbar magtanvendelse. I praksis betyder det, at
børn kan hentes og afleveres af fogeden €" af og til i
følgeskab med politiet. Det er voldsomt traumatiserende for
et barn at blive transporteret til en forælder under fysisk
magtanvendelse af fremmede personer. Der bør derfor ikke
anvendes tvang i de tilfælde, hvor barnet aktivt
modsætter sig.
Fogedretten har i dag mulighed for at indhente en
forudgående børnesagkyndig erklæring, hvis
retten er i tvivl om, hvorvidt magtanvendelsen vil udsætte
barnets sjælelige eller legemlige sundhed for alvorlig fare,
jf. retsplejelovens § 536, stk. 1, 3. og 4. pkt. Fogedretten
kan også tilkalde en uvildig person, eventuelt en
repræsentant for kommunen, til at varetage barnets tarv under
sagen, jf. retsplejelovens § 536, stk. 2, 1. pkt. Lovgivningen
har således lagt et stort ansvar over på fogeden, som
dog ikke har forudsætninger for at bedømme,
hvornår et barns sjælelige eller legemlige sundhed er i
alvorlig fare. Forslagsstillerne ønsker derfor, at der
altid indhentes en forudgående børnesagkyndig
erklæring i disse situationer, og at der ligeledes
altid tilkaldes en uvildig person til at varetage barnets
tarv under sagen. Forslagsstillerne mener, at denne uvildige person
så vidt muligt bør være en, som barnet kender og
har tillid til i forvejen. Det kan f.eks. være en
skolelærer eller pædagog.
En obligatorisk ordning vil også være
i bedre overensstemmelse med børnekonventionens artikel 12,
stk. 2, som bestemmer, at børn især skal gives
mulighed for at udtale sig i enhver behandling ved dømmende
myndighed eller forvaltningsmyndighed af sager, der vedrører
barnet, enten direkte eller gennem en repræsentant eller et
passende organ i overensstemmelse med de i national ret foreskrevne
fremgangsmåder.
Ad punkt 4
En amerikansk forløbsundersøgelse af
børn i skilsmissefamilier (»Den lykkelige
skilsmisse« af Judith S. Wallerstein m.fl., 2002) forklarer
blandt andet, at grunden til de mange forældremyndigheds- og
samværstvister er, at forældrene opfatter deres
børn som deres personlige redningsplanker. De føler
sig måske ensomme og sårede oven på forholdets
sammenbrud og føler ofte, at de kun kan stole på
børnenes kærlighed. Derfor vil de nogle gange
kæmpe med næb og kløer for at beholde
børnene for sig selv.
Forslagsstillerne ønsker derfor at give
forældrene bedre mulighed for at få et socialt
netværk efter en skilsmisse. Dette kan f.eks. ske på
initiativ fra et ministerium.
Ad punkt 5
I resten af Norden er der på forskellig
måde og i forskellig grad givet børn ret til at have
regelmæssigt samvær med andre end deres forældre,
når forældrene bliver skilt. Kun Danmark har endnu ikke
indført denne mulighed for barnet. Forslagsstillerne mener,
at Danmark i det mindste bør have regler for
slægtningesamvær i tilfælde af den ene
forælders død, hvilket både bør omfatte
bedsteforældre og stedforældre, som barnet har en
særlig tæt kontakt til, og hvor kontakten vil
være til gavn for barnet.
Den svenske Föräldrabalk har i kapitel
6, § 15, stk. 3, en generel bestemmelse om, at indehaverne af
forældremyndigheden har et ansvar for, at barnets behov for
samvær med andre, som står det særlig nær,
så vidt muligt tilgodeses. Bedsteforældre og andre
nærtstående kan henvende sig til socialnævnet for
at få samvær med barnet, jf. Föräldrabalkens
6. kapitel, § 15 a, stk. 1, 3. pkt. Socialnævnet
afgør herefter, om det vil indbringe sagen for domstolene.
Afgørelsen bygger på en undersøgelse og
vurdering af, om det påtænkte samvær vil
være til gavn for barnet. Det er intentionen, at det kun er i
specielle tilfælde, Socialnævnet skal gå videre
med sagen. Domstolene afgør herefter, om der foreligger en
så nær tilknytning mellem barnet og vedkommende, at
barnet har behov for samvær, og hvor meget. I praksis kommer
samvær (umgänge) mest på tale med tidligere
plejeforældre, stedforældre eller
bedsteforældrene, når den ene af forældrene er
døde.
I islandsk og norsk ret er der mulighed for at
få fastsat slægtningesamvær, hvis den ene af
forældrene er afgået ved døden.
I Island er der i den islandske børnelov
§ 47, stk. 3, også mulighed for at få fastsat
samvær med et barn, hvis det er umuligt for den ene af
forældrene at udøve sine samværspligter over for
barnet, og hvor nære slægtninge til den forhindrede kan
få samvær. Der kan for eksempel være tale om en
langvarig fængselsstraf uden orlovsmuligheder.
I Norge er det ikke kun slægtninge, der kan
anmode om samvær ved dødsfald, men alle med nær
tilknytning til barnet. Norge har herudover givet mulighed for, at
bedsteforældre kan få samvær, hvis den ene af
forældrene er nægtet samvær, men ønsker,
at barnet skal have kontakt til bedsteforældrene. I Norge har
det været overvejet, om man skulle udvide andres adgang til
samvær, så barnets sociale (sted)forældre og
(sted)søskende kunne ses regelmæssigt. Indtil videre
er denne mulighed blevet afvist, blandt andet fordi man frygter en
endnu mere opsplittet tilværelse for barnet på grund af
mangfoldigheden af familiekonstellationer i samfundet.
Domstolene i Finland kan efter anmodning fra en af
forældrene eller på eget initiativ i forbindelse med en
afgørelse om forældremyndighed opstille som
vilkår, at den, barnet bor hos, skal tillade barnet at
besøge bedsteforældre m.v. på en måde, som
fastsættes i afgørelsen.
Ad punkt 6
Forslaget er taget fra den norske lovgivning. Her
er formålet med mæglingskravet i forbindelse med
separation og skilsmisse at sikre, at forældrene inden
separation eller skilsmisse har forsøgt at lave en skriftlig
aftale om forældremyndighed og samværsret og om, hvor
barnet skal bo fast, hvor der lægges vægt på,
hvad der vil være den bedste ordning for barnet (Lov om
ekteskap § 26, stk. 1, 2. pkt.). Mægling er frivillig
for samboer med fælles børn under 16 år ved
samlivsbrud. I forbindelse med mægling udstedes der en
attest, som giver adgang til at rejse en sag om
forældremyndighed, om, hvor barnet skal bo, eller om
samvær. En mæglingsattest har gyldighed for en periode
af 6 måneder, hvorefter den skal fornyes. Der kan udstedes
mæglingsattest efter 3 timer hos mægleren, hvis der
ikke er kommet en skriftlig aftale ud af forløbet. Det samme
gælder, hvis den ægtefælle, der ikke har
begæret mægling, ikke møder op.
Kravet om gyldig mæglingsattest, før
man kan rejse en sag om forældremyndighed m.v. for
forældre med børn under 16 år, findes i Lov om
barn og forældre § 51, stk. 1. Formålet er
også her at få forældrene til at finde frem til
en skriftlig aftale.
Efter den danske lovgivning skal statsamterne
tilbyde forældrene og deres børn børnesagkyndig
rådgivning efter lov om forældremyndighed og
samvær § 28, stk. 1, hvis der er uenighed om
forældremyndighed og samvær. Herudover kan statsamtet
tilbyde rådgivningen, hvis der skønnes at være
et særligt behov for det, jf. § 28, stk. 2. Denne regel
tilsigter at give forældre med fælles
forældremyndighed mulighed for at løse deres
konflikter uden at ønske den fælles
forældremyndighed ophævet.
De norske regler adskiller sig fra de danske
regler ved at kræve obligatorisk mægling for
forældre med børn under 16 år, ligesom de
tilsigter at forebygge senere problemer. Samtidig lægger de
norske regler via mæglingspligten stor vægt på
forældrenes ansvar for i god tid selv at finde en
løsning på deres problemer.
Skriftlig fremsættelse
Jann Sjursen (KD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om sikring
af hensynet til barnets bedste i forbindelse med
forældremyndigheds- og samværssager.
(Beslutningsforslag nr. B 4).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.