I 1970 fremsatte den daværende justitsminister, Knud Thestrup, forslag til en ny form for lovgivning i Danmark.
Forslaget var bestemt af, at FN i 1965 havde vedtaget en konvention om alle former for racediskrimination, og justitsministerens lovforslag gik ud på at kriminalisere, som det hed, »udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro …«, det, der blev til § 266 b i straffeloven.
I en kronik i Berlingske Tidende den 8.
november 1970 kritiserede jeg lovforslaget og skrev:
Også forhen har ytringsfriheden haft den begrænsning, at enhver måtte stå til ansvar for sine ytringer over for domstolene, men ytringsfriheden har ikke før haft den begrænsning, at der var visse meninger, det var lovstridigt at ytre.
En sådan amputation undergår ytringsfriheden nu.
Ved lov vil landets øvrighed forbyde sine borgere at nære visse sympatier og ytre visse antipatier, og ad lovens vej vil øvrigheden således konstituere en bestemt livsanskuelse.
Enhver, der kunne og ville tænke, måtte erkende, at der med dette lovforslag var tale om et skæbnesvangert anslag imod ånds- og ytringsfriheden i Danmark.
Det forhindrede ikke, at Knud Thestrups lovforslag blev vedtaget i Folketinget, men der var trods alt en enkelt, der havde sans for det skæbnesvangre ved lovforslaget, for SF's ordfører, Poul Dam, påtalte, at hermed blev begrebet race for første gang indført i dansk lovgivning, dette vulgære begreb, der var nazismens grundbegreb, og som kun kan anvendes der, hvor nazismen har sat problemstillingen.
Jeg vil heller ikke undlade at berette, at Aksel Larsen under et besøg i Seem præstegård undsagde lovforslaget og mente, at det ikke ville blive vedtaget.
Det blev det altså alligevel, og lige siden har vort offentlige liv været hærget og vansiret af denne ensrettende og i sidste instans totalitære tankegang, ifølge hvilken statsmagten forfølger og straffer dem, der tænker forkert.
Nej, der er ikke forkerte tanker.
Hvor der er åndsfrihed og ytringsfrihed, straffer man ikke ytringer.
Man straffer handlinger.
Ordet er og skal være frit i et retssamfund og et demokrati, mens handlingen naturligvis skal kunne være genstand for retsforfølgelse og straf.
Sådan begyndte § 266 b, og siden 1970 har det offentlige liv i Danmark været skændet og korrumperet af begrebet racisme, der altså har sit udgangspunkt i nazismens menneskeforståelse, og som kan bruges til at mistænkeliggøre og dæmonisere det frie ord og den åbne debat.
Vi er nogle stykker, der kan bevidne det.
Fra 1970 til i dag har debatten i Danmark været terroriseret af tankegangen bag § 266 b.
Det er på tide at gøre op med denne totalitære tankegang og hævde det frie ord.
Det er derfor nødvendigt at sige fra i dag, hvor et folketingsmedlem, der som en af de meget få i Danmark til fulde har analyseret og gjort op med racismebegrebet, skal forfølges af det.
Jeg afviser den karikatur på lov og ret, som § 266 b udgør.
Jeg vender ryggen til denne betændte retsforståelse ved at nægte at deltage i spillet, og jeg stemmer derfor ikke, når en betændt lov om lidt søges fremmet ved et lovforslag om at ophæve hr.
Jesper Langballes parlamentariske immunitet.