Mange tak til statsministeren for redegørelsen, såvel den skriftlige som den mundtlige her i dag. Det er dejligt at mærke og registrere, med hvilken grundighed og ærlighed præciseringerne kommer fra regeringen i forhold til de aktuelle forhold og den store alvor, der er forbundet med det. Det er også rigtig dejligt at kunne registrere, at der er en fremdrift i samarbejdet og i holdningen til samarbejdet de tre parter, de tre lande, i rigsfællesskabet imellem. Det er tydeligt, at omstændighederne og de geopolitiske forhold præger retningen i samarbejdet i øjeblikket, og det er tydeligt, at vi reflekterer dybt over forholdene og prøver at se tingene i et perspektiv, hvor proportionaliteten skal holdes i fokus. Der er rigtig mange prioriteringer, men jeg vil gerne takke jer alle sammen, for jeg synes, vi er rigtig dygtige til at samarbejde. Jeg synes, vi evner det, og jeg synes, at vi evner at se hinanden i øjnene i forhold til alvoren.
Fra socialdemokratisk side vurderer vi, at vi er på sporet. Vi har er fælles om at være afstemte, i forhold til hvilken retning vi skal gå, vi er årvågne, og vi har en tæt dialog, og det er også dejligt i forbindelse med redegørelsen tydeligt at kunne se, at lige nøjagtig dialogen på alle niveauer bliver understøttet. Der er mange ting, der bliver drøftet igen og igen for at finde ud af, hvad der er det væsentlige.
Vi har i såvel Færøudvalget som Grønlandsudvalget en rigtig god praksis for at tage rigtig væsentlige emner op. Jeg synes, det er to udvalg, der i den grad markerer sig med dygtig ledelse, og det er et spørgsmål om, at vi virkelig får fundet ud af, hvad der er væsentligst. For vi er jo optaget af – og det også det, jeg bemærker at statsministeren gør opmærksom på både i den skriftlige og den mundtlige redegørelse – at vi er tre forskellige lande, men at vi har en samhørighed. Vi ønsker samarbejdet. Vi er velfærdsstater, men vi er også utrolig opmærksomme på hinanden. Selv om vi er tre individuelle lande, sammenstiller og sammenligner vi meget ofte forholdene, og det er jo, fordi vi er så tæt forbundne, som vi er.
Vi er også godt klar over, at det er vidt forskellige beslutninger, der bliver truffet af politikerne i de tre lande, men alligevel er vi opmærksomme på og kigger ind i, hvilke forventninger de tre befolkninger har til det serviceniveau, der leveres i de tre lande og de offentlige instanser og institutioner, som leverer det.
Så er vi jo meget opmærksomme på – og der er vi fra socialdemokratisk side rigtig glade for den præcisering, som også fremgår af den skriftlige redegørelse – at hvis det er forhold, der er rigsanliggender, er det utrolig væsentligt for regeringen at få fokuseret på, at der praktiseres den samme standard i de tre lande. Og hvor har vi haft mange drøftelser om det over årene.
Jeg mener at registrere, også i tydeliggørelsen fra regeringens side, at det her er af stor væsentlighed. Det gælder også den præcisering, der ligger i, at man har bedt alle ressortministerier om at fokusere på, hvor der ligger forhindringer, hvor der er uklarheder, som skal gribes politisk, og fordi det er rigsanliggender, er det jo et spørgsmål om at få det her bragt herned i Folketingssalen. Her er jeg altså som sagt rigtig glad for at opleve, hvordan vi meget konkret og meget resultatsøgende tager fat på det.
Vi er gang på gang vendt tilbage til det forhold, at kendskabet de tre lande i rigsfællesskabet imellem er for dårligt. Vi har prøvet at allokere ressourcer, og vi har prøvet at følge det og monitorere det, men det er jo helt tydeligt, som alvoren i situationen er trukket op i øjeblikket, at de tre landes befolkninger ser en fordel i, at vi får intensiveret kendskabet til hinanden. Derfor er det fra socialdemokratisk side et stort ønske, at vi virkelig får sat konkrete handlinger bag det her, også fordi der har vist sig en villighed til også at allokere ressourcer til det at skabe en større forståelse de tre lande imellem.
Den sikkerhedspolitiske situation vil jeg ikke sige så meget om. Jeg synes, statsministeren og den skriftlige redegørelse tydeliggør alt det, der ligger i forhold til sikkerhed. Det handler både om fysisk og mental sikkerhed, om militær sikkerhed, om cyberkriminaliteten og alle de andre elementer, som udvikler sig så utrolig drastisk og hurtigt – næsten fra den ene dag til den anden.
Vi er fra socialdemokratisk side rigtig glade for, at vi også fokuserer på de tre landes sundhedsvæsener. Selv om både Grønland og Færøerne har hjemtaget sundhedsvæsenet for mange år siden, er det sådan, at når man har små befolkninger og man får et højere og højere teknologisk og videnskabeligt udviklet sundhedsvæsen, så er der højt specialiserede funktioner, man ikke kan have. Derfor er det rigtig godt, at vi allerede har et integreret samarbejde, men også at der fra både færøsk og grønlandsk side bliver spurgt til, hvordan vi kan intensivere det her. Det er egentlig blot for at linke tilbage til, hvad der er befolkningernes forventninger til sundhedsvæsenet. Ja, vi er et rigsfællesskab, og derfor er der ikke en forståelse for, at der skal være de store forskelle.
Jeg har selv haft den personlige store glæde, at jeg har arbejdet i det grønlandske sundhedsvæsen og boet i Grønland mange år tilbage, og jeg tænker lidt på de store udfordringer, der er i forhold til rekruttering af personale. Det gør sig også gældende på Færøerne, men i særdeleshed i Grønland. Det er et af de områder, hvor vi godt kan forstå, hvilken glæde det også er for et dansk sundhedsfagligt personale at komme op og yde en indsats både på Færøerne og i Grønland. Der er tusindvis af danskere, der har gjort det, og det skaber et godt incitament. Der er en stor glæde og spænding forbundet med det, og jeg tror, det er en af modellerne, vi skal hive op igen, og at vi skal spørge: Hvordan kan der skabes en større forpligtelse til at forbinde de tre lande, så vi ikke risikerer at stå med, at der eksempelvis i Grønland fraflytning
langs kysten er en meget, meget vanskelig situation i forhold til at få dækket selv de mest basale sundhedsfunktioner.
Vi har i udvalgene også diskuteret erhvervsudvikling, finansiering og investeringer, og det er klart, at hvis usikkerheden er stor inden for rigsfællesskabets ramme, kan det godt blive vanskeligere at tiltrække investeringer udefra. Der er det rigtig dejligt at se, at redegørelsen præciserer den danske stats og regeringens lyst til at kigge ind i de her vanskeligheder.
En ting, vi har diskuteret gennem mange år og for år siden med meget stort fokus på Færøerne, er fraflytningen. Det var en meget alvorlig situation. Det er meget glædeligt at se i redegørelsen, at fraflytningudfordringen på Færøerne er reduceret markant. Det er vendt. Men nu kigger vi ind i en forudsigelse af en meget stor fraflytning fra Grønland, og vi glæder os fra Socialdemokratiets side til at se på, hvilke muligheder der eventuelt kan være. Redegørelsen præciserer også, hvor mange eksempelvis grønlændere der bor i Danmark. Det er et meget stort antal.
Redegørelsen fokuserer også på, at nogle af de grønlændere, der er født i Grønland, og som bor her i Danmark, har en hverdag, der er præget af mange sociale udfordringer. Det er også noget, vi har diskuteret i udvalget og her i Folketinget, og det glæder os fra socialdemokratisk side, at vi kan stå sammen om at prøve at skabe nogle rammer, som gør, at man, uanset om man er social udsat, så får en god hverdag og et godt liv.
Så det er en redegørelse, der på alle måder er rigtig interessant og, som jeg indledte med at sige, lægger alvoren direkte frem. Det ligger også til os og vores kultur, og jeg håber virkelig, at vi vil kunne stå sammen og tale os rette og få samarbejdet op at køre i et endnu højere og mere velsmurt gear. Jeg oplever personligt, at det er, som om noget af den skepsis, der tidligere sådan var indlejret, på en eller anden måde er nedtonet, og det håber jeg vi vil kunne holde fast i.
Så endnu en gang tak til statsministeren og til regeringen for redegørelsen, og en stor tak til jer folketingsmedlemmer, der er valgt i Grønland og på Færøerne, for samarbejdet. Vi glæder os til at tage fat på de udfordringer, der ligger.
Så er det min opgave at læse en vedtagelsestekst op. Jeg er lidt i tvivl om, om jeg skal nævne alle partierne, men jeg vil forsøge mig med at sige, at det er alle partierne fraset Naleraq, Dansk Folkeparti og Borgernes Parti, der står bag den her vedtagelsestekst, og den lyder som sådan:
Forslag til vedtagelse
»Folketinget tager statsministerens redegørelse om rigsfællesskabet 2025 til efterretning.
Folketinget konstaterer, at den alvorlige internationale sikkerhedspolitiske situation i stigende omfang også berører rigsfællesskabet med det uacceptable pres fra USA om at overtage Grønland. Folketinget noterer sig, at der er et tæt samarbejde mellem de tre lande om relevante udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske spørgsmål.
Folketinget bakker op om rigsfællesskabet og opfordrer til, at samarbejdet udvikles og moderniseres baseret på gensidig respekt, ligeværdighed og fælles værdier.
Folketinget opfordrer regeringen til fortsat at følge Færøernes og Grønlands økonomi. Folketinget opfordrer endvidere til, at Danmark bidrager til samarbejde om erhvervsudvikling og investeringer i f.eks. kritisk infrastruktur, herunder også i forhold til EU, hvis der er ønske om dette.
Folketinget konstaterer, at Danmark, Færøerne og Grønland har et godt samarbejde på en lang række områder, og opfordrer regeringen til, at udeståender på danske ansvarsområder på Færøerne og i Grønland prioriteres og løses.«
(Forslag til vedtagelse nr. V 87).