Helt overordnet set har man nok som politiker to grundlæggende for opgaveløsning. Enten handler ens arbejde om at fordele knappe ressourcer, når vi skal prioritere pengene og beslutte, om de skal gå til det ene eller det andet. Det gør vi, når vi forhandler finanslov og alt muligt andet. Andre gange handler vores arbejde om at balancere samfundshensyn, i forhold til hvad det er, der er vigtigst i en konkret sag. Og det her er jo et af de lovforslag, hvor vi bliver stillet over for den opgave at balancere samfundshensyn, og hvad er det egentlig, der er vigtigst her?
I den her sag har vi for at sætte det lidt hårdt, men jo desværre også rigtigt op, på den ene side rigets sikkerhed og vores tryghed, og på den anden side er der andre formål, som jeg anerkender til fulde er ekstremt vigtige. Der er retssikkerhed, der er miljøbeskyttelse, naturbeskyttelse og andre hensyn, som jeg i rigtig mange andre forhandlinger vil mene burde veje ekstremt højt.
Det er også det, der gør, at den her sag ikke er simpel. Den her sag er ikke en, man bare kan trække en automatreaktion på. Der er masser af dilemmaer forbundet med det her, fordi det er et spørgsmål om at afveje flere hensyn, som jeg synes er væsentlige, og som vi politikere i den her tid har et ansvar for at tage stilling til.
Det er jo klart, at med den sikkerhedspolitiske situation, vi står i nu, og som flere ordfører før mig har redegjort for, så er der et hensyn, der lige nu bliver nødt til at veje ekstremt højt. Det er også derfor, vi Konservative er med i den aftale, der ligger bag det her lovforslag, og at vi også kommer til at støtte op om det i Folketingssalen i dag.
Der er ikke nogen tvivl om, at der er brug for den hastighed, der bliver beskrevet i det her lovforslag. Vi har brug for nye faciliteter, nyt materiel, udstyr og nye våbensystemer, og vi skal sikre, at vores soldater kan komme ud og lave øvelser. Vi Konservatige har kæmpet hårdt for, at der skulle komme flere værnepligtige og gerne hurtigst muligt, men vi er også nødt til at sikre, at de værnepligtige har et sted, de kan bo, når de aftjener deres værnepligt.
Tit ser vi desværre, at det tager adskillige år, før mange af de her projekter de overhovedet kan blive påbegyndt, og så kommer selve etableringsfasen. Der har været nævnt eksempler af flere forskellige slags, også Høvelte Kaserne, hvor man har et ønske om at udvide, men hvor man lige nu kan se frem til en meget, meget lang sagsbehandlingstid, før man overhovedet kan gå i gang.
Jeg anerkender til fulde, at det her lovforslag er vidtgående, og havde man bedt Det Konservative Folkeparti om at stemme for det her lovforslag for 5 år siden, kunne jeg ikke forestille mig, at vi havde støttet det. Men der er lagt flere elementer ind, som gør, at vi kan støtte det, og det er f.eks., at der skal ske en individuel vurdering i hver evig eneste tilfælde, at der skal være proportionalitet, at man skal sikre, at man bruger den mindst indgribende foranstaltning, når man fraviger de gængse principper, at der er en grad af parlamentatisk kontrol, og at der er en solnedgangsklausul. Det er noget, vi burde bruge meget mere i den måde, vi lovgiver her i Folketingssalen på. Vi sikrer, at de internationale forpligtelser bliver overholdt, og vi sikrer, at der stadig væk er adgang til en domstolsprøvelse.
Alt det er med til at gøre, at til trods for at det her lovforslag er vidtgående, er der stadig væk lagt nogle sikkerhedsmekanismer ind, der gør, at vi kan støtte det. Jeg vil også lige udnytte, at jeg står i Folketingssalen i dag sammen med både forsvarsministeren og en masse forsvarsordfører, for jeg er ikke normalvis ordfører på det her område. Jeg vil nemlig bare lige minde om, at der i maj 2025, kort før sommerferien, kom en ret hård kritik fra statsrevisorerne af Forsvarsministeriet og deres håndtering af vedligehold af deres bygningsmasse.
Nu diskuterer vi mulighederne for at bygge nyt og etablere nyt, og det er der god grund til. Men vi er også nødt til at sikre, at man i forsvaret bliver bedre til at vedligeholde de cirka 5.000 bygninger, man allerede i dag ejer, og der vil jeg bare sende en appel til nogle af dem, der arbejder med det her område til daglig.
Rigsrevisionen konkluderede i deres undersøgelse, at otte ud af ti bygninger ikke har fået udført tidsmæssigt korrekt bygningssyn. Det betyder, at bygningerne står og forfalder. Det betyder også, at når man så sætter ind, er det med akut vedligehold i stedet for de planlagte opgaver, som skal være med til at sikre, at bygningerne kan holde i mange år. I den forrige forligsperiode var der afsat 2,6 mia. kr. til vedligehold, og 800 mio. kr. blev ikke brugt. Det tror jeg skyldes, at man har manglet overblik over bygningernes tilstand. Så herfra skal lyde en appel til, at man ikke glemmer det, når vi også diskuterer det her. Tak.