Skriftlig fremsættelse (11. april
2025)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
værgemålsloven og lov om social service (initiativer
med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos
Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse
af øvre grænse for antal værgemål
m.v.)
(Lovforslag nr. L 199)
Dette lovforslag fremsættes i lyset
af Civilstyrelsens redegørelse vedrørende faste
værger af 12. januar 2024, hvor det bl.a. fremgår, at
Familieretshuset af ressourcemæssige årsager alene er i
stand til at behandle de allermest akutte sager om etablering af
værgemål og de sager, hvor der er lovbestemte frister.
Det fremgår desuden af redegørelsen, at
Familieretshuset den 20. december 2023 i Familieretshusets rapport
om faste værger for 2022 har oplyst Civilstyrelsen, at
sagsbehandlingstiden i sager om f.eks. frigivelse af midler og
forbrug af formue er op til 2½ år. Der henvises i den
forbindelse til bilag 112 (Alm. del) til Folketingets Retsudvalg af
25. januar 2024.
Som de mest centrale ændringer
foreslås det for det første, at der indføres en
øvre grænse for, hvor mange værgemål den
enkelte værge kan varetage. Dette skal sikre, at værgen
har det fornødne kendskab til de personer, som værgen
har under værgemål.
Som det andet foreslås det, at der
etableres en ny, mere simpel kategori, som kan give adgang til at
bistå med personlige anliggender og løbende
økonomiske dispositioner til underhold til offentlige
myndigheder eller private kreditorer, der opkræver bolig-
eller forsyningsudgifter, for personer, der har behov for bistand
hertil, uden at dette kræver beskikkelse af
værgemål, men alene en udstedt attest fra
Familieretshuset. Der lægges i den forbindelse op til, at
Familieretshuset får et reaktivt tilsyn med den
pågældende pårørende, således at
Familieretshuset først indleder en tilsynssag, når
Familieretshuset gennem henvendelse eller på anden måde
bliver opmærksom på forhold, som må antages at
stride imod interesserne for den, hvis anliggender varetages.
Som det tredje foreslås det, at
værgemålslovens krav om, at værgen skal
sørge for, at formuen bevares, udgår. Dette erstattes
af et krav om, at formuen skal anvendes til gavn for den, der er
under værgemål. Samtidig foreslås kravet om, at
ethvert formueforbrug skal godkendes af Familieretshuset,
ophævet. Dette vil samlet betyde, at der etableres en videre
adgang til at bruge af formuen.
Som det fjerde foreslås det, at en
værge, der misbruger sit hverv, skal kunne sanktioneres med
bøde. Det samme gælder den, der på baggrund af
en attest har adgang til at varetage personlige anliggender og
løbende økonomiske dispositioner til underhold til en
offentlig myndighed eller private kreditorer, der opkræver
bolig- eller forsyningsudgifter.
Lovforslaget fremsættes efter den 1.
april, da lovforslaget forud for høringsperioden, henset til
behovet for hurtigt at adressere de ganske betydelige udfordringer,
der er med sagsbehandlingstiderne på
værgemålsområdet i Familieretshuset, blev
udarbejdet alene på baggrund af dialog med de relevante
myndigheder. Efter høringsperioden har Justitsministeriet
derfor brugt tid på at inddrage og imødekomme
interessenternes høringssvar i tilretningen af lovforslaget.
Lovforslaget ønskes derfor og i lyset af behovet for
hurtigst muligt at bidrage til at nedbringe sagsbehandlingstiderne
behandlet i indeværende samling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.