Skriftlig fremsættelse (12. marts
2025)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af planer
og pro-grammer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige
veje m.v. og jernbaneloven (Ændring af tilladelses-processen
og VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet,
forkortelse af minimumsfrister for høring over
miljøkonsekvensrapporter, mulighed for forbehold af
særskilt ret over solcelleanlæg på
erhvervsbygninger m.v.)
(Lovforslag nr. L 168)
Lovforslaget
bidrager til at optimere og præcisere processen for
tilladelser til opsætning af vedvarende energi. Blandt andet
implementeres to tiltag fra 'servicetjek' af tilladelsesprocesser
for havvindmølleparker, jf. Klimaaftale
om grøn strøm og varme fra juni 2022. Det ene
tiltag afskaffer kravet om, at Energistyrelsen skal godkende
opstillers forundersøgelsesrapport, før der kan
søges om etableringstilladelse til elproduktionsanlæg
på havet. Samtidig bortfalder muligheden for, at godkendelsen
kan påklages til Energiklagenævnet, hvilket reducerer
ansøgers procesrisiko og kan indebære en
tidsbesparelse. Det andet tiltag forkorter høringsperioden
over VVM-rapporten fra mindst 8 uger til mindst 30 dage, hvilket er
i overensstemmelse med VVM-direktivet. Forkortelsen vil gælde
for elproducerende anlæg på både land og havet og
implementerer i praksis en anbefaling fra NEKST-arbejdsgruppen
Mere sol og vind på land.
Med
lovforslaget overflyttes kompetencen til at vurdere flydende
solcelleanlæg på havet i henhold til
miljøvurderingsloven fra ministeren for grøn trepart
til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Dette vurderes
hensigtsmæssigt, idet Energistyrelsen allerede er
tilladelsesmyndighed efter VE-lovens § 25 for flydende
solcelleanlæg på havet og er VVM-myndighed til at
vurdere elproduktionsanlæg, der udnytter vand og vind
på havområdet. Derud over indføres en hjemmel
til at stille krav om, at opstillere overholder EU-direktiverne om
naturbeskyttelse, hvis de foretager undersøgelser, som kan
påvirke havbunden mhp. repowering af eksisterende
anlæg.
Lovforslaget
præciserer også VE-loven således, at
Energistyrelsen kan føre tilsyn med "vilkår og krav" i
alle nuværende og evt. kommende tilladelser og i
udbudskontrakter. Dertil præciseres VE-loven, så
Energistyrelsen kan opkræve gebyr for sagsbehandling af alle
nuværende og kommende ansøgninger om tilladelser til
og tilsyn med vilkårene i tilladelser og udbudskontrakter for
VE-projekter.
Lovforslaget
indfører også en særlig adgang til at forbeholde
særskilt ret over solcelleanlæg på
erhvervsbygninger m.v. Reglen vil være en særregel til
udgangspunktet i tinglysningsloven. Ændringen vil i
højere grad muliggøre eksempelvis leasing, da
leasinggiver med ændringen vil få mulighed for at
borttage anlæg ved evt. mislighold af betalingsaftale.
Initiativet følger af regeringens solcellestrategi af maj
2024.
Med
implementeringen af VEIII-direktivet i dansk ret gives der mulighed
for at udpege såkaldte fremskyndelsesområder, som
medfører en forenklet miljøvurderingsproces for
anlægsprojekter i området. Med lovforslaget
indføres hjemmel til, at Styrelsen for Grøn
Arealanvendelse og Vandmiljø kan opkræve gebyr for
screening af konkrete projekter til
fremskyndelsesområder.
Endeligt
indfører lovforslaget hjemmel til at fastsætte regler
om, at der for projekter i fremskyndelsesområder
indføres en ny gebyrordning for erstatningsnatur, der giver
nye muligheder for at kompensere projektets mulige konsekvenser for
beskyttede arter ved, at der betales for erstatningsnatur.
Ordningen implementerer dele af EU's VEIII-direktiv.
Lovforslaget
foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025 med
undtagelse af delen om gebyrordningen for erstatningsnatur, som
foreslås at træde i kraft den 21. maj 2025 af hensyn
til implementeringsfristen jf. VEIII-direktivet. Da lovforslaget
indebærer erhvervsrettet lovgivning er der opnået
dispensation fra kravet om, at forslagets del om en gebyrordning
for erstatningsnatur vedtages senest 4 uger før d. 21. maj
2025 samt opnået dispensation for de faste
ikrafttrædelsesdatoer.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.