Tak for det, formand, og tak til ordførerne for bemærkningerne til lovforslaget, og tak for den positive modtagelse blandt Folketingets partier. Det er dermed også en positiv modtagelse af, at vi med lovforslaget i dag tager et skridt imod en ny og langt bedre tilgang til rekruttering af sundhedspersoner fra tredjelande – en ny tilgang, som især vil være til gavn for den enkelte sundhedsperson, og det er jeg rigtig glad for.
Tidligere har det jo været sådan, at vi har oplevet ekstremt stor mangel på sygeplejersker i Danmark. Faktisk var det en af de suverænt største udfordringer for vores sundhedsvæsen, dengang regeringen tiltrådte tilbage i 2022, hvor vi oplevede massiv mangel på sygeplejersker. Derfor blev der også handlet fra regeringens side. Der er f.eks. etableret en autorisationsopholdsordning for læger, tandlæger og sygeplejersker for at imødekomme det danske sundhedsvæsens behov for arbejdskraft. Som noget af det første, som det også blev nævnt af en tidligere ordfører, gennemførte vi også en akutpakke for sundhedsvæsenet.
Regeringen har også indgået en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter – en trepartsaftale, hvor vi afsatte 1,9 mia. kr. til at gøre det mere attraktivt at tage vagter på sygehusene uden for dagsarbejdstid og i weekender, ligesom vagtarbejdet nu deles mellem flere. Vi har også givet et lønløft inden for sundheds- og ældreplejen på 1,9 mia. kr. bl.a. til sygeplejersker. De tiltag har tilsammen har haft en stor effekt; de er en klar succes. Det er nemlig blevet langt nemmere ende fastholde og rekruttere særlig sygeplejersker. Det er godt, det er vigtigt, og derfor står vores sundhedsvæsen i dag rekrutteringsmæssigt et helt andet og væsentligt bedre sted, end da regeringen tiltrådte. Det er et resultat, vi også er meget, meget tilfredse med.
Men det betyder også, at der ikke længere er den store efterspørgsel efter især sygeplejersker fra tredjelande. Samtidig kan vi se, at der stadig er sygeplejersker fra tredjelande, der rejser til Danmark i håbet om at kunne opnå dansk autorisation. De kommer hertil med et ønske om at komme ud og gøre gavn i vores sundhedsvæsen, fordi mange fejlagtigt stadig tror, at vores sundhedsvæsen fortsat har stor mangel på sygeplejersker. Det er personer, som vel næsten for alles vedkommende er rejst hertil med store forhåbninger for fremtiden og dermed jo også med forventninger om autorisation og et job. Mange af de sygeplejersker risikerer at måtte rejse skuffede hjem. Det må de bl.a. gøre, fordi de ikke kan få det, der hedder en evalueringsansættelse, som er en nødvendig forudsætning for at kunne opnå dansk autorisation som sygeplejerske, simpelt hen fordi der ikke er brug for dem. Det er på ingen måde en ønskværdig situation.
Derfor har vi også fra regeringens side iværksat en række initiativer for at få om ikke alle, men nogle af de tilrejste sygeplejersker i job. Vi også skærpet i kommunikationen om, at Danmark aktuelt ikke mangler udenlandske sygeplejersker fra tredjelande, men det har ikke været nok, for vi kan se, at der stadig kommer langt flere sygeplejersker fra tredjelande til Danmark, end der er efterspørgsel efter og jobs til ude i landets kommuner og regioner. Det er jo desværre et resultat af den nuværende tilgang til rekruttering og autorisation af udenlandsk arbejdskraft på sundhedsområdet.
Her er det regeringens opfattelse, at tilgangen til rekruttering og autorisation af udenlandske sundhedspersoner skal ændres, fordi rekruttering af udenlandske sundhedspersoner bør følge den efterspørgsel, der er i sundheds- og ældresektoren. Det skal være det klare udgangspunkt, at der skal være job til de sundhedspersoner, som kommer til Danmark med ønsket om at arbejde. Det er der ikke i dag. Det er derfor, vi i regeringen med lovforslaget om en kvote vil indføre en efterspørgselsdrevet tilgang til autorisation af sundhedspersoner fra tredjelande.
Vi har vurderet, det er nødvendigt med en hurtig behandling af lovforslaget, fordi der er brug for hurtigst muligt at begrænse antallet af sygeplejersker fra tredjelande, der kommer til Danmark, simpelt hen fordi der er alt for dårlige udsigter til, at de overhovedet vil kunne gennemføre deres autorisationsproces og få et job i Danmark. Kvoteordningen skal være med til at sikre, at der er sammenhæng imellem det antal sundhedspersoner fra tredjelande, der arbejder i Danmark for at opnå dansk autorisation, og så det behov, der vurderes at være ude blandt de store driftsherrer i vores sundhedsvæsen og ældrepleje, nemlig landets regioner og kommuner, i forhold til muligheder for ansættelse.
Med en kvoteordning sikrer vi samtidig, at der ikke bruges unødige menneskelige og økonomiske ressourcer på at flytte familier til Danmark. Der skal ikke være et stående tilbud om at rejse til Danmark for at kunne påbegynde en autorisationsproces, når det ikke er sandsynligt, at man har mulighed for at gennemføre den og få et job i den anden ende.
I første omgang vil vi sætte en kvote for sygeplejersker, og jeg forventer, at kvoten vil være nul på nuværende tidspunkt, da der ikke aktuelt er efterspørgsel efter sygeplejersker fra tredjelande. Kvoteordningen skal træde i kraft allerede i oktober, så vi hurtigst muligt sørger for, at der ikke kommer flere sygeplejersker til Danmark uden udsigt til beskæftigelse. Med kvoteordningen vil der kunne fastsættes en kvote for enhver sundhedsfaglig gruppe, der autoriseres efter autorisationsloven. Det gælder bl.a. læger, tandlæger og sygeplejersker, og behovet for kvoter skal jo løbende vurderes, ud fra hvordan efterspørgslen er ude i kommunerne og regionerne, som er de store driftsherrer for vores sundhedsvæsen og ældrepleje.
Kvoten på nul for sygeplejersker fra tredjelande er altså ikke en eller anden permanent fastsat kvote. Jeg så i debatten på et tidspunkt, at der var nogle, der havde fået en fejlagtig opfattelse og spurgte: Jamen tror vi så, at Danmark aldrig nogen sinde mere kommer til at mangle sygeplejersker? Det ville være dejligt, hvis vi ikke bare kunne tro på det, men også vide det, og det er næppe sandsynligt. Nej, det er ikke en permanent kvote. Det er en kvote, der afspejler, at der ikke er et behov nu, at der ikke er en efterspørgsel efter det. Måtte der på et tidspunkt opstå en anden beskæftigelsesmæssig situation, hvor vi pludselig mangler et hav af sygeplejersker, er det jo så, at man kan justere kvoten. Dermed kan vi sikre, at vi ikke får for mange sundhedspersoner, der rejser hertil, og heller ikke for få, hvis vi har behov for dem.
Så kan jeg over for ordføreren fra Danmarksdemokraterne naturligvis bekræfte, at der på et eller andet tidspunkt kommer en indenrigs- og sundhedsminister, der ikke er lige så fornuftig som den nuværende. Det løfte vil jeg gerne give her i Folketinget i dag.
Så er der fra Dansk Folkeparti en bøn i form af spørgsmålet fra ordføreren. Man skal få besvaret sine bønner i Folketingssalen, også selv om man fysisk ikke længere er til stede i Folketingssalen. Der var en bøn fra Dansk Folkepartis ordfører i forhold til ministerbemyndigelsen til at kunne fastsætte de her kvoter. Løseligt oversat var spørgsmålet: Kan den til enhver tid siddende minister bare lige trække et eller andet tal ud af luften i forhold til at fastsætte kvoten? Det korte svar på det spørgsmål er nej, og hvis man gerne vil have et længere svar, kan man bl.a. lovforslagets bemærkninger på f.eks. side 5, hvor man kan læse:
»Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriet, som vil skulle foretage vurderingen af det forventede behov. Det forventede behov vil skulle basere sig på tilgængelige data, fremskrivninger og et skøn fra arbejdsgivere og aftagere af udenlandsk uddannede sundhedspersoner, herunder særligt regioner og kommuner. Der vil desuden skulle tages højde for det allerede foreliggende rekrutteringsgrundlag ...«
Dermed er der også en sikring af, at det ikke bare er en kvote, som ikke passer til, hvad der er virkeligheden ude på eksempelvis landets sygehuse, og at det også er arbejdsgiverne, der kommer på banen, i forhold til hvad der er af aktuelle rekrutteringsudfordringer, og om man har behov for rekruttering af eksempelvis sygeplejersker fra tredjelande. Hvis den situation måtte opstå, kan man justere den, men man kan ikke bare lige gøre det, fordi man synes, at nu er der to torsdage i ugen.
Så var der et spørgsmål fra Alternativets ordfører om, om der er en risiko for, at kvoten simpelt hen bliver stiv i forhold til særlig efterspurgte faggrupper. Her vil jeg gerne henvise til, at sundhedspersoner, også med lovforslaget her, fortsat vil kunne søge om autorisation via det, der hedder shortcutordningen. Man må ikke bruge engelske udtryk i Folketinget, men desværre hedder det noget på engelsk, så jeg beklager over for formanden. Det betyder, at særlig efterspurgte sundhedspersoner er undtaget fra kvoten og derfor vil kunne påbegynde en autorisationsproces, uanset om der er fastsat en kvote for den pågældende faggruppe eller ej. Så det håber jeg også var et svar på den bekymring, der blev givet udtryk for af ordføreren der.
Alt i alt vil jeg sige tak til Folketingets partier for bemærkningerne. Det glæder mig, at vi nu i dag er kommet et stort og vigtigt skridt tættere på at kunne sige, at rekrutteringen af udenlandske sundhedspersoner i Danmark kommer til at følge efterspørgslen. Det glæder mig samtidig, at driftsherrerne for vores sundhedsvæsen og ældrepleje, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening, begge bakker op om forslaget. Jeg ser frem til den videre behandling og stiller mig naturligvis til rådighed for besvarelse af Tinget spørgsmål. Tak for ordet.