Når jeg sidder og hører debatten – og tak for den – tænker jeg: Hvad er det for en verden, vi har skabt? Hvad er det, vi har etableret? Vi har etableret en verden, hvor der er nogle mennesker, der bliver misbrugt, der er nogle folk, der bliver snydt, og der er nogle, der tjener penge på, at mennesker bliver misbrugt og mennesker bliver snydt. Vi har lavet lovgivning for at forhindre det, men vi kan ikke rigtig gøre noget. Der sker ikke noget. Det fortsætter. Det er vildt, ikke? Det er ret vildt. Man må jo virkelig tænke over, hvordan man får rullet hele den der udvikling tilbage, hvor alle sådan nogle ting åbenbart er blevet placeret et eller andet sted, hvor vi ikke kan nå dem. Jeg synes, det er en lille smule skræmmende.
Jeg havde jo ikke en idé om, at det her forslag ville løse alle problemer, men det vil løse det ene lillebitte problem, som ingen andre forslag løser, nemlig at folk tjener penge på at bringe falske annoncer. Det problem vil det her forslag løse. Det må vi så åbenbart ikke, er der nogle, der siger. Det vil jeg lige komme tilbage til. Men det er lige præcis det problem, det her forslag vil løse, ikke nogen andre, men det her vil det løse. Og hvorfor er det lidt relevant? Det er det, for hvis virksomheder ikke kan tjene penge på og ikke får noget ud af at bringe falske annoncer eller vente med at tage den ned, men bare ved, at der ikke er nogen økonomi i det, så vil deres interesse i at få dem fjernet nok også alt andet lige øges, ud over hvad der så måtte være af bøder, og ud over hvad der måtte være af andre ting, som vi kan diskutere.
Techgiganterne har styr på, hvor pengene til de annoncer kommer fra. Det er klart. De bringer ikke annoncer, som de ikke ved hvem betaler. Det er ikke sådan, at folk går hen med en pose penge med små fedtede sedler og afleverer dem et eller andet sted, og så kommer der en annonce på en eller anden hjemmeside eller på en eller anden facebookprofil, eller hvor det er. Sådan er virkeligheden ikke. Techgiganterne ved præcis, hvor pengene kommer fra, og hvordan de er forbundet med de annoncer, vi er ude efter. Derfor er det en relativt simpel operation. Når de penge kommer ind til de annoncer, der bliver anmeldt, så ryger pengene bare videre.
Det forslag giver helt sikkert nogle håndhævelsesproblemer. Jeg er fuldstændig overbevist om det, og derfor siger også, at det ikke løser alt, men det vil slå det princip fast, og det synes jeg er vigtigt i forhold til de ofre, der er. Jeg synes ikke, at det bliver taget alvorligt nok, at der er ofre. Vi har jo hørt folk fortælle om, hvordan de har fået deres liv ændret og deres hverdag ændret af nogle af de her ting. Det gælder både dem, der bliver misbrugt, og dem, der bliver udnyttet.
Så er der det, der handler om, at vi ikke kan gøre noget på grund af DSA'en. Det vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved. Det er fuldstændig rigtigt, at DSA'en er helt afgørende i reguleringen af EU's techgiganter. Det er helt rigtigt, at den har til formål at skabe et sikkert og ansvarligt onlinemiljø ved at regulere onlineformidlere og -platforme. Det er fuldstændig korrekt. Det er også rigtigt, at da mange techgiganter er registreret i Irland, giver det nogle problemer med at nå dem. Men DSA'en fastsætter de generelle regler for EU, og derfor er der stadig væk mulighed for at lave nationale tiltag. Hvor rammerne for de nationale tiltag går, er ikke afklaret.
Hvem kan afklare det? Der er én instans, der kan afklare det, og det er EU-Domstolen. Det er ikke Kommissionen, det er EU-Domstolen, og derfor handler det jo meget om, hvorvidt man har viljen til at forsøge at udfordre det og finde nogle huller, hvor man kan gå ind og lave noget regulering. Så er det klart, at så kan EU-Domstolen gå ind og sige: Det må I ikke; det der er for synd for dem, der udnytter uskyldige mennesker til falske annoncer. Okay, det kan jo være. Men det er først der, tingene ikke kan lade sig gøre. Indtil da kan man prøve, og det synes vi man skal gøre, fordi vi synes, det er så alvorligt. Med det udøves der overhovedet ikke nogen form for EU-stridig virksomhed eller noget som helst. Det er fuldt ud muligt at gøre.
Så får vi at vide, at der jo allerede er lovgivning. Men hvis der allerede er lovgivning, hvordan kan det så være, at de ting fortsætter den dag i dag? Det kan være, det er stoppet her til morgen. Altså, så sent som i forgårs fik jeg en henvendelse om det, men det er muligt, det er stoppet her til morgen. Okay, hvis det er stoppet, kommer det her forslag aldrig nogen sinde til andenbehandling. Det kan jeg love. Men ellers må vi jo bruge udvalgsbehandlingen til at finde ud af, hvad der egentlig er grunden til, at på trods af at man har lavet en lovgivning, som skal modvirke det her, fortsætter problemet. Og så må vi jo rejse de ting, der skal til for at få lavet om på, at lovgivningen åbenbart ikke virker.
Der synes jeg, at Danmarksdemokraternes ordfører har en pointe. Nej, man bestemmer ikke alting som formandskabsland, men man kan være med til at sætte en dagsorden. Derfor er det jo sådan, at hvis vi i løbet af udvalgsbehandlingen de næste par uger konstaterer, at der faktisk ikke er udstedt ret mange bøder i forhold til den her problematik – ikke i forhold til den generelle problematik, men i forhold til den her problematik – så er det noget, man kan rejse. Det har man mulighed for. Det har man fuld mulighed for, hvis man mener det alvorligt, og det synes jeg da så man skal gøre. Vi er fuldstændig tilhængere af, at det her bliver løst på EU-niveau, men vi nægter bare at acceptere at gå ud og sige til de ofre, der er i Danmark: Det er vi kede af; I bliver nødt til at acceptere at være ofre, for vi kan ikke gøre noget, indtil det bliver afgjort nede i EU. Der må vi prøve, så langt vi kan på lovmedholdelig vis, at ændre på tingene.
Liberal Alliances ordfører sagde i forhold til det her med at anmelde det, at folk skulle anmelde det. Det kan godt være, at vi simpelt hen har en forkert oplevelse, men det, der er vores problem, at vi har eksempler på folk, der har anmeldt det, men at der så ikke er sket noget, og at annoncerne er blevet ved med at køre. Ud over at folk har meget store vanskeligheder med at vide, hvem det er, de skal kontakte, og at komme i kontakt med dem, der er ansvarlige, så er problemet, at der er eksempler på, at annoncerne kører videre, selv om man har gjort opmærksom på det.
Der må vi selvfølgelig i udvalgsbehandlingen få afklaret, om det er rigtigt eller ej. Hvis techgiganterne øjeblikkelig får fjernet de her ting fra deres platforme, når der bliver klaget over det, så er det selvfølgelig fint. Det er bare ikke det, der er vores indtryk. Men lad os få afklaret det i udvalgsbehandlingen. Lad os i det hele taget få afklaret alle de her ting i udvalgsbehandlingen. Lad os høre, hvor mange bøder der er blevet udstedt med det her som udgangspunkt, og hvor meget det har hjulpet. Lad os få den viden, når vi snakker om det i udvalget, og så kan det jo være, at vi skal skrive en beretning om noget helt andet, havde jeg nær sagt, og at beretningen skal handle om håndhævelsen, mere end den skal handle om det her forslag, hvis det er dér, problemet viser sig at være. Vores udgangspunkt har alene været at få taget hul på debatten, komme med et konkret forslag og prøve at få en diskussion om det, og så ser vi, hvordan udvalgsbehandlingen foregår.
Jeg vil sige tak til SF og Danmarksdemokraterne og til Dansk Folkeparti, som har bedt os hilse. Tak til dem for at støtte forslaget. Jeg vil sige tak til alle for den her debat, og jeg håber, at alle de spørgsmål, som er blevet rejst af forskellige, sørger man så også for at stille som spørgsmål i udvalgsbehandlingen, sådan at vi kan få kastet lys over land. Tak.