Tak til spørgeren. Jeg deler bekymringen for den aktuelle udvikling – en ond spiral, hvor vi bruger en stigende andel af vores ressourcer på specialklasser og specialskoler, fordi en stigende andel af eleverne bliver udskilt til den slags undervisningstilbud.
Vi ønsker i regeringen en mere rummelig skole, hvor der er plads til flere elever, og derfor har regeringen i det kvalitetsprogram for folkeskolen, som jeg fremlagde sidste måned, også foreslået flere initiativer, som skal styrke mere rummelige fællesskaber i skolen. Kvalitetsprogrammet giver bl.a. lokal frihed til at prioritere tolærerordninger og andre pædagogiske indsatser. Der er samtidig afsat nye midler til at styrke forebyggende indsatser i PPR og til undervisning i mindre hold. Sammen med en masse andre initiativer håber jeg at det kan være med til at styrke forebyggelsen og den tidlige indsats til gavn for den enkelte elev og få brudt den onde spiral, der gør, at flere elever segregeres til specialtilbud.
Det er nogle af de elementer, som vi skal drøfte i de kommende forhandlinger om folkeskolens kvalitetsprogram, både i forligskredsen og sammen med Sammen om skolen, herunder Gordon Ørskov Madsen fra Danmarks Lærerforening. Det er også nogle diskussioner, jeg ser frem til. Tak for ordet.