Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 23. januar 2024
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter1)
(Indførelse af registreringskrav og
mulighed for at fravige reglerne om maksimal ugentlig
arbejdstid)
§ 1
I lov om gennemførelse af dele af
arbejdstidsdirektivet, jf. lovbekendtgørelse nr. 896 af 24.
august 2004, foretages følgende ændringer:
1. §
1 affattes således:
»§ 1. Loven finder
anvendelse for lønmodtagere, jf. § 2, stk. 1, jf. dog
stk. 2-6.
Stk. 2.
§§ 3, 4 og 5-7 finder ikke anvendelse for
lønmodtagere, der i medfør af kollektiv overenskomst
er sikret de rettigheder, der som minimum svarer til artikel 2,
stk. 1, 3 og 4, og artiklerne 4, 6, 8, 9, 16, 17, 18 og 19 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden.
Stk. 3. For
lønmodtagere, der ikke er omfattet af en overenskomst, der
sikrer de rettigheder, der nævnes i stk. 2, finder
§§ 3, 4 og 5-7 ikke anvendelse, hvis det i det enkelte
ansættelsesforhold skriftligt aftales, at
lønmodtageren er sikret disse rettigheder i henhold til en
nærmere angiven kollektiv overenskomst, som er gældende
i den virksomhed, hvor lønmodtageren er ansat. § 8,
stk. 1 og 2, finder alene anvendelse i de i § 8, stk. 3,
nævnte tilfælde.
Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse for mobile lønmodtagere, jf. §
2, stk. 2, som er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om harmonisering af visse bestemmelser på det
sociale område inden for vejtransport. Øvrige mobile
lønmodtagere er ikke omfattet af §§ 3 og 5.
Stk. 5. Loven
finder ikke anvendelse, hvis der i anden særlig lovgivning
eller bestemmelser med hjemmel heri er fastsat regler om
tilrettelæggelse af arbejdstiden, der som minimum svarer til
direktivets beskyttelsesniveau.
Stk. 6. Under
overholdelse af de generelle principper for beskyttelse af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed finder §§ 3, 4 og 5
ikke anvendelse, hvis arbejdstidens længde som følge
af særlige træk ved det udførte arbejde ikke
måles eller fastsættes på forhånd, eller
hvis lønmodtagerne selv kan fastsætte den, når
der er tale om lønmodtagere, der kan træffe
selvstændige beslutninger, eller som har
ledelsesmæssige funktioner, jf. direktivets artikel 17, stk.
1, litra a. Det skal fremgå af ansættelseskontrakten,
at lovens §§ 3, 4 og 5 ikke finder anvendelse.«
2. I
§ 4, 1. pkt., indsættes
efter »overarbejde«: », jf. dog § 4
a«.
3.
Efter § 4 indsættes:
»§ 4 a. De mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark kan under
overholdelse af de almindelige principper for beskyttelse af
lønmodtagernes sikkerhed og sundhed i overensstemmelse med
stk. 2-4 aftale, at der på det pågældende
overenskomstområde er adgang til at indgå individuelle
aftaler om, at lønmodtageren arbejder ud over 48 timer om
ugen i gennemsnit.
Stk. 2. Den i
stk. 1 nævnte mulighed for at fravige bestemmelser om, at der
højst må arbejdes 48 timer om ugen i gennemsnit, kan
alene anvendes i forhold til lønmodtagere, der er omfattet
af overenskomstbestemmelser om rådighedsvagter, herunder
lokalaftaler herom, og som udfører samfundskritiske
funktioner inden for de områder, der er angivet i artikel 17,
stk. 3, litra a-c, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af
arbejdstiden.
Stk. 3. En
lønmodtager, der gennem indgåelse af en individuel
aftale som nævnt i stk. 1 har samtykket i at arbejde ud over
48 timer om ugen i gennemsnit, kan til enhver tid med et rimeligt
varsel trække dette samtykke tilbage. Det må ikke
lægges lønmodtagere, der ikke samtykker i at arbejde
ud over 48 timer om ugen i gennemsnit, eller som trækker et
sådant samtykke tilbage, til last, at de ikke ønsker
at arbejde ud over 48 timer om ugen i gennemsnit.
Stk. 4. For
lønmodtagere, der gennem indgåelse af en individuel
aftale som nævnt i stk. 1 har samtykket i at arbejde ud over
48 timer om ugen i gennemsnit, må den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid ikke overstige 60 timer beregnet over en
periode på 4 måneder. Under overholdelse af almindelige
principper for beskyttelse af lønmodtagernes sikkerhed og
sundhed kan det dog af objektive og tekniske grunde og af hensyn
til arbejdets tilrettelæggelse fastsættes i den
pågældende overenskomst eller aftale, at en
længere referenceperiode, som kan være op til 12
måneder, kan anvendes. Perioder med årlig betalt ferie
og perioder med sygeorlov medtages ikke i eller er neutrale i
forhold til beregningen af gennemsnittet.
Stk. 5. De mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter, jf. stk. 1, kan under de
i stk. 2 nævnte betingelser derudover i overenskomsten
fastsætte, at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid kan
overstige 60 timer for lønmodtagere, der gennem
indgåelse af en individuel aftale som nævnt i stk. 1
har samtykket i at arbejde ud over 48 timer om ugen i
gennemsnit.
Stk. 6.
Spørgsmål om, hvorvidt en kollektiv overenskomst
opfylder de betingelser, der fremgår af stk. 1-5,
afgøres af Arbejdsretten. Tvister om, hvorvidt betingelserne
i stk. 2-5 er opfyldt, kan dog være genstand for fagretlig
behandling og eventuelt faglig voldgift, hvis dette er aftalt
mellem de pågældende overenskomstparter.
§ 4 b. Med henblik på at
sikre overholdelse af gældende regler om daglig og ugentlig
hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid skal arbejdsgiveren
indføre et objektivt, pålideligt og tilgængeligt
arbejdstidsregistreringssystem, der gør det muligt at
måle den daglige arbejdstid for hver enkelt af de
pågældende lønmodtagere.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at lønmodtageren kan
tilgå egne oplysninger i det arbejdstidsregistreringssystem,
der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal opbevare de i henhold til stk. 1 registrerede
oplysninger i 5 år efter udløbet af den periode, der
udgør grundlaget for beregningen af lønmodtagerens
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.
Stk. 4. I
forhold til lønmodtagere, der i overensstemmelse med §
4 a, stk. 1, har samtykket i at arbejde mere end 48 timer i
gennemsnit om ugen, skal arbejdsgiveren desuden
1) føre
ajourførte registre over de pågældende
lønmodtagere,
2) stille de
registrerede oplysninger til rådighed for Arbejdstilsynet,
som af sikkerheds- eller sundhedsmæssige årsager som
led i opgaven med at påse overholdelsen af
arbejdsmiljølovgivningen kan forbyde eller begrænse
lønmodtagernes mulighed for at arbejde ud over 48 timer om
ugen i gennemsnit, og
3) efter
anmodning give Arbejdstilsynet oplysninger om de aftaler, der er
indgået i overensstemmelse med § 4 a, stk. 1.
Stk. 5. Klage
over en afgørelse fra Arbejdstilsynet om at forbyde eller
begrænse lønmodtagernes mulighed for at arbejde ud
over 48 timer i gennemsnit om ugen, jf. stk. 4, nr. 2, kan
indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet. § 81,
stk. 1-5, om klageadgang i lov om arbejdsmiljø finder
tilsvarende anvendelse.«
4. I
§ 8, stk. 3, ændres
»§ 1, stk. 1, jf. herved tillige § 1, stk. 2,
« til: »§ 1, stk. 2, jf. herved tillige § 1,
stk. 3,«.
5. I
§ 9 indsættes som 2. pkt.:
»Beskæftigelsesministeren
bemyndiges herunder til efter fælles anmodning fra de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter at fastsætte
nærmere regler om muligheden for at fravige bestemmelser om,
at der højst må arbejdes 48 timer om ugen i
gennemsnit, på andre områder end angivet i artikel 17,
stk. 3, litra a-c, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af
arbejdstiden.«
§ 2
I lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1003 af 24.
august 2017, som ændret ved § 50 i lov nr. 60 af 30.
januar 2018, § 3 i lov nr. 870 af 14. juni 2020, § 6 i
lov nr. 214 af 6. marts 2023 og § 19 i lov nr. 501 af 16. maj
2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 1, nr. 12, udgår
»og«.
2. I
§ 9, stk. 1, nr. 13, ændres
»jf. lovens § 12, stk. 3.« til: »jf. lovens
§ 12, stk. 3, og«.
3. I
§ 9, stk. 1, indsættes som
nr. 14:
»14)
hvorvidt en overenskomst opfylder de betingelser, der fremgår
af § 4 a, stk. 1-5, i lov om gennemførelse af dele af
arbejdstidsdirektivet, idet tvister om, hvorvidt betingelserne i
§ 4 a, stk. 2-5, er opfyldt, dog kan være genstand for
fagretlig behandling og eventuelt faglig voldgift, hvis dette er
aftalt mellem de pågældende
overenskomstparter.«
4. I
§ 9 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Sager efter stk. 1, nr. 14, kan indbringes for Arbejdsretten af en
lønmodtager, dennes lønmodtagerorganisation eller
arbejdsgiver eller en lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel interesse i
den pågældende sag, jf. dog § 13, stk.
1.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4.
november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden, EU-Tidende 2003, nr. L 299,
side 9.