Fremsat den 29. februar 2024 af Katrine Daugaard (LA),
Ole Birk Olesen (LA) og Alex Vanopslag (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fjerne civilregistrering fra folkekirkens
regi
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte de nødvendige lovforslag om at flytte
civilregistrering ud af folkekirken og placere opgaven hos
kommunerne inden udgangen af 2024.
Bemærkninger til forslaget
Opgaven med civilregistrering er, med
undtagelse af Sønderjylland, i dag placeret hos folkekirken,
hvor alle fødsler, dødsfald og navneændringer
registreres uanset religiøs baggrund
(»Civilregistrering«, www.humanistisksamfund.dk, den
12. november 2020). Denne organisering trækker tråde
langt tilbage i historien, og politikere legitimerer ofte
indblanding i kirkelige anliggender med afsæt i
sammenblandingen af kirkelige og statslige forhold (»Danske
Kirkers Råd advarer: Regeringen forsøger at skrive
flere helligdage ud af loven«, www.altinget.dk, den 7.
februar 2023). Det er forslagsstillernes grundlæggende
holdning, at stat og kirke i videst muligt omfang skal adskilles,
så politikere afholdes fra at blande sig i kirkelige forhold,
og kirken ikke skal varetage civile ansvarsområder. Derfor
opfordrer forslagsstillerne med nærværende
beslutningsforslag regeringen til at fremsætte de
nødvendige lovforslag om at flytte opgaven med
civilregistrering væk fra folkekirken og over i kommunalt
regi.
Folkekirken har gennem de seneste mange
år spillet en aftagende rolle i samfundet med dalende
medlemstal og færre kirkelige dåb, vielser og
konfirmationer (»Folkekirken i tal«, www.fkuv.dk, den
12. februar 2024). Pr. 1. januar 2024 var 71,4 pct. af befolkningen
medlemmer af folkekirken. Det giver anledning til overvejelser om,
hvorvidt det kan retfærdiggøres, at
folkeregistreringen er forankret i en organisation, som hver fjerde
dansker har valgt fra (»Medlemmer af folkekirken«,
www.dst.dk). Samtidig betyder de seneste årtiers indvandring,
at samfundet i dag er præget af en højere grad af
religiøs diversitet, hvilket gør emnet stadig mere
aktuelt. Det er forslagsstillernes holdning, at opgaven bør
ligge hos en civil myndighed, som kan afspejle alle borgere uanset
trosretning. I vores nabolande Norge og Sverige sker
civilregistrering ved en ren civil myndighed (folkeregisteret og
Rigsskatteværket). I f.eks. Holland har civilregistreringen
været uden for kirken siden 1811
(»Civilregistrering«, www.humanistisksamfund.dk, den
12. november 2020).
Det er forslagsstillernes indstilling, at
civilregistrering vil være hensigtsmæssigt placeret i
kommunerne, hvor der er en naturlig sammenhæng med opgaver,
som allerede løses i kommunalt regi. For eksempel giver det
mening, at kommunerne, når de forestår vielser,
også kan varetage navneskifte og dermed yde en mere
helhedsorienteret borgerbetjening (»Adgang for
Københavns Kommune og andre kommuner til registrering i den
digitale kirkebog til frikommuneforsøg«, www.kk.dk,
den 13. april 2016).
Et argument, der ofte er brugt imod udflytning
af civilregistrering fra folkekirkens regi, er, at denne
organisering har medvirket til at bevare tilknytningen mellem
folkekirken og befolkningen. I dag foregår det imidlertid
næsten udelukkende digitalt, hvilket gør det
vanskeligt at forestille sig, at det skulle have en reel betydning
for danskernes tilknytning til folkekirken (»Folkekirken og
den civile registrering«, www.kristeligt-dagblad.dk, den
22.november 2014).
Sønderjylland
I den forbindelse er det værd at
nævne, hvordan man har organiseret civilregistrering i
Sønderjylland, der som det eneste sted i Danmark
løser opgaven i kommunerne, jf. Kirkeudvalget, B 107 - bilag
1, folketingsåret 2014-15, 1. samling. Årsagen er, at
Sønderjylland i perioden fra 1864 til 1920 var tysk, hvor
civilregistreringen foregik på kommunekontoret. Da
Sønderjylland ved genforeningen kom tilbage til Danmark,
besluttede man, at civilregistreringen fortsat skulle ske i
kommunerne.
I Sønderjylland svarer
dåbsprocenten til dåbsprocenten i resten af landet,
hvilket undergraver forestillingen om, at folkekirkens
civilregistrering har en effekt på befolkningens syn på
kirken (»Dåb i folkekirken«,
www.folkekirken.dk).
Finansiering
At flytte civilregistrering over i kommunalt
regi vurderes ikke at medføre en meromkostning i drift, men
det medfører, at en udgift, der tidligere har ligget hos
folkekirken, overføres til kommunerne, som derfor skal
modtage statsligt tilskud. Forslagsstillerne anbefaler, at
forslaget finansieres, ved at man til gengæld nedsætter
det statslige tilskud til præstelønninger svarende til
omkostningen forbundet med civilregistrering. Dette indebærer
en ændring af lov om folkekirkens økonomi § 20,
hvor det fremgår, at 40 pct. af
præstelønningerne afholdes via det statslige tilskud.
Denne andel skal således nedbringes.
Forslagsstillerne finder det
grundlæggende paradoksalt, at staten skal betale til kirkens
forkyndelse via præstelønninger, mens kirken skal
varetage en civil opgave. Dette beslutningsforslag er et
nødvendigt tiltag for et mere sekulariseret samfund.
Skriftlig fremsættelse
Katrine Daugaard
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fjerne civilregistrering fra folkekirkens regi.
(Beslutningsforslag nr. B 133)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.