Tusind, tusind tak for en rigtig god debat. Jeg føler mig faktisk sådan meget beæret over at have et udvalg, hvor man er så engagerede, så motiverede og tydeligvis så meget, meget vidende om det her område. Jeg ved jo også, idet jeg har luret tidligere regeringsperioder, at der er flere af jer, der jo er gengangere herinde i Ældreudvalget, og det tror jeg egentlig hænger sammen med noget af det, som fru Pia Kjærsgaard er inde på – selv om jeg jo ikke skal udtale mig om jeres motivation – nemlig det her med, at ældreområdet betyder rigtig meget for os alle sammen. Jeg kan i hvert fald sagtens genkende det, fru Pia Kjærsgaard taler om, nemlig at det også betyder rigtig meget i vores grupper. Så tusind tak for det.
Jeg hører jo både indgående problemforståelser og masser af løsningsforslag. Jeg hører også en fælles forståelse af, at der er et handlebehov. Altså, tænk nu, hvis vi var uenige om, at der var et problem og et behov for handling, men det lytter jeg mig egentlig frem til at der er hele vejen rundt. Og så hører jeg rigtig mange bud på en frisættelse, og det her er jo i virkeligheden vores første sådan debat om, hvad frisættelse egentlig er, altså hvor vi begynder at tage hul på den. Det kommer vi til at snakke rigtig meget mere om; det er også noget af det, jeg kommer lidt mere ind på i min tale. Og så hæfter jeg mig også ved, at flere siger – og det har jeg også selv tænkt over – at det jo er tilbagevendende problemstillinger. Som hr. Kim Edberg Andersen siger: Vi vidste det jo godt og har vidst det i lang tid. Jeg har selvfølgelig også gjort mig den umage at læse redegørelserne fra tidligere år og hørt talerne der, og det er jo nogle af de samme problemstillinger, der går igen, så jeg forstår sådan set også godt utålmodigheden i den forbindelse.
I hvert fald de sidste to tidligere ministre er endt med ikke at holde den tale, de havde skrevet, men det agter jeg nu at gøre, og det gør jeg, fordi det her også er min første mulighed for sådan egentlig at komme med mit input i debatten, men også fordi jeg synes, det er en god anledning til at perspektivere de tal, der er i redegørelsen, og den viden om det arbejde, vi har, om frisættelsen.
Danmark er et godt sted at blive gammel. Det er også noget af det, jeg skriver i forordet. Men som jeg også hører i dag, er der ingen tvivl om, at ældreplejen er udfordret, og at der er behov for nytænkning, hvis Danmark også i fremtiden skal være et godt og trygt sted at blive gammel. Ældreplejen er en grundsten i vores danske samfund, hvilket jeg også er inde på i rapporten, men vi står med et velfærdssamfund, der langsomt mister vitalitet og kvalitet, og som sander til i regler og bureaukrati. Regler og procedurer, der er indført i den bedste mening, har langsomt medført, at fokus er fjernet fra den enkeltes ønsker og behov, og mange steder kan man faktisk dårligt se den ældre for bare regler. Det er lidt som at gå ind i en skov, hvor man kigger og næsten ikke kan se skoven for bare træer.
Som jeg ser det, står vi med tre centrale udfordringer på ældreområdet. Først og fremmest mangler vi arbejdskraft. Det er der rigtig mange af jer der også er inde på, og det er jo ikke en ny problemstilling, og det er det, der kan bekymre endnu mere. Jeg har også været interesseret i, om det er, fordi vi ikke har gjort noget tidligere, men det er det jo ikke, og det ved flere af jer også. Der er jo lavet et hav af rekrutteringsforsøg, -tiltag og -initiativer fra både statslig side og kommunernes side. Så det har været kendt længe, og meget er blevet forsøgt. Og alligevel ser vi, at vi kommer til at mangle i omegnen af 17.000 social- og sundhedsmedarbejdere, hvilket flere af jer er inde på, både fru Kirsten Normann Andersen og fru Mette Abildgaard.
Det tal er også et, der bekymrer mig utrolig meget, for hvis vi ikke har hænderne, som en af jer også er inde på, jamen så er det jo virkelig, virkelig vanskeligt, for hvad får vi så ud af at lave en ny form for styring og nye rammer for levering af ydelsen, hvis vi ikke har hænderne? Så det er i virkeligheden et tal, jeg er utrolig bekymret for. Ikke alene mangler vi hænderne, men det er jo faktisk også det at fastholde dem. Fra marts til august sidste år endte 22 pct. af rekrutteringsforsøgene med, at stillingerne ikke blev besat, og hvad angår social- og sundhedshjælperne, var det 25 pct. af stillingerne, der ikke blev besat, altså en fjerdedel.
Samtidig ser vi, at antallet af ældre vil stige frem mod 2040, og det skyldes jo bl.a., at vi lever længere, og det er jo grundlæggende glædeligt, som flere af jer også har været inde på, men det betyder også, at vi skal bruge flere hænder til at passe på vores ældre. Redegørelsen viser, at vi langtfra udnytter vores velfærdsteknologi. Velfærdsteknologi kan give ældre medborgere mere frihed og medbestemmelse i hverdagen, og det kan forbedre arbejdsmiljøet i ældreplejen og er derfor også en vigtig brik i forbindelse med rekrutteringsudfordringerne. Jeg har også prøvet at undersøge, hvilken effekt det egentlig har på arbejdskraft, men det ved vi faktisk ikke så forfærdelig meget om. Men det er i hvert fald en rimelig hypotese at have, at hænder om ikke andet kan bruges til noget andet. Af redegørelsen fremgår det, at en kommunal undersøgelse viser, at det kun er 46 pct. blandt repræsentanter for landets kommuner, der svarer, at de havde skærmbesøg, og det er som sagt også beskrevet i redegørelsen.
Den anden udfordring ud over rekruttering er, at ældreområdet er sandet til i bureaukrati, og det drejer sig faktisk ikke kun om bureaukrati og antallet af regler, det drejer sig nemlig også om det, som fru Lotte Rod var inde på, altså at det ikke kun handler om regelforenkling. Det handler om den helt grundlæggende måde, vi styrer, kontrollerer og leverer ældreplejen på, og den er sandet til. Djævlen ligger jo i detaljen, og der står i regeringsgrundlaget, at vi helt grundlæggende skal frisætte, hvordan vi styrer, kontrollerer, dokumenterer og leverer, for igennem årtier har vi opbygget et regime, hvor vi styrer og kontrollerer mere og mere, og når jeg har været rundt i landet og har besøgt kommuner, oplever jeg medarbejdere og ledere, der er engagerede, og som arbejder aktivt med om, hvordan man ikke ændrer arbejdsgangene til det bedre. Men jeg har altså også mødt medarbejdere, der jo panden mod en mur, fordi der er opbygget alt for komplicerede dokumentationssystemer, som ikke understøtter en travl hverdag, og det var endda i en kommune, der faktisk havde sat sig for at prøve at arbejde med dokumentationssystemet, men det blev faktisk bare mere kompliceret af det.
Et andet sted, vi ser bureaukratiet, og som det også viser sig i redegørelsen der bliver brugt mange ressourcer på, er den her centrale visitation med et alt for stort fokus på, hvilke indsatser kommunerne har besluttet at have på hylden, frem for hvilke behov den enkelte borger har. Central styring og minuttyranni har gjort, at hjælpen er blevet ufleksibel og med alt, alt for få muligheder for det faglige skøn. Velfærdsaftalekommunerne viser, at når vi har det faglige skøn og det gives fri, blomstrer kreativiteten, så medarbejderne faktisk bliver dygtigere, både i det arbejde, de selv gør, men faktisk også i det tværfaglige arbejde. Så en tilsanding af vores ældrepleje, hvor vi ikke kan se den ældre for bare regler, er simpelt hen blevet en mere og mere akut situation og er en udfordring.
Den tredje udfordring er der flere af jer, der er inde på, bl.a. Hr. Peder Hvelplund, og det handler om A- og B-holdet. Hvis rekruttering ikke er min største bekymring, at det måske det, der er min største bekymring. Redegørelsen viser, at 81 pct. af dem, der modtager hjemmehjælp, er tilfredse eller meget tilfredse, men sammenholdt med udviklingen i velstanden, som hr. Peder Hvelplund også er inde på, risikerer vi, at det på sigt kan sætte sig i en faldende opbakning til det universelle velfærdssamfund. Andre undersøgelser indikerer også, at vores forventning til en kommende ældrepleje, altså for os, der er kommende ældre, faktisk er, at vi ikke tror, vi vil se en ældrepleje, der kan levere en kvalitet, der kan dække de behov, vi har. Så danskernes stigende velstand betyder, at vi gradvis får højere og højere forventninger til den velfærd, der leveres af det offentlige, og vi risikerer, at dem, der har råd, køber sig til bedre velfærd og vender ryggen til en offentlig sektor, der er i knæ. Derfor er det så bydende nødvendigt, at vi har en ældrepleje, der er kvalitet og bliver forbundet med kvalitet for alle.
Det handler ikke kun om at sikre vores ældrepleje, det handler faktisk først og fremmest om at sikre næste generationers ældrepleje, for får vi først det her tandhjul til at køre skævt, tror jeg, det er utrolig svært at genoprette, altså hvis vi får lavet en skævhed i det, så de, der har råd, får bedre pleje end dem, der ikke er råd.
Vi skal også sikre, at de ældre har valgmuligheder. Her viser redegørelsen for mig at se en alt for svag udvikling i, hvor mange der benytter en privat leverandør i hjemmeplejen. Det kommer vi nok til at diskutere lidt, har jeg fornemmelsen af. I 2021 benyttede 39 pct. af ældre hjemmeplejemodtagere sig af en privat leverandør; det synes jeg faktisk er for lavt, og det synes jeg at vi skal gøre noget mere ved. Jeg ved godt, at det er udtryk for en stigning, men jeg synes faktisk, at det fortsat er for lavt. Det er også derfor, vi i regeringsgrundlaget taler om, at vi skal have et styrket frit valg.
Hvis vi løser de her tre udfordringer, nytter det ikke noget, at vi kører videre ad samme spor, som vi har gjort igennem de sidste år, og derfor er der brug for et markant sporskifte. Jeg tror, at det overordnede spørgsmål, vi skal stille os selv, er, hvordan vi får skabt en ældrepleje, der skaber mere livsglæde, hr. Kim Edberg Andersen. Jeg tror nemlig, at det er det helt rigtige spørgsmål. Hvordan får vi skabt, at der er livsglæde og man står op om morgenen og ser ind i en god hverdag, hvor der er plads til ældres forskellighed, uden at samfundskraften går tabt? Og det er jo her, hvor frisættelsen bliver set som løsningen fra min og regeringens side.
Vi vil lave den mest omfattende frisættelse af den offentlige sektor hidtil og grundlæggende forandre den måde, velfærden i dag styres, dokumenteres, kontrolleres og leveres på. Det er rigtig nemt at skrive, for I ved lige så vel som mig, at det er der masser af tandhjul i. Det er i virkeligheden noget af det, som jeg er rigtig glad for ved debatten i dag. Flere af jer illustrerer jo en utrolig stor indsigt i, at det netop handler om, at der er mange tandhjul, der skal skrues på, hvis vi skal lykkes med at skabe en ældrepleje med kvalitet også i fremtiden.
Danmark skal være et velfærdssamfund, hvor borgeren kommer før systemet, og hvor der er langt mere lokal frihed, ansvar og engagement, og vi starter på ældreområdet. Jeg vil gerne understrege, at frisættelse ikke betyder, at man er fri for ansvaret. Tværtimod handler det om at styrke det lokale ansvar. Det kan f.eks. ske gennem åbne brugerbestyrelser og ved et tæt samarbejde med civilsamfundet. Det med civilsamfundet kommer jeg lidt mere tilbage til, men jeg er faktisk meget enig med fru Mette Abildgaard i det her potentiale, der ligger i civilsamfundet, både i forhold til at supplere i opgaveløsningen, men nok så meget også for at fastholde, at vi er et velfærdssamfund, hvor vi har et fælles ansvar, og ikke kun er en stat, der leverer en offentlig service.
Visionen om at frisætte ældreområdet handler om at skabe en ældrepleje, der skaber livsglæde. Når jeg siger livsglæde, forbinder jeg det med selvbestemmelse og valgmuligheder. For der findes ikke én one size fits all-model for livsglæde eller det gode ældreliv. Den vare står simpelt hen ikke på en hylde. Mennesker er forskellige, deres behov er forskellige, og det samme gælder opfattelsen af det gode ældreliv. Det er der også flere af jer der er inde på, og det ved vi også fra flere undersøgelser. Bl.a. har ROCKWOOL Fonden lavet en stor rapport – som jeg er sikker på at I er bekendt med – hvor en pointe netop er, at forskellighed faktisk er det, der beskriver ældrebefolkningen allerbedst. Det skal vi tage alvorligt. Derfor skal ældreplejen også være præget af en høj grad af selvbestemmelse, flere valgmuligheder og livsglæde. Ældre skal have flere muligheder, så de i højere grad kan vælge den velfærd og den hjælp, som passer bedst til deres livssituation.
Men frisættelse betyder også frisættelse af medarbejdere og frisættelse af lederne. Medarbejdere og ledere skal have mere frihed til at udfolde deres faglighed; det er der flere af jer der også er inde på, og det er jeg meget enig i. Velfærd er ikke noget, der kan bestilles eller styres. Det er noget, vi skaber i relationen til hinanden. Den bevægelse er allerede i gang i flere kommuner, der laver forsøg med selvstyrende teams. Og det har flere af jer også været inde på. Både fru Marlene Harpsøe og fru Kirsten Normann Andersen talte om de her selvstyrende teams, som jeg også synes er utrolig interessante. Der er borgernær visitation, helhedspleje og tværfaglighed. Evalueringerne taler egentlig deres eget sprog, for de viser større medarbejdertilfredshed og lavere sygefravær. Og når medarbejdere lykkes med opgaven, trives borgerne – og omvendt. Livsglæde for de ældre tror jeg hænger rigtig tæt sammen med arbejdsglæde for medarbejderne. Det vidner for mig om, at frisættelsen af medarbejdere og ledere er afgørende for at sikre en god ældrepleje med selvbestemmelse og valgmuligheder.
Jeg vil gerne sige tak til alle de kommuner, der tør tænke nyt og vise, at der er en anden måde at gøre tingene på. Borgmesteren i Middelfart Kommune, som er en af de kommuner, der er med i velfærdsaftalerne, taler om det som en kulturforandring. Det tror jeg faktisk er meget rigtigt, og det vidner for mig om, at vi først er begyndt at se bevægelsen af, hvad det egentlig er for et potentiale, der gives fri, når det er sådan, at vi tør tænke os fri for regler og bureaukrati. Jeg tror slet ikke, at vi har en forestillingsevne endnu, når vi først ser den kraft, der er i, at man sætter fagligheden fri og giver fagligheden ro til at blomstre. Det forudsætter selvfølgelig også, at det er dygtige faglige medarbejdere, der er tæt på de ældre.
Det her mod til at tænke nyt er nødvendigt, hvis vi skal nå i mål med visionen om ældreplejen med livsglæde, nærvær og omsorg. Det betyder faktisk også, tror jeg, at vi kommer til at tænke rettigheder på en ny måde, hvor det skal være slut med minuttyranni og nulfejlskultur. Frisættelse er nemlig ikke kun et spørgsmål om at fjerne regler. Det er en grundlæggende anden måde at styre den offentlige sektor på, og det er en kæmpe opgave. Det tror jeg sådan set at I alle sammen er pinligt bevidste om; sådan hører jeg det i hvert fald i talerne. Det er netop det, en ny ældrelov skal honorere. Som fru Mette Abildgaard sagde det, er det sådan set det, som en ældrelov er svaret på.
Det, vi arbejder på i regeringen, er at lave en ældrelov med få klare værdier, der skal skabe bedre rammer for en alderdom med livsglæde. Regeringen vil give de ældre reel selvbestemmelse, udvide det frie valg, give de ældre frihed til at bo, som de vil, og sikre større kontinuitet i plejen, fordi det jo er noget af det, jævnfør redegørelsen, vi kan se fremmer trivslen. Det er ikke et let stykke arbejde, for når man skruer på ét tandhjul i den her store velfærdsmaskine, forrykker balancerne sig alle andre steder. Derfor skal vi have kigget i alle hjørnerne, hvilket jeg også hører at I taler ind i. Det betyder bl.a., at vi ud over det, jeg allerede har været inde på om visitationen, skal se på en anden måde på vores rettighedsforståelse, på den måde, vi fører tilsyn på, og på det frie valg. Alle de her ting påvirker hinanden på kryds og tværs, og derfor er det også en stor og svær opgave.
Vi skal væk fra den her minutiøse styring af ældreplejen. Vi skal give medarbejdere og ledere frihed til at yde en faglig indsats. Men vi skal også væk fra det her med, at velfærd er noget, vi styrer, for velfærd er noget, vi skaber sammen. Den her bevægelse fra styring til at skabe sammen – samskabelse – tror jeg er noget af det helt centrale i vores bevægelse fra en velfærdsstat til et velfærdssamfund. Jeg tror, at velfærden skal skabes af dem, der er tættest på borgeren og kender borgerens behov og ønsker. Det er medarbejderne og i høj grad selvfølgelig også de pårørende, men det er også de lokale fællesskaber: naboerne, veninden, gåmakkeren, den tidligere gåmakker, foreninger og virksomheder. Vi skal have aktiveret hele det civile samfund og fællesskaberne omkring den ældre.
Arbejdet med den nye ældrelov bygger bl.a. på det inddragende arbejde, som flere af os har været inde på med den såkaldte Okkelsrapport. Og indholdet i afrapporteringen er et rigtig godt udgangspunkt, men vi skal også videre end det. Nu er der flere af jer, der også taler om det som anbefalinger, men faktisk er det jo egentlig primært en afrapportering med nogle temaer, der peger på, hvad der er vigtigt at kigge ind i. Det er ikke sådan en til en anbefalinger, men det kan vi komme tilbage til. Noget er mere konkret end andet. Det er et godt udgangspunkt, men vi skal videre, hvis vi skal gå fra en velfærdsstat til et velfærdssamfund med langt højere grad af lokal frihed og lokalt ansvar. Vi er også i gang med at nytænke og udvikle konkrete løsningsforslag, og der ligger et stort og svært arbejde foran os.
Det, jeg vil afslutte med at sige, er, at vi jo har hørt rigtig mange regeringer tale om afbureaukratisering – fru Lotte Rod var inde på det – uden at det har båret frugt. Men jeg tror på, at det lykkes den her gang. Det gør jeg, både fordi jeg hører en så dyb forståelse fra jeres side – og det er jo os, der skal gøre det sammen – men også, fordi det den her gang ikke kun handler om regelforenkling. Det handler om en grundlæggende ændring af hele styringsregimet, i forhold til hvordan vi styrer, kontrollerer og leverer velfærd.
Så endnu en gang tusind tak for talerne og for debatten, og jeg ser frem til de spørgsmål, der måtte være. Det håber jeg at der er.