Tak til forslagsstillerne for at fremsætte endnu et forslag vedrørende borgere med handicap, i den her sammenhæng om forbindelsen og overgangen fra barn til voksen. Beslutningsforslaget pålægger regeringen inden udgangen af oktober 2023 at fremsætte lovforslag, som skal sikre en afbureaukratisering af reglerne på handicapområdet og give en mere fleksibel hjælp til borgere efter det fyldte 18. år. Lovforslaget skal indebære, at der igangsættes et forsøg i en række kommuner, hvor hjælp til borgere med et handicap videreføres, efter at borgeren er fyldt 18 år, medmindre der er sket væsentlige ændringer i deres situation.
Der er jo slet ikke nogen tvivl om, at der skal være en tryghed og der skal være en forudsigelighed og der, hvor det er nødvendigt, også en kontinuitet. Det er der jo ikke altid, for der er faktisk en forskel på at være barn og voksen. Det vil sige, at dér, hvor det er relevant, er det vigtigt med kontinuitet, men jeg tror, de fleste af os også gerne vil have respekteret, at vi på et tidspunkt faktisk bliver voksne mennesker og derfor har brug for en anden støtte og hjælp, end vi havde, da vi var børn. Det gælder selvfølgelig også borgere med handicap.
Som jeg har tilkendegivet tidligere, vil jeg gerne se nærmere på, hvordan vi får afbureaukratiseret på handicapområdet. Jeg synes, vi har taget et første virkelig væsentligt skridt i forbindelse med aftalen med kommunerne i går i forhold til særlig den del, der vedrører merudgiftsydelsen, som jeg er meget positiv over, at vi har kunnet finde fælles fodslag om.
Der sker rigtig meget i overgangen fra barn til voksen, og betydningen af at blive myndig er stor. Det er den, både når det gælder borgere i almindelighed, men også når man går fra at være ung til at være voksen, når man har et handicap. Det er vigtigt, at det bliver forberedt ordentligt, og jeg deler sådan set opfattelsen af, at overgangene er rigtig svære.
Derfor indførte et enigt Folketing i 2020 en forpligtelse til, at kommunerne skal påbegynde planlægningen af overgangen fra barn til voksen, når den unge fylder 16 år. Jeg mener sådan set, at lige præcis den måde at gøre det på er det rigtige snit at lægge. Det er, fordi jeg mener, man har ret til at blive behandlet som voksen, når man er voksen. Det vil sige: En idé om at sige, at der ikke skal være nogen overgange, går jeg ikke ind for. Men at en overgang skal forberedes ordentligt, og at der skal være en mulighed for at få kontinuitet der, hvor det er relevant: Ja tak til det. Jeg mener sådan set, at det snit, der er blevet lagt af et enigt Folketing i 2020, er det rigtige.
Formålet med den forpligtelse er netop at sikre, at der er en tryghed og en forudsigelighed, og at det er planlagt i god tid, sådan at man som familie og ung meget tidligt kan forholde sig til, hvad der skal foregå i den overgang. Det er selvfølgelig intentionen med det, at man skal nedbringe den usikkerhed, og man kan sige, at baggrunden for det jo formodentlig er den samme som baggrunden for, at det her beslutningsforslag bliver fremsat, nemlig at overgangen er for hård og for brat. Det er det, som man med reglerne fra 2020 ønsker at gøre op med. Derfor er jeg altså ikke tilhænger af, at man viderefører hjælpen efter børnebestemmelserne efter det fyldte 18. år. Punktum. Det mener jeg simpelt hen ikke er den rigtige måde at gøre det på. Jeg synes faktisk, at det er forberedelsen og det, at man får god tid og mulighed for at planlægge og forberede sig, der er det rigtige.
Ankestyrelsen har tidligere lavet en undersøgelse af, hvordan forberedelsen fra barn til voksen sker i kommunerne, og hvilken hjælp man får tildelt. Men den undersøgelse blev lavet, inden reglerne for kommunerne var trådt i kraft. Derfor mangler vi lige nu viden om, hvordan de regler og den lovgivning, der blev indført i 2020, fungerer i praksis. Vi ved det simpelt hen ikke. Derfor kan jeg godt være lidt bekymret for, når vi nu står og behandler det her beslutningsforslag i dag, om det så er gammel strøm. Vi ved reelt ikke, om det har forandret sig siden 2020. Vi ved, at der er enkeltsager, hvor det ikke har. Det er klart, dem kender vi alle sammen til. Men er det generelle billede, at det faktisk har forandret sig, efter at reglerne blev indført? Er det generelle billede, at det overhovedet ikke har forandret sig, siden reglerne blev indført, eller er billedet, at det for nogle kommuner har forandret sig og for andre har det ikke? Vi ved det simpelt hen ikke.
Jeg mener sådan set, at grebet på det, man lavede i 2020, er det rigtige, og derfor synes jeg jo, at vi, inden vi begynder at lave reglerne om, skal vente på resultaterne af den nye undersøgelse, som Ankestyrelsen er i gang med netop nu, af kommunernes erfaring og praksis med forberedelsen af børn og unge. Det vil altså sige, at det jo så er viden, vi får, efter at den nye forpligtelse er trådt i kraft.
Jeg tror, vi som Folketing skal passe rigtig meget på det her med, at vi laver nogle regler, og inden de regler så overhovedet er kommet ud at virke, laver vi, fordi de ikke virker endnu, nogle nye regler, og inden de overhovedet kommer til at virke, laver vi nogle nye regler. Det tror jeg både er frustrerende for borgerne, og jeg tror, det er frustrerende for kommunerne, og jeg tror ikke, at det rykker særlig meget ved særlig meget.
Derfor kan man sige, at eftersom jeg politisk stadig væk mener, at det er det rigtige greb, synes jeg jo, vi skal vente, til vi ved, om de regler, der først er trådt i kraft i 2020, faktisk virker. Hvad er kommunernes erfaringer med dem? Hvad tænker borgerne om dem osv. osv.? Der kan vi jo så i den forbindelse gå ind og kigge på, om der skal noget andet eller noget mere til. Det synes jeg vi skal kigge på, når den tid kommer.
Jeg synes, det er vigtigt, at unge med handicap skal hjælpes til at leve et så selvstændigt liv som overhovedet muligt på linje med alle andre unge, og det skal komme til udtryk i den hjælp, man kan få. Det er store forandringer; for alle unge, der går fra at være 16 til 18 til 20 år, sker der ufattelig meget de der år. Derfor tror jeg, at det her med at få den ro og den grundighed og den forberedelse, også mentalt, på at skulle træde ind i voksenalderen er ufattelig vigtig.
Man kan sige, at formålet med børnebestemmelsen jo er at give hjælp og støtte til børn, dvs. fundamentalt set en helt anden situation, end når først man er blevet voksen. Voksenbestemmelserne er jo i modsætning til det rettet mod voksne mennesker, og det vil altså sige personer over 18 år, som har et ansvar for sig selv, og som har et ansvar for sin eventuelle familie, dvs. også har et ansvar for at udvikle egne potentialer osv. Derfor er situationen selvfølgelig en anden. Forskellen afspejler bl.a. det forhold, at unge med handicap netop skal hjælpes til at have så selvstændigt et liv som muligt, og det er jo noget andet, end man gør med et 4-årigt barn. Dem forsøger man jo ikke at hjælpe til at have så selvstændigt et liv som muligt. Der forsøger man at bidrage til, at man har så godt et familieliv som muligt, og at familien hænger sammen rundt om barnet. Det vil naturligvis være anderledes, når først man er blevet myndig.
Så kan man sige, at det kan være problematisk, hvis ydelser for eksempelvis tabt arbejdsfortjeneste fortsætter efter det 18. år, fordi den ydelse tager udgangspunkt i, at det er forældrene, der bærer forsørgerpligten. Det vil sige, at vi kan risikere, at der opstår en gråzone, hvor borgeren er blevet myndig, men hvor det fortsat er forældrene, der modtager ydelsen, og hvor det kan være mægtig svært at gennemføre en frigørelsesproces, selv om man jo som ung med handicap har præcis samme rettigheder og skal have præcis samme rettigheder til en frigørelsesproces fra sine forældre, som alle andre unge mennesker har. Der skal vi selvfølgelig ikke som samfund bidrage til, at det bliver gjort sværere.
Det kan også være, at den rigtige løsning for den unge i den sammenhæng er en kombination af hjælp i hjemmet og så et aktivitets- og samværstilbud uden for hjemmet, dvs. muligvis noget andet end det, som forældrene synes er det rigtige for den unge. Det har jeg hørt om før, siger jeg som teenagermor – at man som mor til en teenager synes, det er noget andet, der er bedst for den unge, end den unge selv synes. Der er det selvfølgelig en rigtig god idé, at man som ung med handicap faktisk får lov til at være et myndigt menneske, og at man ikke på den måde skal fyre sine forældre for at få lov til at gennemføre den frigørelsesproces, som alle unge mennesker kommer igennem.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen lave en handlingsplan med det formål at skabe bedre muligheder for mennesker med handicap. Vi vil bl.a. sætte mål for, hvordan flere med handicap kan bidrage på arbejdsmarkedet, og se på muligheden for at skabe flere og mere fleksible uddannelsesveje for studerende med handicap. Det er nogle af de rigtig afgørende ting – det er det også, når man er blevet voksen med handicap, men det er det jo i særdeleshed i overgangen fra at være ung til at være voksen. Jeg synes, det er oplagt, at man også i den forbindelse får kigget på problemstillingerne omkring overgangene i det hele taget, herunder når vi har fået undersøgelsen fra Ankestyrelsen efter de seneste regelændringer og vi får den viden, der skal til.
Så det er bare for at sige, at jeg uforandret støtter intentionerne bag forslaget, nemlig at skabe en mere smidig overgang mellem ungdom og voksenliv, men jeg synes, vi skal passe på det her med at lave regler på regler på regler, før vi overhovedet ser, om de regler, vi har lavet, virker. Jeg mener faktisk, at det snit, min forgænger har lagt ind, er det rigtige. Så tak for det.