Tak for det, formand. Og mange tak for en rigtig god debat. Jeg er sikker på, at mange har fulgt med i den, for jeg ved, at den handler om noget, der bekymrer og berører mange mennesker, og jeg synes, vi har haft en fantastisk god og konstruktiv debat. Jeg kan godt se, at det her beslutningsforslag jo ikke bliver vedtaget, som det foreligger, og det havde jeg nok heller ikke forventet. Men Venstres primære sigte med det her er jo at få sat fokus på det her problem og få sendt nogle klare politiske signaler om, at det her altså har en meget, meget høj prioritet, og at man sådan set også har politisk go til at bruge nogle penge på det her.
Men er der nogen penge? Dengang vi skrev beslutningsforslaget, skrev vi, at vi jo var villige til at tage af råderummet, hvis det blev nødvendigt. Der er jeg så glad for at kunne sige: Det er ikke nødvendigt at bruge af råderummet. Transportministeren har venligt svaret på mit spørgsmål om ressourcer, at der sådan set er masser af ressourcer i systemet, og det skulle der også gerne være, for man har hævet gebyret med 66 pct. til 1.000 kr. Så det er altså ikke penge, vi mangler. Det, der mangler, er jo, at vi får brugt nogle penge til at få afviklet den her pukkel.
Der vil jeg gerne kvittere for, at Færdselsstyrelsen, som vi jo er glade for har overtaget den her opgave, er gået til vaflerne og er i gang med at gennemføre nogle af de forslag, vi sådan set havde, da vi skrev det her forslag, nemlig om overarbejde og udbetaling af overarbejdspenge, hvis det ikke kan afspadseres; og at man hyrer politifolk, der gerne vil have et ekstra job – det er velkendt, at politiet har meget afspadsering, ligesom jeg havde det i forsvaret, da jeg arbejdede der til daglig. Jeg håber også, at man er i gang med at finde nogle gråhårede prøvesagkyndige, det grå guld, som er villige til at give den en skalle her, og det er jeg sikker på der er mange der er. Og jeg håber også, at man afsøger muligheden for at bruge de mange prøvesagkyndige, der jo er i forsvaret rundtomkring, og som eventuelt kunne give et nap med, indtil puklen er væk.
Det er rigtig godt, at produktionen er øget, men vi har alligevel valgt at fastholde det her beslutningsforslag. Og først og fremmest må jeg sige, at mine nakkehår begyndte at rejse sig lidt, da ministeren talte om, at der ville gå mindst et par år, før vi var kommet i nogenlunde balance med det her. Jeg forstår nu, og det er godt, at det er blevet præciseret i dag, at det var den fulde implementering af også digitalisering og andre tiltag, og det er jeg glad for, for vi skulle gerne lang tid inden om 2 år have balance i udbud og efterspørgsel omkring de her køreprøver. Ellers er det en utålelig situation og vil være det specielt i en tid, hvor vi har en desperat mangel på chauffører. Det er jo også et problem, som vi drøfter konstruktivt og drøftede så sent som i sidste uge på et samråd med ministeren. Vi mangler chauffører på alle leder og kanter – både til taxier, til busser og til lastbiler – flere tusinde chauffører, og der hjælper det jo ikke just på situationen, hvis ikke man kan få taget unge mennesker igennem en køreprøve til kørekort. Så det er altså en bunden opgave, vi her skal ud over stepperne med.
Med hensyn til de andre elementer i forslaget er der det med at have en presbold om, at kan man ikke overholde servicekravet, så skal der ikke betales gebyr. Det synes jeg faktisk er et godt princip, man også godt kunne bruge andre steder i den offentlige sektor. Leverer det offentlige ikke den ydelse, som man har krav på, jamen så skal man ikke betale for den. For det her er jo noget, vi selv betaler. Det her er ikke noget, der bliver dækket af skatteyderne. Den enkelte elev betaler selv for at få den ydelse af det offentlige, nemlig det at gennemføre en prøve, så man bliver en sikker bilist. Det synes jeg egentlig er et meget rimeligt princip.
Det, vi så diskuterer nu, er jo det, som jeg kan se der er blevet slækket på, nemlig servicemålet. Det er jo ikke politisk drøftet, og det er jeg egentlig lidt ked af at vi ikke har drøftet i ordførerkredsen. Hvad er egentlig det politisk fastsatte mål for køreprøver? Er det 2 uger, som var det, politiet havde? Er det måske 4 uger, som vi nu hører er målet? Det synes jeg vi skal træffe en politisk beslutning om, og jeg kan da opfordre ministeren til, at vi drøfter det politisk med henblik på måske at få en aftale. Jeg tror, det er vigtigt for Færdselsstyrelsen, at de får opbakning til deres opgaveløsning, ved at der er klare politiske mål og pengene følger med – og pengene er der som sagt.
Så er der det der med mulighederne for at gøre brug af private aktører. Det er noget, vi ønsker undersøgt, som der udtrykkeligt står, for at få det i balance, men der kan man da ikke udelukke behovet for, at vi om 2, 3, 4 år går et skridt videre. Det er da i hvert fald også sket med succes i landdistrikterne med hensyn til synshallerne. Jeg skulle hilse og sige, at synshallen i Ans løser opgaven på glimrende vis, og Ans er ikke en særlig stor by, den ligger i Midtjylland, og sådan er der rigtig mange små byer, der har en synshal, og det fungerer faktisk godt under tilsyn af myndighederne. På samme måde med det her skal det ikke, hvis det bliver en privat ordning, ske uden tilsyn, for der er det jo myndighedernes opgave at sikre, at det går ordentligt til. Men som sagt er det ikke et konkret forslag fra Venstre nu. Det var bare noget, vi ønskede en vurdering af, og vi håber da, at ministeren har lyst til at give os den. Vi kunne jo stille et spørgsmål til ministeren og bede om at få en vurdering af det.
Men som sagt: Jeg synes, det var en rigtig god debat. Jeg skal i øvrigt hilse fra Kristendemokraternes ordfører, hr. Jens Rohde, og sige, at han også kan tilslutte sig beslutningsforslaget.
Nu vil jeg foreslå, at vi sender forslaget i udvalget og kigger på det for at se, om der kan laves nogle justeringer, så vi kan mødes omkring de her ting, men kan vi ikke det, sender vi det bare til afstemning i salen. Det gode ved det her er, at vi nu har haft en bragende god debat. Vi har fået masser af konstruktive forslag på bordet. Man kan se derude, at det her er noget, transportordførerne og ministeren kerer sig om, så jeg tror, at der nu er en forventning om, at vi samler kræfterne om at få det her løst. Det er og bliver en bunden opgave. Tak.