Mange tak, og også mange tak for en god debat, også til de partier, som har ytret helt eller delvis støtte til forslaget.
Sidste sommer var jo på mange måder ikke den bedste, vi har haft, og der var nok en del danskere, som skyndte sig i sidste øjeblik at få bestilt en billet sydpå.
Men der ventede dem en lidt kedelig overraskelse, for i månederne op til sommerferien havde faktisk samtlige store danske banker nemlig i noget, der er svært at se som andet end en koordineret aktion, hævet det, der hedder valutakurstillægget, med 50 pct.
Det betød, at de danskere, der var på sommerferie i udlandet, skulle betale 50 pct.
mere i gebyr, når de f.eks.
skulle betale en hotelregning eller betale for et restaurantbesøg med deres VISA-dankort.
Tak for den lille sommerferiegave fra bankerne til danskerne, kunne man sige, sådan et lille strafgebyr på ferie.
Og det er jo en lidt mærkelig tak, al den stund at vi har givet bankerne lov til at stå for en meget central del af vores infrastruktur.
For at være helt ærlig vil jeg sige, at jeg synes, at det i de her år er meget svært at se, at de lever op til det ansvar, for det, vi ser, er, at danskerne igen og igen bliver brugt som økonomisk malkekvæg – det gælder bidragssatserne på realkreditlån, det gælder bankernes generelle gebyrer.
Det bliver forsøgt taget op herinde, men der har indtil nu ikke været vilje til at gøre noget ved det.
Den seneste gebyrstigning her har dagbladet Politiken regnet ud vil koste danskerne 175 mio.
kr.
om året.
Det er trods alt også en slags penge, lige fra danskernes lommer og ned i bankernes kasser.
Det er lidt svært at se rimeligheden i, at bankerne hæver prisen for at svinge VISA-kortet.
Teknologien er jo bare gået i den rigtige retning for bankerne – det er blevet billigere at lave transaktionerne – og samtidig er omfanget vokset.
Fra 2009 til 2016 har danskerne fordoblet deres brug af de her kort i udlandet.
Det er 65 mia.
kr., der bliver betalt via danske kort i udlandet nu.
I en normal konkurrencesituation ville man nok forvente at priserne ville falde, hvis der var en velfungerende konkurrence.
Men det er der bare ikke – det er der bare ikke!
Derfor ærgrer det mig også, at så mange ordførere har den her sådan lidt idealistiske eller teoretiske tro på, at den frie konkurrence bare vil løse alle problemer.
For det første er det jo egentlig ret uigennemskueligt for danskerne, hvad de egentlig betaler i valutakurstillæg.
Man kan ikke se det i sin netbank, man kan kun se det beløb, man har betalt.
Det kan man så prøve at oversætte til, hvad det har været i den valuta, man betalte i, og hvis man så kender vekselkursen, kan man måske regne ud, hvad gebyret er.
Men hvem sidder og gør det?
For det andet – selv hvis der var en ordentlig gennemsigtighed og man faktisk kunne sige:
Hov, min bank blokker mig altså lige lidt rigeligt for det her – er det jo ikke sådan lige at flytte sin bankforretning.
Altså, det kan være, at man har sin husforsikring og bilforsikring og pensionsopsparing og kassekredit i den her bank.
Endelig kan man jo spørge sig selv, om konkurrencen virker, når vi oplever, at en række store banker – faktisk alle store banker, så vidt jeg husker – næsten samtidig ændrede deres gebyrer med præcis den samme stigning.
Det plejer ikke at være et tegn på, at den frie konkurrence fungerer.
Det her sker jo i en tid, hvor bankerne udbetaler historisk store udbytter til deres aktionærer, hvor der er store tilbagekøbsprogrammer – for milliarder af kroner.
I den tid skruer man altså lige op for danskernes ferieudgifter:
Arh, vi kan vel altid få lidt mere i kassen alligevel.
Det er ligesom om, der ikke er nogen ende på grådigheden i den sektor i den her tid.
Man kan sige, at i sådan en situation synes jeg at det er åbenlyst at vi som politikere har et ansvar for at sætte foden ned og stille os på almindelige menneskers side over for den finanssektor, som åbenbart ikke kan leve op til det ansvar, som vi har givet den.
Det er sådan set det, der er formålet med det her forslag, som der jo er blevet redegjort for, altså at man sætter et loft over gebyret, som er på det niveau, det lå på, før det blev hævet her senest, og at man i øvrigt sikrer en større gennemsigtighed.
I sommer, da sagen rullede, var der jo flere partier, som var ude at sige, at man var klar til at kigge på det her.
Det håber jeg på at man holder fast ved, og at vi i udvalget kan lave en form for beretning om det, der handler om gennemsigtighed, så vi kan sende et klart signal dér.
Det vil jeg i hvert fald arbejde for.
Så må vi jo afvente sagen hos konkurrencemyndighederne, som skal afgøre, om den her stigning var lovlig.
Hvis sagen falder ud til Forbrugerrådet Tænks fordel, bliver bankerne tvunget til at sætte prisen ned igen, og det vil være glædeligt.
Hvis ikke det sker, synes jeg, det er rigtigt at gøre, hvad fru Lisbeth Bech Poulsen siger, nemlig se på, om den lov er stram nok, som den er i dag.
Men det må vi vende tilbage til.
Igen tak for debatten og modtagelsen af forslaget.