Tak for det.
Jeg vil ikke være så bombastisk og så kategorisk, men i dag vil jeg dog lægge mig lidt tæt op ad min gode kollega, hr.
Magni Arge.
Det kan ikke undgås.
Jeg synes, det er så fint, at Dansk Folkeparti tør tage ting op, der ofte ligger under en dyne af angst for at sige noget, der kan fornærme Nordatlanten eller virke stødende.
Men man udviser større respekt ved at sige tingene direkte og ligeud, sige sin ærlige mening, end ved at tie for at undgå en konfrontation.
Men i det her tilfælde er præmisserne altså forkerte.
Den første er, at de tre dele af rigsfællesskabet er ligestillet, og det må i dagens politiske terminologi komme under den alternative faktor.
For når det gælder sikkerheds- og forsvarspolitikken, har Færøerne intet at skulle have sagt.
Det burde man vide, for historisk har der jo været fortielser og fordrejelser, når regeringen uden om de færøske myndigheder har givet NATO og USA adgang til at bygge militære installationer på Færøerne.
Og tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen har direkte sagt, at man har henvist til disse installationer, når man over for NATO har skullet forsvare, at Danmark havde et relativt lavt forsvarsbudget.
Man burde også vide, at da Danmark i 2003 drog i krig sammen med USA, blev sagen behandlet i Lagtinget, og et stort flertal erklærede, at man var imod det.
Men det havde overhovedet ikke nogen indflydelse på noget som helst, for der er ikke nogen ligestilling.
Hvis det var sådan, at Færøerne havde et ord at skulle have sagt på dette område, så ville det være helt naturligt, synes jeg, at man bidrog, både med værnepligt og budgetmæssigt.
Personligt vil jeg understrege, at jeg næsten altid er fuldstændig enig i de beslutninger, som regeringen træffer på det her område.
Når der er krigsdeltagelse osv., støtter jeg det personligt, men rettigheder og pligter må altså følges ad.
Hvis vi bliver lidt teoretiske, er krig jo udenrigspolitikkens ekstreme udtryk, og der findes altså eksempler på, at færøske og danske udenrigspolitiske interesser er forskellige.
Det har der været meget debat om de sidste par år, og det burde man også vide.
Man burde også vide, at det i dag, den 25.
april, er Færøernes flagdag, og det er det, fordi på denne dag blev det færøske flag anerkendt af Storbritannien, netop fordi Færøerne og Danmark var besat af hver sin magt under anden verdenskrig.
Forslagets anden præmis er, at da Færøerne ønsker mere selvstændighed, bør den færøske befolkning selv bidrage til redningsberedskabet ved Færøerne.
Undskyld, jeg siger det – og nu må jeg gentage, hvad min kollega sagde – men her grænser forslagsstillernes uvidenhed altså til det pinlige.
Beredskabet er et færøsk anliggende.
Der er færøske skibe, færøske helikoptere, færøsk bemanding og færøsk finansiering.
Der er også altid mindst ét dansk militært skib på Færøerne, som er klar til at bidrage og gør det, og tak for det.
Det foregår i et meget fint og smukt dansk-færøsk samarbejde, men det er altså under færøsk ledelse.
Overordnet synes jeg, det er meget fint, at det her emne bliver taget op.
Jeg synes selv, der på Færøerne mangler en bevidsthed om, at friheden koster.
Jeg synes, der mangler en bevidsthed om, at den dag, der ikke er nogen fra Vesten, der trækker en militæruniform ned over hovedet, så er friheden væk.
Derfor har jeg selv været meget engageret i forholdene for de ikke så få færinger, som har gjort frivillig tjeneste i den danske hær.
Dem er jeg meget stolt af.
Der er nu dannet en decideret veteranforening på Færøerne, som har fået sin egen røst i samfundet – en røst, som forhåbentlig både kan gavne veteranerne selv og øge folks bevidsthed om frihedens pris på havet.
Men det, der mere end noget andet ville øge denne bevidsthed, var, hvis man fra dansk side var villig til at følge den erklæring, man underskrev i 2005, Fámjinerklæringen, hvor der står, at Færøerne skal inddrages og have medindflydelse på udenrigs- og sikkerhedspolitiske spørgsmål med sigte på ligeværdighed i alle spørgsmål, hvor Danmark og Færøerne i fællesskab er inddraget.
Når riget drager i krig, bliver hele riget inddraget, bliver krigsførende.
Det har naturligvis betydning for Færøerne, men der er hverken medinddragelse eller medindflydelse.
I 2014 sagde Dansk Folkepartis formand, at Danmark skal være parat til at give rigsfællesskabet fornyet energi og fornyet bevågenhed.
Hvis man mente det, kunne man arbejde for, at erklæringen fra 2005 blev håndhævet.
I stedet vil man nu have færøsk bidrag uden færøsk indflydelse.
Hvis dette forslag blev vedtaget, kunne man helt sikkert få ny energi og øget bevågenhed, men ikke af den positive slags, som Kristian Thulesen Dahl talte om.
Fokus ville tværtimod blive på de ujævne forhold og den manglende ligestilling i rigsfællesskabet.
Realistisk set vil der selvfølgelig aldrig kunne være en reel ligestilling mellem rigets tre lande på dette område.
Dertil er forskellen i størrelse naturligvis alt for stor.
Men hvis Færøerne, i hvert fald som en begyndelse, kunne få udtrykt sin formelle mening, når Danmark drager i krig, så ville det være et fremskridt.
Nu fremgår det af en beslutning, hvilke danske partier der støtter det, og hvilke der er imod.
Hvis vi om ikke andet kunne få en ordning, hvoraf det fremgik, om Færøerne støttede eller ikke støttede en konkret aktion, så ville vi nærme os Fámjinerklæringens formål.
Det ville ikke have konkret betydning, men det ville have moralsk og politisk betydning.
Det har det jo.
Det kan man se af, hvor mange gange de partier, som var imod beslutningen i 2003, tager dette frem i debatten.
Så der er ting, vi kan gøre for at få en bedre balance i tingene, men at lægge ud med at pålægge Færøerne pligter uden at give færøske myndigheder et eneste ord at skulle have sagt er ikke en god måde at åbne den her debat på.