Tak.
Alle de otte partier i Folketinget har jo som led i medieaftalen for 2015-2018 været enige om at nedsætte licenstilførslen til Danmarks Radio med små 75 mio.
kr.
årligt fra 2015.
Samtidig blev aftalepartierne enige om at stille nye krav til Danmarks Radio, f.eks.
om at styrke indsatsen over for mennesker med handicap og unge, herunder med innovativt indhold på internettet og tv inden for en bred genre af programmer m.v.
Aftalepartierne har ønsket en styrkelse af Danmarks Radios regionale dækning, så den afspejler mangfoldigheden i de forskellige dele af landet, herunder på kulturområdet.
Ifølge medieaftalen skal Danmarks Radios regionale enheder friholdes ved udmøntningen af effektiviseringskravene.
Medieaftalen er den politiske ramme, der er lagt for Danmarks Radios virksomhed i de næste 4 år, og som der er otte partier der står bag og har ansvar for, så vi har med andre ord sammen og i enighed pålagt Danmarks Radio besparelser.
Det er klart, at det vil have konsekvenser for virksomheden Danmarks Radio, når den pålægges besparelser i den størrelsesorden, vi taler om, og det betyder også, at der må prioriteres.
Det er også klart, at der er en nødvendighed for at prioritere på en måde, som styrker nogle andre områder end dem, der ellers har været fokus på.
Det er ledelsen i Danmarks Radio, som har ansvaret for at udmønte den økonomiske ramme, som de har fået via medieaftalen, og det er også Danmarks Radios ansvar at finde besparelser ved at prioritere midler og indsatsområder inden for den ramme.
Jeg mener af princip ikke, at folketingspolitikere skal blande sig i måden, hvorpå Danmarks Radio løser sin opgave.
Det er min opfattelse, at princippet om armslængde i forhold til Danmarks Radio skal fastholdes, og det betyder, at Danmarks Radios ledelse er ansat til henholdsvis beskikket som bestyrelse til at varetage den ledelsesopgave, som ligger her.
Den 8.
september i år blev alle medieordførerne orienteret af Danmarks Radios ledelse om Danmarks Radios planer; der kom en skrivelse, hvori det hedder, og jeg citerer:
Kære medieordførere.
Danmarks Radio orienterer om lidt internt i huset omkring en ny økonomiplan for 2015-2018 og sender pressemeddelelser ud, der beskriver det overordnede indhold i planen.
I den forbindelse sendes der en lidt mere udførlig beskrivelse end planen og pressemeddelelsen til orientering.
Hvis du ønsker en uddybning af nedenstående, er du naturligvis velkommen til kontakte Maria Rørbye Rønn eller tage fat i mig.
Og denne »mig« er formanden for bestyrelsen.
Jeg citerer fra side 2 under overskriften Bedre omstillingsmuligheder til den nye medievirkelighed og fokusering af Danmarks Radios levende musiktilbud:
Danmarks Radios bestyrelse har vedtaget en økonomiplan for 2015-2018, der skal tilpasse Danmarks Radio til de økonomiske følger af medieforliget og sikre et økonomisk råderum, der gør det muligt at omstille Danmarks Radio til fremtidens udfordringer.
Som led heri nedlægges DR Underholdningsorkester fra den 1.
januar 2015, hvor Danmarks Radios nuværende public service-kontrakt ophører.
Samtidig gennemføres en fremadrettet omlægning af de samlede levende musik-tilbud til befolkningen fra Danmarks Radio.
Derefter beskrives en musikhandlingsplan, som er et nyt tiltag, som Danmarks Radio har.
Med det vil jeg gerne understrege, at Folketingets partier har været orienteret, og at ordførerne har været orienteret om de planer, før Danmarks Radios medarbejdere har vidst det, og inden der foretages en intern orientering om de besparelser og ændringer, som Danmarks Radios ledelse har besluttet sig for.
Når jeg tager det her frem, så er det, fordi jeg gerne vil understrege, at der har været meget snak om, hvem der har vidst hvad hvornår, men jeg vil sige, at alle medieordførerne har kendt til de planer fra den 8.
september, og nu er vi langt inde i december måned.
Samtlige partier var på et tidspunkt enige om, at det er Danmarks Radio selv, der afgør, hvordan de foretager deres besparelser, vi har ikke givet dem ret mange dessiner.
Vi har sagt, at de ikke måtte spare i forhold til regionerne, men ellers har vi ikke sagt, hvad de ikke må spare på.
Nu skal der indgås en ny public service-kontrakt for Danmarks Radio for de kommende 4 år, og det er en tradition, at aftalepartierne inddrages i den drøftelse.
Det har vi haft en del møder om, uden at vi er nået til nogen afklaring på nogen af de problemer, som er opstået undervejs.
Det er klart, at vi efter min opfattelse må fortsætte de forhandlinger og drøftelser, der har været, i medieordførerkredsen; det er der, vi afgør den slags ting.
Men der er ikke nogen gratis løsninger – hvis man kan bruge ordet gratis i den her sammenhæng.
Hvis man vil ændre på den prioritering, som Danmarks Radio har lavet, så handler det om, at den prioritering, der så bliver resultatet af det, bliver en, som holder, og som er forsvarlig.
Dernæst er det vigtigt at gøre sig klart, at vi alle sammen bliver nødt til at kigge indad og se på os selv – og det gælder os alle; det behøver vi ikke diskutere i dag – og spørge os selv, hvad det egentlig er, der sker i de her dage.
Hvor meget skal politikerne egentlig blande sig i Danmarks Radios virksomhed?
På hvilket detaljeringsniveau skal de gøre det?
Det bliver vi nødt til at have en afklaring af, for ellers bliver det her begyndelsen til en glidebane, som er uden ende.
For det er sådan med en uafhængig særlig institution som Danmarks Radio, der er forpligtet i henhold til en radio-/tv-lovgivning og dermed af den definition af public service, der er der, at det er dem, der har ansvaret for at udmønte den opgave, som Danmarks Radio har som public service-institution, og det er for mig det, der er det afgørende.
Det er virkelig meget afgørende, at vi som politikere kan blive enige om, hvor grænsen går for den indblanding, vi kan tillade os over for en selvstændig institution, der har ansvaret for at leve op til den lovgivning, som er vedtaget her i Folketinget.
Så derfor er det en stærk og indtrængende appel om, at vi fortsætter forhandlingerne i forhandlingslokalet.
Vi kan jo ikke forhandle det her fra Folketingets talerstol via en forespørgsel, det ved alle af erfaring.
Det er alt for kompliceret stof til det, og derfor er det ikke forsvarligt, hvis vi gør det.
Derfor kan man godt bruge en forespørgsel til at markere nogle holdninger, nogle forestillinger, noget, man gerne vil, men man kan ikke gå i detaljer, og man kan ikke forhandle på en måde, som fører til et resultat her og nu.
Så derfor fortsætter vi forhandlingerne.
Der har jeg indkaldt til møde i næste uge, og der bliver indkaldt til flere møder end det ene, der er planlagt i næste uge.
Tak for ordet.