Da vores sædvanlige ordfører på området, fru Colette L.
Brix, ikke kan være til stede i dag, skal jeg kort oplæse Dansk Folkepartis holdning.
Vi skal i dag behandle et forslag om en ny struktur af Danmarks turistfremmeorganisation Visitdenmark.
Lovforslaget er også et udtryk for, at det er svært at gøre noget enkelt.
Den 3.
februar sidste år havde vi her i Folketingssalen en forespørgselsdebat, som vi tog initiativ til, om turistovernatninger og om fremtiden for dansk turisme i det hele taget.
Turismen er et væsentligt erhverv, der brødføder 130.000 fuldtidsbeskæftigede personer.
Især i yderområder er turismen vigtig.
Men de seneste år er det gået helt galt.
De seneste 10 år er antallet af udenlandske overnatninger således faldet med 15 pct., og hvis der ses på de seneste tal fra Danmarks Statistik, ses det, at antallet af overnatninger det seneste år er faldet med 5 pct., og hotellerne er hårdest ramt.
Denne udvikling ser ud til at fortsætte.
Produktiviteten er samtidig helt i bund i dansk turisme, også i forhold til lande, vi konkurrerer med.
Derfor blev det besluttet både at se på rammevilkårene for og strukturen i dansk turisme.
Nu kan vi så et år efter gøre boet op, og det ligner mest af alt et konkursbo.
Rammevilkårene er stort set ikke forbedret – jo, der er skam kommet en grundig og meget analyserende rapport, og det skal roses, for rapporten kommer godt omkring, men konklusionerne er stort set, at turismen må sejle sin egen sø, selv om erhvervet har ringere erhvervsvilkår end andre erhverv.
Bl.a.
kan virksomheder kun trække en fjerdedel af momsen fra hotel- og restaurationsbesøg, og der er ikke mulighed for i forbindelse med opvarmning af lokaler at få en mere lempelig CO
2
- og energiafgift i form af at se det som letproces, selv om det er en del af produktionen at varme lokaler op.
Man kan jo næsten ikke tage betaling for et uopvarmet værelse.
Der er nogle ganske få – meget få – forbedringer.
Vi fik i forbindelse med dette års finanslov presset igennem, at fradraget for udlejning af feriehuse blev sat op fra 7.000 kr.
til 10.000 kr., men fradraget var i modsætning til andre fradrag og beløbsgrænser i skattelovgivningen ikke blevet reguleret siden 1993, så stigningen var blot et udtryk for, at fradraget blev forhøjet svarende til inflationsudviklingen.
Fremover vil fradraget også blive reguleret i takt med indkomstudviklingen.
Der ses også lidt på planloven, så der inden for planlovens rammer kan udvikles nogle attraktive tilbud til turister, og så gøres administrationen af turistvisa mere fleksibel.
Men det er slet ikke nok til at vende udviklingen.
Momsen i Tyskland på overnatninger er her fra årsskiftet blevet sat ned fra 19 pct.
til 7 pct., i Sverige er det 12 pct.
og i Norge 8 pct., mens den i Danmark er 25 pct., og her kan virksomhederne som sagt kun fratrække en fjerdedel, hvilket ikke gælder i andre lande, hvor der er fuldt momsfradrag.
Så det er ikke underligt, at arrangører af konferencer, messer og andre større møder går i en stor bue uden om Danmark, ja, dansk handel i detailbranchen går sågar til Malmø, og svenskerne jubler naturligvis.
Vi er helt klar over, at der p.t.
er et hul i statskassen, men vi havde bare håbet på, at der kom en plan for at forbedre turisterhvervets rammevilkår, så erhvervet kunne få en ligestilling med andre erhverv, når der igen blev råderum i den danske økonomi.
I stedet for har vi fået en lang næse.
Når vi ser på turismeindsatsen, har vi så fået et lovforslag, der er velment og med flotte, lovende gloser, men også meget bureaukratisk og tungt.
Nu er Danmarks frontorganisationen, når det gælder turisme, blevet barberet ned til et forvaltningssubjekt.
Det kan næppe blive mere støvet og tørt.
Der kommer nogle flere arbejdsgrupper, der kan koordinere og sludre i timevis; vi får en rådgivningskomité, som skal indstille kandidater til bestyrelsen; og så kan Danmarks Vækstråd også blande sig i udformningen af dansk turistpolitik sammen med de 117 andre aktører.
Der flyttes nogle taleskrivere fra Visitdenmark til Økonomi- og Erhvervsministeriet, og så kan regioner og kommuner boltre sig i at udvikle nye produkter og oplevelser til turisterne – det må Visitdenmark ikke beskæftige sig med mere – og øverst på kransekagen sidder ministeren så og overvåger det hele.
Man må spørge sig selv, om der er så meget nyt.
Ja, overskrifterne er selvfølgelig flotte, og der reklameres med en mere målrettet og koordineret international markedsføringsindsats, men når man kradser i overfladen, virker det hele, som om der ikke er meget, som er forandret.
Brikkerne flyttes lidt rundt og ender med at ligge de samme steder som før.
De har blot fået en ny omgang skinnende lak.
Det mest positive, der er at sige, er, at vi nu forhåbentlig får en mere professionel og mindre bestyrelse, der har mere forstand på international markedsføring.
For at sige det ligeud:
Jeg tror ikke på, at det her lovforslag hjælper et hak, men på den anden side bliver det heller ikke værre, og det skal man måske så i virkeligheden glæde sig over.
Med disse noget kritiske bemærkninger skal jeg meddele, at Dansk Folkeparti trods alt støtter lovforslaget.