Tak.
Man kan jo håbe på, at man kan konkurrere med udenomsaktiviteterne.
Det kan være lidt vanskeligt, men til gengæld kan vi jo alle sammen glæde os over, at den 16.
december er der ikke stor chance for, at der kommer nogen som helst andre ind end maksimalt de folketingsmedlemmer, der
skal
kæmpe sig herind.
For jeg har forstået det sådan, at hvis ikke man kommer gående eller cyklende – og jeg siger det også til ministeren – så kommer man ikke ind i Folketinget.
Sådan har jeg forstået budskabet.
Jeg vil gerne sige tak til de ordførere, der har syntes, det var en god idé at komme i gang nu, for det er jo sådan set det, det handler om.
Det handler om, at vi ikke skal spilde 3-4 år, for det er der absolut ingen grund til.
Forslaget fremstår lidt ejendommeligt.
Det er altså sådan, at nogle af referencerne er kommet ind midt i det hele, og jeg tror i virkeligheden, det er os selv, der har afleveret det sådan.
Jeg blev lidt forbløffet, da jeg så det trykt, for det er ikke den helt sædvanlige måde at gøre det på.
Men jeg er glad for, at der ikke er nogen ordførere, der har nævnt det.
Så det har man altså kunnet leve med.
Så vil jeg sige, at for mit eget vedkommende er jeg også lidt inspireret af, at jeg da ikke er sikker på, at jeg selv har dokumentation.
Jeg håber, at jeg huskede de vaccinationer, som jeg skulle huske i forhold til mine børn, men jeg er da ikke sikker på, at jeg er i stand til at dokumentere det på nogen måde, og heller ikke, hvad jeg nu var til af undersøgelser med dem.
Jeg tror ikke, at nutidens unge er bedre, end jeg selv var i den sammenhæng.
Så også derfor synes jeg, det er udmærket, at vi med det her forslag er sikre på, at alle kommer til de her undersøgelser.
Ministeren sagde, at det formentlig var forebyggelse.
Ja, selvfølgelig er det forebyggelse, og det er en meget billig forebyggelse.
Det er i virkeligheden noget af det billigste, vi kan stille op, og noget af det tidligste, vi kan komme i gang med, for systemet er der.
Der er ingen grund til at udvikle en hel masse nye systemer.
Vi har allerede givet penge til, at der er de der undersøgelser, og så er det sådan set bare at få dem gennemført.
Andre har været inde på, at det jo desværre er sådan, som det er i enhver sammenhæng, at der er social ulighed.
Det er ærgerligt, at vi skal stå og sige det, men sådan er det bare.
Det er jo derfor, vi skal i gang, og de tal, der har været nævnt, taler jo fuldstændig for sig selv.
Så har jeg det på den måde, at jeg ikke har behov for – men det kan vi jo diskutere – at der sendes til alle.
Altså, hvis det er sådan, forslaget forstås, vil jeg sige, at det i hvert fald ikke er det, der har været min intention.
Jeg synes, at det, der skal ske, er, at man indkalder dem, der ikke kommer.
Men det kan vi jo diskutere.
Og jeg synes selvfølgelig også, man skal anvende den letteste form for kommunikation, og derfor var jeg ved at falde ned af stolen, da ministeren sagde, at man skulle sende breve.
Altså, ministeren sagde i sin tale, at det var meget besværligt, at man skulle sende et brev til alle.
Personligt synes jeg ikke, man skal sende breve, jeg synes, man skal anvende sms'er, eller hvad man nu vælger, og så få indkaldt dem, der ikke automatisk kommer, altså på den måde meget mere simpelt og enkelt.
Men hvis det er det enkleste at sende til alle, gør vi det, og hvis ikke det er det enkleste, så gør vi ikke det.
Det handler om at finde den enkleste teknologiske metode.
Så vil jeg gerne sige, at ministeren vil køre det op på hele det der vaccinationsregistersystem.
Jeg synes, ministeren som det første, når han kommer hjem, skulle spørge:
Sig mig, er det her i overensstemmelse med registerloven?
Jeg kan overhovedet ikke forestille mig, at registerloven kan bruges til, at nogle læger kan sidde og pille nogle mennesker ud, som ikke er blevet vaccineret.
Det tror jeg simpelt hen ikke på.
Det oplever jeg ikke at man kan i registerlovsammenhæng.
Det er meget, meget sjældent, man kan gå ind og koble de her registre sammen uden videre.
Så det kan jeg bare ikke forestille mig at man kan.
Så det synes jeg man skulle starte med at spørge de der mennesker om, for det kan godt være, at man kan have en eller anden tro om det, men når man først når eksperterne, er det utroligt, så lidt man kan med koblinger i forhold til registerloven, vil jeg gerne sige.
Og det har vi selv sørget for; det er bare sådan en forbrugeroplysning, så jeg synes, man måske skulle starte der.
Når det så er sagt, vil jeg sige, at det godt kan være, det er fornuftigt at få et register over vaccinationer.
Det tror jeg er fornuftigt, for jeg tror, at mange af os ikke aner, hvad vi er blevet vaccineret for i tidernes morgen.
Vi kan igen håbe på, at vores forældre sørgede for det, og det er formentlig registreret hos nogle læger på nogle kort, som er blevet smidt væk.
Så der kan være fornuft i, at der bliver lavet et register over, hvad vi er vaccineret for, sådan at man kunne gå ind i et eller andet centralt register, som man selvfølgelig selv havde adgang til.
Igen vil jeg sige, at på anonymt plan kan vi bruge det til meget, men på konkret plan tror jeg faktisk ikke vi kan bruge det til så meget.
Og frem for alt vil jeg sige, at det jo kun er pigerne – indtil videre i hvert fald – der bliver registreret i 12-års-alderen.
Så det kan jo ikke bruges til halvdelen af børnene.
Sådan er det.
Men mit udgangspunkt er, at det er alt for indviklet, at vi kobler det til de der vaccinationer.
Det tager alt for lang tid, og jeg tror også, at hvis ministeren spørger nogle af sine kollegaer, hvordan det er gået med de forskellige systemer, vil han få at vide:
Uha, pas nu på, tidsrammerne er sprængt i enhver sammenhæng, og de økonomiske rammer er sprængt i enhver sammenhæng.
Det tror jeg er den generelle erfaring, formentlig også i Sundhedsstyrelsen, eller hvor det nu er.
Så jeg vil sige:
Prøv at undersøge, om registerloven overhovedet kan bruges til det her, for det tror jeg ikke den kan, og lad os få den åbne proces, som jeg er glad for at ministeren sagde at han ønskede med hensyn til det her, så vi kan se, om der ikke findes et enklere system, som vi hurtigere kan sætte i værk.
For jeg synes ikke, vi har råd til at tabe 3 år på gulvet med hensyn til de børn og unge, og navnlig ikke, hvis ministeren gerne vil have sin ambition opfyldt om, at vi alle sammen skal leve længere.
For grundlaget for, om vi kan komme til at leve længere, lægges altså også i de unge år.
Så det skal være min appel til ministeren, altså at han bevarer sit lille julehumør og fortsat glæder sig over det radikale forslag og undersøger, om den metode, han har foreslået, overhovedet er anvendelig, og overvejer, om vi ikke kan finde noget, der er meget mere simpelt.