Jeg synes, det har været en udmærket debat, vi har haft i Folketinget i dag, om det forslag, som Dansk Folkeparti har fremsat, om højere straffe for indsmugling af kat.
Jeg tror, at der måske er nogle, der – uden det helt store kendskab til området – kan være lidt forundret over, hvad det er med det her kat, så derfor synes jeg lige, at det måske for god ordens skyld her under debatten skal nævnes, at der er tale om et meget skadeligt stof, der i virkeligheden modvirker integration af indvandrere.
Det er ofte somaliere, der tygger khat – k-h-a-t hedder det.
[I den følgende del af referatet anvendes stavemåden »kat«, som er den officielle stavemåde ifølge Retskrivningsordbogen.] Den skadelige virkning skyldes indholdet af stoffer, der kemisk og farmakologisk ligner amfetamin.
Bivirkningerne er øget irritation, nedsat mandlig seksualfunktion – det er ofte mænd, der tygger det.
Brugen medfører ofte meget alvorlige sociale problemer, og halvdelen af skilsmisserne i Djibouti i Afrika tilskrives således tygning af kat.
Katsmugling er med til at finansiere afrikanske terrorgrupper som f.eks.
den, Muhammedtegneren Kurt Westergaards overfaldsmand er tilknyttet.
De meget store mængder kat, der også kommer ind i Danmark, smugles fra Holland, hvor kat er lovligt, og ind i Danmark og ofte videre til Sverige.
Indtægterne fra katsalget er meget vanskelige at spore.
Ifølge narkokurerer og terroreksperter er det sådan, at man angiveligt overfører pengene til terrorgruppen al-Shabaab i Somalia via såkaldte hawalabanker, der går uden om det etablerede banksystem.
Politiet anslår, at der dagligt smugles et ton kat ind i Danmark via den tyske grænse, og meget af det smugles så videre til det øvrige Skandinavien.
For os at se i Dansk Folkeparti er det ikke nok, at man taler om, at der skal gøres noget ved det her problem, hvor strafniveauet altså er væsentligt lavere, end det er i Sverige.
Som nogle andre ordførere også har været inde på, skal man forebygge, at unge mennesker – ja, alle – tygger kat, for de har ikke mulighed for at integrere sig, og de har ikke mulighed for at passe en uddannelse eller et job.
Der skal som sagt også gøres noget ved strafniveauet for indsmugling af kat.
Hvis vi ser på situationen i Sverige, kan vi se, at der er en væsentlig højere straf i Sverige, når det gælder indsmugling af kat.
Berlingske Tidende har den 8.
februar beskrevet tingenes tilstand, som de er nu.
Ifølge artiklen koster det 10 måneders ubetinget fængsel i Sverige, hvis man bliver pågrebet i at indsmugle 70 kg kat; i Danmark koster et tilsvarende lovbrud blot en enkelt måned bag tremmer.
Man har endvidere beskrevet en situation, hvor en katsmugler, der i januar blev pågrebet med 1,2 t kat i sin bil, blev dømt for det og fik en dom på 8 måneders fængsel.
Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger skal man blot pågribes med 48 kg kat i Sverige for at få en tilsvarende lang fængselsstraf.
Så der er en meget, meget stor forskel på det strafniveau, man har i Sverige og i Danmark.
Et andet problem er, at der ikke er så stor viden om, hvor stort et omfang katindsmuglingen har.
Det er ikke en pligt for landets politikredse til at indberette, hvor meget kat der beslaglægges i den enkelte kreds, og derfor har Rigspolitiet, der overvåger den organiserede kriminalitet, ikke meget eksakte tal for katproblematikken herhjemme.
Der har ikke været den her indberetningspligt på kat, og man vurderer, at det er sådan, at man nødvendigvis må overvåge området mere systematisk.
Der er en fornemmelse af, at det som sagt er et stort problem, også fordi det angår lande, der ligger tæt på os.
Indsmuglingen sker ofte af hensyn til kunder i Skandinavien i det hele taget, og derfor mener vi i Dansk Folkeparti, at vi ikke kan stå tilbage med et strafniveau, der er så forholdsvis lavt, i forhold til hvordan det er i Sverige.
Desuden er det jo sådan, at kontrollen med narko er meget dårlig i Danmark, fordi vi, som vi har været inde på tidligere i dag, mangler en grænsekontrol.
I Dansk Folkeparti er vi af den opfattelse, at man ved den danske grænse skal have toldere og også gerne politi, der assisterer med at holde øje med, hvad der kommer ind af ulovlige varer, og hvad der i øvrigt kommer af f.eks.
flygtninge ind over den danske grænse.
Vi synes, at man skal gøre mere på det område også.
Så der er sådan set flere ting at tage fat i:
Der er strafniveauet; der er informationen; der er integrationen; der er kontrollen ved grænsen; og så er der også kortlægningen af, hvor de her pengestrømme går hen.
Ofte er det jo sådan, ved vi, at pengene går i terroristers lommer i Afrika.
Der har, som jeg var inde på tidligere, været en forholdsvis god modtagelse af forslaget.
Vi er tilfredse med, at justitsministeren har lovet, at der nu sker noget.
Der bliver nedsat en gruppe, der skal se på det her.
Vi håber så, at det kan medføre relativ hurtig lovgivning, og jeg kunne da godt tænke mig at spørge justitsministeren, om ministeren vil forsikre, at vi kan lave lovgivning i næste folketingssamling, og at der i øvrigt kommer den indberetningspligt på området for politikredsene, som man har på andre områder.
Fru Lone Dybkjær var inde på, at De Radikale var enige med Dansk Folkeparti i den her problematik, og der vil jeg da sige til fru Lone Dybkjær:
Hvad kan det ikke blive til?
To sager, vi er enige om, på én dag.
Det overgår da al tidligere erfaring.
Ja, jeg skal ikke sige meget mere ud over at glæde mig over, at det ser ud til at gå den rigtige vej, om end lidt langsomt, med det her forslag.
Vi håber på, at det kan vedtages, hvis ikke i den her form, så i hvert fald i en justeret form i næste folketingssamling.