Klimatopmødet i København - det er jo lidt af et spring fra skat, men jeg gætter på, at statsministeren rummer den slags - bliver en interessant udfordring, når det gælder politiske resultater, men egentlig også, når det gælder logistik og alle andre udfordringer. Det bliver også en glimrende lejlighed til at vise dansk, men også international miljøteknologi frem. Her ved vi, at et af de helt centrale elementer for at sænke CO2-udslippet, ikke kun i Danmark, men også globalt, bliver bilerne, altså at vi kommer til at køre i el-biler, hybridbiler og den slags i stedet for at køre rundt i vores nuværende biler. Der er ingen tvivl om, at der under klimatopmødet også vil blive kørt rundt i biler. Om end nogle sikkert vil benytte sig af den kollektive trafik, vil det nok være nødvendigt med biler. Her har Udenrigsministeriet tidligere sagt, at nogle biler er nødt til at være særligt beskyttet, fordi de skal passe på sådan en som Obama, og det har vi stor forståelse for, men der vil også være behov for andre typer biler. Her tænker jeg især på de der lidt mere almindelige mennesker, der skal transporteres rundt, som måske kunne benytte sig af energivenlige biler.
Set i lyset af de her to elementer, nemlig at vi ved, at det er elbiler, der kan knække kurven for CO2, og at vi måske står med en mulighed for at fremvise København som noget særligt, så synes jeg, det er mere end opsigtsvækkende, ja, måske lidt polemisk sagt, nærmest hyklerisk, når regeringen under klimatopmødet i København ikke vil benytte sig af Toyotas tilbud om energivenlige biler.
Jeg vil gerne have, at statsministeren, som jo er overordnet ansvarlig for klimatopmødet, giver en begrundelse for at sige nej til lavenergibiler under klimatopmødet.