Skriftlig fremsættelse (26.
februar 2009)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven, lov om ændring af lov om tinglysning og
forskellige andre love samt lov om ændring af søloven
og forskellige andre love (Visse ændringer i forbindelse med
overgangen til digital tinglysning)
(Lovforslag nr. L 160).
Folketinget vedtog med lov nr. 539 af 8. juni 2006 om
ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love
(Digital tinglysning) grundlaget for indførelsen af digital
tinglysning i Danmark - tinglysningsreformen.
Formålet med dette lovforslag er at gennemføre
nogle justeringer af lovgrundlaget for tinglysningsreformen,
herunder bl.a. ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelserne,
med henblik på at lette overgangen fra papirbaseret til
digital tinglysning.
I forbindelse med forberedelsen af de tekniske systemer, som
skal danne grundlag for den digitale tinglysning, har der vist sig
et behov for at lukke for modtagelse af papirdokumenter til
tinglysning i en periode i forbindelse med, at den digitale
tinglysningsordning sættes i kraft. Dette er
nødvendigt dels for at sikre, at der - når det nye
system sættes i værk - ikke er et efterslæb af
dokumenter, som skal behandles efter de hidtidige regler, dels for
at kunne fastfryse indholdet af tingbogen og dermed sikre, at alle
data overføres korrekt fra det gamle til det nye
system.
Lovforslaget indeholder på denne baggrund hjemmel til at
lukke for anmeldelse af dokumenter til tinglysning i en periode
på indtil tre uger op til ikrafttrædelsen af de nye
regler om digital tinglysning. Forslaget vil have den virkning, at
dokumenter, der modtages i lukkeperioden, afvises.
Lovforslaget indeholder endvidere hjemmel til at sætte
bestemmelserne vedrørende autorisation af anmeldere i kraft
på et andet (tidligere) tidspunkt end de øvrige dele
af loven.
Ved at sætte autorisationsordningen i kraft før
de øvrige dele af loven, vil ansøgninger om
autorisation kunne behandles og meddelelse af autorisation kunne
ske forud for, at det nye tinglysningssystem tages i brug. En
sådan tidligere ikraftsættelse af autorisationsreglerne
vil sikre, at det nye tinglysningssystem straks fra
ikrafttrædelsen kan anvendes af alle brugere - herunder
også de autoriserede anmeldere - hvilket er i
overensstemmelse med lovens forudsætninger. Som anført
i bemærkningerne til lovforslaget er det forventningen, at
reglerne om autorisation af anmeldere i givet fald vil blive sat i
kraft senest tre uger før overgangen til digital
tinglysning.
I forbindelse med indførelse af digital tinglysning,
vil stort set alle papirbaserede ejerpantebreve og et betydeligt
antal af de øvrige papirbaserede pantebreve skulle
konverteres til digitale dokumenter efter lovens
ikrafttræden. Dette skal efter loven om digital tinglysning
ske ved indsendelse af de papirbaserede pantebreve til
Tinglysningsretten.
For at begrænse det ressourceforbrug, som vil være
forbundet med fremsendelse og behandling af et meget stort antal
papirdokumenter, forslås det, at de autoriserede anmeldere,
som i øvrigt vil kunne disponere over rettigheder af denne
type, efter de regler der vil gælde for anmelderordningen,
får adgang til elektronisk at aflyse papirbaserede pantebreve
uden forudgående konvertering og samtidig afgiftsfrit
tinglyse tilsvarende digitale pantebreve. Herefter vil et
papirbaseret pantebrev afgiftsfrit kunne omdannes til et digitalt
pantebrev enten ved indsendelse af det papirbaserede pantebrev til
Tinglysningsretten, som herefter konverterer det, eller ved, at en
autoriseret anmelder elektronisk aflyser det fysiske pantebrev og
samtidig tinglyser et nyt tilsvarende digitalt pantebrev.
Ordningen vil få betydning for pantebreve i såvel
tingbogen som bilbogen, andelsboligbogen og personbogen.
Lovforslaget indeholder endvidere en ændring af
retsplejeloven, der giver ret til at få konverteret digitale
pantebreve til fysiske dokumenter (gældsbreve), når et
pantebrev er blevet slettet i tingbogen, fordi det ikke har
opnået dækning på en tvangsauktion. I denne
situation vil panteretten være bortfaldet, men der vil i
mange tilfælde fortsat bestå en personlig
gældsforpligtelse for skyldner. For den, der har ret til at
gøre den personlige fordring gældende, kan der
være behov for, at fordringen konverteres til et fysisk
gældsbrev, såfremt fordringen ønskes omsat.
Når pantebrevet efter slettelsen ikke længere giver
pant i fast ejendom, vil der ikke være mulighed for at
opnå omsætningsbeskyttelse efter tinglysningslovens
regler. Det vil således ikke være muligt at tinglyse en
overdragelse af fordringen. Derimod vil gældsbrevslovens
regler finde anvendelse ved overdragelse af en sådan
negotiabel fordring. Dette forudsætter, at der kan foretages
effektiv rådighedsberøvelse, jf.
gældsbrevslovens §§ 14 og 22, hvilket igen
forudsætter tilstedeværelse af et fysisk dokument.
Derfor foreslås det, at den, som efter oplysningerne i
tingbogen er berettiget til at gøre eventuelle personlige
fordringer efter et digitalt pantebrev gældende over for
skyldneren, kan kræve det slettede digitale pantebrev
konverteret til et fysisk gældsbrev.
Med lovforslaget præciseres det endvidere, at de
overgangsregler i loven om digital tinglysning, som vedrører
tinglysning af nye rettigheder over eller ændringer i et
forud for lovens ikrafttræden tinglyst papirbaseret pantebrev
- herunder ejerpantebrev - også gælder ved overdragelse
eller anden overførsel af rettigheder over pantebrevet. Med
præciseringen fastslås det, at sikringsakten også
ved overdragelse eller anden overførsel af et sådant
pantebrev er tinglysning. Der vil i den forbindelse skulle ske
konvertering af det papirbaserede pantebrev til et digitalt
pantebrev.
Endelig indeholder lovforslaget nogle lovtekniske
ændringer af retsplejelovens regler om tvangsfuldbyrdelse
på grundlag af digitale dokumenter.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.