B 73 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ordentlige løn- og arbejdsforhold for alle arbejdere, der
udfører offentlige bygge- og anlægsopgaver.
Fremsat den 16. december 2008 af
Karsten Hønge (SF), Eigil Andersen (SF),
Ole Sohn (SF) og Villy Søvndal (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ordentlige løn- og arbejdsforhold for
alle arbejdere, der udfører offentlige bygge- og
anlægsopgaver
Folketinget pålægger regeringen senest den 1.
marts 2009 at fremsætte lovforslag, der sikrer, at alle
arbejdere, der udfører offentlige bygge- og
anlægsopgaver, sikres løn, arbejdstid og andre
arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der bl.a.
i henhold til kollektiv overenskomst gælder for arbejde af
samme art inden for vedkommende fag eller industri dér, hvor
arbejdet udføres, jf. ILO-konvention nr. 94.
Bemærkninger til forslaget
Dette forslag er båret af to grundlæggende
formål: at sikre danske lønninger ved offentlige
bygge- og anlægsopgaver og at skabe lige
konkurrencevilkår for kontraktparterne, uanset om udbyderen
er stat, region eller kommune, og uanset om kontrakthaveren er en
dansk eller udenlandsk virksomhed.
SF mener ikke, at hverken staten, regionerne og kommunerne
skal have udført bygge- og anlægsopgaver på
løn- og arbejdsvilkår, der er ringere end de
vilkår, der svarer til den gældende overenskomst
på området. Det bør ikke være en offentlig
opgave at bidrage til løntrykkeri. Derfor ønsker SF,
at det ved lovgivning sikres, at der stilles krav om, at de, der
udfører bygge- og anlægsopgaver for staten, regionerne
og kommunerne, har løn- og arbejdsvilkår, der ikke er
lavere end de vilkår, der svarer til den gældende
overenskomst på området.
SF finder det endvidere hensigtsmæssigt at opnå
lige konkurrencevilkår for de virksomheder, der byder
på offentlige bygge- og anlægsopgaver i udbud. Det
gælder, uanset om udbyderen er statslig, regional eller
kommunal, og uanset om den bydende virksomhed er
overenskomstdækket eller ej, dansk eller udenlandsk.
Allerede i 1955 ratificerede Danmark ILO-konvention nr. 94 om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Heri er det bl.a.
fastsat, at kontrakter, på hvilke konventionen finder
anvendelse, skal indeholde bestemmelser (klausuler), der tilsikrer
vedkommende arbejdere løn, arbejdstid og andre
arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i
henhold til kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale
love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af
samme art inden for vedkommende fag eller industri på den
egn, hvor arbejdet udføres, jf. de nærmere regler i
konventionens artikel 2.
I konsekvens heraf er det pålagt staten at sikre
arbejdstageres vilkår i henhold til konventionen, mens de
kommunale og regionale myndigheder alene har modtaget en
henstilling herom i en cirkulæreskrivelse, nr. 115 af 27.
juni 1990, hvori kommuner og regioner/amter opfordres til at
følge ILO-konventionens regler i forbindelse med kontrakter
på bygge- og anlægsopgaver. SF ønsker med
lov at forpligte kommuner og regioner til at leve op til krav, der
er i overensstemmelse med ILO-konvention nr. 94.
Danmarks tilslutning til EF/EU har ikke ændret ved
Danmarks forpligtigelse til at leve fuldt og helt op til
ILO-konvention nr. 94, idet EU-tilslutningen ikke ændrer
herved, jf. EF-traktatens artikel 307. Af denne artikel
fremgår det, at traktaten kun pålægger
medlemsstater at se bort fra deres folkeretlige forpligtelser,
såsom ILO-konventioner, i det omfang sådanne
forpligtelser er uforenelige med EF-traktaten, hvilket ikke blev
gjort gældende, da Danmark i 1972 tilsluttede sig EU.
Dette har heller ikke været tilfældet siden da.
Således var der i forbindelse med forhandlingerne om
udstationeringsdirektivet og i den efterfølgende
implementeringsgruppe nedsat af Europa-Kommissionen enighed om, at
udstationeringsdirektivet og ILO-konvention 94 var indbyrdes
forenelige. På det seneste har EF-Domstolen indirekte i den
såkaldte Rüffertdom (sag nr. C-346/06) sat
spørgsmålstegn herved. Men som følge af dommens
konkrete udgangspunkt er det bl.a. den danske regerings opfattelse,
at udstationeringsdirektivet og ILO-konvention 94 fortsat må
anses for indbyrdes forenelige.
Rådets direktiv 93/36/EØF af 14.6.1993 om
samordning af fremgangsmåderne med hensyn til indgåelse
af offentlige bygge- og anlægskontrakter, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1997/52 og
Kommissionens direktiv 2001/78, indeholder ikke bestemmelser om
arbejdsklausuler. Men direktivet udelukker modsat heller ikke, at
medlemslandene kan stille krav om, at de medarbejdere, der
udfører opgaven, får en løn og har
vilkår, der svarer til den gældende overenskomst
på området, således at ILO-konvention nr. 94 kan
opfyldes, jf. bl.a. Europa-Kommissionens fortolkningsmeddelelse om
fællesskabsretten vedrørende offentlige kontrakter og
mulighederne for at tage hensyn til sociale aspekter i disse
kontrakter af 15.10.2001.
Senest har EF-Domstolens dom i den såkaldte Lavalsag
(sag nr. C-341/05) ændret på retspraksis, for så
vidt angår fortolkningen af udstationeringsdirektivet, og
bl.a. på baggrund af denne tolkning af
udstationeringsdirektivet vil det kunne anses for at være i
strid med ligestillingsprincippet i EU's udbudsregler og en
indirekte krænkelse af udstationeringsdirektivet, hvis et
udbud direkte udelukker en virksomhed, som er etableret i en anden
medlemsstat, fra deltagelse i et offentligt udbud, såfremt
leverandøren ikke har en overenskomst svarende til én
bestemt på området gældende. Men ikke mindst med
ændringen af den danske implementering af
udstationeringsdirektivet i 2008 (Lovforslag nr. L 36) er der intet
til hinder for, at både staten, regionerne og kommunerne
sikrer, at alle arbejdere, der udfører offentlige bygge- og
anlægsopgaver, sikres løn, arbejdstid og andre
arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der bl.a.
i henhold til kollektiv overenskomst gælder for arbejde af
samme art, der hvor arbejdet udføres, jf. bl.a.
ILO-konvention nr. 94.
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ordentlige løn- og arbejdsforhold for alle arbejdere, der
udfører offentlige bygge- og anlægsopgaver.
(Beslutningsforslag nr. B 73).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.